Verzekeringen
In juli 2006 heb ik bij Proteq een verzekering afgesloten voor mijn kat.
Tussentijds is dit jaar, zonder aankondiging, de polis verhoogd. Nu moet ik inmiddels € 17,82 per maand betalen.
Daarom heb ik de polis opgezegd, maar vandaag kreeg ik een brief van Proteq"dier en zorg", daarin wordt mij medegedeeld dat ik een contract voor 5 jaar heb afgesloten en dat ik die niet tussentijds kan opzeggen. Ze willen de polis nu pas per 01-08-2011 stopzetten, mag dit? Zelf dacht ik dat je gezien de tegenwoordige regels bij verzekeringen en andere dingen, je na een jaar het abonnement of de polis, per maand mag opzeggen.
Alvast bedankt voor de moeite
Die regel geldt alleen als de eerste contractsperiode verstreken is. En je hebt nu een contractsperiode voor 5 jaar afgesproken. Die eerste 5 jaar moet je dus uitzingen.
Tip voor de volgende keer: neem nooit verzekeringen met een looptijd van 5 jaar. Van 1 jaar is lang zat.
De premieverhoging waar u over spreekt is waarschijnlijk een indexering, en staat in de polisvoorwaarden. Een afgesproken indexering is inderdaad geen reden voor een tussentijdse opzegging.
U heeft uw eerste contracttermijn van 5 jaar nog niet "uitgezeten". De regels voor verkorte contracttermijnen en verkorte opzegtermijnen gelden dus nog niet voor deze polis.
Proteq heeft dus inderdaad gelijk.
Inderdaad ja. Maar u kunt natuurlijk nu al uw opzegging, per de eerst mogelijke datum (zoals het er nu voorstaat dus 1 augustus volgend jaar) de deur uit doen. Dan is dat alvast maar geregeld. Let u er wel op dat u een opzegbevestiging krijgt? Mocht u die niet binnen enkele weken binnen hebben, dan heeft u in ieder geval nog ruim de tijd om daar achteraan te gaan.
Succes!
Zonder aankondiging de polis verhoogd. Eigenlijk geef je zelf al antwoord op je vraag. Natuurlijk kun je per direct opzeggen. Maar wel eerst klagen . Contractsduur maakt helemaal niet uit.Bij Elke verhoging van de premie of wijziging voorwaarden moet de verzekeraar opzeggen wettelijk toestaan per direct middels bericht. Immers wat ooit afgesproken was geld niet meer. En laat je niet leiden door een protesterende opleggende verzekeraar. Kom op voor je wettelijke rechten in deze. En verzekeraars maken (on)bewust gebruik van de onkunde en verwarring bij hun klanten. Zelfs bij deskundige medeconsumenten is er verwarring en onzin te lezen hier.
Het probleem met hier vragen is meestal dat vragers niet de moeite of de kosten willen dragen uiteindelijk gelijk te krijgen. En je hebt natuurlijk gelijk ook puur juridisch. Dus haal je recht en doe er ook wat voor.Zoniet veranderd er niets.
@nbw:
De jaarlijkse indexering maakt gewoon deel uit van hetgeen ooit is afgesproken, zoals u het stelt.
En met betrekking tot wettelijk toegestaan:
Als er sprake is van een indexering, en dit is in de polisvoorwaarden vastgelegd, dan is er geen opzegrecht. In de Memorie van Toelichting bij artikel 7:940BW is dit ook opgenomen.
In het geval van Proteq Dier en Zorg wordt het feit dat de premie jaarlijks kan worden aangepast (zoals vermeld in artikel 6 van hun polisvoorwaarden) overigens ook vermeld op de website.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten
Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma
...
Lees meer
Verkeerde Lounge bank geleverd
Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik
...
Lees meer
Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?
Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",
Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.
Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer