ch
door chris w Sep 17, 2021 om 09:36
Garantie & verzekeringen

Schade door update Samsung

Ik heb een blu-ray speler van Samsung
deze was stuk gegaan telkens starten hij op en ging weer uit automatiche.
Het eerste wat je doet dan bonnetje zoeken enzo maar hij bleek buiten de garantie te zijn. Samsung gebeld wij kunnen hem wel maken maar zitten kosten aan probeer de winken eerst.
Naar de winkel die zegt buiten gerantie we kunnen hem repareren zitten kosten aan. Dus jammer en was best duur aperaat toen maar al meer dat twee jaar oud en zetten hem weg om een keer zelf te maken. Kom hem tegen nu en kijk op internet hondere meldingen zelfde probleem en Samsung zal het oplossen omdat het door een software update kwam stond daar. Ik weer kontakt opgenomen bij Samsung krijg ik te horen dat ze maar een jaar die terug roep actie hadden en dat ik er buiten val nu. Waar sta ik hierbij in mijn recht want de schade komt door hun update en toen ik het probleem had was deze regeling er niet en ook niks bij samsung bekent  over het probleem als je er over belde.

2126 6 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 17, 2021 om 09:46
16888 Antwoorden / 202 Vragen

In deze kwestie is de verkoper wettelijk verantwoordelijk en ik verwijs u naar info m.b.t. die wetgeving die hoe dan ook prevaleert boven fabrieks of verkopersgarantie. Dus teruggaan naar de winkel van verkoop en leg daar dan uit dat:
Men geeft u in de winkel dus een volstrekt verkeerd advies resp. negeert de wetgeving. Wel is het zo dat na 6 maanden na aankoop u zou moeten bewijzen dat de oorzaak niet bij u ligt maar afgaande op uw info kunt u dan ook. Wel is het denk ik in uw nadeel dat u niet meteen na het ontdekken van het euvel een beroep op de wetgeving heeft gedaan en daarna weggezet. De vraag is dan ook: hoe lang is de aankoop geleden omdat er dan in ieder geval sporake kan en mag zijn van verrekenen van afschrijving.
Het is aan u wat d te doen op beasis van de info die ik u geef na de verwijzingen naar de wetgeving.  (indien de oorzaak een update van Samsung is kan de verkoper mogelijk de reparatiekosten daar zelf verhalen)

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

Donuts
door Donuts - Sep 17, 2021 om 10:17
1203 Antwoorden / 2 Vragen

En over welke Samsung Blu-ray speler heb je het?

ch
door chris w Sep 17, 2021 om 10:31
Antwoorden / 2 Vragen

Samsung ht-d5500

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 17, 2021 om 10:31
1814 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Chris,

Een soortgelijke vraag is hier al eens eerder gesteld.

Klik op de volgende link :

https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/elektronica-tv/samsung-ht-j5500-stuk-door-update

Gr
door Grunn1 Sep 17, 2021 om 12:35
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wat nou GA kan je zelf geen antwoorden meer bedenken en plaats je nu onder elke vraag een link naar een oude vraag die regelmatig niks met de huidige vraag te maken heeft

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Sep 17, 2021 om 12:50
1814 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Grunn1,

U "zoekt spijkers op laag water".

Het model van Samsung is bijna hetzelfde.

panter22
door panter22 - Sep 17, 2021 om 10:52
6599 Antwoorden / Vragen

Ik zie hier een bericht over een nieuw moederbord. Wist je dat je €97 verzendkosten moest betalen?
https://fwd.nl/beeld/samsung-wil-niet-werkende-blu-rayspelers-repareren-maar-heeft-voorraadtekort/
K
lik in de link op richtlijnen  afschrijvingsmethoden.
https://www.technieknederland.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor/gebruiksduurverwachting
Je hebt de speler al meer dan 3 jaar in bezit en is niet meer te koop. Het is dan nog de vraag hoelang er nieuwe updateskomen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 17, 2021 om 11:07
16888 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is zeer interessante info en geeft bewijs dat het eerder al speelde en de oorszaak bij Samsung zou lihggen (mits het apparaat van Ts ook in de gegeven lijst staat). Het blijft een feit, er wordt in reacties hier ook een opmerking over gemaakt, dat het in rekening brengen van Samsung van verzendkosten niet zou moegen kunnen. Hier is dan aan de orde dat deze kosten dan betwist zouden moeten worden door de verkoper de verkoper gratis zou moeten repareren.  En dan dus: recht hebben op kan iets anders zijn dan het ook krijgen.

ch
door chris w Sep 17, 2021 om 11:49
Antwoorden / 2 Vragen

over de verzendkosten had ik nog niet gezien dus zou dus gewoon een cigaar uit eigen doos zijn die regeling van Samsun

Donuts
door Donuts Sep 17, 2021 om 13:30
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Het model dat TS heeft, staat niet op de lijst van fwd.nl

Donuts
door Donuts - Sep 17, 2021 om 13:36
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Ik zie dat de Samsung HT-d5500 al behoorlijk verouderd is. Deze is al in april 2011 op de markt gekomen.

Op Marktplaats zie ik dit model ook aangeboden voor een paar euro's, misschien daar dan maar een vervangend exemplaar kopen. Wel checken natuurlijk of die speler niet hetzelfde probleem heeft, dus niet blind vertrouwen op wat de verkoper zegt.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Sep 17, 2021 om 14:54
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je een  oude voorraad Bleu Ray kocht jaren later?

Onderdelen hebben ze niet meer en   hopelijk  een flinke korting gehad van de winkel.

De eerste waren er in 2011 en  nu  10 jaren later,  ook als je deze in 2018 kocht  jammer.