on
door onsument May 24, 2012 om 12:27
Geldzaken & recht

2x zuiveringsheffing !?

Ik woon in een appartementencomplex en wordt voor mijn individuele woning aangeslagen voor een zuiveringsheffing.
Daarnaast wordt door de verhuurder een tweede zuiveringsheffing doorberekend van Waterschap Velt en Vecht vanwege een waterkraan en afvoer in de kelder ten behoeve van de schoonmaak van de algemene ruimten.
De motivatie hiervoor is dat de algemene ruimten tot bedrijfsruimte zijn verklaard. Wij, als bewoners van het complex, vinden dit absurd! Wij gebruiken de algemen ruimten (gangen en hallen) alleen om door te lopen en onze kelderberging om spulletjes zoals fietsen te bergen.
Hier kan toch geen sprake zijn van bedrijfsruimte?? Kan dit zo maar?

3196 4 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

De verhuurder is aangeslagen door het Waterschap vanwege de aanwezigheid van het afvoerputje en moet hiervoor dus blijkbaar deze aanslag betalen. Omdat het niet tot een woning behoort wordt het aangeslagen als bedrijfsruimte en wordt dit aan de huurders doorberekend. Wat zegt het huurcontract hierover ? Het lijkt mij dat dit bedrag in de (algemene) servicekosten al wordt doorberekend. Het feit dat de bewoners het niet gebruiken is geen reden om dan ook geen aanslag te krijgen. Laat in het ergste geval - in overleg met de verhuurder - het aansluittappunt en de afvoer afblinden of verwijderen zodat deze heffingsaanslag kan worden vervallen. U moet dan ook wel dit door de verhuurder laten melden bij het waterschap waarna in de toekomst geen heffing meer volgt.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik kan me voorstellen dat het woord bedrijfsruimte hier verwarrend werkt. Binnn het systeem van de zuiveringsheffing is alles wat geen woonruimte is, een bedrijfsruimte. Een algemene ruimte in een appartementencomplex is geen woonruimte, dus is het een bedrijfsruimte.

De verhuurder mag de kosten van de aanslag die hij krijgt op de huurders verhalen. In een geval als dit moet dat dan naar mijn stellige overtuiging zijn verdisconteerd in de servicekosten, aangezien de wateraansluiting en de afvoer worden gebruikt ten behoeve van de schoonmaak van de algemene ruimte. Een apart bedrag zuiveringsheffing lijkt mij in dit geval niet de juiste manier.

Welk bedrag zou redelijk zijn? Gelet op het tarief van het waterschap zou de verhuurder over 2012 een bedrag van € 60,40 of € 181,20 aan het waterschap moeten betalen. Deel dit bedrag door het aantal woningen en je weet wat de verhuurder per woning kwijt is aan zuiveringsheffing. Het loon van de schoonmaker komt daar dan natuurlijk nog bij. Hoeveel dat is, zal afhangen van het aantal uren schoonmaak per jaar.

Het afsluiten van het tappunt en de afvoer lijkt mij geen oplossing. De schoonmaker zal toch water nodig hebben. Zonder eigen tappunt moet hij dan bij één van de huurders aanbellen en dat zal vaak dezelfde zijn omdat die het meest dichtbij is. Daar is echter ook lang niet iedereen van gediend.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 22:45
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Verhuurder mag dat niet doorberekenen aan huurder, dat moet al verweven zijn in de huur.

Uw berging mag niet tot bedrijfsruimte worden gerekend.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 23:04
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

1.korenwolf schreef op vrijdag 25 mei 2012, 22:45: Verhuurder mag dat niet doorberekenen aan huurder, dat moet al verweven zijn in de huur.


Dat verhaal klopt als het gaat om de belastingen die de verhuurder als eigenaar van de woonruimte zelf verschuldigd is (eigenarenbelasting ozb, rioolheffing eigenaren, et cetera). De gemeenschappelijke ruimten vallen hier buiten.

1.korenwolf schreef op vrijdag 25 mei 2012, 22:45:
Uw berging mag niet tot bedrijfsruimte worden gerekend.


Uit de vraag blijkt in geen enkel opzicht dat het alleen om de berging gaat. TS spreekt van gangen en hallen die worden gebruikt om doorheen te lopen, dus ook vanaf de centrale ingang van het gebouw naar de individuele woning. Kortom: alle gemeenschappelijke ruimten. Dat langs die weg ook de berging wordt bereikt, is slechts bijzaak en verder niet ter zake doende.
Verder heb ik in mijn eerste ractie al uitgelegd waarom het waterschap hier terecht van bedrijfsruimte spreekt en ook dat het bedrag in de servicekosten behoort te zijn verdisconteerd. Dat er kennelijk anders wordt gehandeld, valt niet het waterschap aan te rekenen maar de verhuurder.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

GK
GKHB - Sep 29, 2024 om 06:47
Huishouden & energie

Oxxio: Verbruik gas = Eindstand - Beginstand + factor?

Op mijn jaarnota staat een verbruik van 431 m3 gas. Nu hou ik zelf de meterstanden bij, en kom uit op een verbruik van 422 m3 gas. (Meterstanden kloppen). Dit heb ik teruggekoppeld met Oxxio. Hun reactie:   Wat vervelend dat dit gebeurd is op de jaarnota. Ik heb het voor je nagekeken en dat heeft te maken met de factor waarmee het gas wordt berekend. Dit gebeurd altijd op de jaarnota en de fac ... Lees meer

Vl
VloertjeVanKwantum - Sep 28, 2024 om 21:24
Geldzaken & recht

Kwantum vloer

Hallo,

Enkele weken geleden een nieuwe vloer incl leggen bij Kwantum aangeschaft voor mijn nieuwe appartement ondanks dat de geadverteerde prijs niet helemaal overeen kwam met waar voor werd geadverteerd.
Er kwamen namelijk nog een boel extra kosten bij zoals twee ondervloeren, tape etc. Kwaliteit en garantie waren de magic woorden en anders zou het niet gelegd worden. Want zonde ... Lees meer

Ka
KassaTim - Sep 25, 2024 om 22:43
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?

Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",

Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.

Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee ... Lees meer