sa
door sabel Jul 12, 2010 om 18:01
Garantie & verzekeringen

Verzekering via een gevolmatigde

Sinds dat mijn oude verzekeringsagent is overgenomen door een nieuwe organisatie hebt ik problemen. Nu blijkt dat de nieuwe verzekeringsagent mijn rechtsbijstand heeft ondergebracht bij een gevolmatigde. Behalve andere voorwaarden blijkt nu ook dat ik moet wachten totdat het contract afloopt voordat ik van verzekeringsagent kan wisselen. Ik heb inmiddels een betrouwbare verzekeringsagent gevonden alleen kan hij deze verzekering niet overnemen omdat hij anders mijn oude verzekeringsagent moet uitkopen. Mag dit zomaar?

2361 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 12, 2010 om 19:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

sabel

De eerste stap is: de verzekering op de eerstvolgende vervaldatum opzeggen. De tweede stap is: het afsluiten van een nieuwe verzekering bij wél een betrouwbare verzekeringsagent. Gezien het herenaccoord van de verzekeraars wil dat zeggen dat je maximaal een jaar hiermee bezig bent. Tip: zeg wél schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst op.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2010 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Sabel,

Of het mag kan je hier vragen.

Er is ook nog een folder met handige adressen etc. .

Succes.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2010 om 22:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een volmacht is een verlengstuk van een verzekeringsmaatschappij. Zij mogen zelfstandig (in naam van de verzekeringsmaatschappij) polissen afsluiten en schades in behandeling nemen. Dit alles tot een bepaalde limiet.

Dekking verlenen tot een bepaald risico-bedrag en schades afhandelen ook tot een bepaald schadebedrag. Overschrijdt het te verzekeren risico de limiet, dan moet de verzekering rechtstreeks naar de maatschappij. Loopt het te ramen schadebedrag op tot boven het vastgestelde bedrag, dan neemt de verzekeringsmaatschappij de schadebehandeling over.

Een volmacht is dus een soort verzekeringsmaatschappijtje in het klein onder de paraplu van moeder.

Als uw verzekering gewijzigd is qua dekking (alleen verslechterd uiteraard, verbetering is geen reden voor opzegging), dan mag je de verzekering opzeggen binnen 1 maand nadat je van de wijziging op de hoogte gesteld bent.

Loopt een contract voor 5 jaar (en dat doen de "oudere" polissen rechtsbijstand meestal), dan moet je eerst de 1e maal de 5-jaar volmaken en kan je de verzekering per einde 5 jaar beëindigen. Over de 5 jaar heeft degene, die de verzekering in eerste instantie afgesloten heeft, zijn provisie veilig gesteld. Daarom moet die dan "uitgekocht" worden als je tussentijds van verzekeringsagent wilt veranderen. Is de 1e 5-jaar termijn voorbij, dan mag de verzekering alleen automatisch verlengd worden met 1 jaar, tenzij jij schriftelijk aangeeft de verzekering voor meerdere jaren te willen voortzetten.

De verzekering is dan dus per jaar opzegbaar. Wel aangetekend met ontvangstbewijs en ruim van tevoren (soms 2 of 3 maanden).

Een verzekeringsagent mag niet eigenhandig een verzekering oversluiten bij de andere maatschappij. Hij kan wel instemmen met het doorschuiven van een polis naar een volmacht van die maatschappij, mits de dekking hetzelfde (of beter) blijft.

Een premievervaldatum jaarlijks bij een 5-jarig contract is alleen een betalingstermijn en geen vervaldatum van ht contract. Dat is de datum na 60 maanden na aanvang van de verzekering.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 13, 2010 om 00:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op maandag 12 jul 2010, 19:52: sabel

De eerste stap is: de verzekering op de eerstvolgende vervaldatum opzeggen. De tweede stap is: het afsluiten van een nieuwe verzekering bij wél een betrouwbare verzekeringsagent. Gezien het herenaccoord van de verzekeraars wil dat zeggen dat je maximaal een jaar hiermee bezig bent. Tip: zeg wél schriftelijk, aangetekend en met bewijs van ontvangst op.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

De eerst volgende vervaldatum is pas in 2014 en daar wil ik dus echt niet op wachten.
Aangezien ze zo slim waren om in 2009 nog even voor 5 jaar een nieuw contract aan te gaan.

ve
door verwijderd - Jul 13, 2010 om 00:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

vladja schreef op maandag 12 jul 2010, 22:35: Een volmacht is een verlengstuk van een verzekeringsmaatschappij. Zij mogen zelfstandig (in naam van de verzekeringsmaatschappij) polissen afsluiten en schades in behandeling nemen. Dit alles tot een bepaalde limiet.

Dekking verlenen tot een bepaald risico-bedrag en schades afhandelen ook tot een bepaald schadebedrag. Overschrijdt het te verzekeren risico de limiet, dan moet de verzekering rechtstreeks naar de maatschappij. Loopt het te ramen schadebedrag op tot boven het vastgestelde bedrag, dan neemt de verzekeringsmaatschappij de schadebehandeling over.

Een volmacht is dus een soort verzekeringsmaatschappijtje in het klein onder de paraplu van moeder.

Als uw verzekering gewijzigd is qua dekking (alleen verslechterd uiteraard, verbetering is geen reden voor opzegging), dan mag je de verzekering opzeggen binnen 1 maand nadat je van de wijziging op de hoogte gesteld bent.

Loopt een contract voor 5 jaar (en dat doen de "oudere" polissen rechtsbijstand meestal), dan moet je eerst de 1e maal de 5-jaar volmaken en kan je de verzekering per einde 5 jaar beëindigen. Over de 5 jaar heeft degene, die de verzekering in eerste instantie afgesloten heeft, zijn provisie veilig gesteld. Daarom moet die dan "uitgekocht" worden als je tussentijds van verzekeringsagent wilt veranderen. Is de 1e 5-jaar termijn voorbij, dan mag de verzekering alleen automatisch verlengd worden met 1 jaar, tenzij jij schriftelijk aangeeft de verzekering voor meerdere jaren te willen voortzetten.

De verzekering is dan dus per jaar opzegbaar. Wel aangetekend met ontvangstbewijs en ruim van tevoren (soms 2 of 3 maanden).

Een verzekeringsagent mag niet eigenhandig een verzekering oversluiten bij de andere maatschappij. Hij kan wel instemmen met het doorschuiven van een polis naar een volmacht van die maatschappij, mits de dekking hetzelfde (of beter) blijft.

Een premievervaldatum jaarlijks bij een 5-jarig contract is alleen een betalingstermijn en geen vervaldatum van ht contract. Dat is de datum na 60 maanden na aanvang van de verzekering.

Vladja

Er is mij verteld dat het een zelfde verzekering is maar bij nadere bestudering zag ik nu inmiddels een half jaar later dat er een eigen risico bij zit die ik voorheen niet had.