nonna
door nonna Oct 20, 2013 om 13:07
Garantie & verzekeringen

Uitbetalen verzekering

Mijn vrouw is met haar scooter aangereden door een auto.
Gelukkig geen letsel opgelopen,maar de schade was
150 euro.
Nu wil de Hema verzekering geen actie ondernemen naar de tegenpartij,omdat zoals zij zeggen wij een eigen risico hebben van 150 euro. Maar de tegenpartij is de schuldige dus die moet toch uit betalen?
Wij hebben een WA + voor snorfiets (scooter )

4973 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 20, 2013 om 13:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo nonna,

Procesverbaal opgemaakt?
Schadeformulier ingevuld?
Getuoigenverklaring?
Stel de automobilist aansprakelijk voor de schade = schrijf brief.
Laat die het maar doorgeven aan zijn/haar verzekering ter afhandeling.
Je eigen WA verzekering kun je in dit geval geen beroep op doen.

Suc6

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2013 om 13:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een WA verzekering hoeft helemaal niets te doen als een verzekerde schade lijdt. Pas als uw vrouw aansprakelijk gesteld zou worden komen zij in het geweer.

Dus u, uw vrouw, moet zelf stappen ondernemen. De hoogte van het eigen risico is hierbij niet van belang.

Daarom is het verstandig als men alleen WA verzekerd is een verkeersrechtsbijstand verzekering te hebben. Die treden dan namens u op.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 20, 2013 om 13:51
16882 Antwoorden / 202 Vragen

Of de antwoorden van Edrick3 en tijger1 geheel juist zijn betwijfel ik, hoewel strikt gesproken een WA verzekering de eigen wettelijke aansprakelijkheid dekt.
Maar in dat geval zou in alle gevallen waarin uitsluitend sprake is van een WA de verzekeraar niets doen als een ander de schade heeft veroorzaakt.

Indien de antwoorden juist zouden zijn zou niemand iets hebben aan een uitsluitend WA verzekering als een ander de oorzaak is van de schade.

Wel juist in ieder geval is de reactie om altijd een rechtbijstandsverzekering te hebben met ook bijstand voor verkeer.

Het juiste antwoord zal ongetwijfeld in uw verzekeringsvoorwaarden staan.

Hoe dan ook: stel degene die u schuldig acht aansprakelijk middels een aangetekend en met ontvangstbevestiging verzonden brief. Van belang daarbij is of er getuigen zijn.

Aannemelijk is, dat er geen proces verbaal is opgemaakt resp. de Politie er niet bij geweest is.

edrick3
door edrick3 - Oct 20, 2013 om 14:03
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@gerrit altena,

Maar in dat geval zou in alle gevallen waarin uitsluitend sprake is van een WA de verzekeraar niets doen als een ander de schade heeft veroorzaakt.

Indien de antwoorden juist zouden zijn zou niemand iets hebben aan een uitsluitend WA verzekering als een ander de oorzaak is van de schade.

Juist!
WA is iets anders dan AR!!

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2013 om 14:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerritaltena

Een WA verzekering dekt alleen maar schade die toegebracht is aan een ander, tenminste, als men daarvoor aansprakelijk is.

Dus in het geval van de Ts zou, als zijn vrouw aansprakelijk gesteld zou worden, de verzekeringsmaatschappij wel onderzoeken of mevrouw aansprakelijk is. Zo nee, dan wijzen zij de claim van de tegenpartij af, zo ja, dan wordt die claim gehonoreerd.

Maar in het geval mevrouw door haar verzekeringsmaatschappij niet aansprakelijk wordt gevonden, zullen zij voor haar niet haar schade gaan verhalen.

Stel dat mevrouw WA plus casco verzekerd zou zijn, dan wordt aan haar het schadebedrag min het eigen risico uitbetaald, en zal die maatschappij trachten de uitgekeerde schade te verhalen op de tegenpartij. Als service verhalen zij dan ook vaak het eigen risico. Maar zelfs daar zijn zij niet toe verplicht.

Veel tussenpersonen verleenden, in het verleden, vaak de service bij alleen WA, om ook dan de tegenpartij aansprakelijk te stellen, teneinde de schade te verhalen. Nu gebeurt dat veel minder, heb ik het idee.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 20, 2013 om 14:43
16882 Antwoorden / 202 Vragen
nonna
door nonna - Oct 20, 2013 om 21:43
45 Antwoorden / 23 Vragen

Dank jullie wel voor de reacties.
Ik ga als eerste maar een aangetekende brief versturen naar de tegen partij.
Ik hoop op een positieve uitslag.

zoekster
door zoekster - Oct 20, 2013 om 22:12
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U zou gebruik kunnen maken van een voorbeeldbrief van de ANWB

Klik HIER

Neem dan de brief aansprakelijk stellen tegenpartij persoonlijk. Omdat uw vrouw alleen materiële schade heeft de tweede van boven.

U zou ook nog wat zinnen kunnen lenen uit deze voorbeeldbrief.

klik HIER die is even wat dwingender.

Overigens valt de schade die uw vrouw is aangedaan onder een onrechtmatige daad.

Verder kunt u altijd bij het juridisch loket aankloppen voor gratis juridisch advies, dat kan via chat, telefoon of langsgaan.

klik HIER

Ik begrijp wel dat u er tegenop ziet om het zelf allemaal te moeten opknappen.

Succes!

ma
door manwijf - Oct 21, 2013 om 12:57
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Edrick3
Wanneer er bij een ongeval alleen schade is, hoeft de politie daar helemaal niet bij te komen. Politie komt alleen als er slachtoffers vallen. Voertuig zo snel mogelijk aan de kant en schade onderling regelen. Veroorzaker belt zijn verzekering en stuurt schadeformulier, dat samen is ingevuld op. Soms worden ook alleen telefoonnummers uitgewisseld en wordt de papierwinkel in goed vertrouwen achteraf gedaan. Aangifte doen kan alleen als iemand met opzet het voertuig vernield en daar is geen sprake van.