An
door Anoniem 123 9 sep. 2019 om 14:11
Garantie & verzekeringen

Reparatie motor boot geen garantie

Goedemiddag,

Wij hebben in onze boot een gereviseerde motor laten plaatsen door een gespecialiseerde monteur, nadat onze vorige motor kapot was gegaan.
Nu heeft deze monteur bij het plaatsen van de nieuwe motor, onze oude brandstofpomp overgezet. Deze bandstofpomp is gaan lekken, waardoor onze boot na 1 keer varen kapot is gegaan. De monteur weet dat deze oude brandstofpomp ooit is los geraakt en dus al een klap te verduren heeft gehad. Hij heeft ons niet geinformeerd deze brandstofpomp te vervangen. Nu is onze motor kapot en de monteur geeft aan dat hij hier niets mee kan. Dit terwijl wij er maar 1 keer zelf mee hebben gevaren.
Dit alles is gebeurt buiten de garantietermijn van 3 maanden, echter kan ik op diverse sites vinden dat producten wettelijk een bepaalde garantietermijn hebben.

Kunnen jullie iets voor ons betekenen?

311 5 Rapporteer
door tijger1 - 9 sep. 2019 om 14:17
38758 Antwoorden / 21 Vragen
0

Uw boot is kapot gegaan door een lekke brandstofpomp? Lijkt me onwaarschijnlijk.

Maar is er dan na het plaatsen van de gereviseerde motor geen proefvaart gemaakt om alles te controleren, uiteraard in aanwezigheid van die monteur?

En waarom zou de motor kapot zijn door een lekke brandstofpomp? Als de motor geen olie krijgt, valt hij uit. Heel vervelend op het water, maar hij gaat daar niet van kapot. 


door aurora1 - 9 sep. 2019 om 14:21
13776 Antwoorden / 6 Vragen
0

Nee, ik denk het niet. Op dit forum worden nl geen klachten behandeld.
Maar 3 maanden garantie voor een reparatie is niet meer dan dat. U bent buiten die 3 maanden zegt u.
Waarom schrijft u “geen garantie” boven uw vraag? Dat is toch onjuist?
Is er geen klachtenprocedure?
En hoe weet u dat de oorzaak van het defect aan de brandstofpomp ligt? Is die pomp weer geïnstalleerd omdat het zo voordelig mogelijk moest met de nieuwe motor?
Waarom was de vorige motor kapot gegaan? En wat was eraan stuk?
Total loss wegens geen olie?

door pino123 - 9 sep. 2019 om 15:21
2551 Antwoorden / 14 Vragen
0

Je hebt garantie op de motor, niet op de brandstofpomp. Deze is gaan lekken waardoor de motor stuk is gegaan. Ik begrijp wel dat daar geen garantie op gegeven wordt, externe factoren zijn namelijk van toepassin erop dat de motor stuk is gegaan. Verder had u ook kunnen aangeven dat de u de brandstofpomp wilde laten vervangen, waarschijnlijk is er gedaan wat gevraagd is geworden. 
Wettelijke garantie zit op de motor zelf.

door panter22 - 9 sep. 2019 om 15:26
2994 Antwoorden / Vragen
0

Nadat de gereviseerde  motor geplaatst is, hebben jullie minimaal 3 maanden de boot niet gebruikt. Gewoon laten liggen. Niet even geprobeerd of alles wel werkte.
En die monteur  heeft de motor vervangen. Heeft ook verder nergens naar gekeken?
Als jullie duidelijk was dat er wat met de brandstofpomp aan de hand was, waarom niet overlegd met de monteur. 
En nu is het de schuld van de monteur en willen jullie gratis een nieuwe motor?
Kijk eens in de algemene voorwaarden van het bedrijf. 
Of hebben jullie een monteur ingehuurd? 
Als er al iets te verhalen valt, dan zul je eerst moeten laten onderzoeken wat de oorzaak is van deze kapotte motor,

door heremietkreeft - 9 sep. 2019 om 16:56
10044 Antwoorden / 160 Vragen
0

Idem, tenzij u heel duidelijk zou hebben aangegeven dat u ook wenste dat de brandstofpomp ook vervangen diende te worden. Daarbij neem ik als uitgangspunt dat de monteur in kwestoe na het plaatsen van de geriviseerde motor heeft gecontroleerd of alles correct werkte.

Het lastige hier is, dat m.i.  in beginsel wel de consumentenbeschermingswetgeving van toepassing kan zijn op de gereviseerde motor en de motor op basis daarvan gerepareerd zou moeten worden waarbij de verkoper dus de monteur zou dienen te bewijzen dat de oorzaak niet bij hem ligt. Zie daarvoor:

www.consuwijzer.nl

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html  en eventueel verder

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html
Als u van mening bent dat de brandstofpomp de oorzaak is dat in pricipe al bewijs in zijn voordeel m.a.w. dat er geen ondeugdelijk product is geleverd c.q. geen ondeugdelijk gereviseerde motor. Zo de brandstofpomp niet de oorzaak is ligt het anders. Bent u rechtbijstandsverzekerd, schakel die dan in voor nader advies.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

di
dirk23 - 19 sep. 2019 om 08:58
Huishouden & energie

Overstappen naar ander jaarkontrakt energieleverancier

Hallo, ik stap elk jaar over naar een andere leverancier. Wiie weet een aanbieder met een leuk kado of een leuke bonus? Lees meer

jo
johnenel - 19 sep. 2019 om 08:38
Geldzaken & recht

Loterij gewonnen

ik heb een aio aanvulling op mijn aow nu heb ik de straaprijs van de postcode loterij (25000 euro) gewonnen en dat moet ik zodra het bedrag gestort is melden bij het svb.mijn vraag is heeft dit gevolgen voor mijn aio aanvulling? Lees meer

Li
Lipkje Linda - 18 sep. 2019 om 18:08
Computers & telefonie

Hoe kom ik van het betaalprobleem met hollandsnieuwe af?

Wie herkent het volgende en heeft een oplossing voor mijn probleem? 
Ik heb een telefoonabbonnement afgesloten bij hollandsnieuwe. Elke maand kost het mij minimaal een uur om de rekening te kunnen betalen. Automatisch incasso blijkt namelijk niet mogelijk. Niemand snapt hoe dat kan. Het maandelijks laten toesturen van betaalgegevens blijkt al net zo onmogelijk te zijn. Dit houdt in dat ik e ... Lees meer