He
door HennieS01 Jul 4, 2023 om 16:39
Garantie & verzekeringen

Premie All risk over dagwaarde?

Waarom wordt bij een all risk verzekering altijd de premie berkend over de nieuwwaarde? Op het moment dat ik een tweedehands auto aanschaf en ik wil deze all risk verzekeren wordt de premie berekend over de nieuwprijs van de auto. Stel de auto heeft een nieuwprijs van € 50.000,- en een dagwaarde of aanschafprijs van € 25.000,-. Dan hoeft de verzekering nooit meer dan die € 25.000,- uit te betalen maar ik moet wel voor € 50.000,- verzekeren.

Dit klopt toch eigenlijk niet?

3240 8 Rapporteer
@H
door @HENK@ - Jul 4, 2023 om 16:48
159 Antwoorden / 1 Vragen

al eens bedacht dat dat nu precies de reden is dat het minder slim is om oudere auto's nog all risk te verzekeren?

er is een omslagpunt waarna het helemaal niet meer zo zinvol is om dat te doen!

JMA2
door JMA2 Jul 5, 2023 om 00:17
117 Antwoorden / 2 Vragen

Oneens. Als je veel schadevrije jaren hebt is het verschil tussen wa+ en all risks soms maar 10 euro per maand. Voor 120 euro per jaar zou ik dus voor de complete deking gaan.

Iv
door Ivo W - Jul 4, 2023 om 17:21
730 Antwoorden / Vragen

Omdat reparatiekosten samenhangen met de prijzen van onderdelen. Ook de kosten voor afslepen, vervangend vervoer enzovoorts worden niet lager als de verzekerde auto ouder wordt.

Alleen de grens voor 'total loss' verschuift bij een oudere auto omlaag, maar bij veruit de meeste schadegevallen is een auto niet total-loss.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 4, 2023 om 17:26
7196 Antwoorden / 3 Vragen

Het verschil tussen een nieuwe en een tweedehands auto is de reden voor een andere verzekering.

https://www.anwb.nl/verzekeringen/autoverzekering/tweedehands-auto-verzekeren

rj
door rjw - Jul 4, 2023 om 19:04
3269 Antwoorden / 5 Vragen

De te vergoeden kosten zijn hetzelfde. Alleen de dagwaarde daalt door afschrijving maar dat is verdisconteerd in de premie.

Dus als je je auto total loss wilt rijden: koop een nieuwe en rijdt hem na het wegrijden bij de dealer direct om een boom heen. Dan heb je de meeste value for money v.w.b. de verzekering.

rj
door rjw - Jul 4, 2023 om 19:09
3269 Antwoorden / 5 Vragen

De te vergoeden kosten zijn hetzelfde. Alleen de dagwaarde daalt door afschrijving maar dat is verdisconteerd in de premie.

Dus als je je auto total loss wilt rijden: koop een nieuwe en rijdt hem na het wegrijden bij de dealer direct om een boom heen. Dan heb je de meeste value for money v.w.b. de verzekering.

emcede
door emcede - Jul 4, 2023 om 21:20
960 Antwoorden / 4 Vragen

Ongeveer 98% (eigen inschatting met aardig wat jaren ervaring in schadebehandeling) van de claims op een cascodekking zijn reparabele schades. Arbeid en spuiten kost voor een auto van 2 maanden oud net zoveel als voor een auto van 8 jaar oud.