ba
door bartvb Jul 4, 2013 om 23:11
Garantie & verzekeringen

Rekening zorgverzekeraar na 1 jaar

Op 11 juli 2012 heb ik mijn verstandskies laten verwijderen bij de kaakchirurg. Na de 'operatie' moest ik nog mondwater halen en pijnstillers in de apotheek bij het ziekenhuis. Eén van die twee viel niet in de zorgverzekering en daar werd me meteen van verteld dat ik een rekening zou krijgen.

Enkele weken later kreeg ik ook inderdaad een rekening van mijn zorgverzekeraar voor een klein bedrag voor volgens mij de pijnstillers. Allemaal prima.

Van de behandeling zelf heb ik nooit meer een rekening gehad.

Tot, vandaag 4 juli 2013 er een rekening binnen viel voor bijna €250,-. Naast dat ik het heel vreemd vind dat men hier bijna 1 jaar over doet staat er ook dood leuk op of ik a.u.b. wel vóór 11 juli 2013 wil betalen. De zorgverzekeraar doet er bijna 1 jaar over om de rekening te versturen en verwacht van mij dat ik binnen 6 dagen €250,- voor ze neerleg.

Juridisch ben ik totaal niet onderlegd hierin maar ik vind het wel een hele vreemde gang van zaken. Mag mijn zorgverzekeraar zomaar na 1 jaar zo'n rekening sturen en dan zo'n korte betalingstermijn eisen?

27244 41 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 4, 2013 om 23:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op die nota moet we een specificatie staan, waar het betrekking op heeft. Verleden jaar was het eigen risico € 220,00, dus waar het bedrag van € 250 betrekking op heeft, kan ik niet zo beoordelen.

Hebt u geen specificatie ontvangen, dan kunt u daar om vragen. En ja, een zorgverzekerasr mag u na zo'n tijd nog een nota sturen voor het eigen risico en als u het bedrag niet per omgaande kunt betalen, kunt u om een betalingsregeling vragen.

U had natuurlijk kunnen weten, dat die nota zou komen.

ba
door bartvb - Jul 4, 2013 om 23:22
6 Antwoorden / 1 Vragen

Er staat wel een specificatie op, dat is het probleem niet. Er staat precies wat ze gedaan hebben tot aan de naam van de kaakchirurg toe.

Ik zal zeker ook betalen maar ik vind het vreemd overkomen dat men er 1 jaar over doet om een rekening te sturen en dan van mij eist binnen 6 dagen te betalen.

Ik heb inmiddels wat andere vragen gelezen hier en merk dat zorgverzekeringen nog wel eens veel oudere rekeningen sturen.

zoekster
door zoekster - Jul 4, 2013 om 23:22
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ja, ze mogen na een jaar de rekening sturen. U had ze natuurlijk er ook zelf aan mogen herinneren dat er nog een rekening open stond ;-)
Maar binnen een een week nu ineens betalen is wel erg krap. Het mag wel, maar u kunt gerust met de zorgverzekeraar bellen of u in termijnen mag betalen.
Bovendien, als je wacht met betalen krijg je eerst een betalingsherinnering met weer 2 weken de tijd om alsnog te betalen.

Wat ik me wel afvraag is of dit niet binnen uw basisverzekering viel. Dan zou het alleen van het eigen risico afgaan. Daar zou ik nog wel even induiken als ik u was.

zoekster
door zoekster - Jul 4, 2013 om 23:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Verjaringstermijn van de rekening is 5 jaar. Als u dat wilde weten.

ba
door bartvb - Jul 4, 2013 om 23:28
6 Antwoorden / 1 Vragen

Dan was mijn rekening nog jong. Ik zal morgen m'n polis eens bekijken aangezien ik wel een aanvullende tandarts verzekering heb (Ik weet dus niet of kaakchirurgie daar onder valt)

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2013 om 08:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De kaakchirurg valt onder de basisverzekering en niet onder de tandarts verzekering.

zoekster
door zoekster - Jul 5, 2013 om 09:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat ligt wat genuanceerder, een eenvoudige extractie uitgevoerd door een kaakchirurg zit niet in het basispakket.
klik HIER
Alleen vraag ik me dan wel af hoe het zit met de aanvullende verzekering, het lijkt erop dat iemand die bij een kaakchirurg een eenvoudige extractie laat doen, tussen wal en schip valt.
Misschien kunt u daar een vraag over stellen bij de NZA
KLIK

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2013 om 09:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Ik ging er van uit dat Ts op verwijzing van zijn tandarts naar de kaakchirurg is gestuurd.

zoekster
door zoekster - Jul 5, 2013 om 09:25
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ja, maar dan nog. Natuurlijk is hij op verwijzing van zijn tandarts doorgestuurd. Maar voor zover ik het kan achterhalen is hij daarmee nog niet binnen de basisverzekering.
Kijk naar de voorwaarden van Achmea KLIK
zoals ik het lees moet je dan eerst onder narcose zijn gebracht voor een extractie (wat natuurlijk belachelijk is)
Ik meen dat hier al eerder vragen over zijn geweest, dit soort lastige gevallen.

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2013 om 09:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zoekster

Ja, hier is een tijdje geleden ook een vraag over geweest. Maar ik geloof dat dat gunstig uitgepakt is. Weet het niet meer zeker. Was dacht ik bij CZ.

Maar het is inderdaad dwaas dat als je doorgestuurd wordt, dat dat dan niet onder de basis valt. De tandarts durft het blijkbaar niet aan.

zoekster
door zoekster - Jul 5, 2013 om 09:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat ik nog dwazer vind is dat het dan ook niet meer onder je AV valt, dan zou je dus met een verwijzing van je tandarts als patiënt de klos zijn bij zo'n behandeling door de kaakchirurg.

Maar misschien is het goed als de vraagsteller hier de naam van de zorgverzekeraar noemt ;-)

Zoveel meer is mogelijk als een vraag op een openbaar forum wordt gesteld......

zoekster
door zoekster - Jul 5, 2013 om 09:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Aha, gevonden. Het lijkt erop dat dit WEL onder de aanvullende verzekering valt.

Vanaf 2011 vallen de niet-gecompliceerde extracties (bijvoorbeeld het trekken van een verstandskies) niet meer onder de dekking van de basisverzekering maar onder de vergoeding van mondzorg in de aanvullende (tandarts)verzekering.

klik HIER
voor de vraag/discussie

Althans bij CZ.

cv
door cvdbergh - Jul 5, 2013 om 12:48
8 Antwoorden / 0 Vragen

Je zegt dat de zorgverzekering er een jaar over heeft gedaan om de rekening te sturen, maar kan het niet zijn dat het ziekenhuis cq de kaakchirurg er langere tijd over heeft gedaan om de declaratie te versturen?

de
door denotto - Jul 5, 2013 om 17:14
66 Antwoorden / 17 Vragen

Van mijn zorgverzekeraar mag ik de rekeningen voor een eigen bijdrage en/of eigen risico altijd in termijnen betalen, ik mag zelf kiezen in hoeveel termijnen, werkt perfect.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 5, 2013 om 18:29
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Is deze rekening toevallig niet het eigen risico over 1 jaar wat u moet betalen ?
Wat staat eer precies op de rekening ?

dearagain
door dearagain - Jul 5, 2013 om 19:59
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*het blijft natuurlijk onfatsoenlijk om iemand maar 6 dagen de tijd te geven om de rekening te betalen

*welke zorgverzekeraar is dit?

wimmi20
door wimmi20 - Jul 5, 2013 om 22:02
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Bartvb,
ik lees vanavond uw vraag nog eens, omdat Dearagain een late vraag stelt.
Wat u stelt komt op mij nogal wonderlijk over.
In het eerste deel van uw vraag krijgt u een rekening van uw zorgverzekering betreffende mondwater of een pijnstiller die niet onder de verzekering zou vallen.
Dat kan helemaal niet : wat niet onder de verzekering valt moet u in de apotheek ter plekke betalen.
En niet middels een rekening van uw zorgverzekering.
U kreeg een rekening van uw zorgverzekering voor een kies extractie voor bijna 250 euro.
Dat kan helemaal niet : er zijn 2 mogelijkheden : u ontvangt de rekening rechtstreeks van de dokter, en stuurt deze aan uw verzekering, of deze rekening wordt rechtstreeks met uw verzekering geregeld.
Welke van de twee mogelijkheden dan ook : waarom moet u betalen aan uw zorgverzekering ?
Het is juist andersom : uw zorgverzekering betaalt uw medische rekeningen.
Hoe kunt u een rekening krijgen als u zorgverzekering heeft ?
Ik heb het gevoel dat u niet gaat antwoorden.

labren
door labren - Jul 6, 2013 om 00:56
862 Antwoorden / 0 Vragen

inderdaad een heel erg raar verhaal?????

ba
door bartvb - Jul 6, 2013 om 01:27
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Wimmi20 en alle andere leden,

Erg jammer dat u de indruk wekt dat ik hier een verhaal verzin. Ik heb even iets terug gezocht betreffende punt 1. Hierin heeft u gelijk. Deze heb ik inderdaad meteen in het ziekenhuis moeten betalen. De rekening voor de extractie van mn kies heb ik toch echt van mn zorgverzekeraar gehad (CZ).

Het kan inderdaad dat het ziekenhuis de declaratie lang heeft laten liggen. Daar had ik nog niet aan gedacht.

Ik heb inderdaad een doorverwijzing gehad van de tandarts. Ik kan echter niet beoordelen of het een eenvoudige of complexe extractie betreft.

ba
door bartvb - Jul 6, 2013 om 01:32
6 Antwoorden / 1 Vragen

Het betreft overigens ook geen totaaltelling voor eigen risico 2012. Er staat op de rekening heel duidelijk dat het om de kaakchirurg gaat. Dit is overigens, naast periodieke tandcontrole, ook de enige zorg waar ik gebruik van heb gemaakt in 2012.

fe
door festinger - Jul 6, 2013 om 02:25
410 Antwoorden / 18 Vragen

Tja onvoorziene vergeten kosten zeker na 1 jaar wachten. Kan maar tot 1 conclusie komen. Te veel regels en teveel geldstromen. De zorg wordt onbetaalbaar door en uitbesteding en politiek onvermogen. Hoe bizar is het dat een simpele consument zich moet afvragen a 10 cent per minuut. waarom voor exact hetzelfde er prijsverschil is op de nota. De professionals gevraagd maar die weten het ook niet. Echter het gebeurt.

Onze zorg kan ons begrotingstekort dichten als we 1 keuze maken die simpel is. Maak basiszorg "gratis" voor iedereen. En lever je zorg krijg je een normale vergoeding.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 6, 2013 om 02:55
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste vraagsteller Bart,
waarom moet u in hemelsnaam de tandartsrekening aan uw eigen verzekering betalen ?
Dat kan toch niet ?
Of heeft u een zeer beperkte tandartsvergoeding ?

wimmi20
door wimmi20 - Jul 6, 2013 om 06:27
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste Bart,
wat ik helemaal vergeten ben te vragen :
u heeft natuurlijk uw verzekering opgebeld waarom u deze rekening moet betalen, en waarom dat binnen 6 dagen moet.
Wat was hun antwoord ?

ba
door bartvb - Jul 6, 2013 om 08:59
6 Antwoorden / 1 Vragen

Beste wimmi,

De vraag die je stelt is precies de reden waarom ik hier de vraag stel. Waarom krijg ik a 1 jaar ineens deze rekening? Nogmaals, hij komt toch echt van CZ ook al bent u er zo van overtuigd dat dit onmogelijk is.
Ik kreeg de rekening donderdag avond binnen en heb gisteren heel de dag een bruiloft gehad. Ik ga dit weekend mn polis even doornemen en dan maandag bellen.

ba
door bartvb - Jul 6, 2013 om 09:01
6 Antwoorden / 1 Vragen

Het is overigens geen tandartsrekening maar een kaakchirurg rekening van het ziekenhuis.

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2013 om 09:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan was nog de vraag, bij wie bent u verzekerd?

Als die extractie dus "eenvoudig" was, valt het niet onder de basis en hangt het van uw tandartsverzekering af of het daaronder valt.

Zie de antwoorden van Zoekster.

sh
door shine - Jul 6, 2013 om 10:09
107 Antwoorden / 1 Vragen

Er is geen wettelijke regeling mbt de betalingstermijn voor consumenten. Het enige wat hierover in de wet staat is:
" een redelijke betalingstermijn"
Overigens dient die termijn wel in de algemene voorwaarden vermeld te staan.
Algemeen gebruikelijk is 14 dagen. Maar dit is géén wet! U kunt er dusook geen rechten aan ontlenen.
Lees de AV van uw verzekeraar door, daar moet het in staan.
Overigens vind ik 6 dagen ook wel héél erg kort.zeker alsje nagaat dat het vaak enkele dagen tijd nodig heeft alvorens de betaling bij de 'tegenpartij' zichtbaar op de rekening staat.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 6, 2013 om 13:47
2154 Antwoorden / 7 Vragen

CZ is de verzekering...staat hierboven.

En de extractie kan niet eenvoudig zijn geweest.
Je kunt alleen naar een kaakchirurg met een verwijzing van je tandarts.
Anders had de tandarts zelf wel "getrokken"
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++==================

=tijger1 schreef op zaterdag 6 jul 2013, 09:45: Dan was nog de vraag, bij wie bent u verzekerd?

Als die extractie dus "eenvoudig" was, valt het niet onder de basis en hangt het van uw tandartsverzekering af of het daaronder valt.

Zie de antwoorden van Zoekster.

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2013 om 14:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Sorry, even over het hoofd gezien.

Je kunt inderdaad alleen met verwijzing naar een kaakchirurg, maar dan kan die extractie nog wel "eenvoudig" zijn, volgens de zorgverzekeraar. Vandaar al het geouweneel over die verstandskiezen.

Veel tandartsen beginnen daar gewoon niet aan.

me
door mein33 - Jul 6, 2013 om 14:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het is in het geheel niet ongebruikelijk dat een zorgverlener veel tijd nodig heeft om declaraties in te dienen bij de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar neemt de standaard geldende termijn van betaling in acht, dit heeft niets te maken met de tijdsduur die na een zorgvraag is verlopen.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 6, 2013 om 15:15
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Mein33
uw verklaring is niet logisch.
Een zorgverzekering stuurt toch geen rekening van een behandeling naar een patient.
Een zorgverzekering betaalt juist uw rekeningen.
++++++++++++++++++++++++++++++++============

quote=mein33 schreef op zaterdag 6 jul 2013, 14:45]Het is in het geheel niet ongebruikelijk dat een zorgverlener veel tijd nodig heeft om declaraties in te dienen bij de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar neemt de standaard geldende termijn van betaling in acht, dit heeft niets te maken met de tijdsduur die na een zorgvraag is verlopen.

me
door mein33 - Jul 6, 2013 om 19:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 6 jul 2013, 15:15]Mein33
uw verklaring is niet logisch.
Een zorgverzekering stuurt toch geen rekening van een behandeling naar een patient.
Een zorgverzekering betaalt juist uw rekeningen.
++++++++++++++++++++++++++++++++============

quote=mein33 schreef op zaterdag 6 jul 2013, 14:45]Het is in het geheel niet ongebruikelijk dat een zorgverlener veel tijd nodig heeft om declaraties in te dienen bij de zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar neemt de standaard geldende termijn van betaling in acht, dit heeft niets te maken met de tijdsduur die na een zorgvraag is verlopen.

Als de zorgverlener de nota voor de verleende zorg bij de zorgverzekeraar indient, dan betaald de zorgverzekeraar deze rekening.
Na eventuele aftrek van de voor vergoeding in aanmerking komende posten zal de zorgverzekeraar het resterende bedrag van de rekening bij de verzekerde declareren.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 6, 2013 om 20:28
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat ook een mogelijkheid is :
ts verklaart zelf dat de extractie de enige medische zorg is die hij het afgelopen jaar "verbruikt" heeft.
Zijn eigen risico is waarschijnlijk 250 euro.
De verzekering heeft voor hem betaald, en wil dat geld nu terug vanwege het eigen risico bedrag.

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2013 om 21:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Waarom zou het eigen risico € 250 zijn? En niet € 220?

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 7, 2013 om 08:36
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat dit een rekening van 2012 is geld het toenmalige Eigenrisico van €220,- en niet de huidige €350,-
Alleen als je dit jaar meer verwacht aan kosten zou ik het zo laten, anders protesteren omdat ze dit in 2012 moeten boeken.

Verder vind ik het onredelijk dat ze zeker in deze Vakantie tijd waarin vele 3 weken vrij nemen, ik neem zelf nog meer binnen enkele dagen geld eisen.

Ik zit met een gelijkwaardig probleem, mijn vrouw ging 18 juni naar de tandarts en Famed, ja die lastige heeft nog steeds geen rekening gestuurd en als ze ooit sturen is het meestal een erg korte betaal termijn!
Als zij niet binnen 3 weken iets sturen zal ik ook die door hun gehanteerde termijn niet halen.
Dus laat je niet gek maken want ook zij hebben en Zorg plicht!

Verder wil ik Uw toestemming hierbij vragen voor vragen in de 2e kamer, dit soort gevallen kan bij bepaalde groepen problemen veroorzaken, vooral mensen die maandelijks rood staan komen door dit trage declareren in problemen met hun zorgverzekeraar dus ik wil Uw voorbeeld gebruiken om dit beter geregeld te krijgen.
Of U nu wel of geen probleem met het geld heeft doet er niet toe, het gaat om de groep die in gelijke situatie van enkele jaren plotseling een aantal vergeten rekeningen kreeg over meerdere jaren.
Uw Chirurg heeft naast de medische zorg ook een financiële zorg plicht!
Te laat insturen kan een stapeling van zorg geven en sommige denken dat ze elke maand alles op kunnen maken en vergeten dit soort nog niet binnengekomen posten.

In afwachting van uw toestemming.
Dirck.

donna
door donna - Aug 24, 2013 om 11:37
207 Antwoorden / 43 Vragen

Ik kreeg ruim een jaar na behandeling een rekening voor het eigen risico, samen met een deel van het eigen risico over dit jaar. Dat loopt erg op, ze doen maar alsof wij allemaal ergens een zak met geld hebben liggen. Op mijn protest liet de zorgverzekering dit weten:

In artikel 19 lid 4 van de Zorgverzekeringswet (Zvw) is bepaald dat kosten van zorg met het eigen risico mogen worden verrekend, als de rekening van de zorgverlener door de zorgverzekeraar is ontvangen in het kalenderjaar volgend op het kalenderjaar waarop het verplicht eigen risico betrekking heeft. Dit betekent dat een rekening over het jaar 2012 in 2013 nog met het verplicht eigen risico van 2012 mag worden verrekend, maar alleen als de zorgverlener de rekening uiterlijk 31 december 2013 heeft ingediend bij de zorgverzekeraar. Conform artikel 3:307 van het Burgerlijk Wetboek moet de zorgverzekeraar de kosten binnen vijf jaar na het opeisbaar worden van de vordering, bij de verzekerde in rekening brengen.

Je kunt nog 5 jaar rekeningen krijgen. Wie wil weten waar hij/zij aan toe is moet dus precies bijhouden wat het eigen risico in elk jaar is, wat je al betaald hebt, van welke zorg je gebruik hebt gemaakt , of die zorg onder het eigen risico valt en wat er elk jaar weer verandert. Zo mogen zelfzorgmiddelen op recept niet meegeteld worden, al moet je die wel betalen, en de huisarts ook niet, want die betaal je niet. Bloedverdunners wel, maar slaappillen niet. Enz. enz. Moeten we allemaal apotheker en accountant worden?

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2013 om 11:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@donna

Maar u weet toch of u verleden jaar zorg hebt gehad die onder het eigen risico valt? Dan kunt u daar toch rekening mee houden?

Ook kunt u een betalingsregeling treffen met de zorgverzekeraar.

Bij de meeste zorgverzekeraars kunt u inloggen en het overzicht bekijken van uw zorg verbruik. Dus zo moeilijk is het allemaal niet.

Men kan er eigenlijk van uitgaan, dat als men bij een specialist loopt en medicijnen gebruikt, men het hele eigen risico opgebruikt. Dus zelf reserveren.

donna
door donna - Aug 24, 2013 om 11:59
207 Antwoorden / 43 Vragen

Ik heb elk jaar zorg die onder het eigen risico valt. Ik heb ook elk jaar zorg die helemaal nergens onder valt en die ik dus ook moet betalen. Je blijft tegenwoordig maar betalen, eigen risico verandert elk jaar, in wel/niet vergoed verandert voortdurend wat, en als je dan een paar jaar later nog een rekening krijgt, dat kan dus nog vijf jaar later zijn, dan weet je het niet meer. Je moet er een hele administratie op nahouden, maar als je gezondheid niet al te best is ben je daar meer mee bezig en als je dan ook nog eens in het ziekenhuis wordt opgenomen, dan raak je het overzicht wel kwijt.
Kortom, ik vind 5 jaar veel te lang. De zorgverlener kriijgt een jaar om te declareren, waarom mag de zorgverzekeraar er dan vijf jaar over doen?

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2013 om 15:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@donna

Als u in het ziekenhuis wordt opgenomen, weet u zeker dat u uw eigen risico kwijt bent.

Het eigen risico gaat ook alleen maar omhoog.

Bij sommige verzekeraars kunt u al in januari beginnen met het betalen van een deel van het eigen risico, dan komt u nooit voor verrassingen te staan.

donna
door donna - Aug 24, 2013 om 17:10
207 Antwoorden / 43 Vragen

@tijger1: wat ik bedoel is, soms heb je zoveel aan je hoofd, dat je niet precies kunt bijhouden of je het hele eigen risico hebt betaald. Ziekte is niet zomaar een woord, dat kan heel ingrijpend zijn, dan ben je niet bezig met bijhouden of alle rekeningen gestuurd zijn. En vorig jaar, dat weet je misschien nog net, maar het kan tot vijf jaar terug gaan. Wie weet nog wat hij betaald heeft in 2009? Of in 2010? En wat was toen het eigen risico? Was dat er toen al? Lag je toen misschien in het ziekenhuis? Is de rekening daarvan al ontvangen?

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2013 om 21:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@donna

U ziet het een beetje te zwart.