Sa
door Sandra17 Jan 7, 2023 om 06:06
Geldzaken & recht

ABN BKR

Wij hebben een eigen zaak gehad. Bij de notaris is het ABN zakelijk rekeningnummer betaald en opgeheven. 3 jaar later krijgen wij bericht van incassobureau flanderijn dat er nog een min bedrag op deze rekening staat. (Inmiddels met rente een flink bedrag). 3 jaar lang heeft de ABN rekeningen gestuurd naar het zakelijke adres terwijl het privé adres bekend was. Tevens is hierdoor een bkr registratie gekomen waardoor ik nu niks meer kan afsluiten. Wanneer je de ABN belt en ze horen je naam wordt de verbinding verbroken. Dit is dan de bank waar je 25 jaar zaken mee heb gedaan. Er wordt gezegd dat de zakelijke rekening niet opgezegd kan worden zonder dat het KVK nummer is opgezegd en andersom.

wie heeft tips wat ik kan doen om toch die brk eraf te krijgen?

1991 9 Rapporteer

Ja
door JannyBoe - Jan 7, 2023 om 07:56
570 Antwoorden / Vragen

Hallo, op de website van BKR staat hoe u tewerk moet gaan. Volg het stappenplan en als u er niet uitkomt kunt u terecht bij het KIFID.

U schrijft 'Wanneer je de ABN belt en ze horen je naam wordt de verbinding verbroken.'
Sorry, dat kan ik echt niet geloven.

Succes.

Re
door Real Christian Jan 7, 2023 om 09:49
1 Antwoorden / Vragen

Ja dat geloof ik inderdaad ook niet. Geen enkele professionele instelling verbreekt zo de verbinding.

atlas1302
door atlas1302 Jan 7, 2023 om 10:32
357 Antwoorden / 14 Vragen

Ik denk dat ze bedoeld dat de bank haar verder niet kan helpen, en de verbinding verbreekt. Ik ben er niet bij geweest.

Sa
door Sandra17 Jan 7, 2023 om 10:33
Antwoorden / 1 Vragen

Beste dit is meerdere keren gebeurt met verschillende personen. Wij hebben al info gehad en kunnen niet meer in gesprek.

atlas1302
door atlas1302 Jan 7, 2023 om 14:27
357 Antwoorden / 14 Vragen

Waardevolle informatie, ook voor mij. Voor u zal dan toch een raadsel blijven waarom de bank u nooit een e-mail heeft gestuurd of geïnformeerd via telefoon? Ik kan u ook helaas daar geen antwoord op geven, bij mij idem dito.

Als u kan bewijzen dat uw saldo nul was bij de notaris, en de bank geen verzendbewijs kan tonen van verzonden poststukken, dat u daar een heel eind meekomt bij KIFID. Die BKR gaat toch niet verdwijnen op korte termijn, dus dat blijft lastig. Misschien een betalingsregeling voor weinig om uw goede wil te tonen van betalen. U heeft de bank toch nodig om die BKR op te lossen!

Jammer na 25 jaar goede vrienden te zijn, de bank is een ijskastbedrijf geworden. Ik denk dat uw hypotheek hiermee ook in gevaar komt, misschien crowdfunding vastgoed om daar naar te kijken. Ik zat OOK al vele lange jaren als ondernemer bij deze bank, nooit geen centje pijn, bij u vast ook niet.

Komop, de problemen zijn ervoor om op te lossen. Ik weet zeker dat het je gaat lukken! Ik heb een warm hart voor ondernemers. Daarom kan je mij altijd mailen. Zie mijn profiel gegevens.

Bovendien zit ik ook op Higherlevel, daar gaan ze wat genuanceerder om met deze vraagstukken, en daar zitten echte specialisten.

Easy on the power, eerst weekend en daarna weer gassen.

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 7, 2023 om 08:46
7359 Antwoorden / 3 Vragen

KvK heeft misschien nagelaten de Belastingdienst te informeren waardoor ook ABN niet op de hoogte was.

         uit de link:

Zodra u weet dat u uw bedrijf wilt stopzetten, schrijft u zich uit bij de Kamer van Koophandel (KvK). Dit kan in sommige gevallen heel eenvoudig met hulp van een online formulier. Zodra de KvK u heeft uitgeschreven bij het Handelsregister, krijgt u hiervan een bevestiging per post of in uw berichtenbox, als u die heeft. Dit gebeurt meestal binnen enkele dagen. De KvK zorgt ervoor dat de Belastingdienst van de uitschrijving op de hoogte wordt gesteld.
Het is wel goed om voor de zekerheid bij de Belastingdienst te controleren of uw bedrijf daadwerkelijk is uitgeschreven.

https://ondernemersplein.kvk.nl/stoppen-met-uw-eenmanszaak/

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 7, 2023 om 10:11
16959 Antwoorden / 202 Vragen

@SJOPPY, één aantekening van mij als zelf ondernemer (in ruste in die zin dat ik nog wel af en toe actief ben maar dan in tijdelijke loondienst omdat dat fiscaal minder soesa geeft bijv. m.b.t. btw aangifte/afdracht ), een zaak stopzetten behoeft niet te betekeken dat de inschrijving van de KvK beëidingd zou moeten worden. Veelal wordt die inschrijvin gehandhaaft bijv. om gebruik te kunnen blijven van bijv. het doen van aankopen bij Makro. Een zaak eindigen behoeft niet te betekeken dat het ondernemerschap wordtbeëindigd. :-)

1paul
door 1paul - Jan 7, 2023 om 08:53
3319 Antwoorden / 0 Vragen

ik kan me niet voorstellen dat u niet wist dat er nog een bedrag in de min op de rekening stond, ik vraag me dan ook af of je dan de rekening wel op kan zeggen bij de bank zonder eerst openstaande bedrag te voldoen en ja, rood staan kost zo een 8% dus dat loopt op....

wat u kunt doen, is zo snel mogelijk bedrag voldoen en de bkr gaat er niet zomaar af, u heeft of had (als u de schuld inmiddels voldaan heeft) immers een schuld die niet betaald werd!!!!

va
door vanlotjegetikt - Jan 7, 2023 om 09:55
809 Antwoorden / Vragen

Bank heeft de vordering aan een deurwaarder overgdragen. Zij zullen inderdaad u niet meer te woord staan nadat zij u hebben uitgelegd dat u met de deurwaarder moet communiceren omtrent de vordering. Neem contact op met de deurwaarder en ga asap de schuld aflossen. Bedenk wel dat de BKR daarna een tjdje blijft staan. Denk aan 5 jaar. Beter is het om uw vraag bij  https://www.higherlevel.nl te bespreken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 7, 2023 om 10:02
16959 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend op al gegeven antwoorden wijs ik u op

https://www.higherlevel.nl/

Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken

In ieder geval kunt u zich ook wenden tot KiFiD als al gezegd omdat het er mij op lijkt dat men bij de bank ook niet juist heeft gehandeld. Het lijkt mij dat men u bij het opheffen van de zakelijke rekening moeten wijzen op het nog openstraande bedrag omdat feitelijk de rekeniung dus niet blijjkt te zijn opgeheven. Dat u ook als reden zou hebben gekregen dat u uw iunschrijving bij de KvK had moeten beëindigen is m.i. onzin en onjuist.

Frappant dat het er op lijkt dat hetgeen men stelt aan het oude zakelijke adres te hebben gezonden niet vanuit dat adres geretourneerd zou zijn.

En in die contect afdoende reden m.i. om het KIFID (deze link kreeg u al)  in teschakelen. Men zal dan wel vragen om een schriftelijke reactie van de bank.

atlas1302
door atlas1302 - Jan 7, 2023 om 10:04
357 Antwoorden / 14 Vragen

Beste Sandra, ik heb goed gelezen om te begrijpen wat u schrijft. Oppervlakkig gezien zie ik hier dingen die ook bij mij spelen maar van andere aard, privé sfeer bij mij.
Ik heb geen verstand van BRK registratie's, mij lijkt dat de schuld eerst betaald moet worden, en via via aantonen dat het niet uw schuld is van deze achterstand, lastig lijkt mij dat.

U zegt de rekeningnummer is opgeheven en betaald, dus deze stond bij de notaris op nul. Hoe kan die rekening dan negatief worden?

Bij het opzeggen van de zaak is dan toch ook het KvK nummer opgezegd, de zaak bestaat niet meer toch? Heeft u dat niet gedaan.. waarom is dat de notaris dan niet opgevallen? Hier klopt iets niet, en hier zijn de problemen door ontstaan.

3 jaar lang, heeft de bank u niet gemaild en Flanderijn? Dat de bank weinig doet dat is herkenbaar, die schuift het graag af op Flanderijn dan hebben die ook wat te doen. Ik zou Flanderijn eerst eens vragen waarom de bank of zijzelf niet eerder gemaild hebben, daar is Flanderijn goed in..ze doen niet anders bij mij. In ieder geval sturen ze helemaal geen post! Misschien in uw geval ook niet?, vraag eens om verzendbewijzen van die belangrijke  verstuurde post.

Succes, al met al heel vervelend.

ne
door neodutchio - Jan 7, 2023 om 10:56
5246 Antwoorden / 12 Vragen

Wie heeft de zakelijke rekening opgeheven, u of de notaris? En is daar nog bewijs van? Was het een normale zakelijke rekening, of een G-rekening? Die laatste is alleen bij de belastingdienst op te zeggen.

Dat de bank naar het zakelijk adres berichten gestuurd heeft is niet zo vreemd, dat is immer het adres wat in de overeenkomst staat.

Thecla58
door Thecla58 - Jan 7, 2023 om 10:59
927 Antwoorden / 3 Vragen

Hoe het zit bij een bedrijf dat weet ik niet, maar als particulier kan ik je vertellen dat het niet mogelijk is om een BKR aantekening te laten verwijderen. Een dergelijke aantekening blijft 5 jaren staan en die kan alleen in opdracht van de schuldeiser (bij mij was dat het incassobureau van de ING, i.v.m. met restschuld hypotheek) verwijderd worden. Dan nog pas na 5 jaren.

Bij een (voormalig) bedrijf kan de aantekening zelf langer blijven staan.

Zoals anderen ook zeggen. Het kan niet zo zijn dat je niet wist dat er een negatief bedrag op die rekening stond. Als de rekening op 0 stand bij opzeggen dan had je daar een schriftelijke bevestiging van gehad. Dat de bank de correspondentie naar het zakelijk adres stuurt is, mijns inziens, logisch. Het gaat tenslotte om een zakelijke rekening. Dat er geen lichtje is gaan branden toen er geen reactie kwam, zou je de bank kunnen verwijten. Besef ook dat particuliere en zakelijke rekening twee aparte afdelingen (kunnen) zijn.

rj
door rjw - Jan 7, 2023 om 13:21
3368 Antwoorden / 5 Vragen

Bij ABN AMRO zijn zakelijk en prive gescheiden afdelingen. Het is maar de vraag if de zakelijke afdeling toegang heeft tot privegegevens. Nog los van de vraag of ze zomaar de link kunnen leggen tussen jou als prive persoon en jou bedrijf.

atlas1302
door atlas1302 Jan 7, 2023 om 14:59
357 Antwoorden / 14 Vragen

@RJW, Sandra is al 25 jaar een trouwe klant, de bank kent gewoon haar privé gegevens natuurlijk. De bank heeft ook haar e-mail adres en telefoonnummmer of misschien zelfs fax nummer. Maar de bank weet ineens niet meer om haar op een andere manier te bereiken dan alleen maar via post.nl. naar een bedrijf complex waar allang een ander zit.
Geloof je dat nu echt, het lijkt meer op een verdienmodel van de bank om te winnen via de inwonende deurwaarder. Plus die BKR reistratie maakt zo`n dankbare klant van 25 jaar meteen vleugel lam. Je kan ze eigenlijk niet harder raken dan dat, en dat weet de bank!

Ik ga uit van de goede bedoelingen van Sandra, en dit zal ongetwijfeld meerdere goede en lange betrouwbare klanten van deze bank ondervinden.