Hu
door Hul013 Aug 17, 2016 om 11:47
Geldzaken & recht

2 keer beslag door dezelfde deurwaarder

Hallo,

Door een faillissement van mijn eigen bedrijf ben ik flink in de schulden gekomen. Er zijn verschillende schuldeisers, ik krijg nu een bijstandsuitkering en ben aangemeld bij de Schuldhulpverlening. Die laatste is echter niet heel snel en een deurwaarder wil daar niet op wachten. Er is vonnis van de rechter en ze hebben meteen bankbeslag gelegd. Dit is echter op een rekening gedaan die al 6 maanden geleden gesloten is. Daarnaast hebben ze beslag gelegd op een auto. Deze is eveneens al een hele tijd geleden verkocht. Overduidelijk is dit niet een hele slimme deurwaarder, maar mijn vraag is: Als hij er achter komt dat deze twee beslagen niets opleveren, mag hij dan opnieuw beslag leggen op de juiste bankrekening en op mijn inboedel die hij niet had meegenomen, of moet hij dan weer vonnis halen?

Alvast bedankt.

7646 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2016 om 12:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou kan die deurwaarder wel niet heel slim zijn, maar u zult moeten zorgen dat hij rekening houdt met de beslagvrije voet. Dus neem contact op en geef ook door dat u bijstand hebt en bezig bent met schuldhulp.

En uiteraard kan hij weer volgende beslagen leggen. U moet toch de papieren hebben ontvangen? Daar moet een en ander instaan.

ra
door ramanah - Aug 17, 2016 om 12:25
135 Antwoorden / Vragen

U schrijft: Daarnaast hebben ze beslag gelegd op een auto. Deze is eveneens al een hele tijd geleden verkocht.
Wat wel belangrijk is, is dat de verkoop van de auto vóór het beslag was. Als de verkoop na het beslag is gebeurd, dan heeft u iets heel doms gedaan.

ha
door halex - Aug 17, 2016 om 15:01
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Hoe kan de deurwaarder beslag leggen op een auto die u niet meer hebt? Of is de auto zogenaamd verkocht, maar hebt u deze nog steeds in gebruik? In dat laatste geval hebt u nog een groter probleem, want dan hebt u de schijn tegen dat u vlak voor faillissement nog geprobeerd hebt eigendommen uit de boedel te halen. Paulianeus handelen heet dat.
De deurwaarder heeft een vonnis dat u gebiedt iets na te komen. Hij mag net zoveel middelen gebruiken als nodig is om nakoming af te dwingen. Als dit beslag te weinig oplevert, volgt een volgend beslag.

Hu
door Hul013 Aug 18, 2016 om 16:23
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hoe ze daar bij komen is mij ook een raadsel. ik heb bij een rdw loket de auto uitgeschreven aangezien hij naar het buitenland ging.

Er zit naar mijn weten wel een grens aan hoe vaak een deurwaarder je spullen mag komen halen, hij legt ergens beslag op omdat hij denkt daar voldoende middelen uit te halen, toch? Als hij er niet voldoende middelen uit haalt omdat hij bijvoorbeeld slecht verkoopt, kan hij toch niet ongelimiteerd terug komen om meer spullen weg te halen? Ik heb de artikelen in het Burgerlijk Wetboek er op nageslagen, maar er staat niks over in (voor zover ik heb kunnen zien dan).

ha
door halex Aug 18, 2016 om 22:20
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Maar als de auto in het buitenland is, hoe heeft de deurwaarder dan beslag gelegd op de auto? Is hij naar het buitenland afgereisd, of hebt u een 'kennisgeving' ontvangen dat de auto onder het beslag valt?

Hu
door Hul013 Aug 19, 2016 om 12:20
4 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb een overbetekening derdenbeslag gekregen en daar staat in dat er beslag gelegd is op deze auto. Hoe zij daar aan komen is mij een raadsel. wellicht hebben zij oude informatie? Ik weet het niet. Evenals de bankrekening. Deze is toch echt al een hele tijd gesloten. Daarom is mijn vermoeden dat zij over oude informatie geschikken, hetgeen mij bevreemd, maar ik zou geen andere verklaring weten.

ha
door halex Aug 19, 2016 om 12:32
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als de auto inderdaad overgeschreven is, dan lijkt het op verouderde informatie. Hoe dan ook, de deurwaarder komt vanzelf terug voor een volgend beslag, zo lang de vordering openstaat.

Hu
door Hul013 - Aug 18, 2016 om 16:20
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt dat jullie de moeite nemen om te antwoorden, ik vraag me alleen af met welk doel jullie antwoorden.... insinuaties over mijn domheid heeft geen enkele toegevoegde waarde in deze.

Mijn vraag is geel simpel: Mag een deurwaarder na een onsuccesvol beslag nog eens langs komen en beslag leggen op andere roerende zaken?
Voor de goede orde, het beslag is van een week geleden. De auto is meer dan 6 maanden geleden verkocht aan een derde en nee ik rijd er niet meer in. Volgens mij is het wel uit de vraagstelling op te maken dat het beslag van kort geleden is...

Alvast bedankt voor een antwoord op de vraag.

ha
door halex - Aug 18, 2016 om 19:07
1374 Antwoorden / 4 Vragen

De deurwaarder mag net zo vaak terugkomen, totdat de vordering is voldaan. De limiet is de hoogte van de vordering. Als die is voldaan, dan mag hij geen beslagen meer leggen.

zoekster1
door zoekster1 - Aug 18, 2016 om 19:20
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik u was zou ik bij het juridisch loket langsgaan. U heeft een bijstandsuitkering en dan kunt u daar terecht. Ook om uw beslagvrije voet te berekenen is dit erg handig. Daar zitten mensen die ervoor hebben doorgeleerd. Dat is hier (meestal) niet het geval.
klik HIER

Hu
door Hul013 Aug 19, 2016 om 15:01
4 Antwoorden / 2 Vragen

ik zal dat zeker doen. dankjewel voor je antwoord.

tijger1
door tijger1 - Aug 18, 2016 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Bedankt dat jullie de moeite nemen om te antwoorden, ik vraag me alleen af met welk doel jullie antwoorden.... insinuaties over mijn domheid heeft geen enkele toegevoegde waarde in deze"

Ons doel is antwoord te geven op vragen die door topicstarters worden gesteld. Als u geen antwoord wilt hebben, moet u geen vraag stellen.

Maar u kunt natuurlijk ook verder spitten in het Burgerlijk Wetboek als de antwoorden hier u niet bevallen.

Hu
door Hul013 Aug 19, 2016 om 12:30
4 Antwoorden / 2 Vragen

Voel je je aangesproken? Ik stel een vraag en er komen opmerkingen die daar geen antwoord op zijn. Als ik duidelijk zeg: "Maar mijn vraag is:" dan lijkt het me niet moeilijk aan te nemen dat daarna de echte vraag komt en het geen daarvoor een inleiding tot de vraag is. Grappig is dan te zien dat mensen reageren zonder de vraag te beantwoorden en zonder verstand er van te hebben, alleen maar om een vingertje te geven. Ik stel de vraag in de hoop dat iemand uit ervaring of beroepshalve mij een antwoord kan geven. Maar wie ben ik. Ga vooral door met overal reacties op te geven zonder echt een antwoord te geven.

dokun
door dokun Aug 19, 2016 om 13:34
152 Antwoorden / 0 Vragen

Uw reactie is onzinig en alweer niet hulpvaardig!

TS zegt helemaal niet dat ze geen antwoorden wil hebben dat verzind u gewoon. TS zegt dat opmerkingen over bv domheid geen toegevoegde waarde hebben. En daar heeft de TS helemaal gelijk in.

U reageert vaak alleen om het reageren en probeert vaak de ts'sen terrecht te wijze op een misselijk makende manier! Houdt u gewoon aan het topic en beantwoord de vragen die gesteld worden op een hulpvaardige manier. Kunt u dat niet reageer dan gewoon niet!!

tijger1
door tijger1 Aug 19, 2016 om 13:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@dokun: br />
Leren lezen helpt u misschien.

Hu
door Hul013 Aug 19, 2016 om 15:00
4 Antwoorden / 2 Vragen

Dokun slaat de spijker op zijn kop. Dokun moet niet leren lezen, jij moet zelf leren lezen.

ra
door ramanah - Aug 18, 2016 om 22:32
135 Antwoorden / Vragen

"Bedankt dat jullie de moeite nemen om te antwoorden, ik vraag me alleen af met welk doel jullie antwoorden.... insinuaties over mijn domheid heeft geen enkele toegevoegde waarde in deze"

Waar staat een domme insinuatie bij de antwoorden? Als u de vraag zo stelt dat er verschillende antwoorden mogelijk zijn wegens gebrek aan essentiele info krijgt u of vragen of antwoorden.

Hu
door Hul013 Aug 19, 2016 om 12:35
4 Antwoorden / 2 Vragen

Jij schrijft zelf: als dit, dan heb je iets doms gedaan. Als je mijn vraagstelling leest, ben ik heel duidelijk in wat de vraag is en wat inleidende informatie is. De rest is niet van belang. Als je het antwoord niet weet op de vraag, prima, dan hoef je ook niet te reageren. Niemand die je aanvalt op iets dat je niet weet. Toch? Ik hoopte dat op dit forum iemand aanwezig was die mij een corerect antwoord kon geven. Vingertjes en commentaren op wat ik fout gedaan heb en vooral niet moet doen heb ik al meer dan genoeg gehad en vraag ik hier niet om. Verspilling van energie en tijd.

ra
door ramanah Aug 19, 2016 om 12:39
135 Antwoorden / Vragen

Geef dan op voorhand alle info( zoals wat de verkoop van de auto betreft enz) . Dus dat duidelijke in je vraagstelling is er niet. Ik schrijf ook: ALS je enz. Goed lezen is ook een vak!

Hu
door Hul013 Aug 19, 2016 om 15:06
4 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2016 om 13:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vingertjes en commentaren mogen niet? Kijk dan eens even naar uw vraag. "Overduidelijk is dit niet een slimme deurwaarder".

Wat heeft dat met de vraag van doen?

En uiteraard wacht die deurwaarder niet op de schuldhulp, kan wel maanden duren en hij heeft een vonnis.

En die auto is door u bij de RDW uitgeschreven "omdat hij naar het buitenland ging". Ook al raar. Als u een auto verkoopt, wordt het kenteken op naam van de koper overgeschreven.

U hoeft dus helemaal niets "uit te schrijven bij de RDW" omdat hij naar het buitenland ging, behalve als u die auto uit het zicht wil hebben voor de schuldeisers.

En het is hier niet, u vraagt en wij draaien.

Hu
door Hul013 Aug 19, 2016 om 14:58
4 Antwoorden / 2 Vragen

Wat is de toegevoegde waarde voor een vraagsteller als hij/zij alleen maar vingertjes krijgt ipv een antwoord? Zeg dan niks. Jij bent iemand die op elke scheet hier reageert (bijna 27000 antwoorden.....). Geef alleen antwoord op iets waar je ook een antwoord op weet aub.

Nogmaals de auto was al verkocht voordat er maar een enkele deurwaarder in beeld was, voor dat het bedrijf op de fles ging!!!!!! Ja hij is verkocht aan iemand in het buitenland, die heeft hem hier opgehaald en ik heb hem daarom uit moeten schrijven bij de RDW, de auto wordt in land van de eigenaar op naam gezet en niet hier in Nederland. Wederom, je weet niet waar je over praat dus zeg gewoon niks!

U vraagt wij draaien??? Jezus, wat een idioterie. Het is hier u vraagt wij antwoorden, toch? Ik zoek een antwoord, wat heeft het voor zin om hier te gaan liegen? Ben jij prive ook zo betweterig? Ik heb nu al medelijden met je sociale omgeving, als je die al hebt...

Reageer maar gewoon niet meer hier, je hebt geen antwoord. Prima, lekker naar de volgende gaan dan.

ra
door ramanah Aug 19, 2016 om 15:03
135 Antwoorden / Vragen

Waarom heeft u die info niet direct bij de vraagstelling geplaatst?

tijger1
door tijger1 Aug 19, 2016 om 15:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de antwoorden bevallen u niet, want u leest die niet in het Burgerlijk Wetboek.
.

Hu
door Hul013 Aug 19, 2016 om 15:12
4 Antwoorden / 2 Vragen

@Ramanah, omdat het geen toegevoegde waarde heeft op de vraag of een deurwaarder na een mislukte beslaglegging opnieuw beslag mag leggen. Daar is een simpel antwoord: ja dat mag of nee dat mag niet ruim voldoende. al deze poespas er omheen is erg jammer.

@tijger de commentaren bevallen niet omdat het geen antwoorden zijn, maar verwijten. Ik gaf aan dat ik het zelf heb proberen uit te zoeken in het BW, maar daar niks in vond. Ik hoopte (nogmaals) dat hier iemand was die uit ervaring of beroepshalve mij een juist antwoord kon geven. Ja of Nee.

Waarom zo moeilijk doen?

ro
door ronny530 - Aug 19, 2016 om 13:15
2790 Antwoorden / 41 Vragen

Verkeert u nog in staat van faillissement of is deze opgeheven bij gebrek aan baten want bij het laatste bent u financiéél vogelvrij.

Hu
door Hul013 Aug 19, 2016 om 14:49
4 Antwoorden / 2 Vragen

Het betrof een eenmanszaak, officieel was het een opheffing. Er zijn inderdaad geen baten om een echt faillissement te hebben.

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2016 om 15:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat u pissig bent omdat u failliet bent gegaan, nou in de bijstand zit en hopelijk voor u terecht kunt bij schuldhulp, kan ik begrijpen. Maar u hoeft die kwaadheid niet hier af te reageren.

Auto meer dan zes maanden geleden verkocht? Hoeveel meer? Want als nu dat faillissement al opgeheven is bij gebrek aan baten, moet dat wel vlak voor dat faillissement geweest zijn.  En dat was waar @ramanah ook naar verwees.

Maar goed, die niet-slimme deurwaarder komt nog wel een keer terug. En dat mag hij dus.

Hu
door Hul013 Aug 19, 2016 om 15:21
4 Antwoorden / 2 Vragen

Alleen om jou een plezier te doen heb ik de vrijwaring er bij gepakt en daar staat 5 juli 2015 op, dus langer geleden dan ik dacht. Mijn bedrijf is oktober vorig jaar op de fles gegaan. Deze auto (een amerkaanse benzine slurper) was in Nederland niet verkoopbaar. Hij stond al meer dan een jaar te koop. Hij is verkocht aan iemand uit Letland, waar de benzine niet zo duur is. Het spijt me, maar als je als deurwaarder dan beslag op deze auto legt ben je niet de slimste deurwaarder. Of wel? Maar prima, je hebt nu een antwoord gegeven (jeej!!). Had leuk geweest als je dat meteen had gedaan. Scheelde een hoop enregie en irritatie aan beiden kanten.

ra
door ramanah Aug 19, 2016 om 16:03
135 Antwoorden / Vragen

Als u die info nu eerder, bij de eerste vraagstelling had gezet ..........

tijger1
door tijger1 Aug 19, 2016 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Valt wel mee hoor. Ik ben niet geirriteerd. U schopt hier wilt om u heen. Maar als dat u oplucht, mag dat van mij wel. Mij raakt u er niet mee.

Er komen hier regelmatig vragenstellers, die denken voor te kunnen schrijven hoe iemand moet antwoorden, maar weet u, dat kunnen ze niet.

ro
door ronny530 - Aug 19, 2016 om 15:57
2790 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft uw éénmans zaak dus opgeheven dan kan er ook geen sprake zijn van een faillissement. Het vonnis zal waarschijnlijk al voor de opheffing gewezen zijn want de deurwaarder gebruikt veroudere informatie, een bankrekening en een auto die toen nog op uw naam stonden. De deurwaarder komt er wel achter dat de informatie niet meer up to date is en zal alsnog beslag gaan leggen op uw uitkering met in achtneming van de beslagvrije voet. De deurwaarder hoeft niet opnieuw een zaak aan te spannen want er is al vonnis gewezen die alle vormen om de schuld te innen mogelijk maakt. Als u de éénmanszaak heeft opgeheven vanwege uw schulden ten laste van de zaak heeft u toch iets niet helemaal goed gedaan want een faillissementsaanvraag was beter geweest omdat u dan ter zitting het faillissement direct om een omzetting tot WSNP had kunnen vragen. De schuldhulpverlening verloopt moeizaam omdat zij bijna geen kennis hebben van situaties waar voormalig ondernemers tegen aan lopen en het gevolg is uiteindelijk dat u na een boel sores toch in een WSNP traject gaat belanden. Wellicht kunt u het traject versnellen door u zelf alsnog failliet te laten verklaren met het verzoek tot omzetting WSNP maar dat verzoek wordt enkel gehonereerd als u buiten uw schuld in de financiéle problemen bent gekomen. Neem eens contact op met de griffie van uw rechtbank en vraag naar de mogelijkheden.