al
door albot1963 Mar 8, 2017 om 13:23
Garantie & verzekeringen

Weigering autoverzekering door Centraal Beheer door bewind voering. Wie heeft ook deze ervaring?

Ik ben bewindvoerder van mijn zoon omdat hij een vorm van autisme heeft. Om te voorkomen dat hij schulden zou kunnen maken is er besloten om hem onder bewind te stellen. Dit gaat heel goed. Het gaat zelfs zo goed dat hij, doordat hij al een lange tijd werkt, nu een auto kan kopen zodat hij met de auto naar zijn werk gaat. Afgelopen weekend hebben we een leuke auto gekocht en deze mag hij morgen halen. Althans als ik een verzekering kan vinden.

Via internet kwam ik uit bij Centraal Beheer, even apeldoorn bellen. Omdat hij onderbewind staat wil ik dat alle post via mij gaat en dus leek het makkelijk om te bellen. Ik heb dit weekend het verzoek gedaan mij terug te bellen na het weekend. Omdat ik maandag niet was terug gebeld heb ik zelf gebeld. Ik heb de hele situatie uitgelegd en aangeven dat de post adres die van mij is. De medewerkster vroeg of ik even geduld had en toen ze terug aan de lijn kwam krijg ik te horen dat zij geen mensen accepteren die onder bewindvoering staan. Verbaasd als ik was vroeg ik waarom dit zo was. Dit was hun polici!!!!

Direct heb ik contact opgenomen met de justitie of dit mag. Dat je op grond van dat je onder bewind staat geweigerd mag worden. Dat mag dus niet. Er is totaal geen gegronde reden waarom dit mag. Dus weer terug gebeld. Krijg een andere medewerkster aan de telefoon die net zo verbaasd was als ik en zei dat dit niet zo was, dat hij dus wel verzekerd kon worden bij hun. Het enige wat ik moest doen is de beschikking van de rechter sturen dat ik bewindvoerder was op sturen en ook de nodige gevens voor de verzekering vermelden. Ik zou dan de volgende dag direct antwoord krijgen wat belangrijk was omdat de verzekering 2 dagen later in moet gaan. Het antwoord kwam 3 minuten later en luide dat ik binnen tien dagen antwoord op mijn email kon verwachten. En dus weer bellen want zolang kon ik niet wachten. Weer kreeg ik een andere medewerker aan de lijk die graag wilde helpen naar een oplossing. Na even in de wacht te hebben gestaan kwam zij met de mededeling dat Centraal Beheer geen mensen accepteren die onder bewind staan.
Ze heeft netjes een verzoek verstuurd naar haar collega die over acceptatie om contact met mij op te nemen over de weigering en het feit dat dit niet mag.

Vandaag ben ik gebeld door deze collega met de simpele mededeling dat Centraal Beheer geen mensen accepteerd die onder bewind staan. Op mijn verwijzing dat dit niet mag kreeg ik als antwoord dat dit hun polici is.

Ik ben hier verbaasd en boos over dat dit gebeurd. Dat het hun niet uit maakt dat er groep mensen onterecht niet wordt geaccepteerd en op kosten wordt gejaagd. Deze verzekering past het beste bij mijn zoon en daarom wilden ik deze. Andere verzekeringen zijn 5 tot 30 euro duurder per maand. Het is dicriminerend dat deze groep mensen weg gezet worden als "mogelijk dure" mensen omdat, en dit vul ik zelf even in, ze geld problemen en persoonlijke problemen hebben.

Juist om te voorkomen dat ze in geld problemen komen of persoonlijk problemen krijgen is bewind voering bedoeld hun hier tegen te beschermen.

Ik vind het rond uit schandalig dat mensen om deze reden niet geaccepteerd worden.
Foutje!!!!! in elk geval heeft het geen zin om even apeldoorn te bellen.

Zijn er meer mensen met deze ervaring en wie weet wat je hier aan kan doen.

Groetjes Bert

7083 14 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Mar 8, 2017 om 13:43
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Probeert u het anders eens bij Rialto. Uiteraard is het flink duurder maar dan is zoon in ieder geval verzekerd. Of, misschien, een optie om de auto op uw naam te zetten en zo "normaal" te verzekeren.  Deze regels hanteert niet alleen Centraal Beheer overigens. Nee, zelf heb ik hier geen ervaring mee.

hansje klein
door hansje klein - Mar 8, 2017 om 14:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mijn TIP: Laat Independer hun beloftes waarmaken:  HIER CONTACT OPNEMEN

edrick3
door edrick3 - Mar 8, 2017 om 14:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Neem eens contact op met het juridisch loket.
https://www.juridischloket.nl/

tijger1
door tijger1 - Mar 8, 2017 om 14:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan gaat u toch naar die andere voor vijf euro duurder? Ik zou niet weten waarom CB mensen onder bewind niet mogen weigeren.

Afgezien daarvan mogen ze iedereen weigeren die ze willen.

Een onder bewindstelling vindt op veel gronden plaats. Vindt u dan dat CB over beschikkingen van de rechtbank moet gaan oordelen?

ha
door halex - Mar 8, 2017 om 15:05
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wel raar dat 'justitie' zegt dat CB mensen niet mag weigeren. Wie hebt u gesproken? Want 'justitie' gaat niet over de wetgeving van verzekeraars.
Daarnaast hebben verzekeraars voor een autoverzekering geen plicht om iedereen als klant te nemen. Bij de basiszorgverzekering is dat wel zo: verzekeraars mogen hiervoor niemand weigeren (uitzondering: de wantbetaler).

al
door albot1963 - Mar 8, 2017 om 16:11
3 Antwoorden / 2 Vragen

Als bewindvoeder wordt er van je verwacht dat je dat doet wat het beste is voor de persoon die onder bewind gesteld wordt. Dat betekend dus ook dat je een zo goed mogelijke verzekering voor de beste prijs afsluit. De reden dat Centraal Beheer of andere bedrijven kunnen vragen naar Beschikking van de rechtbank is niet om hier over te oordelen maar om te laten zien dat ik toestemming heb om dit te mogen doen en dat zij met mij hierover kunnen en mogen praten. (privacy reden). E zijn veel bedrijven die hierom vragen.

Dat justitie niet over de wetgeving gaat van de Verzekeraars gaat dat betwijfel ik maar ze gaan in elk geval wel over of iets kan of niet kan en of er sprake is van het onterecht uitsluiten van een groep mensen.

Ik vind het zorgelijk om te lezen dat Centraal Beheer niet de enige verzekeraar is die dit doet. Ik zou weleens willen weten om welke redenen dit gedaan wordt.
Vaak zijn dit een kwetsbare mensen die niet veel geld hebben.

ha
door halex Mar 8, 2017 om 18:10
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Discriminatie meld je bij het college voor de rechten van de mens. Andere private geschillen bij de rechter. Met wie hebt u hier nu contact over gehad?

aurora1
door aurora1 - Mar 8, 2017 om 16:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die verzekering mag zelf bepalen wie ze wel of niet als klant willen, niets discriminerends aan. Dat woord wordt trouwens tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt en misbruikt, zoals ook hier.
U kunt heel eenvoudig naar een andere verzekering stappen, dan maar iets meer betalen.
En als antwoord op uw laatste vraag en het onderwerp: nee ik heb die ervaring niet en ik denk niet dat er wat aan te doen valt. Ik zou ook niet een dergelijk klaagverhaal op een forum neerzetten, maar had die energie erin gestoken om een andere verzekering te nemen.
Aan het hebben van een auto zijn meerdere kosten verbonden, en uw zoon kan zich een auto permiteren. Dan moeten een paar euro meer geen probleem zijn. Er zijn meer mensen die minder te verbrassen hebben en dat hoeven niet alleen kwetsbare mensen te zijn. Er zullen velen onder die mensen zijn die zich geen auto kunnen veroorloven.
Als een paar euro meer een probleem is, hoe moeten dan onderhoudskosten e.d. betaald worden?

ro
door ronny530 - Mar 8, 2017 om 17:08
2795 Antwoorden / 41 Vragen

Een verzekeraar mag klanten wijgeren om wat voor een reden dan ook omdat een geen algemeen verplichte verzekering is. Bewindvoering kent vele vormen maar wat bij het woord bewindvoering als in de gedachte opkomt is schulden door wanbetaling met een afwijzing tot gevolg. Centraal beheer is zeker de goedkoopste niet en er zijn wat dat betreft alternatieven voldoende, Independer biedt voldoende opties en volgens mij wordt de vraag over bewindvoering bij veel verzekeraars niet eens gesteld. Mocht dat toch zo zijn vul die dan naar waarheid in want als er toch vragen zijn wordt u gebeld.

sw
door swat1500 - Mar 8, 2017 om 17:10
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vermoed dat CB bang is dat een persoon onder bewindvoering zijn rekeningen niet op tijd betaald en daarom een "risico" is. U kunt klagen bij het Kifid.
Voor nu zou ik een andere verzekeraar zoeken.

Jo
door Jolanda-debby - Mar 8, 2017 om 17:51
5 Antwoorden / 1 Vragen

U kan het gewoon door laten gaan , de post zou natuurlijk bij de bewindvoerder komen , maar die moet gewoon alles betalen , ander uit voorzorg kan U ook voorlopig de auto op Uw naam zetten er is alleen geloof ik een bepaalde waarde die de auto mag hebben als je bij schuldhulpverlening loopt

U moet er voor zorgen dat U een mail stuurt naar de bewindvoerder met de gegevens en hier kan de bewindvoerder mee aan de slag zodat U zoon gewoon kan autorijden en zo zijn werk makkelijker kan uitvoeren omdat hij minder belast wordt door het reizen , omdat dit rust voor zijn hoofd bied .

Ik zal nu ff zoeken naar een verzekering die het wel aan wilt nemen , kijk eens bij Hans Snabel verzekering - adviesbureau wellicht dat hij zeker wat zou kunnen betekenen .

Succes met deze groetjes Jo

tijger1
door tijger1 Mar 8, 2017 om 17:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien eerst even beter lezen. De Ts is de bewindvoerder van zoon.

Jo
door Jolanda-debby Mar 8, 2017 om 19:00
5 Antwoorden / 1 Vragen

zo zie je maar dat wij als mensen allemaal fouten maken , in ieder geval bedankt voor het corrigeren tijger 1, ik hoop wel dat Hans zou kunnen helpen

Gerry1969
door Gerry1969 Mar 8, 2017 om 19:11
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Jolanda er is juist geen sprake van schuldhulpverlening omdat vader van ts de touwtjes strak in handen heeft.

En ik schrijf er gelijk maar even bij dat ik iedere dag fouten (of foute beslissingen) maak :-), maar goed daar schijn ik langzaam van te leren.

ge
door gewicht - Mar 8, 2017 om 18:21
170 Antwoorden / 1 Vragen

Jolanda Debby,
Er staat ook nergens dat hij bij de schuldhulpverlening loopt. De zoon staat onder bewind van de vader om een geheel andere reden.
Het advies wat al eerder gegeven is om een andere verzekeringmij. te kiezen lijkt mij toch echt beter. Een auto is nou eenmaal duur ,dan moeten die paar euro,s meer voor de verzekering toch niet beslissend zijn.

tenormin
door tenormin - Mar 8, 2017 om 18:32
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@jolanda-debby, u hoeft niet bij Snabel te kijken; de vader is de bewindvoerder van de zoon. Zoals u nu al enige malen hebt kunnen lezen. Hij, de vader, heeft dus veel meer inzicht wat wel en niet kan met het hebben van een voertuig voor zijn zoon. Alleen nu het probleem dat de meeste verzekeraars de zoon niet willen verzekeren. Maar er zijn wel degelijk verzekeraars die dit wel willen/kunnen. En zo niet, zoals ik al eerder aangaf: dan maar auto op naam van vader. Als dat mogelijk is natuurlijk. Want hoe zoiets juridisch in elkaar zit weet ik niet. Daar heb je (misschien) een advocaat voor nodig. ;-)

tijger1
door tijger1 Mar 8, 2017 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

CB wilde hem niet verzekeren, niet de meeste verzekeraars.

tenormin
door tenormin Mar 8, 2017 om 19:51
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Okay, niet de meeste verzekeraars.....

al
door albot1963 - Mar 8, 2017 om 19:27
3 Antwoorden / 2 Vragen

Uiteraard heb ik ondertussen al een andere verzekering afgesloten. Mijn zoon heeft niet veel, omdat hij begeleidt woont, maar van wat die krijgt en omdat ik meebetaalt kan hij na 7 jaar eindelijk een auto kopen. Deze auto mag niet op mijn naam staan omdat hij dan volgens de rechter van mij is en dan heb ik een auto gekocht van mijn zoon zijn geld.

Mijn punt is dat er een groep mensen, die juist geholpen worden met hun financien, een duurdere verzekering moeten nemen. Misschien is het woord discriminatie verkeerd waarvoor mijn excuus. Het feit is wel dat er verzekeraars zijn die op basis van bewindvoering weggezet worden als risico. Gelukkig heeft mijn zoon geen cent schuld, mede door dat ik bewindvoerder ben. Dit zou na alle waarschijnlijkheid anders geweest zijn als dit niet het geval was.

Ik vind dit belachelijk en vind dat daar best eens wat over gezegd mag worden.

tijger1
door tijger1 Mar 8, 2017 om 19:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er worden heel veel mensen weggezet als risico, die dat van zichzelf niet vinden. Het staat een verzekeraar vrij een klant ja dan nee aan te nemen.

Afgezien daarvan verschillen de premies sterk, en u kon ook al bij een ander terecht. Dus opgelost.

tenormin
door tenormin Mar 8, 2017 om 19:56
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Prima dat u het heeft kunnen oplossen. Ja, natuurlijk mag u, iedereen, er iets over zeggen. Maar ook jongeren, dat weet u ook, die net een rijbewijs hebben, betalen ook veel meer dan een door de wol geverfde auto-rijder. Wat dus inderdaad geen discriminatie is maar gewoon, door de feiten bewezen, zijn ook dit mensen die meer risicogevallen worden genoemd.

ha
door halex Mar 8, 2017 om 20:25
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Er zijn zelfs verzekeraars die op basis van de postcode een verzekering weigeren. Of hogere premie rekenen. Verzekeren is niets meer of minder dan het overnemen en spreiden van een risico. U neemt een verzekering om bij een ongeval niet zelf voor alles op te draaien. De verzekeraar verkoopt verzekeringen omdat hij na afloop van het jaar meer premie wil ontvangen dan hij aan schade uitkeert. Kennelijk levert de risico-analyse van CB op dat je in het algemeen beter geen onderbewindgestelden kunt verzekeren. Uw zoon zelf is vast niet een groot risico, maar binnen de groep waartoe uw zoon ook behoort komt schade meer dan gemiddeld voor. Een verzekeraar kiest er dan voor om niemand uit die groep te verzekeren.

de
door dedijk - May 16, 2017 om 11:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Er bestaat voor schadeverzekeringen geen enkele vorm van acceptatieplicht. Als je verzekeraar bijvoorbeeld geen groene auto`s wil verzekeren kan niemand hem daar toe verplichten....Daarentegen ben je wel verplicht je auto direct te verzekeren. Of het netjes is dat ze je weigeren is natuurlijk een ander verhaal, maar verplicht zijn ze niets.Op tijd betalen is een groot probleem bij verzekeringen en diverse verzekeraars weigeren dan ook alles en iedereen die ook maar enig betalingsprobleem zou kunnen opleveren.

ne
door neodutchio May 16, 2017 om 12:19
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Beetje mosterd na de maaltijd. Ts heeft 2 maanden geleden al een andere verzekering afgesloten.