To
door Tobey Dec 27, 2017 om 19:00
Geldzaken & recht

ABP pensioen

Sinds een maand ontvang ik van mijn ex-partner pensioen. Voor mij een verrassing want hij zou pas over 6 jaar met pensioen gaan (67). Nu heb ik begrepen dat hij ziek is en daarom nu al zijn pensioen heeft aangevraagd.
Ik heb vorige week al 3 keer met het ABP gebeld, maar de wachtrijen wb bellen zijn erg lang.
Mogelijk dat 1 van u antwoord weet op de volgende vragen
-1-Hoe lang heb ik rech op dit pensioen?
-2-Vervalt het bij zijn overlijden?
-3-Heb ik dan nog recht op een nabestaandenpensioen?

Ik hoor graag van u.

1587 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 27, 2017 om 19:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het ABP is op het moment overbelast door een wijziging in de pensioenregeling. Ze worden gek gebeld.

Als uw ex nu al met pensioen is gegaan, krijgt u nu al uw deel van het oudedags pensioen. En dat pensioen houdt u zolang als u leeft, behalve als u hertrouwt en, maar dat weet ik niet zeker, als u gaat samenwonen. Mijns inziens blijft het op dezelfde hoogte als ex zou komen te overlijden.

Maar als u het zeker wilt weten, zou ik niet gaan bellen, maar een mailtje sturen. Een antwoord daarop kan ook wel even op zich laten wachten.

donna53
door donna53 - Dec 27, 2017 om 19:11
98 Antwoorden / 10 Vragen

Kijk even op de ABP site (www.abp.nl).
De meeste antwoorden op vragen staan daar op vermeld.

marita5
door marita5 - Dec 27, 2017 om 19:16
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@Tobey ,

De link van @donna53 , klik op de rode regel .

https://www.abp.nl

aurora1
door aurora1 - Dec 27, 2017 om 20:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Stuur ze een mailtje met uw vragen en heb even geduld voor het antwoord. Anders had het toch ook 6 jaar geduurd?

tenormin
door tenormin Dec 27, 2017 om 20:27
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Sharp! ;-))

aurora1
door aurora1 Dec 27, 2017 om 20:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank u. Zuiver toevallig dankzij een helder moment.....

Th
door Theawaalen - Dec 27, 2017 om 23:44
113 Antwoorden / 5 Vragen

Meestal is het oude dag pensioen tot overlijden van de deelnemer. Daarna gaat het over in het nabestaande pensioen als ze dat hebben. Niet elk pensioen fonds heeft dat. Het nabestaande pensioen is een bedrag tot dat jullie relatie geduurd heeft. Dus niet het gehele nabestaande pensioen.

tijger1
door tijger1 Dec 27, 2017 om 23:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien het topic even lezen? De Ts krijgt al haar stukje oudedagspensioen.

Th
door Theawaalen Dec 28, 2017 om 10:24
113 Antwoorden / 5 Vragen

Haar vraag was tot wanneer ze het zou krijgen en dat is dus meestal tot overlijden van deelnemer. Zij is geen deelnemer maar ex partner van, en daarna komt het nabestaande pensioen. Dat krijgt ze tot zij is overleden.

tijger1
door tijger1 Dec 28, 2017 om 10:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het oudedagspensioen van de deelnemer is al ingegaan. En de Ts krijgt haar deel al rechtstreeks uitbetaald.