Ro
door Robertje Mar 25, 2017 om 15:27
Garantie & verzekeringen

Tandarts ben ik echt aansprakelijk voor zijn falen?

als eerst 2 vullingen 1 viel er dezelfde dag nog uit de ander een dag erna...
een week later heb ik weer een afspraak bij de tandarts door dit verhaal en ik krijg verdorie nogmaals een rekening voor hetzelfde werk
het lijkt mij toch echt dat hij zijn werk niet goed heeft gedaan en dat dit onder garantie valt  hoe zit dat?

nou het ergste verhaal
ik kreeg een wortel kanaal behandeling een week erna is mijn gehemelte gaan ontsteken
ik heb ze verteld dat het aan die tand lag (hij zit zelfs los) en de pus kan ik eruit zuigen via die tand (als ik erg hard zuig)
zodoende word die bult op mijn gemelte (in het midden) kleiner
de tandarts zegt zelf dit nog nooit te hebben gezien in al zijn 30 jaar mijn reactie... doe je dan niet aan bijscholing?
anywayz ik word door een vervanger geholpen want de tandarts werd geopereerd
met hetzelfde verhaal kom ik daar ik vertel ze aan welke tand het lig en het pus zuig verhaal
toch na een foto ziet ze niets en stuurd me door naar een kaakchirurg
dat duurde een dikke maand en zolang kon ik niet hiermee rond lopen na mijn mening
dus ik bel mijn verzekering hoe dit kan
nou moest mijn tandarts een spoedbrief sturen (ze gaven mij een telefoon nummer en een briefje met daarop mijn speekselklier zou ontstoken zijn)
nadat mijn verzekering contact met hun opnam ging het balletje rollen en keek de echte tandarts toch even na de foto
deze constateerde dat het aan de kies lag (wat dus niet zo was)
nu krijg ik daarvoor een rekening van 400 euro voor een 2kanaals behandeling en ze heeft maar 1 kanaal gedaan want de andere kon ze niet vinden door oude vulling
maar daarmee is het probleem dus niet opgelost en mag ik nogmaals heen voor die wortelkanaal behandeling af te maken het 2e kanaal
er zit nu een noodvulling in (door dat mijn verzekering hun belde mocht ik weer komen helaas werd dit overuren voor hun 17:00 zijn ze gesloten 18:00 was ze nog bezig met die ene kanaal en de 2e dus niet afgemaakt)
hoe zit dat met extra kosten omdat het in 2x gebeurd? want nu moet ze weer een microscoop gebruiken en allemaal ander gereedschap
dus kost mij dit straks toch dubbel? terwijl dit in 1x had kunnen gebeuren het is toch pure onkunde dat zij dit niet kon en mij een verkeerde diagnose had gesteld en mij een afspraak inpland maar geen tijd genoeg meer had aan het eind van de dag... doordat de verzekering hun had gebeld deed ze dit

en nog een keer zodat die onstoken wortelkanaal behandeling van die losse voortand waardoor op mijn gehemelte boven in het midden een dikke bult pus is ontstaan (die tand waar ik het pus uit zuig) die is een dikke maand geleden gebeurd maar dus niet goed
dat word straks dus nogmaals 400 euro minimaal voor een behandeling waar ik dik 400 voor heb betaald maar die niet goed is gegaan sterker nog het is zwaar gaan ontsteken

nou weet ik dat meneer zijn best heeft gedaan maar niet goed de onstoken wortelkanaal en de 2 vullingen die los gingen...en de vervangende vrouw op zijn zachts gezegd geen ervaring heeft met fotos bekijken en onstekingen herkennen
wat moet ik nu met al die dubbele kosten?

4099 7 Rapporteer

Ro
door Robertje - Mar 25, 2017 om 15:32
3 Antwoorden / 2 Vragen

ik bedoel kan ik hun aansprakelijk stellen hiervoor? of zit er niets anders op dan de hele mikmak maar te betalen en opzoek te gaan naar een goede tandarts?

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 25, 2017 om 16:00
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ben het verhaal al snel kwijtgeraakt.
Maar grofweg gezien heeft de tandarts een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting. Maar in uw geval zou ik de zorgverzekeraar contacten en dit hele verhaal goed en duidelijk kenbaar maken. Zij moeten immers de tandarts betalen. Of het u prutswerk is of een ongelukkige samenloop van omstandigheden is niet helemaal te herleiden uit uw verhaal alhoewel ik naar prutswerken neig.

wi
door wilhelmina59 Mar 25, 2017 om 16:06
512 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag om een second opinion bij een andere tandarts. Vergeet niet uw verzekeraar te contacten mbt vergoeding kosten.

zoekster1
door zoekster1 - Mar 25, 2017 om 17:56
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou voor een second opinion gaan bij een andere tandarts, eens horen wat een professional vindt van deze gang van zaken. Als het echt prutswerk is geweest (wat u galant onkunde noemt)  dan hoeft u natuurlijk niet te betalen voor het 'repareren' van de schade. Maar het kan ook zijn dat u een 'moeilijk geval' bent en dat de tandarts gezien de situatie heeft gehandeld zoals je mag verwachten met helaas een ongunstig resultaat

Als u minder wilt betalen doe dit dan met een schriftelijke motivatie waarom u minder betaalt.
Neem eerst telefonisch contact op met de tandarts en verzoek om uitleg van de kosten en probeer er dan meteen wat vanaf te pingelen (bijv 1 kanaalsbehandeling betalen ipv 2).

AWYeah28
door AWYeah28 - Mar 25, 2017 om 23:49
355 Antwoorden / Vragen

Beste Robertje,

Wat was het toch een mooie tijd, toen we ons niet hoefden te bekommeren om dit soort uitgaven. Helaas was het juist het gebrek aan toezicht wat ervoor heeft gezorgd dat de zorgkosten inmiddels aan het stijgen zijn naar amerikaanse hoogten en we straks moeten gaan kiezen tussen noodzakelijke behandelingen, omdat we ze niet meer allemaal kunnen veroorloven. En ondertussen maken zorginstellingen winsten van 20% en meer.

Wat ik niet goed begrijp, is waarom u steeds terug blijft gaan naar dezelfde tandarts terwijl u daar niet goed geholpen wordt. Zelfs het gevoel niet serieus te worden genomen bij een zorgverlener zou voor mij al voldoende reden zijn om mij elders in te schrijven. Zelfs als ik daarvoor zou moeten reizen. Uw gebit groeit niet terug, dat wilt u toch in bekwame handen leggen?

Om uw vraag te beantwoorden: tandartsen hebben een inspanningsplicht maar geen resultaatplicht. Meer daarover leest u hier: KLIK. Tandartsen kunnen zich aansluiten bij de Stichting Garantiefonds Mondzorg voor het afhandelen van financiële kwesties na een gegronde klacht, alleen is deze website uit de lucht en is de locatie volgens Google permanent gesloten. Ik kan geen bericht vinden over de reden hiervan, als er een andere vrijwilliger is die wat dieper kan/wil graven komen we daar hopelijk achter.

Sterkte en succes!

tijger1
door tijger1 Mar 26, 2017 om 10:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En welke tijd was dat dan, dat we ons daar niet om hoefden bekommeren?

AWYeah28
door AWYeah28 Mar 26, 2017 om 13:52
355 Antwoorden / Vragen

Toen er nog geen drempels waren maar kuilen, het gras nog groener was, er nog geen aardbevingen waren in Groningen en we nog valuta moesten wisselen als we op vakantie gingen. De goede oude tijd, die bent u toch niet vergeten? ;-)

aurora1
door aurora1 Mar 26, 2017 om 16:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik wil ook weleens weten wanneer het was dat we ons daar niet om hoefden bekommeren.
Heeft u wel enig benul ervan hoe "vroeger toen alles beter was" de ziekte- en tandartskosten betaald werden en door wie? Hoe dat alles wettelijk geregeld was? U weet zeker ook hoe het zat met kinderbijslag "in die goede oude tijd" en denkt dat ieder gezin dat ontving? En dat in de goede oude tijd niet iedereen maar direct de hand ophield voor uiteenlopende subsidies, als die er al waren? De tijd toen velen zelf hun studie betaalden?

AWYeah28
door AWYeah28 Mar 26, 2017 om 18:06
355 Antwoorden / Vragen

Het lijkt u nogal hoog te zitten.

marita5
door marita5 - Mar 26, 2017 om 10:02
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Robbertje ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.independer.nl/tandarts/info/klacht.aspx

AWYeah28
door AWYeah28 Mar 26, 2017 om 18:12
355 Antwoorden / Vragen

Aha, het Garantiefonds heeft blijkbaar moeten wijken voor twee brancheorganisaties. Nu maar hopen dat de tandarts in kwestie zich ergens heeft aangesloten.

marita5
door marita5 Mar 26, 2017 om 18:16
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Dat hoop ik ook voor Ts .

aurora1
door aurora1 - Mar 26, 2017 om 16:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als er bij u in de buurt een universiteit is met de opleiding tandheelkunde kunt u daar misschien eens heen gaan. Hoe dat werkt staat op de website van het betreffende instituut.

panter22
door panter22 - Mar 26, 2017 om 21:56
6599 Antwoorden / Vragen

Eerst maar eens met de tandarts praten als je niet tevreden bent,
Lukt het niet er samen uit te komen, dan is er een klachtenregeling.
Kijk hiervoor op de website van de tandarts onder algemene informatie of voorwaarden.