He
door Hendrikk May 12, 2023 om 10:42
Garantie & verzekeringen

Vergoeding stormschade

Ik heb stormschade aan mijn dak, door de hevige storm zijn er terrastegels (60 X 40)  van de buurman terechtgekomen op mijn dak. Deze had hij erop gelegd omdat zijn dak in slechte staat verkeerd. Mijn verzekering heeft na reparatie de schade uitgekekeerd echter bij stormschade is het eigen risco 350 euro. Dus ik verwacht dat mijn buurman dit aan mij vergoed. Dat is hij echter niet van plan (hij beroept zich op overmacht) onze relatie komt daardoor onder druk te staan terwijl we al 40 jaar naast elkaar wonen en goed met elkkaar omgaan.Mijn mening is dat je zo niet met elkaar om moet gaan.
Hendrik Rijken

5827 16 Rapporteer
sjjoppy
door sjjoppy - May 12, 2023 om 11:38
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Als u stormschade door uw buurman ondervindt dan kan zijn verzekering ingeschakeld worden die dan met uw verzekering contact opneemt.
Als uw buurman geen  stormschadeverzekering heeft dan zal uw eigen verzekering met een oplossing komen.

rj
door rjw May 12, 2023 om 12:07
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Als de buurman verantwoordelijk is maar geen verzekering heeft moet hij zelf betalen.

sjjoppy
door sjjoppy May 12, 2023 om 12:28
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt @rjw

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 12, 2023 om 12:07
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hendrikk,

Ik raad u aan om uw vraag te stellen aan Vereniging Eigen Huis.

Als u nog geen lid bent, kunt u lid worden; klik op de volgende link:

https://www.eigenhuis.nl/contact

eddopeddo
door eddopeddo May 15, 2023 om 12:47
30 Antwoorden / 8 Vragen

Deze wervings reactie voegt niets toe en had u beter achterwege kunnen laten.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 15, 2023 om 13:00
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Eddopedo,

Het is geen wervingsactie mijnerzijds .

De Verenging Eigen Huis is een grote vereniging van huiseigenaren en heeft de kennis over vele kwesties betreffende huiseigenaren.

mahadma
door mahadma - May 12, 2023 om 16:05
11548 Antwoorden / 51 Vragen

UW verzekering heeft de schade uitgekeerd, terwijl UW schadebedrag € 350 gekort is wegens eigen risico. U had de gehele schade bij uw buurman (zijn verzekering)moeten declareren. U kunt/moet alsnog de resterende € 350 bij uw buurman of zijn verzekering claimen. Jammergenoeg zal dit mogelijk de 40 jarige relatie wat onmder druk zetten, maar € 350 is en blijft wel € 350.

Bo
door Bobot - May 12, 2023 om 19:53
28 Antwoorden / 2 Vragen

Ik weet het nog zo net niet... Uw buurman is alleen aansprakelijk als hij nalatig is geweest. Omdat het stormde, is het niet vanzelfsprekend dat uw buurman nalatig en dus aansprakelijk is voor uw schade... Het klinkt niet alsof hij zijn dak erg vakkundig gerepareerd had, maar de beoordeling lijkt me toch wat subjectief en zijn beroep op overmacht zou terecht kunnen zijn.

Het zou het mooist zijn als hij een WA verzekering heeft waarbij hij een claim kan indienen.

rj
door rjw May 14, 2023 om 09:24
3268 Antwoorden / 5 Vragen

Stenen neerleggen op een manier waarvoor stenen niet bedoeld zijn is nalatigheid. En of hij eej verzekering heeft of niet is niet relevant. Indien schuldig, betalen.

emcede
door emcede - May 13, 2023 om 19:16
960 Antwoorden / 4 Vragen

Uw stormschade is vergoed door uw eigen verzekering. Dat is de juiste route. U heeft gekozen voor een verzekering met een eigen risico. U kunt uw buurman aansprakelijk stellen voor dit deel van uw schade. De buurman hoeft dit alleen te betalen als hij ook daadwerkelijk aansprakelijk is. En dat is hij niet bij storm. Er is sprake van overmacht.

Wat hij nog zou kunnen doen is de schade melden op zijn AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren). Dan laten jullie de verzekeraar er een klap op geven. En komt die tot dezelfde conclusie, dan is de druk op de onderlinge relatie enkel en alleen aan uzelf te wijten.

Kijk nog eens in het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 6:162 en 6:174.

ro
door ronny530 - May 14, 2023 om 10:56
2786 Antwoorden / 41 Vragen

Maar toch terras tegels van deze afmeting zijn zo zwaar dat ze bijna niet van een dak af kunnen waaien maar welliswaar niet voor dakbedekking bedoeld zijn. M.i. kan de buurman zich niet op overmacht beroepen omdat de terras tegels als eerste niet voor dakbedekking bedoeld zijn en niet zodanig zijn gelegd dat ze geen schade voor andere woningen kunnen veroorzaken m.a.w. de buurman is aansprakelijk voor de ontstane dak schade en dient alle ontstane schade te vergoeden. In uw geval heeft de opstalverzekering een deel van de schade vergoedt maar dat maakt niet dat de buurman zich op overmacht kan beroepen omdat door zijn handelen de schade is ontstaan en de door u gemaakte kosten dient te vergoeden. U kunt de buurman alsnog aansprakelijk stellen maar u zou ook voor de lieve vrede een compromis kunnen sluiten waar u beiden mee kunt leven.

He
door Hendrikk - May 14, 2023 om 11:34
3 Antwoorden / 1 Vragen

Alle schrijvers bedanktvoor de reacties. Toch een aanvulling van mijn kant Idd. is er sprake van overmacht bij stormschade echter terrastegels op een dak geplaatst omdat het dak achterstallig onderhoud heeft. Het dak bestaat uit drie zijden en is geplaatst op een bestaand plat dak 35 jaar geleden. Al eerder is een zijkant en het bovenstuk dat plat is er ook afgewaait met een storm NW. Dus de kant die nu eraf gewaait is lag al een poos los dus achterstallig onderhoud. Deze zijkant is nu in zijn geheel opgewaait en nam dfe tegels mee deze stormkant was ZW. Men heeft toch v.w.b. onderhoud zorgplicht. De WAverzekering laat het ook afweten.
Ondanks dat het overmacht is betaald de verzekering toch ook je schade dus de buurman heeft voor 350 euro( eigen risico)een nieuw dak gekregen nu dus al 2 maal. Hij zegt nu jij heb toch dan ook voor 350 euro een nieuw dak maar mijn dak is slechts 10 jaar oud en was in goede staat. Als zijn tegel niet op mijn dak was terecht gekomen had ik nog steeds een goed dak. En dan een eerdere uitspraakvan van de buurman als je het van de straatkant niet kan zien laat je het toch zo.(met schade). Hij zegt zelfs goedheid van mijn kant dat ik voor jullie de WA verzekering heb ingelicht ik had ook niets kunnen doen hij is van den beginne niet van plan geweest er ook maar iets van te betalen.

sw
door swat1500 - May 14, 2023 om 16:51
3791 Antwoorden / 0 Vragen

Als uw buurman aansprakelijk is voor uw schade dan zal uw verzekeraar de uitgekeerde schade verhalen op uw buurman. Dat zal dan inclusief het eigen risico zijn. Informeer dus eerst, voordat u ruzie gaat maken, of uw verzekeraar verhaal.gaat plegen bij uw buurman.
Ik twijfel of een avp deze schade dekt.

agapon1951
door agapon1951 - May 15, 2023 om 11:39
173 Antwoorden / Vragen

Uw verzekeraar dient de restschade te verhalen op de verzekeraar van Uw buurman. Als uw buurman dit niet wil, moeten de de verzekeraars d.m.v. onderling contat dit oplossen. M.a.w. de verzekeraars behoren dit op te lossen mits er een schadeverzekering bij Uw buurman aanwezig is. Indien buurman dit niet wenst te geven, kan Uw verzekeraar, d.m.v. de centrale registratie, achterhalen waar uw buurman verzekerd is en via deze, een restschade claim in voeren. Mogelijk is het dat Uw buurman ook een eigen risico heeft en deze op deze manier probeert te behouden. Het dus aan Uw eigen verzekeraar om dit op te lossen m.i.z. verzekeraar.
Onbedoelde schade wordt ook afgedekt met een WA verzekering.

koekeloer
door koekeloer - May 15, 2023 om 11:51
562 Antwoorden / 18 Vragen

hoe kunnen 60x40 terrastegels door wind op uw dak terechtkomen? Dat lijkt mij onmogelijk gezien het gewicht

mo
door mof - May 15, 2023 om 12:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft schade die is veroorzaakt door de buurman. Hij is daarvoor aansprakelijk. Zijn aansprakelijkheidsverzekerimg had u de schade moeten uitkeren,  iet uw stormsxhade verzekering.
het eigen risico blijft nu over voor de buurman die aansprakelijk is. Hij zal dat moeten vergoeden.

eddopeddo
door eddopeddo - May 15, 2023 om 12:52
30 Antwoorden / 8 Vragen

Er zijn factoren in dit verhaal die niet zijn genoemd. Zo'n zware tegel waait niet zomaar weg. Wat zijn de precieze omstandigheden?

He
door Hendrikk May 15, 2023 om 16:53
3 Antwoorden / 1 Vragen

u slaat de spijker op zijn kop lees verder zie onder!!!!!!

ha
door harrybre - May 15, 2023 om 14:15
240 Antwoorden / Vragen

Wij hebben uitstekende relaties met onze buren, links, rechts en aan de overkant ( achterkant wonen bessendieven, gevleugeld, en schenken ons meer vermaak dan die paar bessen).
IK kan MIJ niet voorstellen, dat dit een probleem met ONZE buren op zou leveren. en als.,. is het mij die € 350 niet waard.

He
door Hendrikk - May 15, 2023 om 16:45
3 Antwoorden / 1 Vragen

De verzekeringen hebben afgesproken dat er bij erkaar geen verhaal meer wordt gedaan dat verhaal halen is een oude regeling.De WA verzekering beroep zich op overmacht storm windkracht 14 en de buurman heeft geen goede voorstelling van zaken aan de WA verzekering als achterstallig onderhoud de wind is dus onder de bitume gekomen en heeft de zijkant en dak gelanseerd (het was meer dan 30 jaar oud voor waar maar 15 jaar voor staat) en hebben zelf een tussenligend pand overgeslagen.Het is dus nu de tweede keer eerst was het de andere zijde.dus de buurman heeft nu een geheel nieuw dak bitume voor 2x350 euro en ik heb nu straf voor 350 euro omdat ik jong dak heb en goed onderhouden.
Hendrik Rijken

He
door Hendrikk - May 15, 2023 om 18:40
3 Antwoorden / 1 Vragen

De buurman moet zijn verandwording nemen want ik zou zo niet met mijn buren omgaan recht hebben en recht geven zijn twee verschillende dingen!!!!!!!!