jscholtes
door jscholtes Dec 3, 2010 om 10:05
Garantie & verzekeringen

Wel of niet verzekerd?

Vanaf 6 december 2010 dien je in Duitsland je auto te hebben voorzien van winterbanden. Mocht je geen winterbanden hebben dan riskeer je een boete van € 80,- en bij ongelukken is men NIET verzekerd.

Mijn autoverzekering is een Nedelandse. Hoe gaat een Nederlandse verzekeringsmij om met dekking in het buitenland t.a.v. winterbanden?

2325 12 Rapporteer

vladja
door vladja - Dec 3, 2010 om 10:12
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wat voor verzekering heb je?

Vladja

jscholtes
door jscholtes - Dec 3, 2010 om 10:21
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 3 dec 2010, 10:12]Wat voor verzekering heb je?

Vladja

Weet niet of dat er toe doet maar persoonlijk heb ik een AllRisk verzekering.

Denk dat beantwoording algemeen zou mogen zijn zodat voor iedereen duidelijk is op welk 'glad ijs' men zich mogelijk begeeft.

vladja
door vladja - Dec 3, 2010 om 11:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Weet niet of dat er toe doet maar persoonlijk heb ik een AllRisk verzekering.

Een WA-verzekering zal altijd uitbetalen, dat is wettelijk verplicht. Voor inzittenden, die een beroep doen op de WA-verzekering van de auto kan eigen schuld meegerekend worden. Bijv. instappen bij een bestuurder, die alcohol genuttigd heeft. Dat heet risico-aanvaarding en daarvan is geen exacte omschrijving gegeven. Daar kunnen ze dus alle kanten mee op.

Aan een All Risk-verzekering zijn voorwaarden verbonden, waaronder niet uitgekeerd wordt, bijv, rijden onder invloed van drank, drugs etc., dus een stuk eigen schuld. Het niet rijden op winterbanden, als dat wettelijk verplicht is onder de omstandigheden, kan ook een stuk eigen schuld opleveren.

Verzekeringsmaatschappijen staan nu niet bepaald bekend om hun vrijgevigheid.

Vladja

ha
door hanneke - Dec 3, 2010 om 18:31
321 Antwoorden / 1 Vragen

Een schade wordt afgewikkeld naar het recht ter plaatse.
Dus als u in Duitsland zonder winterbanden onder de huidige omstandigheden bij een ongeval betrokken raakt, dan zal de aansprakelijkheid hoogstwaarschijnlijk in eerste instantie bij u gelegd worden, en zal u moeten bewijzen dat u niet aansprakelijk bent.
Waarschijnlijk zal uw eigen verzekeraar de schade wel betalen. Of men die vervolgens bij u zal verhalen, durf ik niet te zeggen, maar ik *denk* van niet.
Tegelijk... Als u weet dat u naar Duitsland moet, en u weet dat men dat daar verplicht stelt en dat u er een boete voor kan krijgen, dan zou ik er toch zeker voor kiezen om wél winterbanden te regelen. Dat is sowieso verstandiger momenteel.

ha
door hanneke - Dec 3, 2010 om 18:32
321 Antwoorden / 1 Vragen

P.S. En eigenlijk is uw eigen verzekeraar de enige die hier antwoord op kan geven natuurlijk!

vladja
door vladja - Dec 3, 2010 om 18:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

en zal u moeten bewijzen dat u niet aansprakelijk bent moet zijn:

en dan zal de Duitse vertegenwoordiger van jouw Nederlandse verzekeringsmaatschappij moeten bewijzen dat je niet aansprakelijk bent.

Omdat de aanrijding in het buitenland plaatsvindt onder buitenlands recht en verkeersregels, heeft iedere Nederlandse verzekeringsmaatschappij een samenwerkingsverband met een verzekeringsmaatschappij in het betreffende buitenland. Dat geldt dus omgekeerd ook voor buitenlanders, die hier met een buitenlands kenteken en dito verzekeringsmaatschappij een aanrijding veroorzaken.

De schadebehandeling wordt uitbesteed aan degene, die de landelijke regels en wetten kent.

Vladja

ha
door hanneke - Dec 3, 2010 om 19:53
321 Antwoorden / 1 Vragen

Oke vladja, je hebt gelijk, ik bedoelde inderdaad dat er *namens degene zonder winterbanden bewezen moet worden* enzovoorts. En of men dat zelf doet of een verzekeraar of een vertegenwoordiger van de verzekeraar, dat schakelde ik in mijn hoofd even gelijk.

vladja
door vladja - Dec 3, 2010 om 19:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

En of men dat zelf doet. De voorwaarden van elke verzekering stellen heel duidelijk dat je dat niet zelf mag doen, maar aan de verzekering over moet laten. Anders komt daar weer een misverstand over.

Vladja

ha
door hanneke - Dec 3, 2010 om 20:20
321 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat geen enkele verzekeraar er bezwaar tegen heeft als jij bewijst dat je *niet* aansprakelijk bent. ;-)

Wat in de polisvoorwaarden staat gaat over erkenning van aansprakelijkheid, dus dat je niet moet zeggen dat je wél aansprakelijk bent. Omdat er soms bepaalde wetten of regels van toepassing kunnen zijn waarom je ondanks dat je je aansprakelijk vóelt, het toch niet (volledig) bent.

jscholtes
door jscholtes - Dec 3, 2010 om 20:28
777 Antwoorden / 31 Vragen

Het punt is dat in Nederland geen winterbanden plicht is. Toch kan mij hier hetzelfde overkomen. Ik heb hier mijn verzekering en niet in Duitsland toch?
Mijn verzekering zou dus gewoon kunnen uitkeren als ik in Duitsland niet met winterbanden rij....?

ha
door hanneke - Dec 4, 2010 om 10:26
321 Antwoorden / 1 Vragen

Tegenvoorbeeld: in Nederland rij je rechts, maar als je in Engeland bent moet je links rijden.
Daarom wordt een schade altijd afgewikkeld volgens het recht ter plaatse.