on
door onsument May 24, 2012 om 12:27
Geldzaken & recht

2x zuiveringsheffing !?

Ik woon in een appartementencomplex en wordt voor mijn individuele woning aangeslagen voor een zuiveringsheffing.
Daarnaast wordt door de verhuurder een tweede zuiveringsheffing doorberekend van Waterschap Velt en Vecht vanwege een waterkraan en afvoer in de kelder ten behoeve van de schoonmaak van de algemene ruimten.
De motivatie hiervoor is dat de algemene ruimten tot bedrijfsruimte zijn verklaard. Wij, als bewoners van het complex, vinden dit absurd! Wij gebruiken de algemen ruimten (gangen en hallen) alleen om door te lopen en onze kelderberging om spulletjes zoals fietsen te bergen.
Hier kan toch geen sprake zijn van bedrijfsruimte?? Kan dit zo maar?

3196 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 24, 2012 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

De verhuurder is aangeslagen door het Waterschap vanwege de aanwezigheid van het afvoerputje en moet hiervoor dus blijkbaar deze aanslag betalen. Omdat het niet tot een woning behoort wordt het aangeslagen als bedrijfsruimte en wordt dit aan de huurders doorberekend. Wat zegt het huurcontract hierover ? Het lijkt mij dat dit bedrag in de (algemene) servicekosten al wordt doorberekend. Het feit dat de bewoners het niet gebruiken is geen reden om dan ook geen aanslag te krijgen. Laat in het ergste geval - in overleg met de verhuurder - het aansluittappunt en de afvoer afblinden of verwijderen zodat deze heffingsaanslag kan worden vervallen. U moet dan ook wel dit door de verhuurder laten melden bij het waterschap waarna in de toekomst geen heffing meer volgt.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 21:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kan me voorstellen dat het woord bedrijfsruimte hier verwarrend werkt. Binnn het systeem van de zuiveringsheffing is alles wat geen woonruimte is, een bedrijfsruimte. Een algemene ruimte in een appartementencomplex is geen woonruimte, dus is het een bedrijfsruimte.

De verhuurder mag de kosten van de aanslag die hij krijgt op de huurders verhalen. In een geval als dit moet dat dan naar mijn stellige overtuiging zijn verdisconteerd in de servicekosten, aangezien de wateraansluiting en de afvoer worden gebruikt ten behoeve van de schoonmaak van de algemene ruimte. Een apart bedrag zuiveringsheffing lijkt mij in dit geval niet de juiste manier.

Welk bedrag zou redelijk zijn? Gelet op het tarief van het waterschap zou de verhuurder over 2012 een bedrag van € 60,40 of € 181,20 aan het waterschap moeten betalen. Deel dit bedrag door het aantal woningen en je weet wat de verhuurder per woning kwijt is aan zuiveringsheffing. Het loon van de schoonmaker komt daar dan natuurlijk nog bij. Hoeveel dat is, zal afhangen van het aantal uren schoonmaak per jaar.

Het afsluiten van het tappunt en de afvoer lijkt mij geen oplossing. De schoonmaker zal toch water nodig hebben. Zonder eigen tappunt moet hij dan bij één van de huurders aanbellen en dat zal vaak dezelfde zijn omdat die het meest dichtbij is. Daar is echter ook lang niet iedereen van gediend.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 22:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verhuurder mag dat niet doorberekenen aan huurder, dat moet al verweven zijn in de huur.

Uw berging mag niet tot bedrijfsruimte worden gerekend.

ve
door verwijderd - May 25, 2012 om 23:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

1.korenwolf schreef op vrijdag 25 mei 2012, 22:45: Verhuurder mag dat niet doorberekenen aan huurder, dat moet al verweven zijn in de huur.

Dat verhaal klopt als het gaat om de belastingen die de verhuurder als eigenaar van de woonruimte zelf verschuldigd is (eigenarenbelasting ozb, rioolheffing eigenaren, et cetera). De gemeenschappelijke ruimten vallen hier buiten.

1.korenwolf schreef op vrijdag 25 mei 2012, 22:45:
Uw berging mag niet tot bedrijfsruimte worden gerekend.

Uit de vraag blijkt in geen enkel opzicht dat het alleen om de berging gaat. TS spreekt van gangen en hallen die worden gebruikt om doorheen te lopen, dus ook vanaf de centrale ingang van het gebouw naar de individuele woning. Kortom: alle gemeenschappelijke ruimten. Dat langs die weg ook de berging wordt bereikt, is slechts bijzaak en verder niet ter zake doende.
Verder heb ik in mijn eerste ractie al uitgelegd waarom het waterschap hier terecht van bedrijfsruimte spreekt en ook dat het bedrag in de servicekosten behoort te zijn verdisconteerd. Dat er kennelijk anders wordt gehandeld, valt niet het waterschap aan te rekenen maar de verhuurder.