forever-nl
door forever-nl Jun 14, 2014 om 12:24
Geldzaken & recht

Aangetekende brieven noodzakelijk?

Ik zie vaak het advies gegeven worden om contracten op te zeggen per aangetekende brief.

Uiteraard heeft het een meerwaarde maar in heel veel gevallen ben ik van mening dat de € 7,95 niet in relatie staat tot het geboden voordeel. Als er gigantische belangen en/of bedragen spelen en de kans groot is dat het uitloopt in een zaak voor de Hoge Raad dan zou ik het zeker zelf ook doen...

Maar een simpel tijdschrift kan lijkt mij gewoon per reguliere post, telefonisch of per e-mail opgezegd worden met daarbij het nadrukkelijke verzoek de opzegging even per post, e-mail of waar van toepassing telefonisch te bevestigen.

Als je dan zowel de verstuurde als ontvangen brief of e-mail bewaart of het telefoongesprek opneemt dan heb je voldoende bewijs mochten er toch problemen ontstaan.

Een twijfelgeval vind ik het als je precies twee dagen voor de uiterste opzegdatum zit, een aangetekende brief kan dan handig zijn als de andere partij achteraf claimt dat je te laat was (wat relatief vaak voorkomt denk ik).

Maar dan zou ik er wel het advies bij geven aan de andere partij om er lering uit te trekken en in het vervolg minimaal een week voor de uiterste opzegdatum actie te ondernemen zodat je twee dagen later kunt bellen met de vraag of de opzegging is verwerkt en eventueel alsnog een aangetekende brief kunt sturen mocht het een probleemgevalletje dreigen te worden.

Uiteraard ben ik benieuwd hoe jullie hier over denken, het kan best zijn dat ik dingen over het hoofd zie, laat de discussie maar losbarsten ;-)

823 12 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 14, 2014 om 12:37
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Zelf heb ik een opzegging tot nu toe zonder problemen per gewone post afgehandeld maar er op tijd bij zijn en om een bevestiging vragen is vind ik voor de zekerheid wel noodzakelijk.
Als de bevestiging uitblijft dan kan het altijd nog aangetekend.

diumenge
door diumenge - Jun 14, 2014 om 12:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Weinig discussie over nodig lijkt me. Ben het er volledig mee eens. Daar komt nog bij dat je moet kunnen opzeggen op de manier waar je de overeenkomst bent aangegaan, en de meeste nette bedrijven houden zich daar ook aan. Dus je kan steeds vaker via e-mail, telefoon of web opzeggen.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 14, 2014 om 14:18
7840 Antwoorden / 95 Vragen

TS schrijft o.a:
""Maar een simpel tijdschrift kan lijkt mij gewoon per reguliere post, telefonisch of per e-mail opgezegd worden met daarbij het nadrukkelijke verzoek de opzegging even per post, e-mail of waar van toepassing telefonisch te bevestigen.""

Ik doe het al tijd al zo maar probeer een ander maar eens te overtuigen dat dit echt helpt. Ik eb het dus ook meerdere malen moeten herhalen bij sommige bedrijven.

mahadma
door mahadma - Jun 14, 2014 om 15:50
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Er zijn (en er zullen altijd blijven) bedrijven die aanmeldingen ter grootte van een kale postzegel ontvangen. Maar datzelfde bedrijf heeft (vaak) een scanner als het om opzeggingen gaat, want dan komen ze nooit of te nimmer aan, al zijn ze zo groot als een behangrol uitgerold.

Met een bewijs van verzending heb je (in geval van problemen) nog iets van een stok om de spreekwoordelijke hand te slaan in je handen. Maar het is en blijft zonde geld. Straks heb je nog een gerechtsdeurwaarder nodig die een opzegging bij het bedrijf gaat betekenen.

ho
door hopetobehelping - Jun 14, 2014 om 16:16
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn voorkeur gaat tegenwoordig uit naar e-mail.
Helemaal er mee eens dat aangetekende brieven in het merendeel van de gevallen een 'waste of money' is.

pi
door pieterwolters - Jun 14, 2014 om 16:54
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Aangetekende brieven zijn niet nodig. Vraag in de opzegging (brief, telefonisch, email) om een schriftelijke bevestiging binnen een bepaald aantal werkdagen (niet te kort, het moet wel realistisch zijn natuurlijk). Heb je binnen die tijd geen bevestiging gehad bel er dan even achteraan.

Je kunt wel aangetekend versturen, maar als ze het dan alleen maar aannemen en niet verwerken geeft dat nog steeds een hoop gedoe.

forever-nl
door forever-nl - Jun 14, 2014 om 20:08
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ik heb trouwens ook nog een gerelateerde vraag. Ik verstuur zelf nooit aangetekende brieven. Dus misschien is hij een beetje 'dom'. Maar het lijkt me ook dat je alleen aan kunt tonen dat er een brief is verzonden aan de andere partij op een bepaalde datum en dat deze in ontvangst is genomen (of niet natuurlijk). Als ze er dan niets mee doen of als het een heel erg kwaadaardig bedrijf is kunnen ze met een heel andere brief aankomen achteraf. In theorie bijvoorbeeld een schrijven waarin u aangeeft dat u nog jaren klant hoopt te blijven. Terwijl jezelf een versie hebt waarin het wordt opgezegd allemaal. Ik begrijp het is wat ver gezocht maar ik ben er wel benieuwd naar!

zoekster
door zoekster - Jun 14, 2014 om 20:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat is wel heel theoretisch. Een rechter zal niet geloven dat jij aangetekend hebt gemeld dat je het bedrijf fantastisch vindt, terwijl je vervolgens samen voor de rechter staat uit te vechten wie er gelijk heeft.

Meestal gaat het gewoon goed en kun je per mail/brief of telefoon afmelden en als het goed is krijg je daar een schriftelijk bewijs van. Helaas melden hier zich vaak de probleemgevallen. Problemen met sportscholen, proefpakketten, bedrijven die zogenaamd een huurhuis voor je zoeken, reinigers van afvalbakken, overeenkomsten die via colportage tot stand komen, het gajes zeg maar, dat als ze even een opzegging over het hoofd kunnen zien, of een bedenktijd willen ontlopen, dat ook doen. Waarvan je nooit een ontvangstbevestiging krijgt en als je dan belt, is er niets ontvangen.
Daarom dan toch maar weer de aangetekende brief. Dat is beter dan niets.

Zelf heb ik nog nooit een aangetekende brief verstuurd, maar ik heb ook nog nooit zo'n danig gezanik met een bedrijf gehad, dat dat er van moest komen.

forever-nl
door forever-nl - Jun 14, 2014 om 20:50
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ja een aangetekende brief blijft een optie maar ik zou wel pas adviseren als er geen andere redelijke opties meer mogelijk zijn. In combinatie met iemand die niet bereid is de strijd aan te gaan.

Als er tientallen mensen zijn die allemaal claimen netjes op tijd opgezegd hebben en een kopie van de betreffende brief kunnen overhandigen terwijl zo'n bedrijfje claimt niks ontvangen te hebben dan zal een rechter ook zonder bewijs van een ontvangst neigen om je in het gelijk te stellen. Het is sowieso de vraag of het zo ver komt of dat het enkel blijft bij wat dreigbriefjes en eventueel één of ander incassobureautje ingeschreven op hetzelfde adres. Iemand moet wel zin hebben in dat gedoe dan natuurlijk, en bereid zijn in ieder geval één keer nog een brief te sturen met de mededeling dat er is opgezegd en een kopie van de opzeggingsbrief.

Ik sluit me bij voorbaat al niet aan bij zo'n bedrijfje, meestal is op internet makkelijk te vinden waar je mee te maken hebt. Niet iedereen weet dat of gaat het ook daadwerkelijk na. En als het dan mis gaat komen ze hier... Ik ben er in principe tegen om dan vrij standaard een aangetekende brief te adviseren. Het voegt betrekkelijk weinig toe en kost wel € 7,95.

zoekster
door zoekster - Jun 14, 2014 om 21:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Maar wie adviseert hier dan standaard een aangetekende brief? Je suggereert iets, maar kom dan eens met bewijzen aan dat iemand dat doet.

Overigens, in de rechtszaal heb je weinig aan de internetverhalen. Daar heeft een rechter niets mee te maken als het allemaal onder forumnamen staat. Als jij een gewone brief hebt gestuurd en je kunt niets bewijzen, dan helpt het wijzen naar anderen geen ene fluitenkruid. Dan is het toch wel prettig dat je een bewijs van ontvangst van het bedrijf op zak hebt.

forever-nl
door forever-nl - Jun 14, 2014 om 21:44
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ik heb het de afgelopen maanden een keer of 30-40 voorbij zien komen dat iemand het advies kreeg een aangetekend brief te verzenden waar dat in mijn ogen absoluut niet nodig was. Ik zeg niet dat ik gelijk heb in mijn oordeel maar ik ga wel als ik het zie naar dit topic verwijzen mocht het 'blijven' gebeuren.

Ik zie het ook niet als nuttig om een lijst op te stellen van die 30-40 keer want dit is geen strafproces met een daderpartij of iets dergelijks.

De meeste bedrijfjes die geen opzeggingsbrieven in behandeling nemen zullen vooral heel veel dreigen en weinig waarmaken uiteindelijk. Daarbij is het altijd een optie om het aangetekend te doen als je geen zin in het gevecht hebt. Alleen sluit dat een gevecht nog niet eens uit en is ook als het er uiteindelijk toe gaat doen geen sluitend bewijs.

diumenge
door diumenge - Jun 15, 2014 om 00:18
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat soort adviezen heb ik ook regelmatig gezien, hoewel het de laatste tijd wat minder lijkt voor te komen hier. Leek er haast op of sommige mensen aandelen post.nl hadden, omdat bij elk wissewasje het advies was om een aangetekende brief te sturen.