da
door damion Jan 19, 2008 om 12:54
Geldzaken & recht

Achterstand allimentatie

geachte kassa lezers/ lezeressen

Kunnen jullie mij helpen bij deze juridische vragen of heeft iemand hier ervaring mee?

Graag jullie reactie

ik ben nog niet officieel gescheiden mijn ex-man heeft de rekenig van de  gezamelijkeadvocaat nog niet betaald ook heeft hij al 3 mnd geen   kinderallimentatie betaald voor ons zoontje van 2 jaar.i ik wordt telkens met een smoes aan het lijntje gehouden hij zegt nu dat hij vanwege zijn werk  veel moest bellen met als gevolg een bel schuld van 1500 euro wat moet ik hiermee. ik werk parttime in de thuiszorg ongeveer 20 uur in de week dus dat is geen vetpot wil het beste voor mijn kind dus heb eigenlijk meerdere vragen als 1ste zolang ik niet officieel gescheiden ben maar wel al sta ingeschreven met mijn zoon in een andere gemeente.heb ik dan recht op allimentatie.of gaat dat pas in als de gerechtelijke uitspraak is geweest. volgens de advocaat moet mijn ex gewoon betalen maar is dat wel zo niet dat ik straks voor verassingen kom te staan. ik heb bij de advocaat aangegeven dat alle evt schulden die mijn ex man maakt voor zijn rekening zijn . kunnen dan evt schulden nog op mij verhaald worden?en is het verstandig om na 3mnd allimentatie achterstand het lbio in te schakelen hoe zijn de ervaringen met deze instantie.graag reactie alvast bedankt . mvgongeruste moeder

1848 17 Rapporteer

vladja
door vladja - Jan 19, 2008 om 13:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Neem gewoon contact op met het lbio. Zij hakken dagelijks met dit bijltje en kunnen u zeker een goed advies geven.

Uw bijna ex is gewoon onderhoudsplichtig voor uw zoontje.

Vladja

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jan 19, 2008 om 13:29
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Wie de advocaat heeft ingeschakeld betaald deze. Later onderling evt. te verrekenen.
H.

vladja
door vladja - Jan 19, 2008 om 14:10
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het is een gezamenlijke advocaat. Je bent dus beiden opdrachtgever. Hij werkt voor beiden, dus kan hij de rekening bij beiden neerleggen. Als de een niet betaalt, kan hij naar de ander gaan.

Vladja

vladja
door vladja - Jan 19, 2008 om 14:39
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dat is gemakkelijk gezegd Poltol. Maar hoe moet ze dat doen? Sterker nog, hoe moet ze dat betalen?

Eerst een verklaring van onvermogen aanvragen en dan maar kijken bij welke advocaat ze terecht kan met deze verklaring. Dus veel vrije keus is er niet. Niet met een baantje van 20 uur per week in de thuiszorg.

De eerste advocaat zal eerst zijn rekening betaald willen hebben, voordat hij de stukken overdraagt.

Vladja

poltol
door poltol - Jan 19, 2008 om 14:44
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Mevrouw,

Stop onmiddellijk met die gezamelijke advocaat. Niemand, zelfs de beste advocaat, kan twee "heren" dienen. Zoek een advocaat voor uw eigen zaken. Eén die voor vrouwen [en kinderen] goed werk levert. Vraag maar eens even rond in de vriendinnen kring. U moet het gewoon goed [laten] regelen, en wel per direct. Niet afwachten tot uw ex a.u.b. gaat betalen. Het is slecht veren plukken van een kale kip. En neem maar van mij aan dat er na drie maanden al heel wat veren, zgn. per ongeluk spoorloos, verdwenen zijn. Veel bellen voor het werk, ja, ja. Dus vlug aan de gang met een eigen advocaat.

Succes, poltol

da
door damion - Jan 19, 2008 om 14:50
4 Antwoorden / 2 Vragen

bedankt voor je reactie maar ik heb bij de gezamelijke advocaat aangegeven dat  ik de evt kosten voor advocaat ed niet betaal mijn ex zat hierbij en ging hiermee akkord dit is toen ook genoteerd door de advocaat maar toch je hebt de angst dat je alsnog de rekening krijgt gepresenteerd.en dat kan ik zoals ik al heb gezegd niet betalen werk al extra  om wat te sparen woon nl nu weer noodgedwongen bij mijn ouders had hiervoor een koophuis

ongeruste moeder

da
door damion - Jan 19, 2008 om 15:01
4 Antwoorden / 2 Vragen

bedankt vladja schakel betreffende instantie in het heeft lang genoeg geduurd .bel advocaat nog op betreft de rekening dan hoor ik het wel van hem.als het goed is dan gaat de rekening naar mijn ex dat is wel zo afgesproken mvg ongeruste moeder

vladja
door vladja - Jan 19, 2008 om 15:08
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De advocaat zal daarom de rekening aan uw ex sturen. Maar u blijft beiden cliënt en daarmee ook opdrachtgever. Mooier kan ik het helaas niet maken.

Raadpleeg het LBIO voor de onderhoudsplicht nu er nog geen officiële alimentatie is vastgesteld.

Uw huidige advocaat kan in deze onderhoudsplicht niets voor u doen. U bent immers beiden cliënt. Hij kan moeilijk zijn enen cliënt gaan aanmanen voor de andere cliënt in dezelfde zaak.

Een nieuwe advocaat kan alleen maar boze brieven schrijven dat uw ex aan zijn onderhoudsplicht moet voldoen. Om het geld binnen te halen zal hij naar de rechter moeten stappen. Maar omdat hij alleen u als cliënt heeft kan hij wel een voorlopige voorziening aanvragen. Dat kan uw huidige advocaat niet, omdat die ook uw ex in deze zaak als cliënt heeft. Met een gerechtelijke uitspraak kan er beslag worden gelegd. Met zo'n uitspraak is het goedkoper om het LBIO in te schakelen, dan dit verder door een advocaat te laten regelen.

Er zijn advocaten, waarbij het eerste half uur gratis is. Zoek daarna. Zet van tevoren alles duidelijk op papier, zodat er in dat half uurtje ook zaken gedaan kunnen worden.

Vladja

poltol
door poltol - Jan 19, 2008 om 15:30
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@vladja,

Natuurlijk zie ik het probleem van een eigen advocaat ook wel. Maar dit leidt tot niets. Er was/is ook nog een woning. Ik ga even uit van gemeenschap in goederen. Het moet dus mogelijk zijn een eigen advocaat in te zetten. De vrouw is m.i. vertrokken en moet nu maar afwachten wat er komt. En dat hoeft ze, in deze huidige tijd, niet te laten gebeuren. Zij heeft even zoveel of zelfs meer rechten, irm het kind, als haar ex. En de advocaat kijkt, zoals u al terecht opmerkte, naar het geld. En wie gaat er betalen? Juist! En wie wordt er dan goed geholpen? Juist! Dus hup zelf de zaken oppakken en aan de gang. De kosten kunnen m.i uit de gezamelijkheid bekostigd worden. Er is immers nog geen scheiding uitgesproken.

Vr.gr. poltol

my
door mylo1 - Jan 19, 2008 om 15:36
75 Antwoorden / 2 Vragen

Luister naar vlatja!..ik ben zelf gescheiden in 1999...mijn ex hield de scheiding tegen ..heeft mij een jaar gekost om eindelijk de scheiding er door  te drukken!

Ik weet niet prezies hoe het zit met kinder alimentatie[heb ik nooit aangevraagd voor mijn dochter] maar ik kreeg pas alimentatie na de scheiding

Prezies 1 keer ...want ik wilde het niet ..maar mijn advocaat wilde dat ik dit deed in verband met de soos [als ik die ooit nodig had..kon ik dit achteraf aanvragen] heb dit gelijk na de scheiding laten vallen...dus hij heeft 1 maand betaalt!

Vind als je zelf de scheiding aanvraagt je ook de gevolgen er van moet ondervinden

GR mylo1

poltol
door poltol - Jan 19, 2008 om 15:47
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste [mee] lezers,

Ik ben even op de site van LBIO geweest maar dat gaat daar [nog] niet lukken. Zie bij gevoegde tekst;

http://www.lbio.nl/

Wanneer kunnen wij u helpen?

Het LBIO int uw kinderalimentatie als uw betalingsplichtige ex-partner in gebreke blijft. Dat kunnen we alleen doen:

  • als de bijdrage door de rechter is vastgesteld

  • als er minimaal één maand achterstand is (u ontvangt niets of te weinig)

  • als de betalingsachterstand minimaal € 10,- is

  • voor een achterstand die op het moment van uw verzoek niet ouder is dan 6 maanden

  • als uw betalingsplichtige ex-partner op de hoogte is gesteld van het bankrekeningnummer waarop hij of zij de kinderalimentatie over kan maken

my
door mylo1 - Jan 19, 2008 om 15:58
75 Antwoorden / 2 Vragen

Nog een tip...in verband met het koophuis...het heeft mij 2 jaar gekost om de overwaarde op mijn rekening te krijgen...daar mijn en zijn advocaat er winst inzagen[denk ik]

Heb uiteindelijk de onafhankelijke notaris ingeschakeld[staat op je scheiding papieren]...en toen kwam het uiteindelijk tot uitbetalen

Mijn advocaat zei dat zij contact hadden opgenomen met de onafhankelijke notaris...maar na mijn telefoontje met de notaris ..bleek dat niet het geval..maar de rekening betaal jij  zij proberen alleen te rekken..levert ze meer op!

Heb het zelf geregeld...hoop dat je hier iets aan hebt...want het blijft een geldkwestie voor welke advocaat ook

my
door mylo1 - Jan 19, 2008 om 16:08
75 Antwoorden / 2 Vragen

Poltol...zij kan gewoon van de rekening het bedrag afhalen..want zij is nog niet gescheiden

Voor informatie kan zij daar terecht..maar verstandiger is het [inderdaad] om een eigen advocaat te raadplegen..en geen gezamenlijke te accepten

vladja
door vladja - Jan 19, 2008 om 16:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Voorlopige
voorzieningen bij een lopende echtscheidingsprocedure

Indien partijen niet in goed onderling overleg de echtscheiding zelf kunnen regelen, kunnen zij met
tussenkomst van een advocaat de rechtbank verzoeken voorlopige voorzieningen te
bepalen. Dat zijn als het ware ordemaatregelen voor de duur van de
echtscheidingsprocedure. Kenmerkend voor deze ordemaatregelen is dat zij een
voorlopig karakter dragen en dus uitsluitend gelden voor de duur van de
echtscheidingsprocedure.

De rechtbank kan door middel van
deze voorlopige voorzieningen bijvoorbeeld beslissen wie voorlopig in de
echtelijke woning mag blijven, aan welke ouder de kinderen voorlopig worden
toevertrouwd, welke omgangsregeling voorlopig tussen de kinderen en de niet-verzorgende
ouder geldt en welke voorlopige onderhoudsbijdrage door de
onderhoudsplichtige dient te worden voldaan ten behoeve van de kinderen en ten
behoeve van de andere huwelijkspartner.

In de regel zal degene die in het kader van de voorlopige voorzieningen
voorlopig de alimentatie zal moeten betalen, ook alle vaste lasten,
bijvoorbeeld voor de echtelijke woning, blijven voldoen. Daarmee wordt bij de
berekening van de voorlopige alimentatieverplichting rekening gehouden.

Verzoekschrift
tot het treffen van voorlopige voorzieningen

Een verzoekschrift tot het
treffen van voorlopige voorzieningen kan gedurende de gehele
echtscheidingsprocedure door de advocaat worden ingediend. Het kan immers zo
zijn dat partijen aanvankelijk tot afspraken weten te komen doch dat de
verhoudingen nadien dusdanig verstoord raken dat alsnog de rechtbank moet
worden verzocht op geschilpunten voorlopige beslissingen te nemen.

Tegen een voorlopige opgelegde voorziening is geen hoger beroep mogelijk. Met een uitspraak van de rechter kan de onderhoudsplicht afgedwongen worden.

Vladja

my
door mylo1 - Jan 19, 2008 om 17:01
75 Antwoorden / 2 Vragen

Vladja...wel eens gedacht aan de emotionele toestand in het behouden van de woning?

Ik hield het niet meer vol...moest weg...ging er echt aan onderdoor...moest zelfs mijn dochter..die in eindexamen zat achterlaten

Heb 9 maanden bij mijn zuster in Almere gewoond...voordat ik een woning kreeg in mijn gemeente...en dochter in huis kon nemen

Keuzes...jee wat moeilijk ...moet je maken...heb het overleeft en dochter ook...maar het is persoonlijk en niet bij wet geregeld

da
door damion - Jan 19, 2008 om 18:28
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi vladja probeer de gerechtelijke procedure bij gezamelijke advocaat los te peuteren  papieren krijg ik ws vd week binnenzaak ligt nl al bij de rechter en is behandeld gaat alleen om het geld wat mijn ex nog aan de advocaat moet betalen.kijen of daar een oplossing voor is  wat ik van de advocaat begreep gaat advocaat zelf bij mijn ex incassoprocedure in gang zetten als ik de papieren van de rechtbank heb dan kan ik beslag laten leggen op het loon van mijn ex man als ik het goed begrijp als ik nu in eerste instantie mijn allimentatie maar krijg dat is de eerste stap de rest volgt bedankt voor je heldere informatie mvg ongeruste moeder

door 794191 - Mar 19, 2008 om 23:15
1 Antwoorden / 5 Vragen

Als jullie regeling is dat jullie kind bij jouw is (12-2) dan zou je ook de nog niet verkregen alimentatie kunnen delen door jouw uurloon en het aantal uren wat daar uit komt moet hij voorlopig extra op jullie kind passen zodat jiij kunt werken. Immers jij moet toch zorgen dat er brood op de plank komt.

Groetjes pith