ke
door kevinmanon Apr 8, 2009 om 17:47
Garantie & verzekeringen

Rechtsbijstandverzekering opzeggen

6 jaar geleden hebben wij een rechtsbijstandsverzekering afgesloten, nu na 6 jaar wil ik hem opzeggen, nu zeggen zij dat deze verzekering steeds doorloopt met een stilzwijgende verlenging van een periode van 5 jaar. Nu moet ik nog 4 jaar doorbetalen.

In die 6 jaar  kunnen zij van alles veranderen zoals de premie, (inmiddels als zo'n 20% verhoogd) eigen risico, overname door een andere maatschappij. en ga zo maar door. en wij moeten dat allemaal maar "pikken"

Elke verzekering is met een jaar (of zelfs korter) op te zegegen, daarom snap ik niet dat een rechtsbijstandsverzekering voor minimaal 5 jaar afgesloten moet worden.

Wie heeft dit ook meegemaakt, en wat heb je er aan gedaan?

Bvd dank Cornelia

385 8 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 8, 2009 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt bij de verzekeraar eerst een verzoek indienen om het 5 jaars contract om te zetten naar een 1 jaars contract en daarna kunt u per eerstvolgende vervaldatum de polis opzeggen. Het Verbond adviseert haar leden om mee te werken aan het hanteren van 1 jaars o.v.'s en zowel de banken als verzekeraars kampen met een imago probleem. Probeer het op deze manier en laat nog ff weten of het dan wel lukt.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2009 om 19:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag cornelia,

Verzekeringskontrakttermijnen:

Sinds 2000 heeft het Verbond van Verzekeraars een advies afgegeven dat er voor particulieren (dus niet voor zakelijke verzekeringen) geen contracten meer mogen worden afgegeven van meer dan 5 jaar. Een termijn van 5 jaar mag dus nog wel.

Bovendien moet de verzekerde sindsdien bij het sluiten van een verzekering altijd duidelijk en bewust de keuze kunnen maken voor zijn contractstermijn (dit heeft de firma dus bij jou voor het gemak maar over geslagen). Meestal is dat de keuze tussen 5 jaar met premiekorting (meestal zo'n 5%) of 1 jaar, maar dan dus zonder die korting. Heeft de verzekerde niet bewust een keuze kunnen maken dan moet men de verzekerde de mogelijkheid geven om per de eerstkomende premievervaldatum (dat is de datum waarop jaarlijks de premie wordt geïnd dan wel waarop de mogelijkheid is voor de maatschappij om de premie te indexeren) uw polis om te zetten naar 1 jaar.

In principe is dit een advies, maar ............... als de verzekeraar zich niet aan dit advies houdt, dan kun je daarover een klacht indienen bij het KIFED.
Neemt eens kontakt op met de verzekeraar en leg in een brief aan de directie uit wat er aan de hand is, verwijst naar het advies van het Verbond,

(Bron: Hanneke1973/KASSA)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als uw verzekeraar de mogelijkheid niet biedt tussentijds een jaarcontract af te sluiten, is er nog een mogelijkheid dit aan te kaarten bij het Verbond van Verzekeraars. In dit geval kunt u contact opnemen met de Ombudsman van de Stichting Klanteninstituut Verzekeringen. Dit is een onderdeel van het Verbond van Verzekeraars. Zij zijn bereikbaar onder telefoonnummer 070 – 333 89 99. Klanten van verzekeraars die zich tot de Ombudsman wenden, kunnen in de meeste gevallen alsnog tussentijds een jaarcontract afsluiten.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ve
door verwijderd - Apr 8, 2009 om 20:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Read,

Zit met hetzelfde probleem, ben erg blij met je antwoord richting Cornelia.

Ik ga het ook proberen. Wie niet waagt, wie niet wint.

Groetjes Marianne.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2009 om 21:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag marianne,

Veel sukses!

Groetjes, ReadAC.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2009 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wil ik even aanvullen dat elke premieverhoging of aanpassing van de voorwaarden een reden is om de polis, ongeacht de looptijd, op te zeggen.

ve
door verwijderd - Apr 9, 2009 om 10:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de tips, ik ga er zeker wat mee doen, jullie horen van mij.

vr.gr. Cornelia

ve
door verwijderd - Apr 14, 2009 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

Had gelijk op de vraag van Cornelia en jullie antwoorden mijn verzekeringsmaatschappij gemaild, en gevraagd om alle verzekeringen, met een looptijd van 5 jaar, om te zetten naar 1 jaar. Dat was vorige week.

Kreeg vandaag een mailtje terug dat dat kan, ik blij natuurlijk.

Groetjes Marianne.

ve
door verwijderd - Apr 15, 2009 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste allemaal

Vanmorgen opgebeld naar het telefoonnummer dat in de reactie van één van jullie staat, deze mensen konden nikts voor mij doen, ik had me te houden aan de 5 jaar looptijd.

De verzekerings maatschappij gemaild over de betaling, deze gaven ook aan dat ik nog 4 jaar er aan vastzat.

Daarna het nummer gebeld van Fortis, en wat denk je, krijg ik zomaar te horen dat ik de verzekering kan wijzigen in 1 jaar en volgend jaar er van af ben. Jammer dat de tussenpersonen van dit soort regels niet op de hoogte zijn (kwalijke zaak).

Ik ben in ieder geval blij met deze uitspraak, jullie worden ook bedankt.

Groeten Cornelia