ma
door martin3ssen Apr 5, 2014 om 19:30
Geldzaken & recht

6% btw tarief

ik heb in november 2012 nieuwe kozijnen laten plaatsen en muur en vloerisolatie aan laten brengen. als ik had geweten dat per 1 maart de btw hiervoor naar 6% ging had ik natuurlijk gewacht. kan ik hier nu nog iets mee?

1682 28 Rapporteer

getty
door getty - Apr 5, 2014 om 19:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nee, natuurlijk niet!

ekiem
door ekiem - Apr 5, 2014 om 20:15
681 Antwoorden / 101 Vragen

Nee, je hebt gewoon pech. Heb je je van te voren niet laten informeren hierover ? Maak er een gewoonte van om altijd naar de Btw tarieven te vragen. Dit is nogal eens aan veranderingen onderhevig zoals toen destijds bij het plaatsen van dubbel glas.

Ekiem

tijger1
door tijger1 - Apr 5, 2014 om 21:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Had u het vóór 1 oktober 2012 laten doen dan had u maar 19% betaald. Zo is er altijd wat.

tenormin
door tenormin - Apr 5, 2014 om 22:56
16933 Antwoorden / 108 Vragen

Tja, net als de winterschilders. In 2013 laten doen. Dan ben je binnen best wat minder kwijt als je op de periode let. €50,00 per man per dag (ik had er 3 voor 3 dagen) scheelt echt geld. En dat terwijl ze dit jaar bijna gewoon hadden kunnen blijven buiten schilderen. Maar natuurlijk weten ze nooit wat de weersomstandigheden zijn (gelukkig).

mahadma
door mahadma - Apr 6, 2014 om 09:47
11716 Antwoorden / 52 Vragen

kan ik hier nu nog iets mee? Sommige mensen willen met een dubbeltje de wereld rond ..........

ro
door ron530 - Apr 6, 2014 om 10:08
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=martin3ssen schreef op zaterdag 5 apr 2014, 19:30] als ik had geweten dat per 1 maart de btw hiervoor naar 6% ging had ik natuurlijk gewacht. kan ik hier nu nog iets mee? Dat kon u toen nog niet weten en bouwend Nederland ook niet want het betreft een tijdelijke regeling die in november 2012 nog niet bekend was. Hoe dan ook het is jammer maar helaas u kunt er niets mee doen.

tijger1
door tijger1 - Apr 6, 2014 om 10:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vroeger was er een reclame over een subsidie voor de wintersvhilder, volgens mij van € 50 per dag.

Cookies
door Cookies - Apr 6, 2014 om 10:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 6 apr 2014, 10:10]Vroeger was er een reclame over een subsidie voor de winterschilder, volgens mij van € 50 per dag.

T. heeft het over 2013. Wat bedoel je precies met subsidie voor de winterschilder?

tijger1
door tijger1 - Apr 6, 2014 om 10:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik herinner me van vroeger een reclame op tv van de overheid dat je subsidie voor binnen schilderwerk kon krijgen in de winter. Als de klus minstens drie dagen duurde en ik dacht € 50 per dag. Weet niet of dat nog bestaat.

Onderaan deze link staat er iets over, maar geen bedrag. Wellicht kreeg Tenormin die € 50 per dag.

Klik hier

tijger1
door tijger1 - Apr 6, 2014 om 10:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@martin3essen

U bent blijkbaar niet op de hoogte van de regels van dit forum.

Cookies
door Cookies - Apr 6, 2014 om 10:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 6 apr 2014, 10:25] Wellicht kreeg Tenormin die € 50 per dag.

Klik hier

50,- euro per dag subsidie krijgen, is wat anders dan T. schreef: zij betaalde 50,- euro per man per dag?

Wat ook nog zou kunnen, is dat zij gebruik heeft gemaakt van zo'n dienstencentrum voor ouderen? Die werken met kleine prijsjes voor de oudere minima.

Cookies
door Cookies - Apr 6, 2014 om 10:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat ook nog zou kunnen, is dat zij gebruik heeft gemaakt van zo'n dienstencentrum voor ouderen? Die werken met kleine prijsjes voor de oudere minima.

Aanvulling: maar dat heeft dan weer niks met winterschilders te maken.

Cookies
door Cookies - Apr 6, 2014 om 10:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: even gelezen je link, maar dat kan het ook niet zijn want zij heeft geen eigen woning, maar een huurwoning.

tenormin
door tenormin - Apr 6, 2014 om 10:41
16933 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 6 apr 2014, 10:25]Ik herinner me van vroeger een reclame op tv van de overheid dat je subsidie voor binnen schilderwerk kon krijgen in de winter. Als de klus minstens drie dagen duurde en ik dacht € 50 per dag. Weet niet of dat nog bestaat.

Onderaan deze link staat er iets over, maar geen bedrag. Wellicht kreeg Tenormin die € 50 per dag.

Klik hier

Juist, de winterschilder scheelde me €50,00 per man per dag. En al is het een huurwoning, hoeft dat dan niet geschilderd en gewit te worden. Nee, ga ook niet naar oudersoos waar je zaken voor een rolletje drop krijgt, ik wil gewoon een goed schildersbedrijf. En dat kost was, dus vandaar "de winterschilder".

tijger1
door tijger1 - Apr 6, 2014 om 10:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die subsidie van de overheid bestaat blijkbaar niet meer. Heel veel schildersbedrijven hebben nu een eigen soort subsidieregeling voor binnenschilderwerk tijdens de winter, om het werk beter te spreiden en om te voorkomen dat ze niets kunnen doen. Ook voor huurwoningen.

ekiem
door ekiem - Apr 6, 2014 om 11:06
681 Antwoorden / 101 Vragen

Wat T schrijft klopt. In mijn stulpje wordt, indien moglijk , ook gebruik gemaakt van die helaas tijdelijke subsidies.
Vaak worden deze van tevoren bekend gemaakt via reclames en t.v. Dat van die BTW regeling ben ik, als ik het goed heb, via de site van de rijks overheid. Het was een voor aankondiging van een tijdelijke verlaging van BTW. Waren wel voor waarden aan verbonden.

Fijne zondag, ekiem

me
door mein33 - Apr 6, 2014 om 11:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=martin3ssen schreef op zaterdag 5 apr 2014, 19:30]. als ik had geweten ?

Een geluk voor de mens (in het algemeen) dat we van te voren niet weten van alles wat er op ons pad kan/zal komen. Het leven zou daarmee onleefbaar worden.
En jammer genoeg voor u is er, met terugwerkende kracht, geen restitutie over het betaalde BTW tarief te krijgen.
Het is in dit geval net als met vele gelijksoortige situaties, de ingangsdatum bepalend.

Cookies
door Cookies - Apr 6, 2014 om 11:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Wat T schrijft klopt.......

Het klopt dat het door subsidie 50,- euro per dag kan schelen (zoals ze schrijft in haar laatste reactie).
Dat is heel wat anders dan wat ze eerst schreef: 50,- euro per man per dag (zonder dus het woord 'scheelde/schelen')

@tenormin: als ik iemand kan vinden die voor een rolletje drop mijn huis wil schilderen, mag hij vandaag nog komen, ondanks dat ik zelf prima kan schilderen.

ekiem
door ekiem - Apr 6, 2014 om 11:39
681 Antwoorden / 101 Vragen

Nou Carola, stuur die goede man dan ook maar gelijk mijn kant op, ha ha. Klussen zat.
Maar serieus, ik zou me schamen om iemand dat soort klussen te laten doen voor die denkbeeldige rol drop.
Wat Mein33 schrijft is ook heel terecht, je weet gelukkig nooit alles van te voren. Dan wordt het inderdaad onleefbaar. Het enige wat je in dit soort gevallen kunt doen is je van tevoren goed informeren. In mijn geval met die " glas subsidie " had ik geluk.. alles was net rond en op dat moment kwam die subsidie in beeld. Mijn geluk was dat ik nog kon schuiven met de datum want die stond nog net niet vast. Daarbij was de aannemer meegaand en vond het geen probleem om mee te denken.

Ekiem

Ja
door JanvanAlles - Apr 6, 2014 om 16:01
333 Antwoorden / 1 Vragen

Ik mis de o zo bekende opmerking: "En wat als het BTW tarief hoger was geworden, had u dan keurig het verschuldigde bedrag na al die tijd nabetaald"?
Nee natuurlijk niet, dan houdt men zich heel stilletjes en dat wordt er geen stom topic aangemaakt voor iets wat Jan op zijn boerenfluitjes al snapt.

ekiem
door ekiem - Apr 6, 2014 om 16:19
681 Antwoorden / 101 Vragen

Wat betreft het hoger worden van de BTW en dat men zich dan stilletjes houdt, ja dat klopt. Ik vrees dat ik me dan ook stilletjes zou houden, erg hé, maar zo werkt het vaak wel.
En dan wordt er inderdaad geen stom topic aangemaakt.

Ekiem

tenormin
door tenormin - Apr 6, 2014 om 16:34
16933 Antwoorden / 108 Vragen

@ekiem, ik ook, gelukkig is er niemand zo gek het voor een denkbeeldige "rol drop" te doen. Vandaar dat ik gewoon een schildersbedrijf alles heb laten doen. Kozijnen, deuren, plafonds. Bij de offerte die ik vorig jaar aanvroeg werd gezegd dat, als ik tot November wilde wachten, de 6% regeling (sowieso) zou gelden en dat zij een korting gaven van €50,00 per man per dag als het 2 dagen of langer zou duren. En dat werden 3 dagen. Die kortingen verschillen bij een bedrijf dus daar kan ik niet over oordelen. En dat er een fors prijskaartje aan hing, tja, is de laatste keer dat ik het liet doen, dus...Maar omdat het inderdaad een huurflat is zijn er geen belasting voordelen te behalen.

tijger1
door tijger1 - Apr 6, 2014 om 16:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook bij koop zijn er geen belastingvoordelen te behalen.

Ja
door JanvanAlles - Apr 6, 2014 om 17:05
333 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ekiem schreef op zondag 6 apr 2014, 16:19]Wat betreft het hoger worden van de BTW en dat men zich dan stilletjes houdt, ja dat klopt. Ik vrees dat ik me dan ook stilletjes zou houden, erg hé, maar zo werkt het vaak wel.
En dan wordt er inderdaad geen stom topic aangemaakt.

Ekiem

Haha, nee logisch uiteraard. Maar waarom dan enkel wél als men er voordeel uit kan halen? Gewetensvraag waarop ik enkel kan antwoorden: ik zou me dood schamen een hardwerkende, door mij uit eigen vrije wil ontboden professional te laten bloedden voor een schamele paar honderd euro die hem toe komt als hij bijvoorbeeld een foutje maakt in de offerte qua BTW in zijn nadeel. Zou blijken dat ik een paar honderd euro te kort kom omdat die prof een fout gemaakt heeft zou ik er ook achter aan gaan. Maar niet als ten tijde van de werkzaamheden dat tarief gold en het vele máánden later het BTW tarief goedkoper zou blijken (in mijn voordeel) en ik amok zou durven maken. Dan zou ik me ook compleet doodschamen om teruggave te eisen. Op het moment dat het werk wordt uitgevoerd gelden die BTW-tarieven, wordt dat tarief later meer of minder heb je geen poot om op te staan, en terecht.

tenormin
door tenormin - Apr 6, 2014 om 17:40
16933 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 6 apr 2014, 17:12]......en dat zij een korting gaven van €50,00 per man per dag.......

Het woordje 'korting' had je voor het gemak in je eerste reactie maar achterwege gelaten! En maar onbeschoft tekeer gaan op mijn toen zeer terechte opmerking dat je dan met zwartwerkers te doen had.

Een excuus voor je onbeschofte en zeer agressieve reactie zou wel zo fatsoenlijk zijn, maar daar doe jij blijkbaar niet aan.quote]

Winterschilder is toch een algemeen bekende benaming en weet men dat er voordeliger gewerkt word. Ik heb niet met zwartwerkers gedeald, dus een volledig onterechte opmerking van jou; maar met een erkend schildersbedrijf. Die ook gewoon de winters kunnen doorwerken: dus binnenshuis. Google eens naar winterschilders. Normaliter doe ik wel degelijk aan excuses maar ik zie in dit geval niet in waarom ik dit zou doen.

tenormin
door tenormin - Apr 7, 2014 om 14:22
16933 Antwoorden / 108 Vragen

[edit: off-topic]

@tijger1, dan is de subsidie voor huiseigenaren kennelijk verdwenen, las het ergens op een site.

Ja
door JanvanAlles - Apr 7, 2014 om 14:24
333 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tenormin schreef op zondag 6 apr 2014, 17:05]

@tijger1, dan is de subsidie voor huiseigenaren kennelijk verdwenen, las het ergens op een site.

Al vele járen maar dat weten huurders niet, voordeeltjes voor huiseigenaren bestaan al lang niet meer in deze _O-.

Hier komt over een paar weken de buitenschilder, keurige offerte en keurig gespecificeerd dat arbeid onder de 6%-regeling valt. Idem voor het timmerbedrijf wat de nieuwe voordeur- en garagedeuren op maat gaat maken, heldere offertes tot in detail en prima gespecificeerd. Zo hoort het, daar teken je voor dus klip en klaar zonder achteraf gezeur.

Cookies
door Cookies - Apr 7, 2014 om 14:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......en dat zij een korting gaven van €50,00 per man per dag.......

Het woordje 'korting' had je voor het gemak in je eerste reactie maar achterwege gelaten! En maar onbeschoft tekeer gaan op mijn toen zeer terechte opmerking dat je dan met zwartwerkers te doen had.

Een excuus voor je onbeschofte en zeer agressieve reactie zou wel zo fatsoenlijk zijn, maar daar doe jij blijkbaar niet aan.