Aangetekende brieven noodzakelijk?
Ik zie vaak het advies gegeven worden om contracten op te zeggen per aangetekende brief.
Uiteraard heeft het een meerwaarde maar in heel veel gevallen ben ik van mening dat de € 7,95 niet in relatie staat tot het geboden voordeel. Als er gigantische belangen en/of bedragen spelen en de kans groot is dat het uitloopt in een zaak voor de Hoge Raad dan zou ik het zeker zelf ook doen...
Maar een simpel tijdschrift kan lijkt mij gewoon per reguliere post, telefonisch of per e-mail opgezegd worden met daarbij het nadrukkelijke verzoek de opzegging even per post, e-mail of waar van toepassing telefonisch te bevestigen.
Als je dan zowel de verstuurde als ontvangen brief of e-mail bewaart of het telefoongesprek opneemt dan heb je voldoende bewijs mochten er toch problemen ontstaan.
Een twijfelgeval vind ik het als je precies twee dagen voor de uiterste opzegdatum zit, een aangetekende brief kan dan handig zijn als de andere partij achteraf claimt dat je te laat was (wat relatief vaak voorkomt denk ik).
Maar dan zou ik er wel het advies bij geven aan de andere partij om er lering uit te trekken en in het vervolg minimaal een week voor de uiterste opzegdatum actie te ondernemen zodat je twee dagen later kunt bellen met de vraag of de opzegging is verwerkt en eventueel alsnog een aangetekende brief kunt sturen mocht het een probleemgevalletje dreigen te worden.
Uiteraard ben ik benieuwd hoe jullie hier over denken, het kan best zijn dat ik dingen over het hoofd zie, laat de discussie maar losbarsten ;-)
Zelf heb ik een opzegging tot nu toe zonder problemen per gewone post afgehandeld maar er op tijd bij zijn en om een bevestiging vragen is vind ik voor de zekerheid wel noodzakelijk.
Als de bevestiging uitblijft dan kan het altijd nog aangetekend.
Weinig discussie over nodig lijkt me. Ben het er volledig mee eens. Daar komt nog bij dat je moet kunnen opzeggen op de manier waar je de overeenkomst bent aangegaan, en de meeste nette bedrijven houden zich daar ook aan. Dus je kan steeds vaker via e-mail, telefoon of web opzeggen.
TS schrijft o.a:
""Maar een simpel tijdschrift kan lijkt mij gewoon per reguliere post, telefonisch of per e-mail opgezegd worden met daarbij het nadrukkelijke verzoek de opzegging even per post, e-mail of waar van toepassing telefonisch te bevestigen.""
Ik doe het al tijd al zo maar probeer een ander maar eens te overtuigen dat dit echt helpt. Ik eb het dus ook meerdere malen moeten herhalen bij sommige bedrijven.
Er zijn (en er zullen altijd blijven) bedrijven die aanmeldingen ter grootte van een kale postzegel ontvangen. Maar datzelfde bedrijf heeft (vaak) een scanner als het om opzeggingen gaat, want dan komen ze nooit of te nimmer aan, al zijn ze zo groot als een behangrol uitgerold.
Met een bewijs van verzending heb je (in geval van problemen) nog iets van een stok om de spreekwoordelijke hand te slaan in je handen. Maar het is en blijft zonde geld. Straks heb je nog een gerechtsdeurwaarder nodig die een opzegging bij het bedrijf gaat betekenen.
Mijn voorkeur gaat tegenwoordig uit naar e-mail.
Helemaal er mee eens dat aangetekende brieven in het merendeel van de gevallen een 'waste of money' is.
Aangetekende brieven zijn niet nodig. Vraag in de opzegging (brief, telefonisch, email) om een schriftelijke bevestiging binnen een bepaald aantal werkdagen (niet te kort, het moet wel realistisch zijn natuurlijk). Heb je binnen die tijd geen bevestiging gehad bel er dan even achteraan.
Je kunt wel aangetekend versturen, maar als ze het dan alleen maar aannemen en niet verwerken geeft dat nog steeds een hoop gedoe.
Ik heb trouwens ook nog een gerelateerde vraag. Ik verstuur zelf nooit aangetekende brieven. Dus misschien is hij een beetje 'dom'. Maar het lijkt me ook dat je alleen aan kunt tonen dat er een brief is verzonden aan de andere partij op een bepaalde datum en dat deze in ontvangst is genomen (of niet natuurlijk). Als ze er dan niets mee doen of als het een heel erg kwaadaardig bedrijf is kunnen ze met een heel andere brief aankomen achteraf. In theorie bijvoorbeeld een schrijven waarin u aangeeft dat u nog jaren klant hoopt te blijven. Terwijl jezelf een versie hebt waarin het wordt opgezegd allemaal. Ik begrijp het is wat ver gezocht maar ik ben er wel benieuwd naar!
Dat is wel heel theoretisch. Een rechter zal niet geloven dat jij aangetekend hebt gemeld dat je het bedrijf fantastisch vindt, terwijl je vervolgens samen voor de rechter staat uit te vechten wie er gelijk heeft.
Meestal gaat het gewoon goed en kun je per mail/brief of telefoon afmelden en als het goed is krijg je daar een schriftelijk bewijs van. Helaas melden hier zich vaak de probleemgevallen. Problemen met sportscholen, proefpakketten, bedrijven die zogenaamd een huurhuis voor je zoeken, reinigers van afvalbakken, overeenkomsten die via colportage tot stand komen, het gajes zeg maar, dat als ze even een opzegging over het hoofd kunnen zien, of een bedenktijd willen ontlopen, dat ook doen. Waarvan je nooit een ontvangstbevestiging krijgt en als je dan belt, is er niets ontvangen.
Daarom dan toch maar weer de aangetekende brief. Dat is beter dan niets.
Zelf heb ik nog nooit een aangetekende brief verstuurd, maar ik heb ook nog nooit zo'n danig gezanik met een bedrijf gehad, dat dat er van moest komen.
Ja een aangetekende brief blijft een optie maar ik zou wel pas adviseren als er geen andere redelijke opties meer mogelijk zijn. In combinatie met iemand die niet bereid is de strijd aan te gaan.
Als er tientallen mensen zijn die allemaal claimen netjes op tijd opgezegd hebben en een kopie van de betreffende brief kunnen overhandigen terwijl zo'n bedrijfje claimt niks ontvangen te hebben dan zal een rechter ook zonder bewijs van een ontvangst neigen om je in het gelijk te stellen. Het is sowieso de vraag of het zo ver komt of dat het enkel blijft bij wat dreigbriefjes en eventueel één of ander incassobureautje ingeschreven op hetzelfde adres. Iemand moet wel zin hebben in dat gedoe dan natuurlijk, en bereid zijn in ieder geval één keer nog een brief te sturen met de mededeling dat er is opgezegd en een kopie van de opzeggingsbrief.
Ik sluit me bij voorbaat al niet aan bij zo'n bedrijfje, meestal is op internet makkelijk te vinden waar je mee te maken hebt. Niet iedereen weet dat of gaat het ook daadwerkelijk na. En als het dan mis gaat komen ze hier... Ik ben er in principe tegen om dan vrij standaard een aangetekende brief te adviseren. Het voegt betrekkelijk weinig toe en kost wel € 7,95.
Maar wie adviseert hier dan standaard een aangetekende brief? Je suggereert iets, maar kom dan eens met bewijzen aan dat iemand dat doet.
Overigens, in de rechtszaal heb je weinig aan de internetverhalen. Daar heeft een rechter niets mee te maken als het allemaal onder forumnamen staat. Als jij een gewone brief hebt gestuurd en je kunt niets bewijzen, dan helpt het wijzen naar anderen geen ene fluitenkruid. Dan is het toch wel prettig dat je een bewijs van ontvangst van het bedrijf op zak hebt.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Webwinkel
Ik heb dinsdag 7 mei 2024 een tafellamp besteld.
Ik heb een bevestigingsmail van Bol.Com ontvangen.
De lamp zou de dag erna, maar uiterlijk 10 mei bezorgd worden.
Nu blijkt na diverse keren bellen met Bol.com., dat er iets fout is gegaan bij het verzenden.
Bol.com belde mij hierover terug en ze konden niks anders dan mijn bestelling annuleren en dan zou ik de lamp g
...
Lees meer
Sns 2008 afschrift
Mijn stiefmoeder is overleden
En nu beginnen dus de problemen,ik heb een hele lieve stiefzus trouwens
Mijn vader is sinds 2008 dood
En om een heel lang verhaal kort te maken,mijn erfdeel gaat over wat er op 2008 op de rekening van mijn vader en zijn vrouw stond op het moment van overlijden,volgens hun testamenten
Dat moet nu dus verrekend worden
En we gaan er echt ge
...
Lees meer
Post.NL geeft je geen mogelijkheid om je Post.NL afhaalpunt te wijzigen. Dit wor
Wanneer je een pakket ontvangt via Post.NL kun je alleen je afhaalpunt wijziggen bij de bestelling.
Als ontvanger kun je niet via de Post.NL App en de Klantenservice niet je afhaalpunt van Post.NL bepalen.
Post.NL doet dit voor jou en wel via je postcode.
Als ontvanger kun je dat niet zelf bepalen.
Wel bij het plaatsen van je bestelling bij de verzender.
Je mag dus als ont
...
Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer