dbh
door dbh Apr 3, 2006 om 16:29
Geldzaken & recht

Aanbetalen verplicht?

Als relatief vaste klant (30 jaar alweer) werd er voor een bestelling een aanbetaling geeist. Betalen moet,oke, maar als klant voelde ik me in mijn vertrouwen aangetast, een bestelling is toch ook een koopovereenkomst?
Als reden gaven ze op, er zijn klanten die achteraf niet op komen dagen. Voor iemand die de eerste keer in de winkel komt, kan ik mij er wel wat bij voorstellen. De goederen die ik daar koop moeten bijna altijd besteld worden. Nog nooit heb ik een bestelling niet gekocht. Is het niet gewoon, de winkel levert en jij betaald, gelijk overgeven dus?
Nu is het risico naar mij toegeschoven, reeds een deel betaald en nog niets ontvangen en soms kan een bestelling weken duren.
Kortom, het was maar 10%, maar is dit een verplichting?
VrGr
DBH

1026 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 3, 2006 om 16:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanbetaling is niet verplicht als u iets besteld wat ze niet meer kunnen verkopen als u niet terug komt oke.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2006 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een winkelier kan een aanbetaling vragen. dat dat gebeurt bij een langdurige klant komt wel zeer klantonvriendelijk over. Had u te maken met de eigenaar? Zo niet, doe daar navraag hoewel herhaald een aanbetaling vragen ad 10% is niet onbillyk.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2006 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

U schrijft al dertig jaar kom ik in deze zaak. Staat hetzelfde personeel er ook nog in of staan er nu wat jongere mensen die U graag ten dienst staan en opdracht hebben gekregen van de baas, om alleen op deze manier nog bestellingen aan te nemen c.q. te verkopen. Als je de site's zo langs gaat kan ik me voorstellen dat deze eisen gesteld worden. Het is zeker als trouwe vaste klant niet leuk om dit te ervaren. Maar je we leven in 2006, de normen en waarden die gepredikt worden, zijn helaas niet tot eenieder doorgedrongen. Ik heb zo'n situatie nog niet zolang geleden meegemaakt. Het is even slikken, maar je kan het, het personeel niet kwalijk nemen.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2006 om 16:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo DBH,

Het is geen verplichting, maar een winkel mag dit inderdaad vragen tot een maximum van 50% van het aankoopbedrag. Dit is volledig volgens het Burgelijk Wetboek, Boek 7, Artikel 26, lid 2:

2/ De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.

Indien de verkoper een aanbetaling van u verlangt, dient u hier ook aan te voldoen, ongeacht of u een nieuwe klant bent of al 30 jaar op hetzelfde adres koopt.

Ik kan me wel voorstellen, dat u zich als trouwe klant in uw vertrouwen aangetast voelt na 30 jaar. Enige coulance is wellicht op zijn plaats, maar dat hangt volledig van de situatie en de richtlijnen van het winkelpersoneel af.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Apr 3, 2006 om 16:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor Uw snelle antwoorden.

Tja, de vrouw van de baas. Al via via gehoord, dat ze na het doen van een magement cursus nogal veranderd is. Wat er van waar is? Maar de muziekscene is vrij klein hier en velen vinden ook, dat daar de sfeer is veranderd. Ach ja, muziekanten, waarschijnlijk hebben we het zelf verpest. Hoe dan ook, ik heb toch straks een nieuwe supersnelle bassdrumpedaal. Let's get Rocking
DBH

ve
door verwijderd - Apr 3, 2006 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

De meeste reactie zien het vanuit de leveranciers zijde.

Aan de andere kant zijn er legio voorbeelden waarbij de klant met de schade blijft zitten na een faillissement van de leverancier.

Om die reden betaal ik geen cent vooruit tenzij de leverancier een bankgarantie afgeeft. Dit zijn ze meestal niet bereid, omdat hieraan kosten zijn verbonden. Dan verder zoeken naar een andere leverancier.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2006 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

DBH, geniet van hetgeen je gaat doen.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2006 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de tijd dat ik parttime werkte heb ik ook in een computerzaak geholpen de eigenaar liet ook iedereeen aanbetalen soms tot 50% hij haalde zijn spullen op de zwarte markt in belgie hebben we later ontdekt.

Op een maandag ontdekten we dat de zaak leeg was en de eigenaar spoorloos.

De zaterdag er voor was een dag waarop veelbestellingen waren gedaan met minstens 5000,00 euro aanvoorschotten ik ben er zelf ruim 1000,00 euro aan sal.bij ingeschoten. Dus aanbetalen  doe ik nooit.

ve
door verwijderd - Apr 3, 2006 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet verplicht, maar dan is de winkel ook niet verplicht te leveren,,,

Bij aanbetaling moet duidelijk zijn wanneer het  geleverd word, en alleen bij bestellingen, indien het op maat, of speciaal in uw kleur is, anders is het als het een normaal produkt is, een lederen jas die niet in mijn maat was, en wel alle andere maten is aanbetalen gewoon onzin, maar als het niet zo goed verkoopbaar is....  of als ik nu nog schaatsen wil... dan hebben ze het risico dat het tot november blijft liggen, want die verkoop je nu niet zoveel meer,

Het is dus afhankelijk van het produkt, en ervaring winkel, en als je weet hoeveel er in de opruiming voor minder als inkoop weggaat....?

Dan begrijp je in deze iets minder goede economie het wel, en bij 10% wat erg laag is komt de klant eerder als bij helemaal niets, en somige zien een aanbieding, en weg...klant..!

Je mag aanbetalen en als je al 30 jaar er komt, meestal gaan firma's die minder als 5 jr bestaan.....spoorloos.....!