Mi
door Mios Nov 19, 2016 om 21:33
Garantie & verzekeringen

Overstappen zorgverzekeraar

Ik heb een betalingsregeling voor het eigen risico bij mijn zorgverzekeraar. Voor 2016 zijn een aantal zaken nog niet gedeclareerd door specialisten, o.a. een operatie in juli. Als ik overstap moet ik dan het gehele eigen risico in een keer betalen? Nu is nog maar enkele tientjes verbruikt, zodat dit dan een bedrag ineens zou worden van ruim 300 euro.

4009 9 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Nov 19, 2016 om 21:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De kans dat je bjj overstap geen betalingsregeling kunt krijgen, is inderdaad aanwezig. Mail maandag even naar je huidige verzekeraar.

aurora1
door aurora1 - Nov 19, 2016 om 21:42
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En omdat u wist dat die kosten eraan zitten te komen heeft u natuurlijk al geld ervoor opzij gelegd resp. bent u nog aan het doen. Dus 300 euro ineens moet dan geen probleem zijn.

eclipse
door eclipse - Nov 19, 2016 om 21:50
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Het ligt  eraan wannner het ziekenhuis  declareert, maar dan is die 300 euro er wel doorheen hoor, en als je fatsoenlijk in gesprek gaat is de kans  groter op gespreid  aflossen. maar heb je een schuld( achterstand) dan ken je mi niet overstappen, En ook al stapt U over, die rekening  komt  wel.

bij vgz  heb je de optie om voor ca  15  e  p/m  uw eigen risico af te kopen.. maar of dat voor iedereen geldt >?? ik meen ff uit het koppie  dat het enkelt  voor chronisch zieken is ...met eigen risico is ook de eigen bijdrage die soms  gevraagt wordt weg.  dus geen gepieker meer als je slecht  bij kas  bent  wbt   ziekenfonds.

regel één , ga in gesprek.........overleg  en kies het juiste wat in uw  belang  is ..

Gr
door Grunn1 Nov 19, 2016 om 23:14
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Bij vgz kan je niet je eigen risico afkopen, kan bij geen enkele maatschappij omdat dit verplicht is. Wel kan je bij vgz als je verwacht je volledige eigen risico te moeten betalen in het komende jaar op voorhand dit per maand gespreid te betalen. Je betaald dan elke maand 1/12 deel van 385 euro (ruim 32 euro p/m).

eclipse
door eclipse Nov 19, 2016 om 23:44
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@ Epcot, FEIT, ik betaal p/m 139,24  euro , hierin is de afkoop van het eigen risico en bijdrage  wegverzekerd, en nee het is géén betalingsregeling, zal toch mijn eigen polis  wel kennen he, als het niet zo privé was had ik er een kopie van neergezet, maar je moet me maar gewoon geloven.

tijger1
door tijger1 Nov 19, 2016 om 23:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar welke eigen bijdrage is dan wegverzekerd? Weet u dan van te voren al dat u ergens een eigen bijdrage voir moet gaan betalen!

eclipse
door eclipse Nov 20, 2016 om 00:18
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@Tijger1, normaal geef ik niet zomaar prive  gegevens, maar jij bent altijd  serieus op de site, dus wil je even een kopie geven,,Je moet me op mn woord geloven doe je jammer genoeg niet , voortaan wel doen, Ik verzin het nl niet en ben altijd  zo eerlijk en open mogelijk
\
komt  ie ...............

01-01-2012 VGZ Ruime Keuze 107,95 6,48  101,47 01-01-2016 VGZ GemeentePakket Compleet 39,36 15,00  24,36 01-01-2016 Herverzekeren Verplicht Eigen Risico 29,41 16,00  13,41
Verplicht eigen risico: € 385,00 Vrijwillig eigen risico: € 0,00
Totaal maandpremie € 139,24

normaal verzekeren mensen zich collectief . ik ben collectief  verzekerd  via  de gemeente ik betaal elke maand 139, 24... voor de rest zijn medicijnen gratis, geen eigen bijdrage aan ziekenhuis bezoek e.d...

wat het in 2017 wordt weet ik nog  niet zal iets  van ca  10 euro bijkomen volgens  andere verzekeraars. hoop dat het je zo duidelijk is  :-)  gr  han

eclipse
door eclipse Nov 20, 2016 om 00:19
1561 Antwoorden / 370 Vragen

sorry voor de NIET spaties  lukt  gewoon niet met plaatsen  :-( verder heb ik niets met de gemeente van doen , ik krijg geen financieel voordeel van de gemeente of uitkering, , het wordt gewoon aangeboden aan chronisch zieken. / mensen die gewoon hier wonen, mensen die het bij de gemeente aanvragen.. ik geloof dat de gemeente ook mensen zo verzekerd die soc. dienst hebben , maar dat weet ik niet zeker ...

marita5
door marita5 Nov 20, 2016 om 08:58
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@Eclipse , het gemeentepakket had ik ook gecontroleerd , u heeft een verzekering waarin het eigen risico in de premie is meegenomen .
Dit was voor mij niet interessant omdat de vergoedingen ( o.a fsyotherapie behandelingen) niet hetzelfde zijn ( weiniger ) als een normale polis , zo zijn er nog meer vergoedingen die niet hetzelfde zijn .

eclipse
door eclipse Nov 20, 2016 om 10:11
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@Martita5, ik betaal met deze premie een deel van de eigenbijdrage ( 385)via  premie,  en de eigen risico ( dus betalen bij een recept  is geheel weg, ) en de eigen bijdrage is voor de Ca helft  wegverzekerd. verder wordt door mijn pakket alles wel vergoedt wat er te vergoeden valt. Ik heb in 2016 geen rekening  gezien en ook de apotheek kwam niet met een bonnetje,  Normaal was ik in januarie al door de 385  heen, moet jaarlijks een scopy doen in Januarie, en kreeg de volle mep te betalen, dat deed ik in 4  x, dus ik ben er wel op vooruit gegaan, en het belangrijkste , geen onverwachte rekeningen meer, en heb 20 fysiobeurten, indien nodig, als de fysio dat teweinig  vindt "zeg ik krijg een ongeluk", dan ken deze meer behandelingen aanvragen. eigenlijk betaal ik nog  minder, als je de zorgtoeslag erbij aftrekt , zeg ik dat nu goed  "erbij aftrekt"  ? bij/af ? klinkt  zo raar  :-) Ik weet niet of ik alles goed uitlegt, maar ik betaal zelf  niets meer dan alleen de vgz...

Gr
door Grunn1 Nov 20, 2016 om 10:23
1427 Antwoorden / 18 Vragen

FEIT : Zoals je dus zelf al aangeeft is er geen optie om je eigen risico af te kopen bij vgz voor een aanzienlijk lager bedrag dan wettelijk is vastgesteld. FEIT:  je werkt bij de gemeente die een collecieve regeling heeft bij vgz waar alleen medewerkers gebruik van kunnen maken waar de eigen bijdrage verdisconteerd zit in de premie. FEIT: zoek op de site van vgz en er is GEEN enkele mogelijkheid om je eigen risico af te kopen aangezien dit wettelijk is vast gelegd. De premie die jij betaald inclusief eigen risico is hoger dan ik bij vgz betaal met collectieviteits korting en de jaarlijkse eigen bijdrage en heb ik een betere vergoeding voor o.a. fisiotherapie.
Het feit dat ik FEIT met hoofdletters schrijf is omdat je dit zelf doet op mijn doodnormale reactie op jouw onzinnige stelling dat het mogelijk is om je eigen risico af te kopen. Je kan individuele afspraken tussen werkgevers en verzekeringen nooit vergelijken met overige polisvoorwaarden en wettelijke bepalingen zoals die voor anderen gelden. Daarbij weet je ook niet wat de gemeente zelf per werknemer betaald en wat ander afspraken zijn.

marita5
door marita5 Nov 20, 2016 om 10:42
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@Epcot , je hoeft niet te werken bij de gemeente om gebruik te maken van deze polis . zie hier https://www.vgz.nl/zorgverzekering/gemeentepakket

marita5
door marita5 Nov 20, 2016 om 10:47
11519 Antwoorden / 15 Vragen
Cookies
door Cookies Nov 20, 2016 om 10:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@epcot: is een verzekering voor de minima.

eclipse
door eclipse Nov 20, 2016 om 11:19
1561 Antwoorden / 370 Vragen

EPcot, ik weet écht niet waarom je zo gefrustreerd bent, dat je zo idioot reageert, neem je je lithium niet ofso ?
even voor epcot  anders begrijpt  ie helemaal niets
Herverzekeren Verplicht Eigen Risico 29,41 16,00  13,41, de 16,00 euro is nog  eens korting  ook :-),  de 13,41 betaal ik werkelijk.

Kun je mij even de link geven waar staat dat ik voor de gemeente  werk ? O  in 1982/83 heb ik voor rijkswaterstaat gewerkt via  mijn baas de van brienenoord brug  gestraalt  en in de verf gezet, hoop dat je er last van hebt gehad  want  het leverde soms  een file op...

neem jij een gedachte in je hoofd  , maak je daar een feit,  van en kieper je dat op de site ? lezen epcot   lezen, je bent  net diewilik die reageert ook zo achterlijk, die neemt wat aan , verwerkt  het tot een feit  ( in zijn beleving) en meent  op de site de wijsheid  in pacht  te hebben. Ik heb écht geen zin, om onnozelen te woord te staan die maar wat verzinnen en wartaal neerkieperen. En als je denkt  met onnozele aanname `s  je gelijk te dumpen, begint  dat op rigide gedrag te lijken, en je toont  ook nog  eens  narcistisch gedrag, Je  zit  niet goed in je vel epcot, ga eens naar het ggz, misschien dat ze wat voor je kunnen betekenen man man dat begint  nu al te zeveren, diewilik begon zo door te slaan in z reacties, dat deze plots  een villa had, 3  auto `s  met inpandige garage, 2  succesvolle website `s  en nog  eens als klap op de onzin een wia  uitekering ook , op mijn opmerking  dat succesvolle website `s  en wia  niet samengaan moest deze 2  dagen over denken, en had ie dat plots  niet geschreven? het stond  er toch echt, dat zijn dan van die problemen die veroorzaakt  worden, door je gelijk te willen halen op basis van onzin in je eigen hoofd.

graag zie ik de link waarvan jij vermeldt dat ik voor de gemeente werk of  hebt gewerkt  tegemoet ..

eclipse
door eclipse Nov 20, 2016 om 11:27
1561 Antwoorden / 370 Vragen

O epcot, ik heb geen uitkering  van de gemeente hoor, ik krijg netjes  1663  eurotjes van het uwv  netto..en dat is Ca. 70 % van het laatst verdiende salaris... hopende hiermee Uw  bloeddruk te doen stijgen fijne dag en zoek een boom om tegen te zeiken

eclipse
door eclipse Nov 20, 2016 om 11:29
1561 Antwoorden / 370 Vragen

heuuuhhhhhhh   en niet tegen de wind  in he

eclipse
door eclipse Nov 20, 2016 om 11:36
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@Carola83, ik meen dat de mensen met een soc  dienst uitkering, hier rond  de 60 euro betalen, en ook geen verdere kosten meer hebben, maar dat moet ik dan even navragen verderop in de straat, maar dat gaat hem vandaag niet worden  stormt en regent  hier nogal  ....

Cookies
door Cookies Nov 20, 2016 om 11:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Niet vervelend bedoeld, maar1.663,- netto p.m. is vlg mij niet bepaald de doelgroep van het Gemeentepakket. Mag ik weten in welke gemeente je woont? Rotterdam soms?

eclipse
door eclipse Nov 20, 2016 om 12:11
1561 Antwoorden / 370 Vragen

@Carola83, zoals eerder vermeldt, geef ik normaliter geen persoonlijke info anders dan op mn profiel vermeldt, dat Ik het aan @Tijger1, wel deed was meer om duidelijk te maken dat ik tergoede trouw ben. en om de uitleg over de collectiviteits  verz  te verduidelijken, let wel ik heb het over 2016, in 2015  was er veel onrust in de maatschappij, dat mensen hun premie gewoon niet meer konden betalen, en in de schulden kwamen of  erger  helemaal niet meer betaalden. Sinds de pgb ,deels  wmo is geworden heeft de gemeente geld  over, en dat geven ze op deze manier terug  aan hun inwoners, daar ik na het verlies van mijn vrouw  in 2013  tijdelijk hulp kreeg via pgb, tot ik weer "normaal kon fuctioneren zeg maar " schijn ik ook recht te hebben op die korting, ik heb geen zorg en/of  huurtoeslag. zo toch nog  een beetje prive  toch.. als tegenprestatie en afleiding  ben ik vrijwilligers werk gaan doen in verzorgingshuizen, tot ze werden verhuist. en de panden nu ordinair  leeg staan te wezen. \  of  de gemeente een plafond  hebt wbt  de collectiviteitskorting  weet ik niet, En nu gooi ik toch echt  een slotje op mn reacties, ben wel duidelijk genoeg geweest, en stel zelf  nooit persoonlijke vragen aan iemand...of het moet betrekking  hebben op een vraag op het forum.

Ik vindt het zowel genoeg, ik ga nu reageren op vragen van mensen die hulp nodig  hebben, dit gedoe vreet teveel tijd, en roept  verdrietige reactie s op,

tijger1
door tijger1 - Nov 19, 2016 om 22:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De zaken die nog niet gedeclareerd zijn, kan de zorgverzekeraar natuurlijk nog miet in rekening brengen. Het bedrag waar u nu een betalingsregeling voor hebt, moet voor het eind van het jaar wel volledig betaald zijn. Logisch.

Maar u hebt een betalingsregeling voor een paar tientjes verbruik?

ph
door philip36 - Nov 19, 2016 om 23:35
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het is niet echt duidelijk wat u bedoelt met betalingsregeling als er nog maar enkele tientjes van het eigen risico verbruikt zijn.
Bedoelt u soms dat u het eigen risico 2016 alvast in maandelijkse termijnen betaald heeft?

Cookies
door Cookies - Nov 20, 2016 om 09:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1 en @philip36: Topicstarter verwacht nog een ER afrekening in 2017 van plm. 300,- euro van een behandeling die dit jaar heeft plaats gevonden. De vraag is dan of zij dit bedrag na de overstap ook nog in termijnen zou mogen betalen.

ph
door philip36 Nov 20, 2016 om 10:07
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Dan inderdaad uw advies volgen en de huidige verzekeraar vragen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 20, 2016 om 12:34
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Het  lijkt mij dat er bij overstap naar een andere verzekeraar afgerekend moet worden m.b.t. nog openstaand saldo eigen risico als daar rekeningen van zijn voldaan door de verzekeraar. Let op dat bij overstappen u eerst ook nagaat of eventueel aanvullend verzekeringspakket wel wordt geaccepteerd!

me
door mein33 - Nov 20, 2016 om 17:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@mios,

Als ik u goed begrijp betaald u het "verplicht" eigenrisico van € 385,00 in termijnen naast uw reguliere maandpremie.
Aan het einde van dit jaar heeft u dan het "verplicht" eigenrisico over 2016 volledig voldaan.
Of u nu per 1 jan. 2017 bij uw huidige zorgverzekeraar blijft of naar een andere zorgverzekeraar overstapt maakt daarvoor niets uit.
Uw zorgverzekeraar waar u in 2016 verzekerd was zal in 2017 alle nog te declareren zorgkosten van 2016 alsnog met u verrekenen.
Mocht er van het bij voorschot betaalde bedrag van € 385,00 nog iets overblijven dan krijgt u dat t.z.t. teruggestort op uw rekening.
U kunt dus probleemloos overstappen per 1 jan. 2017 en begint weer met een schone lei.
Het eventueel bij voorschot betalen van het "verplicht" eigenrisico voor 2017 zult u met uw nieuwe verzekeraar moeten regelen.

Cookies
door Cookies Nov 20, 2016 om 17:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Mein, ik denk niet dat je het goed begrijpt. Want als het is zoals jij denkt, was er helemaal geen probleem.

me
door mein33 Nov 20, 2016 om 18:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dat probleem is er ook niet naar mijn idee, aangezien Ts. aangeeft: ""ik heb een betalingregeling voor het eigenrisico"" en door deze zin denk ik op het goede spoor te zitten, althans dat hoop ik. ;-))

Cookies
door Cookies Nov 20, 2016 om 18:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik kan - als ik zou willen - ook een betalingsregeling vragen, maar gewoon per keer. Het verschilt dus per verzekeraar.

me
door mein33 Nov 20, 2016 om 18:19
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Klopt, iedere verzekeraar bepaalt zelf of en hoe het "verplicht" eigenrisico in termijnen kan worden betaald.
Onze huidige verzekeraar (gedurende de afgelopen 52 jaar) geeft de mogelijkheid om dit in 10 termijnen te doen.