xk
door xkarin Apr 12, 2016 om 17:00
Geldzaken & recht

Aanmaningskosten

Ik heb een verzekering lopen bij EWP wat dus blijkbaar een Duits bedrijf is. Nu konden ze de laatste twee keer op een of andere manier geen geld afschrijven (er staat vaak voldoende op de rekenening) waardoor ik een aanmaning heb gekregen. Bij deze aanmaning zitten ook aanmaningskosten én hebben ze incassokosten bij de achterstallige premie berekend. Hierdoor moet ik bijna 8 euro extra betalen. Mag dit eigenlijk wel? Wanneer ik op internet opzoek mogen ze namelijk pas na de verstreken termijn van 14 dagen dit soort kosten berekenen. Aan de telefoon werd gezegd dat zij het wel mogen omdat ze een Duits bedrijf zijn. Klopt dit? Ook zit ik nog tot oktober vast aan mijn abonnement, maar kunnen zij het wel opzeggen wanneer ik niet betaal. Ik zou graag meer willen weten over of dit mag want ik vind het allemaal maar een vaag verhaal.

1654 5 Rapporteer

ha
door halex - Apr 12, 2016 om 17:15
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als u niet betaalt, mogen zij de dekking stoppen. Dat ontslaat u overigens niet van de plicht om de premie te betalen.

Shmalmelo.wim
door Shmalmelo.wim - Apr 12, 2016 om 20:11
34 Antwoorden / 3 Vragen

De Duitse en Nederlandse wetgeving moeten voldoen aan de regels van de Europese wetgeving. Zie verder  http://www.kijkoprecht.nl/contracten/incasso-administratie-herinnerings-en-aanmaningskosten-mag-dat#.Vw05Gl5f3cs

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 12, 2016 om 20:54
3449 Antwoorden / 25 Vragen

8 euro extra kosten is mijn inziens een koopje, in Nederland zijn de bedragen vaak hoger. Ik denk dat ze gelijk hebben en dat ze volgens Duits recht mogen handelen.
Wat me verbaasd is dat dit dus schijnbaar al 2 jaar loopt dat moet u toch zijn opgevallen?
Diewilik

zoekster1
door zoekster1 - Apr 12, 2016 om 21:33
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Een bedrijf dat zich richt op de Nederlandse markt moet voldoen aan de Nederlandse wetgeving, zeker aan die van dwingend recht is en dat is hier het geval. Daarom klopt dit niet. U hoeft geen incassokosten te betalen als u geen betalingsherinnering heeft gekregen om de rekening binnen 14 dagen te voldoen (dit dus nog zonder incassokosten), daarbij moeten ook de kosten worden vermeld die erbij komen als u na die 14 dagen nog steeds niet heeft betaald.

Ik zou dit via mail oplossen met het bedrijf, zo'n figuur die aan de telefoon zit,  gokt maar wat net zoals Diewillik dat doet. Per mail krijg je hopelijk met mensen met wat meer verstand van zaken te maken.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 12, 2016 om 21:42
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Zoekster, klinkt heel aannemelijk wat je schrijft maar mag het bedrijf dan wel bijvoorbeeld eisen dat de betaling binnen 8 dagen moet zijn gedaan?
Want ze zijn tenslotte al 2 jaar half wel half niet aan het incasseren.
Diewilik

zoekster1
door zoekster1 Apr 12, 2016 om 21:46
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zie dat niet staan die 2 jaar. Wel de laatste 2 keer, dat is heel wat anders.

zoekster1
door zoekster1 Apr 12, 2016 om 21:56
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Een bedrijf mag overigens altijd eisen dat het geld binnen 8 dagen op de rekening staat, maar als het een eerste aanmaning is, dan mogen er na die 8 dagen geen incassokosten worden berekend.

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 12, 2016 om 23:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Oops, waarom heb ik jaar gelezen? Er staat inderdaad 2x.
Diewilik

xk
door xkarin Apr 13, 2016 om 16:51
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties, het gaat gelukkig 'maar' om 6,50 en ik heb het inmiddels toch maar overgemaakt, maar het leek me gewoon erg onlogisch dat zij volgens Duits recht mogen handelen. Ik heb de verzekering meteen opgezegd, en dit gaat per oktober van kracht omdat ik er blijkbaar 2 jaar aan vast zit. Kan ik hier verder nog iets mee doen? Het gaat mij niet om de 6 euro maar om hun manier van handelen. Ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn waar ze onterecht extra geld van eisen.

zoekster1
door zoekster1 Apr 13, 2016 om 17:42
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Je kunt nog verzoeken de 6,50 alsnog terug te storten op je rekening, omdat je die kosten onverschuldigd hebt betaald. Wijs ze op het Nederlands recht waar deze partij onder valt. Als je er nog meer werk van wilt maken, kun je een klacht indienen bij consuwijzer.nl. Ook zou je een klacht in kunnen dienen bij klacht.nl en klachtenkompas.nl
Meer zou ik zo gauw niet weten, voor 6,50 ga je niet naar de rechter. Ik ben er in mijn antwoorden wel vanuit gegaan dat je een consument bent en geen zakelijke partij.

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2016 om 17:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat voor verzekering is dat dan dat u een twee-jarig contract hebt? Bij een verzekering heeft men geen abonnement.

marita5
door marita5 Apr 13, 2016 om 21:10
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , wat ik zie op google is dit een abonnement ( contract ) voor een telefoon

tijger1
door tijger1 Apr 13, 2016 om 21:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Duidelijk.:-)

marita5
door marita5 Apr 13, 2016 om 21:26
11534 Antwoorden / 15 Vragen

ik vind het wel vreemd Ts schrijft schijnbaar een duits bedrijf maar ze zijn ook actief in nederland zowel voor particulier als zakelijk. werken samen met het duits bedrijf .