door willems123 Aug 14, 2020 om 17:23
Geldzaken & recht

2e Hand verkopen!

Wij hebben gisteren de 2e hand  elektrische loopband verkocht via Marktplaats, 2 mannen kwam kijken en akkoord met het bedrag.... de loopband lag in een kamer boven, het past niet in de trap om geheel naar beneden te brengen, de 2 mannen heeft de loopband uit elkaar gehaald (gedemonteerd) om naar beneden te brengen. Vandaag stuurt hij een sms-je dat een onderdeel de loopband beschadigd en wil het geld terug. Wat kunnen wij doen???

7083 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 14, 2020 om 17:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niets, negeren.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 14, 2020 om 17:34
7202 Antwoorden / 3 Vragen

De loopband zal toch wel door de twee mannen getest en goed bevonden zijn?
Koop is koop in een winkel dus ook in dit geval.

wi
door willems123 Aug 14, 2020 om 17:39
117 Antwoorden / 16 Vragen

Tja... ze hebben getest, het loopt goed, ze hebben de loopband zelf gedemonteerd!

sjjoppy
door sjjoppy Aug 14, 2020 om 18:21
7202 Antwoorden / 3 Vragen

Dan hoeft u zich geen zorgen te maken.

mi
door miennaamishaaz - Aug 14, 2020 om 17:45
725 Antwoorden / 1 Vragen

Als de mannen de loopband hebben getest voordat ze hem meenamen, dan hebben ze 0,0 poten om op te staan.

Wat u hoeft te doen is: Niets,
die mannen hebben geen recht omdat het gaat om particuliere verkoop, waarbij ze zelf het product hebben opgehaald.

Wat het juridisch loket zegt mbt uw probleem
https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/miskoop-marktplaats/

als ze gaan dreigen met een rechtzaak, laat ze maar doen, een rechtzaak is namelijk duurder dan dat het product waard is.

Wat u dus moet doen: ALLE BERICHTEN EN CONTACT negeren wat die mannen proberen te doen.

hutch
door hutch - Aug 14, 2020 om 17:46
4515 Antwoorden / 29 Vragen

De koper heeft geen enkel recht. Zij hebben deze getest en goed bevonden.

In uw geval zou ik nog één mailtje sturen, waarin u duidelijk uitlegt dat zij deze getest hebben, akkoord gegaan zijn en uit elkaar gehaald hebben.
Ook dat u verder niet mee zult reageren.

Laat u verder niet intimideren. Mochten zij weer aan de deur komen, open de deur pas als u uw telefoon op opname hebt staan (onopvallend): of op geluid of (beter nog) video. Wordt het te gek, meteen de politie bellen.

Succes / sterkte verder.

me
door mein33 - Aug 14, 2020 om 17:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zij hebben de loopband kunnen bekijken (en kunnen uitproberen), zij hebben de loopband gedemonteerd, zij hebben de loopband vervoerd en zij hebben hem ook weer in elkaar gezet.
Vanaf het moment van demontage t/m de montage kan er van alles met de loopband zijn gebeurt en uw verantwoordelijkheid is gestop op het moment waarop zij met het demonteren zijn begonnen.
Een dergelijk trucje wordt wel vaker uitgehaald, de verkoper kan niets meer doen en de koper doet voorkomen of er een defect/beschadigd product is geleverd.
U bent tot niets meer verplicht jegens de koper en kunt beter niet (meer) reageren !

En laat u vooral niet intimideren, mocht er tot dreigende taal worden overgegaan, want de kans daarop is redelijk aanwezig.
Mocht dit onverhoopt toch gebeuren, dan ook niet reageren !!!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 14, 2020 om 18:24
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Ook mijn advies: negeren en als men toch poogt u te intimideren, dan  iets anders dan @MEIN33 adviseert, zo nodig de politie informeren zoals ook @HUTCH aangeeft. Niet reageren naar de kopers!  Zie vooral ook de info als ook al gegeven https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/miskoop-marktplaats/ en dan vooral m.b.t. het aspect dat er hoogst waarschijnlijk, bijna of misschien wel helemaal zeker, geen sprake is van een miskoop maar een poging om u geld uit de portemonnaie te troggelen. En dat zou dan een poging tot oplichting zijn.

wi
door willems123 - Aug 14, 2020 om 18:27
117 Antwoorden / 16 Vragen

In het begin, vermoed ik ook iets..... Het lijkt wel 2 oost-europese mannen ze praten met elkaar in hun eigen taal (wij begrijpen niets) en ze akkoord met de prijs zonder onderhandelen..... Maar wij verkopen met de prijs wat wij willen!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 14, 2020 om 19:49
1777 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Willem,

Dit onderwerp is al regelmatig op dit forum geweest :

Op Marktplaats iets 2e hands kopen van een particulier, betekent geen garantie.

mahadma
door mahadma - Aug 14, 2020 om 21:00
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Leuk bedacht. Zelf geprobeerd/gecontroleerd/gedemonteerd/vervoer/weer in elkaar gezet en dan klagen over een beschadiging? U dreigt te worden opgelicht. Ze willen geld terug? En laat me raden, ze willen de band ook houden? Ha ha ha ........................ één mailtje dat ze 0,0 rechten hebben en dat dit uw laatste email met ze is.

wi
door willems123 Aug 14, 2020 om 21:54
117 Antwoorden / 16 Vragen

Hij verstuurt een sms-je dat dat onderdeel 100,- euro kost.... Ik negeer alle zijn berichtjes.

mo
door mof - Aug 17, 2020 om 11:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U hoeft niets te doen. Het betreft een deal tussen particulieren van een tweedehands product: daarop zit garantie tot de voordeur. Als de heren het hele apparaat uit elkaar hebben gehaald dan hadden ze ook ter plekke het apparaat op goede werking kunnen controleren ... en het evt niet kopen.
Laat u niet intimideren! Ws prberen ze gewoon een slaatje eruit te slaan, een loopband voor nop.

audb
door audb Aug 17, 2020 om 11:14
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Helaas uw antwoord klopt niet.

Als partuculiere verkoper moet je 3 maanden garantie bieden echter is het zeer moeilijk om je recht te halen behalve als het duidelijk een defect waarvan de verkoper al op de hoogte zou moeten zijn geweest.

Stel je koopt van iemand een dure koffiezet apparaat en de verkoper verteld je dat deze 100% in orde is maar bij thuiskomst blijkt deze gewoon zo lek als een vergiet te zijn dan kan je wel degelijk je geld terug eisen.

En wat is nou het geval, ze kwamen met zijn twee en dus is er sprake van een getuige, immers is maar één van hen de koper.

Daarom is het altijd verstandig om het op papier te zetten dat de loopband in orde was of zorg er voor dat je bij de verkoop meerdere getuigen hebt.

ju
door juliomariner Aug 17, 2020 om 13:35
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Onzin, zo gauw ze zijn begonnen vervalt elk recht op garantie

ju
door juliomariner Aug 17, 2020 om 15:47
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Te demoneren (deel antwoord weggevallen)

audb
door audb - Aug 17, 2020 om 11:24
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een vraag, zijn er getuigen die kunnen bevestigen dat de loopband in orde was op het moment van verkoop?

Zo ja dan hoeft u zich geen zorgen te maken zoniet dan vragen welke onderdeel defect is en op welke manier zij dit hebben ondekt.

Vertel daar bij ook dat de loopband voor de verkoop in orde was en er geen enkele schade was op het moment dat ze hem zelf uit elkaar hebben gehaald.

Dat er een defect zou zijn kan dan ook alleen op dat moment zijn ontstaan en dat het niet uw verandwoording meer is volgens de Nederlandse wet.

Gebruik gerust dreigende taal maar hou het wel netjes en vertel gerust dat u al contact hebt gehad met de politie hier over.

Denkelijk is dit een nieuwe truk om mensen op-te-lichten.

1paul
door 1paul - Aug 17, 2020 om 11:50
3163 Antwoorden / 0 Vragen

zij hebben hem uit elkaar gehaald dan zijn ze ook verantwoordelijk voor eventuele beschadigingen, sterker nog, doordaat ze hem uit elkaar gehaald hebben hadden ze deze kunnen zien....

niets doen dus, zij hebben de loopband gezien en goed bevonden en daarna aangekocht....

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2020 om 12:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aubd

Drie maanden garantie bieden al particulier? Waar haalt u dat vandaan?

ha
door harrybre - Aug 17, 2020 om 13:08
240 Antwoorden / Vragen

Bij verkoop tussen consumenten geldt het "voetstoots aanvaarden".
Heeft men het gecontroleerd en aanvaardt, is het des kopers probleem verder.
Gedemonteerd en vermoedelijk niet goed weer gemonteerd = eigen schuld, dikke bult.