lh
door lh.elzer Jul 6, 2017 om 09:42
Geldzaken & recht

Aansprakelijkheid gemeente

Wij wonen bij een jachthaven en hadden altijd een goed uitzicht hier over.
Maar er komen steeds weer andere beheerders .
Het uitzicht wordt nu belemmert door metershoge onkruid en andere begroeiingen.
De gemeente schuift de verantwoording voor het onderhoud van de oevers naar de beheerder van de jachthaven maar die doet er niets aan.
maar wij schieten daar niets mee op het uitzicht blijft belemmert.
ik had de gemeente een week geleden al een email gestuurd maar daar word nog niet op gereageerd.
Mijn vraag is ; is de gemeenten niet verantwoordelijk voor het onderhoud en hoe kan ik daar op reageren naar de verantwoordelijken.

6767 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2017 om 09:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Metershoog onkruid? Lijkt me sterk. En andere begroeiingen kunnen uiteraard ook uw uitzicht belemmeren. Maar u hebt geen "recht" op uitzicht.

Op het groenonderhoud wordt overal beknibbeld.

En als die jachthaven verpacht is, misschien daar dan eens aankaarten?

ja
door janf43 - Jul 6, 2017 om 09:54
733 Antwoorden / 0 Vragen

Ga eens met een aantal buren onderhoud plegen.

jo
door jorisw Jul 6, 2017 om 13:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dus zomaar aan andermans bezittingen gaan zitten?? Goed advies....

Cookies
door Cookies - Jul 6, 2017 om 09:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wat heeft het voor nut om de gemeente weer te mailen als zij al hebben aangegeven dat onderhoud niet door hen verricht wordt? Je moet aankloppen bij de jachthaven. En als zij daar geen energie in willen stoppen, zou je kunnen vragen of jullie het mogen snoeien.

Misschien wil de beheerder de begroeiing juist wat hoger hebben om te voorkomen dat nieuwsgierige buren de hele dag zitten te kijken naar ze.

Paola Castor
door Paola Castor - Jul 6, 2017 om 10:21
66 Antwoorden / 1 Vragen

Privaatrecht!

Gemeente kan dusdanig niet ingrijpen op private domein.

Civiele kort geding aanspannen jegens het bestuur o.i.d. van de Jachthaven ... De rijdende rechter? Mr. Frank Visser rijdt (of reed) visite?

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 6, 2017 om 13:41
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Kort geding vanwege hoog onkruid?

tijger1
door tijger1 Jul 6, 2017 om 13:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@diewilik. Ach het is Paolo maar.:-)

diumenge
door diumenge Jul 6, 2017 om 20:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Aka 1953.

tijger1
door tijger1 Jul 7, 2017 om 12:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zo is het.

gerbera
door gerbera - Jul 6, 2017 om 11:24
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Wij wonen bij een jachthaven en hadden altijd een goed uitzicht hier over
U heeft dus met de jachthaven als zodanig niets van doen. Dat men daar de begroeiïng zijn gang laat gaat is een zaak van de beheerders van de jachthaven. Zolang dit geen overlast bezorgd kunt u daar niets tegen doen. Hooguit een gesprek met de beheerder zou een oplossing kunnen zijn. Maar zij hoeven u geen vrij uitzicht op de jachthaven te garanderen.
Overigens "onkruid" bestaat niet, het zijn hooguit planten die daar staan waar u ze niet wilt hebben. En elke plant heeft zijn schoonheid zelfs een bloeiende brandnetel.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 6, 2017 om 11:46
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Er wordt door gemeenten steeds meer beknibbeld op het onkruidvrij maken/houden van bermen en plantsoenen. Uw gemeente heeft u terecht verwezen naar de beheerder van de jachthaven. Maar die kunt u niet dwingen om het onkruid aan te pakken. Dus inderdaad een goed idee om dat samen met uw buren te doen als het u zo stoort. Die oever moet trouwens geen vuilnisbelt worden, want dan u heeft u wel een punt. Maar probeer het positief te zien: een verwilderde berm/tuin/oever is een weldaad voor de natuur. Die krijgt kans zich te herstellen. In een verwilderde tuin/berm/oever komen bijen en vlinders weer terug en dat is juist nodig voor natuurherstel. Ze bestuiven bloemen en eten schadelijke insecten op. Strooi eens zaden van wilde bloemen op die oever. Moet u eens zien hoe mooi die dan wordt.

jo
door jorisw Jul 6, 2017 om 13:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dit heeft niets met beknibbelen door gemeentes te maken. Gemeentes hebben nooit andermans grond onderhouden.

boppe1943
door boppe1943 Jul 6, 2017 om 14:21
1129 Antwoorden / 98 Vragen

TS heeft zowel de gemeente als de beheerder van de jachthaven benaderd. Uit de vraag van TS kon ik niet opmaken of het gemeentegrond of eigen grond is, vandaar.

tijger1
door tijger1 Jul 6, 2017 om 14:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt gesproken over de beheerder van de jachthaven. Die jachthaven kan best van de gemeente zijn en de oevers ook.

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2017 om 11:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien willen de ligplaatshouders wat meer privacy en krijgen ze dat nu door die "begroeiingen"? En hebben zij geen "zin" om tegen die kijkende bewoners van die woningen aan te kijken?

jo
door jorisw Jul 6, 2017 om 14:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

"Ik lig lekker in mijn bikini op het dek van mijn boot te zonnen. Staat er steeds zo'n enge vent van zo'n huis naast de haven me te begluren. Mag dat?"

gerbera
door gerbera Jul 6, 2017 om 16:04
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Als die tussen de brandnetels zit, mag dat;-))

Cookies
door Cookies Jul 6, 2017 om 17:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: Na-aper.;-))

tijger1
door tijger1 Jul 6, 2017 om 17:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83. Sorry, uw reactie over het hoofd gezien.

Cookies
door Cookies Jul 6, 2017 om 17:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sorry echt niet nodig hoor. Ik houd rekening met je leeftijd.;-))

tijger1
door tijger1 Jul 6, 2017 om 18:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Deze oude dame is u dankbaar voor uw begrip. Het was ook warm buiten.

costnix
door costnix - Jul 6, 2017 om 14:38
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Uw uitzicht wordt er alleen maar beter op. U hoeft niet meer tegen een woud van masten aan te kijken.

hansje klein
door hansje klein Jul 6, 2017 om 18:35
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik wilde voor beide opmerkingen plussen, maar dat gaat helaas niet ... U houdt er dus één tegoed.

Het is inderdaad een ramp om tegen kale, meervoudig gelakte en aangelijnde boomstammen te moeten kijken die bovendien onophoudelijk heen en weer zwiepen bij een beetje golfslag.

tijger1
door tijger1 Jul 6, 2017 om 20:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje. Blijkbaar nog nooit een gezellige jachthaven gezien met motorboten en speedboten? Maar kleine masten en niks aangelijnd boomstammen.

Zat daar vamiddag vanaf het grasveld dus naar te kijken. Helemaal niets mis mee.

Hier heeft de gemeente de grote en hoge heg rond de jachthaven dus juist weggehaald zeer tot tegenzin van de bewoners van de huizen aan de aangrenzende weg, uiteraard ook tot tegenzin van de ligplaatshouders, maar die hebben niets in te brengen als niet inwoners.

Alles op grond van bezuinigingen op het onderhoud.

hansje klein
door hansje klein Jul 7, 2017 om 13:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Klopt, Gemeentes gaan ook steeds vaker heggen, die veel onderhoud vergen rooien en laten elders geen gras meer, maar aangevlogen zaadjes wild groeien.

Met de invoering van het idee van de participatie ook een kans om de dingen (georganiseerd) naar eigen hand te kunnen zetten.

Ik heb onlangs ergens een bordje van de Gemeente gezien: "Hier verzorgen de burgers zèlf het groen". TS moest dit maar zèlf met de beheerder beter 'organiseren', is mijn bijdrage tot deze vraag. "Hoe? werd er gevraagd". Misschien eens contact opnemen en met een eigen voorstel een gesprek hierover openen ... Met de buren samen? Krijg je dezelfde discussie over het feit, dat de één het 'gezellig' en de ander eerder een gezwiep van dode boomstammen vindt. Ja, ik heb vaak naar de boten en zeilscheepjes op Loosdrecht vanaf een terrasje zitten kijken, maar zou er tòch niet direct aan willen wonen.

costnix
door costnix Jul 7, 2017 om 13:33
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@Hansje_Klein: Als men zich een huis in Loosdrecht aan de plas kan permitteren, dan heeft men elders één of meer andere woningen of gaat naar een chique hotel.

hansje klein
door hansje klein Jul 8, 2017 om 14:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

"... vanaf een terrasje bekeken"

@Costnix,

Eerst lezen,
dan denken, dat dit op een terrasje van een restaurant zal zijn
en daarna pas reageren ...

panter22
door panter22 - Jul 6, 2017 om 20:00
6599 Antwoorden / Vragen

Je vraagt of de gemeente niet verantwoordelijk is voor het onderhoud van de jachthaven. Je weet het zelf niet, hoe kan dan iemand van een forum die niet eens weet om welke gemeente het gaat, het dan wel weten.
Bovendien weet je niet wat tussen gemeente en beheerder afgesproken is over het onderhoud van de oevers.
Soms is het de gemeente die de oevers onderhoudt, maar dat is lang niet altijd het geval.
Volgens de ambtenaar is de beheerder verantwoordelijk. Waarom zou je aan zijn woorden twijfelen.
Ben je al bij de beheerder geweest en gevraagd of hij verantwoordelijk is voor dit onderhoud?
Besproken dat jullie graag naar de boten willen kijken?
Tijger1 schreef het al, er is geen recht op uitzicht.  Dan blijft vriendelijk vragen over.

aurora1
door aurora1 - Jul 7, 2017 om 01:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Betaalt u daar ook voor het uitzicht?
Zo kan gelukkig niet zo goed alsmaar naar anderen gekoekeloerd worden door nieuwsgierigen.

de
door dejeeper - Jul 7, 2017 om 15:40
54 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Elzer,

Het zou kunnen dat het een en ander geregeld is de plaatselijke APV. Zoals er (vroeger?) een distel besluit was, daarin stond o.a. dat de distels verwijdert moesten worden. Mocht er iets over onkruid in de APV staan dan heeft u een grond om te laten optreden.

Succes,

Vr.gr.

Cor

pmhstassen
door pmhstassen - Jul 7, 2017 om 18:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt wel beheerder zijn maar daarvoor hoef niet de eigenaar van de oevers te zijn.
Dus vraag aan de desbetreffende gemeente wie de eigenaar is , die moet dan de zaak oplossen.

mo
door mof - Jul 10, 2017 om 16:56
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Van wie is de grond? Van de gemeente, dan is de gemeente verantwoordelijk. Ook als de beheerder die huurt of pacht, dan moet de gemeente de beheerder aanspreken.
als de beheerder eigenaar is dan moet u de beheerder aanspreken