Ja
door Ja Ja Oct 11, 2021 om 01:46
Garantie & verzekeringen

Zorg en Zekerheid machtiging

Bij Zorg en Zekerheid is er voor sommige behandelingen een machtiging nodig van de verzekeraar. Dit geldt onder andere bij gespecialiseerde psychologische zorg vanaf 18 jaar. Zelf als je een restitutiepolis en dus vrije artsenkeuze hebt.
Het verbaast mij, eigenlijk word ik er zelfs kwaad over, dat ze behalve over de hoogte van de vergoeding, zelfs iets te zeggen denken te hebben of je überhaupt recht hebt op zorg.
Mijn vraag is eigenlijk kan dit of ik hoop eigenlijk dat een televisieprogramma hier aandacht aan zou besteden.
Het zal juridisch vast zo dichtgetimmerd zijn dat het nét kan.

https://service.zorgenzekerheid.nl/vergoedingenzoeker/gespecialiseerde-psychologische-zorg-vanaf-18-jaar

1792 8 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 11, 2021 om 03:09
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jaja,

Het klopt niet wat u zegt.

Als u de restitutiepolis heeft, Zorg en Zekerheid noemt dit de "Zorg Vrij Polis", krijgt u de psychologische hulp 100 % vergoed mits de zorgverlener BIG- geregistreerd is.

Klik op de volgende link :

http://service.zorgenzekerheid.nl/vergoedingenzoeker/basis-psychologische-zorg-vanaf-18-jaar

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 11, 2021 om 03:17
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jaja,

U moet op "U bezoekt een niet gecontracteerde zorgverlener"
klikken

ne
door neodutchio - Oct 11, 2021 om 07:01
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Elke verzekeraar maakt afspraken met zorgaanbieders. Echter zijn er ook zorgaanbieders die geen overeenkomst wil
en aangaan met een verzekeraar. Kan zijn vanwege een te lage vergoeding of dat de verzekeraar zaken vraagt waar zij niet aan willen voldoen. Alleen bij de zorgaanbieders die een contract hebben met uw verzekeraar kunt u terecht. Het is dus niet zo dat u zomaar overal kan binnen lopen. Wilt u dat wel, dan zal u dus op zoek moeten gaan naar een verzekeraar die dat wel aanbiedt. Echter zal die qua prijs er dan hoog bovenuit steken.

panter22
door panter22 - Oct 11, 2021 om 08:41
6599 Antwoorden / Vragen

Lees hier de voorwaarden waaronder je verwezen kunt worden naar een psycholoog.
Dus net zo als naar een specialist in het ziekenhuis. Ook daarvoor heb je een verwijzing van de huisarts nodig.
https://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/psychologie
Vrije artsenkeuze bestaat alleen in theorie.
Je kunt wel naar een niet gecontracteerde psycholoog als je een deel van de kosten zelf betaalt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 11, 2021 om 10:34
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend op de al gegeven antwoorden: voor zover ik weet is dat van toepassing bij meerdere zorgverzekeraars. Om die reden is het altijd zeer zinvol om vooraf af te stemmen met de zorgverzekeraar zoals o.a. met wie men overeenkomsten heeftn m.b.t. het leveren van zorg op basis van hun polis aan hun verzekerden. Indien er geen overeenkomst is, als al gezegd, dat bent u duurder of mogelijk zelfs duur uit.

me
door mein33 - Oct 11, 2021 om 11:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Wat is het probleem?
Voor sommige behandelingen moet er nu eenmaal een machtiging door de zorgverzekeraar worden afgegeven om behandeling mogelijk te maken.
De zorgverzekering, ook de restitutiepolis, is geen vrijbrief om maar te doen en zondermeer te laten behandelen door wie en wat u het beste uitkomt.
Een machtiging aanvragen is een kleinigheid en meestentijds wordt die ook gewoon verstrekt.

Het nieuwe verzekeringjaar komt er waaer aan en het is aan u om een verzekeraar te zoeken die alleen maar betaald en niets vraagt.
U kunt zich de moeite wel besparen, want diie bestaat niet !

Thecla58
door Thecla58 - Oct 11, 2021 om 14:06
858 Antwoorden / 3 Vragen

Bij echt alle zorgverzekeraars heb je een vrije artsen keuze, alleen... als je een arts kiest waarmee zij een contract hebben dan wordt je rekening volledig vergoed. Je mag ook een arts kiezen waarmee ze geen contract hebben, dan vergoeden ze over het algemeen maar een x% van de factuur die je indient. Dus... kies de arts die wil, maar houd dus rekening dat je extra kosten hebt als je er een kiest die geen contract heeft met je ZV.

Heijerw
door Heijerw - Nov 1, 2021 om 14:07
1 Antwoorden / Vragen

er zijn veel ggz praktijken die GEEN contracten hebben met zorgverzekeraars vanwege het te lage omzet plafond . Ze werken dan niet met contracten echter de mensen hoeven vaak niets bij te betalen. Dit is niet algemeen bekend omdat de zorgvezekeraars dit niet leuk vinden.  Het staat altijd op de website aangegeven of je moet bijbetalen of niet. Zorg en zekerheid is de schrik van alle zorgverzekeraars omdat ze bijna alle zorg vanuit de (specialistische )  ggz afwijzen. Ze zoeken echt naar alle mogelijkheden om maar niet te hoeven uitkeren.