ha
door harmsen Nov 7, 2019 om 12:08
Garantie & verzekeringen

Verplicht eigen risico steunkousen

Waarom moet ik een verplicht eigen risico betalen voor steunkousen? Ze worden toch vergoed vanuit de basisverzekering en ik verkrijg ze bij een gecontracteerde zorgverlener, in mijn geval bij Smidtmedica. Ik ben bij IZZ verzekerd en op de website van CZ staat alleen iets over aan- en uittrekhulpmiddelen, niets over steunkousen zelf. Ja, behalve drukklasse 1 wordt niet vergoed. Maar ik heb een hogere drukklasse.Begrijpt u het nog? Ik niet!

8145 10 Rapporteer

marita5
door marita5 - Nov 7, 2019 om 12:18
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Harmsen ,

Bij de vergoedingen van CZ staan geen steunkousen maar wel elastische kousen .
Deze worden vergoed vanuit de basisverzekering , en ja dan betaald u eigen risico , klik op de rode regels .

https://www.cz.nl/vergoedingen/elastische-kousen

ik verkrijg ze bij een gecontracteerde zorgverlener, in mijn geval bij Smidt Medica.

Staat ook op de site van Smidt Medica , dat medische hulpmiddelen onder eigen risico valt .

https://www.schmidtmedica.nl/elastische-kousen/vergoeding.html

Dit staat op de site van VGZ ,

Geen vergoeding voor gewone steunkousen .

U krijgt geen vergoeding voor steunkousen (drukklasse 1). Steunkousen en therapeutische elastische kousen zijn namelijk niet hetzelfde. Steunkousen hebben geen therapeutische werking, maar geven alleen lichte steun.

Aan- en uittrekhulp

U kunt een aan- en/of uittrekhulp aanvragen voor uw therapeutisch elastische kousen.

gerbera
door gerbera Nov 7, 2019 om 12:24
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas uw bericht was weer eens niet zichtbaar voordat ik het mijne schreef☺

marita5
door marita5 Nov 7, 2019 om 12:34
11521 Antwoorden / 15 Vragen

Maakt niks uit , hoe meer informatie des te beter .

gerbera
door gerbera - Nov 7, 2019 om 12:22
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Therapeutisch elastische kousen worden vergoed vanuit uw basisverzekering, maar komen ten laste van uw eigen risico. U heeft wel de juiste medische indicatie van uw arts nodig.
Lees hier

tijger1
door tijger1 - Nov 7, 2019 om 12:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op bijna alles wat u uit de basisverzekering vergoed krijgt is, is het eigen risico van toepassing. Dus ook op elastische kousen, die in de volksmond steunkousen genoemd worden.

edrick3
door edrick3 - Nov 7, 2019 om 12:58
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Waarom moet ik een verplicht eigen risico betalen voor steunkousen? Ze worden toch vergoed vanuit de basisverzekering
Ja en bij de vergoedingen vanuit de basisverzekering betaal je eerst je eigen risico.

Waarvoor betaalt u eigen risico?

De overheid bepaalt de hoogte van het verplicht eigen risico. In 2019 is dit € 385. Het eigen risico geldt alleen voor zorg uit de basisverzekering. Er zijn een paar uitzonderingen. U betaalt bijvoorbeeld géén eigen risico voor de huisarts of kraamzorg.

(Bron)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 7, 2019 om 19:59
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan hier maar aanvullend één ding zeggen: vraag aan uw verzekeraar om het nog duidelijker uit te leggen! Mogelijk bent u niet de enige die het niet begrijpt, ook al lijken mij de regels duidelijk.

le
door leenpres - Nov 8, 2019 om 13:40
79 Antwoorden / 7 Vragen

U krijg ze niet vergoed omdat we het met zijn alle verpest hebben .

aurora1
door aurora1 - Nov 8, 2019 om 13:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Iedereen moet vrijwel voor alles eigen risico betalen.

panter22
door panter22 - Nov 8, 2019 om 13:49
6599 Antwoorden / Vragen

Pas als je je eigen risico van €385 hebt opgemaakt, dan krijg je steunkousen gratis uit de basisverzekering.

Ma
door Marliesswarts - Feb 13, 2020 om 11:47
1 Antwoorden / Vragen

Dag
Dat van het eigen risico begrijp ik, maar mijn zorgverzekering Interpoliszorg declareert in 2019 voor de jaarlijkse elastische kousen 207,72 euro.
Die moet ik dus betalen, omdat mijn eigen risico van 2019 niet op was.

Wanneer ik op eigen rekening bij mijn leverancier nog 2 elastische kousen bij koop (2 kousen voor een heel kalenderjaar is weinig!!  ), betaal ik daarvoor 85 euro!

Waarom contractueel een vergoeding van 207,72 euro, als ze voor 85 euro te koop zijn.
Een belachelijk groot verschil!

tijger1
door tijger1 Feb 13, 2020 om 12:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien dan in het vervolg maar zelf kopen.

gerbera
door gerbera Feb 13, 2020 om 12:18
7368 Antwoorden / 14 Vragen

De kosten zitten hem waarschijnlijk in de zgn administratieve afhandeling. Als uw prijs klopt zou ik ze dan maar zelf aanschaffen en niets declareren. Bespaart u € 122 eigen risico. U heeft het over elastische kousen terwijl de vraag over steunkousen gaat en daar zit een verschil in.

lo
door lovewinnie Feb 13, 2020 om 12:37
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Drm adviseer ik altijd eerst rond te shoppen . kosten kunt u dan opgeven bij de belastingaangifte en is vaak ook veel voordeliger . Eigen risico mag u niet opgeven bij de belasting en kosten vaak ook onnodig hoog

aurora1
door aurora1 Feb 14, 2020 om 01:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan maar zelf kopen? Dat lijkt me wel zo voordelig, vooral als u een beetje rondshopt. Alvast 1 adres van vele voor u opgezocht: https://www.steunkousen.nl/

aurora1
door aurora1 Feb 14, 2020 om 01:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Licht ondersteunende kousen zijn zelfs voor een prikje bij de Hema te koop. https://www.beslist.nl/products/mode/mode_468975/r/steunkous_voor_trombose/ Aanklikbare link:
https://www.steunkousen.nl/

aurora1
door aurora1 Feb 14, 2020 om 01:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De ten dele katoenen versies (ook wel trombose kousen) zijn vaak prettiger met erg warm weer, en bijv. met reizen. https://www.beslist.nl/products/mode/mode_468975/r/steunkous_voor_trombose/

lo
door lovewinnie - Feb 13, 2020 om 12:34
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Voor alles Vergoed vanuit de basis geld eigen risico. Behalve huisarts en verloskunde.
Dus ja u betaald eigen risico. Werd het vergoed vanuit de aanvulling dan geld geen eigen risico zelfs steunzolen voor dochter ( valt niet in de basis) betaal ik de volle mep. Ondanks voorgeschreven door podotherapie en orthopedie.
Ook speciale braice wordt niet vergoed vanuit de basis . Kosten me samen toch bijna 500 euro. Nu aanvullend verzekerd en krijgen het nu wel vergoed.

Zelf ook hulpmiddelen en die vergoed uit de basis geld eigen risico. Vergoed vanuit de aanvulling dan geen eigen risico