la
door lars1985 Aug 5, 2017 om 19:49
Geldzaken & recht

Aansprakelijkheid bij diefstal wooncomplex

Ik woon in een appartementencomplex.
Hier hebben we een gazemelijke fietsenstalling, waar onze afgesloten fiets stond.
Iedereen die toegang tot dit gebouw heeft, kan de fietsenstalling binnnen.
Opeens was onze fiets weg.
Aangifte gedaan. Camerabeelden aan woningbouw opgevraagd, waarop volgens hen niks of niemand te zien was.(mocht ik zelf niet zien)
Toen ben ik gaan vragen bij woningbouw wat te doen.
Het antwoord van woningbouw was: "nou we hebben goed nieuws voor u, toevallig heeft u te veel huur betaald, dit bedrag krijgt u komende maand terug, dus een mooi bedrag voor een nieuwe fiets." (ja Hallo?)
Toen heb ik nog gezegd: maar er hangen toch camera's. Antwoord: ja, maar die hangen er gewoon ter preventie. Dit antwoord werd weer door een collega tegengesproken.
Volgens de woningbouw, was dat mijn eigen risico om mijn fiets hier te plaatsen. Ik kon hem beter aan een ketting leggen, en aan een zwaarder object vastmaken, zodat hij niet afgesloten naar buiten te dragen zou zijn.

Nu is mijn vraag: valt er niks bij een woningbouwvereniging te halen in dit geval? (vergoeding/aansprakelijkheid)
Samengevat:
De fiets was afgesloten. Fietsenstalling alleen toegankelijk voor bewoners. Camerabeelden mocht ik niet zien, en was niets op te zien volgens hen.

11923 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 5, 2017 om 20:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er valt niets bij de wbv te halen. Zij zijn niet voor deze diefstal aansprakelijk.

U kunt daarvoor ook, normaal gesproken, niet aankloppen bij uw inboedelverzekering, omdat het geen eigen afgesloten kelderbox is, waar dan ook nog braaksporen aan zouden moeten zijn, waar uw fiets uit gestolen is.

Inderdaad, in zo'n stalling moet u meer voorzorgsmaatregelen nemen.

tenormin
door tenormin Aug 5, 2017 om 20:34
16847 Antwoorden / 108 Vragen

En dan krijg je nog niets. ;-((

tijger1
door tijger1 Aug 5, 2017 om 20:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat bedoelt u?

la
door lars1985 Aug 5, 2017 om 20:53
10 Antwoorden / 6 Vragen

Ok jammer te horen. Erg dat je je bezittingen moet vast-lassen in een ruimte waar alleen bewoners in kunnen.
Inboedel ging idd niet.

Dus in principe kan men alles uitvreten in zo'n ruimte zonder iemand hierop te kunnen aanwijzen.

tenormin
door tenormin Aug 5, 2017 om 20:59
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, mijn fiets was ook vastgenageld in de fiets-ruimte: geen braakschade (logisch, iedere bewoner kan er in) maar ook: geen verhaal op de verzekering, geen medewerking van de WBV en ook geen inzage van de beelden. (We bewaren het 24 uur).

tijger1
door tijger1 Aug 5, 2017 om 20:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Juist.

tenormin
door tenormin Aug 5, 2017 om 21:25
16847 Antwoorden / 108 Vragen

"Inkt op"?

tijger1
door tijger1 Aug 5, 2017 om 22:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Mijn reactie "juist" was bestemd voor de Ts.

Cookies
door Cookies - Aug 5, 2017 om 21:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er zijn ook appartementen waar voor de bewoners een parkeergarage is en in principe alleen bereikbaar voor bewoners. Je denkt toch niet dat ze bij diefstal van de auto dan bij de verhuurder aan kunnen kloppen.

Het hoeft trouwens geen mede-bewoner geweest te zijn. Er kan ook iemand mee naar binnen gelopen zijn.

la
DOOR LARS1985 5 AUG. 2017 OM 20:53
8 ANTWOORDEN / 6 VRAGEN

Ok jammer te horen. Erg dat je je bezittingen moet vast-lassen in een ruimte waar alleen bewoners in kunnen.
Inboedel ging idd niet.

Dus in principe kan men alles uitvreten in zo'n ruimte zonder iemand hierop te kunnen aanwijzen.

pi
door pieterwolters Aug 5, 2017 om 21:38
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou ook raar zijn als een verhuurder aansprakelijk wordt voor crimineel gedrag van bewoners en hun gasten.

ma
door manus59 - Aug 5, 2017 om 21:38
61 Antwoorden / 35 Vragen

U hebt een gezamenlijke fietsenstalling ruimte? Dan moet die ruimte toch best wel groot zijn?
Weet niet hoeveel bewoners er zijn die een ( brom) fiets, scooter e.d. hebben die daar moeten staan?
En u hebt geen eigen berging voor iedere bewoner apart!
U mag de camerebeelden niet zelf bekijken wat erg vreemd is.
Uw fiets stond op slot.....sleuteltje aanwezig?  aangifte gedaan bij politie?
Mijn rechtsvaardigheidsgevoel zegt dat u toch een soort van vergoeding moet krijgen!

Ik woon ook in een appartementencomplex met voor iedere woning een aparte bergruimte.
Ook een flinke ruimte waar fietsen geplaatst kunnen worden, was eerder de bedoeling om er een scootmobielruimte van te maken, maar door bezwaren van bewoners staan die nu in een toegangshal met oplaadpunten.
Ook onze flat is alleen toegankelijk voor eigen bewoners, maar er zijn dus ook meelopers!
Helaas wil onze wbv geen camera's plaatsen!

pi
door pieterwolters Aug 5, 2017 om 21:41
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Jouw rechtvaardigheidsgevoel zou moeten zeggen dat de dader verantwoordelijk is, en niet een derde die er niet mee heeft te maken. En het is ook niet gek om dat niet iedereen camerabeelden mag bekijken. We hebben ook nog een privacy wetgeving. Wat nou als TS wel de beelden mag bekijken en ziet dat zijn buurvrouw vreemd gaat met een andere buurman?

tijger1
door tijger1 Aug 5, 2017 om 22:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@manus. U kunt uw fiets in uw eigen bergruimte zetten en als die dan opengebroken wordt en uw fiets wordt gestolen, dan vergoedt de inboedelverzekering wel.

Waarom zou een wbv moeten betalen voor een gestolen fiets?

dokun
door dokun Aug 7, 2017 om 10:55
152 Antwoorden / 0 Vragen

@Manus59,
De wet kent helaas geen "rechtsvaardigheidsgevoel".

@TS,
Het is eigenlijk een soort van openbare fietsenstalling, dus moet u gewoon zelf zorgen dat uw fiets niet makkelijk te stelen is. Of in een ruimte plaatsen die wel alleen onder uw beheer valt. De WBV is natuurlijk niet aansprakelijk.

Bo
door Bonte Specht - Aug 7, 2017 om 10:46
45 Antwoorden / Vragen

Je bent zelf verantwoordelijk. Fiets op slot, met meerdere sloten.
Ik ben zelf ook bestolen in een fietsenstalling in een wooncomplex, ook op slot met een extra slot.
Maar geen nieuwe fiets van de instelling.
Gelukkig zat mijn fiets in de verzekering, dus heb ik deze vergoed gekregen.
Maar erg vreemd, want je fiets wordt gejat uit een afgesloten ruimte en de fiets staat op slot.
Ook oud bewoners kunnen een sleutel hier nog steeds van hebben..

ma
door manus59 Aug 7, 2017 om 11:51
61 Antwoorden / 35 Vragen

Inderdaad kunnen oud bewoners nog een sleutel hebben of kinderen of familielid, werkster e.d.

de
door denotto - Aug 7, 2017 om 10:49
66 Antwoorden / 17 Vragen

Bij ons appartementengebouw (sociale huurwoningen) bevindt zich ook een afgesloten fietsenstalling, alleen voor bewoners....
Al verschillende fietsen gestolen, nu mogen wij uit coulance (!) (alleen) onze fietsen achter onze auto's in de garage neerzetten.
Prettige beslissing, ook voor diegene die geen auto hebben kunnen daar hun electrische fietsen neerzetten...zelf zet ik mijn fiets nog extra met een extra hangslot vast aan een pijp.
De verzekering betaalt idd niks uit omdat er geen bewijzen zijn van inbraak...
Ook onze wbv plaats geen camera's. Als medelid van onze bewonerscommissie gaan we ons hard maken voor nep camera's...wat we uiteraard niet bekend maken....
Wij hameren er bij onze bewoners op geen onbekende personen binnen te laten (ook niet via de garage) en niet open te doen voor mensen die je niet kent....(te zien via de intercom). Maar het blijft soms tobben.

ja
door jaapvdham - Aug 7, 2017 om 13:35
13 Antwoorden / 0 Vragen

Onlangs gehoord over een nieuwbouwcomplex in ...
Waarschijnlijk had iemand die bij de bouw betrokken was, een sleutel van de fietsenstalling cq garage bemachtigd en is met een busje naar binnen gereden. Alles stond op camera maar toch alle electrische fietsen  gestolen. Tja, geen braaksporen dus jammer maar helaas. Camerabeelden hielpen ook niet. De verzekeraar doet natuurlijk ook moeilijk maar dat is hun vak.

tijger1
door tijger1 Aug 7, 2017 om 13:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

.

tijger1
door tijger1 - Aug 7, 2017 om 13:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jaap

De verzekeraar doet niet moeilijk. Dat is gewoon niet gedekt. Heel simpel.

mo
door mof - Aug 7, 2017 om 20:54
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, het blijft openbaar want het hele complex kan er in. Diefstal is een strafbaar feit dus alleen de dief kan worden aangesproken op de schade