H.
door H.A.J.vanderPloeg Oct 20, 2010 om 17:44
Garantie & verzekeringen

Verzekeringen

In juli 2006 heb ik bij Proteq een verzekering afgesloten voor mijn kat.
Tussentijds is dit jaar, zonder aankondiging, de polis verhoogd. Nu moet ik inmiddels € 17,82 per maand betalen.
Daarom heb ik de polis opgezegd, maar vandaag kreeg ik een brief van Proteq"dier en zorg", daarin wordt mij medegedeeld dat ik een contract voor 5 jaar heb afgesloten en dat ik die niet tussentijds kan opzeggen. Ze willen de polis nu pas per 01-08-2011 stopzetten, mag dit? Zelf dacht ik dat je gezien de tegenwoordige regels bij verzekeringen en andere dingen, je na een jaar het abonnement of de polis, per maand mag opzeggen.
Alvast bedankt voor de moeite

847 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

marcel75
door marcel75 - Oct 20, 2010 om 17:47
5124 Antwoorden / 4 Vragen
0

Die regel geldt alleen als de eerste contractsperiode verstreken is. En je hebt nu een contractsperiode voor 5 jaar afgesproken. Die eerste 5 jaar moet je dus uitzingen.

Tip voor de volgende keer: neem nooit verzekeringen met een looptijd van 5 jaar. Van 1 jaar is lang zat.

ha
door hanneke - Oct 23, 2010 om 21:36
321 Antwoorden / 1 Vragen
0

De premieverhoging waar u over spreekt is waarschijnlijk een indexering, en staat in de polisvoorwaarden. Een afgesproken indexering is inderdaad geen reden voor een tussentijdse opzegging.
U heeft uw eerste contracttermijn van 5 jaar nog niet "uitgezeten". De regels voor verkorte contracttermijnen en verkorte opzegtermijnen gelden dus nog niet voor deze polis.
Proteq heeft dus inderdaad gelijk.

H.
door H.A.J.vanderPloeg - Oct 23, 2010 om 22:53
34 Antwoorden / 11 Vragen
0

Bedankt voor jullie antwoord, ik zal dit jaar dus nog moeten uitzitten.

ha
door hanneke - Oct 24, 2010 om 00:15
321 Antwoorden / 1 Vragen
0

Inderdaad ja. Maar u kunt natuurlijk nu al uw opzegging, per de eerst mogelijke datum (zoals het er nu voorstaat dus 1 augustus volgend jaar) de deur uit doen. Dan is dat alvast maar geregeld. Let u er wel op dat u een opzegbevestiging krijgt? Mocht u die niet binnen enkele weken binnen hebben, dan heeft u in ieder geval nog ruim de tijd om daar achteraan te gaan.

Succes!

nb
door nbw - Oct 24, 2010 om 02:15
521 Antwoorden / 24 Vragen
0

Zonder aankondiging de polis verhoogd. Eigenlijk geef je zelf al antwoord op je vraag. Natuurlijk kun je per direct opzeggen. Maar wel eerst klagen . Contractsduur maakt helemaal niet uit.Bij Elke verhoging van de premie of wijziging voorwaarden moet de verzekeraar opzeggen wettelijk toestaan per direct middels bericht. Immers wat ooit afgesproken was geld niet meer. En laat je niet leiden door een protesterende opleggende verzekeraar. Kom op voor je wettelijke rechten in deze. En verzekeraars maken (on)bewust gebruik van de onkunde en verwarring bij hun klanten. Zelfs bij deskundige medeconsumenten is er verwarring en onzin te lezen hier.

Het probleem met hier vragen is meestal dat vragers niet de moeite of de kosten willen dragen uiteindelijk gelijk te krijgen. En je hebt natuurlijk gelijk ook puur juridisch. Dus haal je recht en doe er ook wat voor.Zoniet veranderd er niets.


ha
door hanneke - Oct 24, 2010 om 10:52
321 Antwoorden / 1 Vragen
0

@nbw:
De jaarlijkse indexering maakt gewoon deel uit van hetgeen ooit is afgesproken, zoals u het stelt.

En met betrekking tot wettelijk toegestaan:
Als er sprake is van een indexering, en dit is in de polisvoorwaarden vastgelegd, dan is er geen opzegrecht. In de Memorie van Toelichting bij artikel 7:940BW is dit ook opgenomen.

In het geval van Proteq Dier en Zorg wordt het feit dat de premie jaarlijks kan worden aangepast (zoals vermeld in artikel 6 van hun polisvoorwaarden) overigens ook vermeld op de website.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ka
Karina Kamp - Sep 28, 2024 om 13:47
Computers & telefonie

(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten

Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma ... Lees meer

jane55
jane55 - Sep 23, 2024 om 12:04
Geldzaken & recht

Verkeerde Lounge bank geleverd

Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik ... Lees meer

Ka
KassaTim - Sep 25, 2024 om 22:43
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?

Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",

Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.

Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee ... Lees meer