Tandarts ben ik echt aansprakelijk voor zijn falen?
als eerst 2 vullingen 1 viel er dezelfde dag nog uit de ander een dag erna...
een week later heb ik weer een afspraak bij de tandarts door dit verhaal en ik krijg verdorie nogmaals een rekening voor hetzelfde werk
het lijkt mij toch echt dat hij zijn werk niet goed heeft gedaan en dat dit onder garantie valt hoe zit dat?
nou het ergste verhaal
ik kreeg een wortel kanaal behandeling een week erna is mijn gehemelte gaan ontsteken
ik heb ze verteld dat het aan die tand lag (hij zit zelfs los) en de pus kan ik eruit zuigen via die tand (als ik erg hard zuig)
zodoende word die bult op mijn gemelte (in het midden) kleiner
de tandarts zegt zelf dit nog nooit te hebben gezien in al zijn 30 jaar mijn reactie... doe je dan niet aan bijscholing?
anywayz ik word door een vervanger geholpen want de tandarts werd geopereerd
met hetzelfde verhaal kom ik daar ik vertel ze aan welke tand het lig en het pus zuig verhaal
toch na een foto ziet ze niets en stuurd me door naar een kaakchirurg
dat duurde een dikke maand en zolang kon ik niet hiermee rond lopen na mijn mening
dus ik bel mijn verzekering hoe dit kan
nou moest mijn tandarts een spoedbrief sturen (ze gaven mij een telefoon nummer en een briefje met daarop mijn speekselklier zou ontstoken zijn)
nadat mijn verzekering contact met hun opnam ging het balletje rollen en keek de echte tandarts toch even na de foto
deze constateerde dat het aan de kies lag (wat dus niet zo was)
nu krijg ik daarvoor een rekening van 400 euro voor een 2kanaals behandeling en ze heeft maar 1 kanaal gedaan want de andere kon ze niet vinden door oude vulling
maar daarmee is het probleem dus niet opgelost en mag ik nogmaals heen voor die wortelkanaal behandeling af te maken het 2e kanaal
er zit nu een noodvulling in (door dat mijn verzekering hun belde mocht ik weer komen helaas werd dit overuren voor hun 17:00 zijn ze gesloten 18:00 was ze nog bezig met die ene kanaal en de 2e dus niet afgemaakt)
hoe zit dat met extra kosten omdat het in 2x gebeurd? want nu moet ze weer een microscoop gebruiken en allemaal ander gereedschap
dus kost mij dit straks toch dubbel? terwijl dit in 1x had kunnen gebeuren het is toch pure onkunde dat zij dit niet kon en mij een verkeerde diagnose had gesteld en mij een afspraak inpland maar geen tijd genoeg meer had aan het eind van de dag... doordat de verzekering hun had gebeld deed ze dit
en nog een keer zodat die onstoken wortelkanaal behandeling van die losse voortand waardoor op mijn gehemelte boven in het midden een dikke bult pus is ontstaan (die tand waar ik het pus uit zuig) die is een dikke maand geleden gebeurd maar dus niet goed
dat word straks dus nogmaals 400 euro minimaal voor een behandeling waar ik dik 400 voor heb betaald maar die niet goed is gegaan sterker nog het is zwaar gaan ontsteken
nou weet ik dat meneer zijn best heeft gedaan maar niet goed de onstoken wortelkanaal en de 2 vullingen die los gingen...en de vervangende vrouw op zijn zachts gezegd geen ervaring heeft met fotos bekijken en onstekingen herkennen
wat moet ik nu met al die dubbele kosten?
Ik ben het verhaal al snel kwijtgeraakt.
Maar grofweg gezien heeft de tandarts een inspanningsverplichting en geen resultaatverplichting. Maar in uw geval zou ik de zorgverzekeraar contacten en dit hele verhaal goed en duidelijk kenbaar maken. Zij moeten immers de tandarts betalen. Of het u prutswerk is of een ongelukkige samenloop van omstandigheden is niet helemaal te herleiden uit uw verhaal alhoewel ik naar prutswerken neig.
Vraag om een second opinion bij een andere tandarts. Vergeet niet uw verzekeraar te contacten mbt vergoeding kosten.
Ik zou voor een second opinion gaan bij een andere tandarts, eens horen wat een professional vindt van deze gang van zaken. Als het echt prutswerk is geweest (wat u galant onkunde noemt) dan hoeft u natuurlijk niet te betalen voor het 'repareren' van de schade. Maar het kan ook zijn dat u een 'moeilijk geval' bent en dat de tandarts gezien de situatie heeft gehandeld zoals je mag verwachten met helaas een ongunstig resultaat
Als u minder wilt betalen doe dit dan met een schriftelijke motivatie waarom u minder betaalt.
Neem eerst telefonisch contact op met de tandarts en verzoek om uitleg van de kosten en probeer er dan meteen wat vanaf te pingelen (bijv 1 kanaalsbehandeling betalen ipv 2).
Beste Robertje,
Wat was het toch een mooie tijd, toen we ons niet hoefden te bekommeren om dit soort uitgaven. Helaas was het juist het gebrek aan toezicht wat ervoor heeft gezorgd dat de zorgkosten inmiddels aan het stijgen zijn naar amerikaanse hoogten en we straks moeten gaan kiezen tussen noodzakelijke behandelingen, omdat we ze niet meer allemaal kunnen veroorloven. En ondertussen maken zorginstellingen winsten van 20% en meer.
Wat ik niet goed begrijp, is waarom u steeds terug blijft gaan naar dezelfde tandarts terwijl u daar niet goed geholpen wordt. Zelfs het gevoel niet serieus te worden genomen bij een zorgverlener zou voor mij al voldoende reden zijn om mij elders in te schrijven. Zelfs als ik daarvoor zou moeten reizen. Uw gebit groeit niet terug, dat wilt u toch in bekwame handen leggen?
Om uw vraag te beantwoorden: tandartsen hebben een inspanningsplicht maar geen resultaatplicht. Meer daarover leest u hier: KLIK. Tandartsen kunnen zich aansluiten bij de Stichting Garantiefonds Mondzorg voor het afhandelen van financiële kwesties na een gegronde klacht, alleen is deze website uit de lucht en is de locatie volgens Google permanent gesloten. Ik kan geen bericht vinden over de reden hiervan, als er een andere vrijwilliger is die wat dieper kan/wil graven komen we daar hopelijk achter.
Sterkte en succes!
En welke tijd was dat dan, dat we ons daar niet om hoefden bekommeren?
Toen er nog geen drempels waren maar kuilen, het gras nog groener was, er nog geen aardbevingen waren in Groningen en we nog valuta moesten wisselen als we op vakantie gingen. De goede oude tijd, die bent u toch niet vergeten? ;-)
Ik wil ook weleens weten wanneer het was dat we ons daar niet om hoefden bekommeren.
Heeft u wel enig benul ervan hoe "vroeger toen alles beter was" de ziekte- en tandartskosten betaald werden en door wie? Hoe dat alles wettelijk geregeld was? U weet
zeker ook hoe het zat met kinderbijslag "in die goede oude tijd" en denkt dat ieder gezin dat ontving? En dat in de goede oude tijd niet iedereen maar direct de hand ophield voor uiteenlopende subsidies, als die er al waren? De tijd toen velen zelf hun studie betaalden?
Het lijkt u nogal hoog te zitten.
Hallo Robbertje ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .
https://www.independer.nl/tandarts/info/klacht.aspx
Aha, het Garantiefonds heeft blijkbaar moeten wijken voor twee brancheorganisaties. Nu maar hopen dat de tandarts in kwestie zich ergens heeft aangesloten.
Dat hoop ik ook voor Ts .
Als er bij u in de buurt een universiteit is met de opleiding tandheelkunde kunt u daar misschien eens heen gaan. Hoe dat werkt staat op de website van het betreffende instituut.
Eerst maar eens met de tandarts praten als je niet tevreden bent,
Lukt het niet er samen uit te komen, dan is er een klachtenregeling.
Kijk hiervoor op de website van de tandarts onder algemene informatie of voorwaarden.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Zero sugar jumbo
tot mijn verbazing zit er gewoon suiker in de frisdrank van jumbo sinas zero sugar en cola zero sugar,vreem want op de etiket staat groot ..zero sugar.. dn mag je er van uit gaan dat er geen suiker in zit,dus al dietijd als suikerpatient ben ik dus misleid..mag dit zomaar suiker in frisdrank terwijl er zero sugar op staat. Lees meer
Zeer hoge servicekosten
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer