Reparatie motor boot geen garantie
Goedemiddag,
Wij hebben in onze boot een gereviseerde motor laten plaatsen door een gespecialiseerde monteur, nadat onze vorige motor kapot was gegaan.
Nu heeft deze monteur bij het plaatsen van de nieuwe motor, onze oude brandstofpomp overgezet. Deze bandstofpomp is gaan lekken, waardoor onze boot na 1 keer varen kapot is gegaan. De monteur weet dat deze oude brandstofpomp ooit is los geraakt en dus al een klap te verduren heeft gehad. Hij heeft ons niet geinformeerd deze brandstofpomp te vervangen. Nu is onze motor kapot en de monteur geeft aan dat hij hier niets mee kan. Dit terwijl wij er maar 1 keer zelf mee hebben gevaren.
Dit alles is gebeurt buiten de garantietermijn van 3 maanden, echter kan ik op diverse sites vinden dat producten wettelijk een bepaalde garantietermijn hebben.
Kunnen jullie iets voor ons betekenen?
Uw boot is kapot gegaan door een lekke brandstofpomp? Lijkt me onwaarschijnlijk.
Maar is er dan na het plaatsen van de gereviseerde motor geen proefvaart gemaakt om alles te controleren, uiteraard in aanwezigheid van die monteur?
En waarom zou de motor kapot zijn door een lekke brandstofpomp? Als de motor geen olie krijgt, valt hij uit. Heel vervelend op het water, maar hij gaat daar niet van kapot.
Nee, ik denk het niet. Op dit forum worden nl geen klachten behandeld.
Maar 3 maanden garantie voor een reparatie is niet meer dan dat. U bent buiten die 3 maanden zegt u.
Waarom schrijft u “geen garantie” boven uw vraag? Dat is toch onjuist?
Is er geen klachtenprocedure?
En hoe weet u dat de oorzaak van het defect aan de brandstofpomp ligt? Is die pomp weer geïnstalleerd omdat het zo voordelig mogelijk moest met de nieuwe motor?
Waarom was de vorige motor kapot gegaan? En wat was eraan stuk?
Total loss wegens geen olie?
Je hebt garantie op de motor, niet op de brandstofpomp. Deze is gaan lekken waardoor de motor stuk is gegaan. Ik begrijp wel dat daar geen garantie op gegeven wordt, externe factoren zijn namelijk van toepassin erop dat de motor stuk is gegaan. Verder had u ook kunnen aangeven dat de u de brandstofpomp wilde laten vervangen, waarschijnlijk is er gedaan wat gevraagd is geworden.
Wettelijke garantie zit op de motor zelf.
Nadat de gereviseerde motor geplaatst is, hebben jullie minimaal 3 maanden de boot niet gebruikt. Gewoon laten liggen. Niet even geprobeerd of alles wel werkte.
En die monteur heeft de motor vervangen. Heeft ook verder nergens naar gekeken?
Als jullie duidelijk was dat er wat met de brandstofpomp aan de hand was, waarom niet overlegd met de monteur.
En nu is het de schuld van de monteur en willen jullie gratis een nieuwe motor?
Kijk eens in de algemene voorwaarden van het bedrijf.
Of hebben jullie een monteur ingehuurd?
Als er al iets te verhalen valt, dan zul je eerst moeten laten onderzoeken wat de oorzaak is van deze kapotte motor,
Idem, tenzij u heel duidelijk zou hebben aangegeven dat u ook wenste dat de brandstofpomp ook vervangen diende te worden. Daarbij neem ik als uitgangspunt dat de monteur in kwestoe na het plaatsen van de geriviseerde motor heeft gecontroleerd of alles correct werkte.
Het lastige hier is, dat m.i. in beginsel wel de consumentenbeschermingswetgeving van toepassing kan zijn op de gereviseerde motor en de motor op basis daarvan gerepareerd zou moeten worden waarbij de verkoper dus de monteur zou dienen te bewijzen dat de oorzaak niet bij hem ligt. Zie daarvoor:
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html en eventueel verder
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html
Als u van mening bent dat de brandstofpomp de oorzaak is dat in pricipe al bewijs in zijn voordeel m.a.w. dat er geen ondeugdelijk product is geleverd c.q. geen ondeugdelijk gereviseerde motor. Zo de brandstofpomp niet de oorzaak is ligt het anders. Bent u rechtbijstandsverzekerd, schakel die dan in voor nader advies.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Zeer hoge servicekosten
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer