El
door Elang Hoogeveen Feb 11, 2021 om 16:16
Geldzaken & recht

Aanrijding Duitsland

in de zomervakantie werd ik geschept op de fiets door een auto in Duitsland. Zelf ben ik niet gewond, maar ben wel met de ambulance geweest. De ambulance heeft mij tegen mijn wil vervoerd ( want ik vond alles een beetje overdreven ). Wat blijkt? het ritje was alleen maar 500 m en kreeg daar een rekening van 350 euro. Is dit normaal? Mijn behandeling in de ziekenhuis was 250 euro. Vervolgens is mijn racefiets ook al total loss verklaard (900 euro). De schade van de tegenpartij is 2100 euro ( terwijl zijn auto zelf 1550 euro werd geschat ). De tegenpartij heeft een officiele advocaat erbij gehaald en verhaald al zijn schade naar mij. Natuurlijk heb ik dit geweigerd en het over gelaten naar mijn verzekering. Een half jaar later krijg ik nog niets te horen wie de daadwerkelijke dader is (het is namelijk een wellis nietes verhaal geworden). Wel kreeg ik een boete van 60 euro (was 30) omdat de agent mij schuldig vond. Ik ging hier op hoger beroep want als je de boete betaald, beken je dat je schuldig bent en krijg je de hele lading van de tegenpartij erbij. Ook sprak ik geen Duits en de agent gebrekkig Engels. Nu moet ik voor die boete naar de rechtszaak komen terwijl ik dit wil laten afwachten totdat de verzekering alles heeft opgelost. Zelf ben ik student en heb al aardige schulden. Dit zijn kosten die ik niet kan betalen en levert mij aardig wat stres op.

3218 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 11, 2021 om 16:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat u een aansprakelijkheidsverzekering particulieren hebt, of uw ouders? In Nederland zou u niet aansprakelijk zijn en zou de verzekering van de auto moeten betalen.

Hebt u uw verzekering in kennis gesteld van die rechtszaak? Neem eens contact met ze op.

sw
door swat1500 - Feb 11, 2021 om 17:40
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is uw vraag of wilde u alleen uw verhaal kwijt?
U heeft kennelijk een boete gekregen vanwege een verkeersovertreding. Het vast stellen van de schuld aan een verkeersovertreding staat los van wie aansprakelijk is voor welke schade.
Het is mij niet bekend of de bestuurder van een fiets in Duitsland dezelfde beschermde status heeft als in Nederland.

El
door Elang Hoogeveen Feb 11, 2021 om 18:22
1 Antwoorden / 3 Vragen

Om eerlijk te zijn vond ik het ook vreemd. Ik kreeg een boete in het Duits met een verhaal van getuige dat ik fout was. Mijn vraag was meer voor advies van hoe verder.

Iv
door Ivo W Feb 14, 2021 om 09:07
730 Antwoorden / Vragen

Aangezien de feiten in Duitsland hebben plaatsgevonden, is het logisch dat u de boete in het Duits ontvangt. Wanneer u een Nederlandse of Engelse vertaling wenst te ontvangen, moet u die zelf opvragen bij de dienst die de boete heeft uitgeschreven.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 11, 2021 om 17:41
1770 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Elang,

Als u naar het buitenland gaat, is het verstandig om een reisverzekering af te sluiten.

Mocht u inderdaad een aansprakelijkheidsverzekering hebben, kunt u daar informeren.

Als u eventueel lid bent van de ANWB, informeer daar ook maar.

mahadma
door mahadma - Feb 11, 2021 om 17:52
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Of die ambulance met bemanning nu 1 meter of 10 km moet rijden, die kosten zijn er. En ja, dit is normaal. In NL veel duurder.

Overigens, bent u wel of niet schuldig aan de aanrijding? Ik ken racefietsers die denken dat ze onkwetsbaar zijn, (niet persoonlijk bedoeld).

El
door Elang Hoogeveen Feb 11, 2021 om 18:26
1 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben niet schuldig. Alleen is het moeilijk te bepalen of wat ik zeg wel de waarheid is ( overigens ook voor hem ).

mahadma
door mahadma Feb 11, 2021 om 18:56
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Kunt u een situatie schrijven over de toedracht?

El
door Elang Hoogeveen Feb 11, 2021 om 19:23
1 Antwoorden / 3 Vragen

De ongeluk ging als volgt:
Bij de coordinaten: 51.212408, 6.422109
een meter nadat de lijnen samenkomen ging ik de auto inhalen. De bestuurder ging een ruime bocht naar links maken waardoor er een ongeluk heeft plaatsgevonden. De bestuurder heeft daarnaast geen richting aangegeven. Wanneer de lijnen samenkomen zou ik mogen inhalen ( ging ik vanuit ).
gebruik bij google maps de 3d weergave plus weergave wereldbol voor beste zicht

El
door Elang Hoogeveen - Feb 11, 2021 om 19:23
1 Antwoorden / 3 Vragen

De ongeluk ging als volgt:
Bij de coordinaten: 51.212408, 6.422109
een meter nadat de lijnen samenkomen ging ik de auto inhalen. De bestuurder ging een ruime bocht naar links maken waardoor er een ongeluk heeft plaatsgevonden. De bestuurder heeft daarnaast geen richting aangegeven. Wanneer de lijnen samenkomen zou ik mogen inhalen ( ging ik vanuit ).
gebruik bij google maps de 3d weergave plus weergave wereldbol voor beste zicht

mahadma
door mahadma Feb 11, 2021 om 19:44
11548 Antwoorden / 51 Vragen

Ik lees dat u een auto ging inhalen met uw racefiets links van de auto. Ik neem effe aan dat dit met meer dan gemiddelde fietssnelheid gebeurd is. Als ik  (zeg maar ervaren bestuurder) weet ik dat er wielrenners zijn die catagorie zelfmoordenaars zijn (het gros) en wielrenners met werkend verstand. Vooral als je in zuid Limburg woont weet je dat een vele soorten wielrenners zijn.  Daarom mijn vraag met welke snelheid haalde u die auto in.

El
door Elang Hoogeveen Feb 11, 2021 om 20:49
1 Antwoorden / 3 Vragen

25 km per uur

r.kemperman
door r.kemperman Feb 12, 2021 om 13:49
423 Antwoorden / 4 Vragen

U schrijft: "Een meter nadat de lijnen samenkomen ging ik inhalen" en "De auto ging een bocht naar links maken"
Dit klopt niet met Google maps.
Uit uw verhaal maak ik op dat u vanuit het zuiden reed over de Viersenner Stasse en dat de auto linksaf de zijstraat in wilde die ook de Viersenner Strasse heet.
Pas na de zijstraat komen de lijnen bij elkaar.
U mag sowieso ook in Duitsland niet inhalen op een kruispunt.

El
door Elang Hoogeveen Feb 12, 2021 om 14:02
1 Antwoorden / 3 Vragen

Ja... dat maakt mijn zaakje lastig. Ik ging inhalen net na de kruispunt. De auto moest hiervoor gedwongen met een uitgebreide bocht afslaan. Ik dacht: de kruispunt ben ik net voorbij en daarom ging ik inhalen.

Iv
door Ivo W Feb 14, 2021 om 09:10
730 Antwoorden / Vragen

Inhalen op of nabij een kruising is niet toegestaan.

sw
door swat1500 - Feb 11, 2021 om 20:37
3792 Antwoorden / 0 Vragen

Voor welke overtreding heeft u een boete gekregen? Welk standpunt heeft uw verzekeraar ingenomen voor wat betreft de claim van de andere partij?

Als u geen rechtsbijstandverzekering heeft en u uitsluitend wa verzekerd bent zal uw verzekeraar uw schade niet gaan verhalen op de andere partij.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 12, 2021 om 10:23
16870 Antwoorden / 202 Vragen

Na de al gegeven reacties heb ik maar één advies: neem snel contact op met het www.juridischloket.nl . Helaas is hier wel aan de orde dat u mogelijk geen aansprakelijkheidsverzekeing heeft/had. Vraag dan vooral advies hoe om te gaan met de oproep voor de rechszaak om te voorkomen dat u bij verstek wordt veoordeeld. Ik neem aan dat de ziekenhuiskosten zijn voldaan door uw zorgverzekeraar.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Feb 13, 2021 om 16:42
1389 Antwoorden / 10 Vragen

WA particulier of  Doorlopende Reisverzekering?

En Duitse recht is net iets anders...

De Ambulance + onderzoek  gaan van je eigen risico van van €385  ( ik helaas €885,-).....

Ook dien  je netjes rechts te fietsen en nooit blind in te gaan halen...  Race fiets gaan vaak harder dan mijn E bike...

El
door Elang Hoogeveen Feb 14, 2021 om 20:06
1 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben eigenlijk meer opzoek naar mensen die meer over de Duitse wet weten. Ik heb zelf ook maximale eigenrisico die mijn probleem extra zwaar maakt. en ja... normaal gesproken ga ik nooit een auto inhalen, maar als de auto 200 m 18 km/ uur rijd ga ik dit wel doen. Tijdens het fietsen maak ik 180 km dus mijn gemiddelde ligt rond de 25 km/ uur. Net zo snel als een e-bike.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Feb 15, 2021 om 11:05
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als ik twijfel en  op mobiel moet kijken of ik deze of volgende straat nodig heb.... ga ik rustig rijdende  .....
Dus herken dit wel, maar  je kon voor of ruim voorbij  de kruising inhalen....  U weet nu een reden waarom sommige traag rijden!