en
door engelien_1 Oct 11, 2006 om 19:32
Geldzaken & recht

Advies over ontslagpremie

Binnenkort ontvang ik een ontslagpremie (tussen 50.000 en 80.000 euro). Wat zou ik 't beste kunnen doen om dit bedrag te laten groeien en dat de belasting er minimaal voordeel van heeft.

1258 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 11, 2006 om 19:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

De belasting komt direct om ongeveer een derde op te eisen, want het zijn extra inkomsten die direct belast worden.
Hier zult u dus rekening mee moeten houden.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2006 om 19:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat heb ik begrepen, niet 1-derde maar zelfs 52%. Daarom vraag ik of er constructies zijn om er optimaal van te profiteren. We hebben al wat geinformeerd maar de adviseurs geven vaak een advies waaraan ze zelf 't meest verdienen. Een optie was bv. een BV oprichten en een deel beleggen. Een ander stelt voor om per 1 januari maandelijks een deel te laten uitkeren en een deel weg te zetten tot je 65e. We denken aan een deel beleggen maar we hebben geen idee hoe, bij wie en wat moet je er voor doen??

ve
door verwijderd - Oct 11, 2006 om 20:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Normaal gesproken wordt er ieder jaar belasting geheven de rente inkomsten.
Misschien is beleggen een optie.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2006 om 20:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Laat je goed informeren zou ik zeggen.

Lees hier eens wat info zodat je een idee krijgt van de mogelijkheden ;

 De Gouden Handdruk Specialist

Succes.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2006 om 20:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

mijn reactie was gekruisd met die van jou,

ik lees nu dat je je al had laten informeren...  ;-)

ve
door verwijderd - Oct 11, 2006 om 21:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bedankt voor de verwijzing naar de site.Was mij onbekend.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2006 om 22:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Interessant. Ik kom hier morgen bij jou op terug om wat specifieke vragen te stellen. Mij spreekt 't wel aan. Maar betekent 't dan dat ik regelmatig op eigen initiatief koop- en verkoopopdrachten moet geven of word ik daarin geadviseerd door de postbank.En wat doet bv. BINQ voor je in geval van beleggen? Affijn ik moet nu afsluiten. Maar, zoals gezegd, morgen kom ik er op terug. Alvast bedankt

ve
door verwijderd - Oct 11, 2006 om 22:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag engelien,

Je schrijft: We denken aan een deel beleggen maar we hebben geen idee hoe, bij wie en wat moet je er voor doen??

Bij beleggen moet je je niet laten adviseren door een beleggingsdeskundige, want die zit er alleen maar voor zijn of haar eigen knip bij.

Stel dat je 40.000 euro wil beleggen, dan

..moet je dat op de lange termijn beleggen. Ik denk dan aan een periode van minimaal 10 jaar.

..moet je tegen (tijdelijk) koersverlies kunnen. Als je daarvan in de stress schiet, kun je beter niet gaan beleggen

..moet je nooit met geleend geld gaan beleggen. Je raakt dan gegarandeerd je vermogen kwijt.

Zelf ben ik een ervaren belegger maar .........dat geeft geen enkele zekerheid voor de kwaliteit van het hiervolgend advies. De beurs is volstrekt onvoorspelbaar op de korte en middellange termijn. Op de lange termijn (met altijd wel momenten dat je winst kunt nemen) is de gemiddelde vermogensgroei rond de 8 % per jaar (exclusief herbelegging van het jaarlijkse dividend) haalbaar.

Als ik nu € 40.000 vrij had, dan zou ik een keuze maken uit de hier volgende aandelen: ABN-AMRO; ING; KPN; Royel dutch shell a. Waarschijnlijk zou ik zelf kiezen voor de laatste twee omdat ik wel enig risico durf te nemen. Een combinatie van een van de eerste twee met KPN zou ook nog kunnen. Het meest veilige is de keuze van ABN-AMRO met ING. Het jaarlijkse netto dividendrendement ligt dan zo rond de 4%.

Hoe kun je gaan beleggen: het makkelijkste is een betaalrekening openen bij de Postbank. Stel dat je die al hebt, dan kun je een beleggingsrekening openen die gekoppeld is aan de betaalrekening. Dit is een fluitje van een cent. Daarna kun je hetzij telefonisch hetzij via Mijn Postbank (dat laatste is veel goedkoper) koop- en verkoopopdrachten geven. In jouw geval gaat het dan over koopopdrachten. Wel moet je jaarlijks in de maand januari rekening houden met administratie- en beheerkosten (maar die vallen reuze mee).

Wil je nog meer weten, dan hoor ik dat wel.

Sukses, groeten, Read.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2006 om 00:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Engelen,

Ik had jouw reactie graag eerder gezien, maar was wegens ziekte niet in de buurt van de pc:

Ik doe dit advieswerk vrijwel dagelijks. Ik ben van huis uit een fiscalist en adviseer en begeleid ontslagenen voor de aanwending van hun ontslaguitkering. Hierbij (en zeker gezien jouw bedrag) is veelal een stamrecht BV de meest gunstige oplossing.

Je richt dan een eigen BV op, waarin de vergoeding belastingvrij gestort wordt. Vervolgens blijf jij baas over jouw BV en dus over het geld in die BV. Binnen grenzen (je moet als eigenaar van de BV zakelijk handelen) kun je het geld gebruiken voor privé opnames of voor nieuwe zakelijke doeleinden. Hierbij hoeft beslist niet altijd gedacht te worden aan direct ingaande uitkeringen. Ook lenen is prima mogelijk. Het grootste voordeel daarbij zijnde dat je het geld nu netto ter beschikking hebt en je het heffingsmoment verlegt naar je 65ste.

De enige voorwaarde is dat je nu afspreekt hoe je vanaf je 65ste de ontslagvergoeding gaat aanwenden. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor.

Ik mag hier geen reclame maken, dus ik zal niet aangeven wie mijn werkgever is, maar mail mij op onzin@cannacampo.nl. Klinkt als een dom mailadres, maar deze gebruik ik om een mailadres op internet achter te kunnen laten zonder dat mijn gangbare mailbox volloopt met spam.

Ik verneem graag van je. Mogelijkheden te over. Zonder mijn collega experts te kort te doen. Bij een ontslaguitkering komt veel meer kijken dan wat op kassa aan parate kennis voor handen is.

Vriendelijke groet, Cannacampo

ve
door verwijderd - Oct 12, 2006 om 00:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Read,

Zonder je kennis van beleggen in twijfel te brengen: is dit niet nu juist waar de AFM zo scherp op is: belegginsadsvies door niet erkende personen (en in jouw geval instituten ;-))

Ik sluit me overigens wel bij je aan. Daarnaast heeft de Binck Bank zeker geen slecht aanbod en hebben zij met Advios (klik) Stamrecht BV (niet mijn werkgever!) een samenwerkingsverband wat nog een extra voordeel geeft.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2006 om 12:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@cannacampo,

Je schrijft:

Zonder je kennis van beleggen in twijfel te brengen: is dit niet nu juist waar de AFM zo scherp op is: belegginsadsvies door niet erkende personen (en in jouw geval instituten ;-))

De zin begrijp ik niet , niet het gebruik van de tekens :-) en ook niet het gebruik van het woord instituten. Kun je wat beter aangeven wat je bedoelt.

Voorzover ik weet is de AFM juist scherp op bellegingsadviezen van wél erkende personen die uitsluitend gericht zijn op het vullen van hun zakken en voor het gemak de kosten die soms meer dan 30% bedragen weglaten. Afgezien nog van het feit dat ze, zo is gebleken, bewust (zie de aandelenlease-affaires) hun klanten misleiden en/of onjuist voorlichten.

Wat ik doe is mensen op het spoor zetten van een strategie die tot winst leidt op de lange termijn. Daarmee behaal ik vanaf  1984 een netto rendement van 12,8% per jaar met een beginkapitaal van laten we zeggen zo rond de 30.000 gulden. Bovendien schrijf ik helder in mijn post dat mijn advies vrijblijvend is en bij twijfel of om andere redenen niet opgevolgd moet worden omdat de beurs zeker op de korte en middellange termijn volstrekt onvoorspelbaar is.

Collegiale groet, Read.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2006 om 15:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb jullie beider reacties gelezen en ook dit zaait weer twijfels bij mij, zeker vanwege de tegenstrijdigheid. Nogmaals mijn concrete vraag is dat ik binnenkort ± 80.000 euro bruto toegewezen krijg. a) hoe breng ik het minst naar de belasting. b) hoe krijg ik het hoogste rendement. c) wat zijn de kosten. d) wat zijn de kosten voor de komende jaren als je een stamrecht BV opricht, denkende aan; jaarrekening, ondertekening van een erkend accountant van deze jaarrekening, vermogensbelasting, inkomstenbelasting vanuit het rendement.

Gisteren werd door een financieel adviesbureau het volgende voorgesteld; Een deel van dat bedrag aanwenden voor een maandelijkse toelage over 10 jaar en de rest vastzetten voor mijn 65e met een gegarandeerd rendement als aanvulling op mijn pensioen. Dit werd dan ondergebracht bij een verzekeringsmaatschappij of pensioenfonds.Daarvoor moest ik dan weer een verzekering afsluiten voor het recht voor de nabestaanden. Mijn twijfels kwamen vanwege alleen positieve uitingen over zijn voorstel en ik verder weinig hoorde over kosten. Hij wist wel exact de oprichtingskosten van Stamrecht BV en de jaarlijkse kosten te vermelden en ons de indruk te geven dat dit moeilijk en omslachtig voor ons was.

ve
door verwijderd - Oct 12, 2006 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een ding, wat je absoluut niet moet doen, is het geld laten maken naar je eigen rekening, terwijl je eventueel een beslissing neemt. Dan komt gelijk de fiscus zijn 52% halen. De enige manier om die 52% te omzeilen, is dat het geld rechtstreeks gestort wordt in een stamrecht B.V. of bij een pensioenfonds of particulier afgesloten pensioenverzekering.

Dus schrijf al nu vast een brief aan je werkgever, waarin je stelt dat je het geld niet op jouw rekening gestort wilt hebben, maar dat je aan hun zult aangeven waar het geld te zijner tijd heen moet en dat jij de werkgever verantwoordelijk stelt voor alle daaraan verbonden kosten, indien hij zich niet houdt aan deze opdracht.

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 12, 2006 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

.... geld laten overmaken etc. ......

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 12, 2006 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Read,

Mijn reactie was louter positief bedoeld. Met instituut bedoelde ik jou als 'instituut' op kassa.vara.nl, gezien je score en know-how!

Over de AFM heb ik als belastingadviseur wel een andere invalshoek, het is mij namelijk ten strengste verboden om beleggingsadvies te geven, aangezien ik niet gecertificeerd ben. Daar is de AFM zeer streng in. Zou Engelen ingaan op een door mij gegeven advies vanuit mijn beroep en loopt het mis, dan kan ik er vergif op innemen dat de AFM mijn werkgever daarvoor beboet. Dus op kassa kan advies geen kwaad.

Groetend,

Cannacampo

ve
door verwijderd - Oct 13, 2006 om 00:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Engelien,

Concreet ingaand op je laatste reactie:

Om nu geen heffing van de fiscus op te lopen zijn er maar 2 manieren:

1. Of je neemt een stamrechtverzekering bij een verzekeraar;

2. Of je richt een stamrecht BV op.

1. kent het nadeel dat de kosten voor de verzekeringspolis hoog zijn en dat je niet kunt beschikken over jouw geld nadat het afgestort is bij de verzekeraar.

2. heeft lagere jaarlijkse kosten en biedt je de mogelijkheid om geld te lenen van jouw BV, maar kent als nadeel dat bij vroegtijdig overlijden van jou de overeengekomen nabestaandenuitkering zeer beperkt voldaan kan worden omdat het geld in de BV nog niet lang genoeg heeft kunnen renderen. Hiervoor valt ook een contraverzekering te sluiten zoals jou geadviseerd is.

Aangaande het rendement weet ik dat de Binck Bank een voordelige constructie heeft met www.expiratieweb.nl. Hoe dat verder uitpakt is een advies dat expiratieweb jou kan geven. Ik ben daarin niet genoeg thuis. Wellicht dat Read hier nog iets over op te merken heeft.

De adviseur die jij gesproken hebt is duidelijk uit op het sluiten van een polis. Om meerdere redenen:

1. Zijn provisie beloopt al snel 7% van hetgeen jij ingelegd hebt en hij vangt extra voor de contra-verzekering. Verbaast mij niets dat hij terughoudend is in het delen van die informatie;

2. dat het oprichten van een stamrecht BV ingewikkeld is, is pure onzin! Mijn cliënten hoeven maar een tweetal formulieren te tekenen en bij hun bank een rekening te openen op naam van de BV. De rest van het traject wordt door mij en een notaris geregeld. De uiteindelijke oprichting van de BV kan bij volmacht. Tussentijdse vragen zijn altijd welkom en alles wordt in eerste aanleg uitvoerig belicht in een gesprek aan tafel. Overigens werk ik niet als zelfstandige of op provisiebasis, dus ik probeer hier niet mijn eigen brood te verdienen.

3. de kosten voor de oprichting van een stamrecht BV zijn € 2.150 ex btw, maar inclusief notaris, alle adviezen, alle contracten en inschrijving bij de KvK.

4. het jaarlijks onderhoud van een stamrecht BV kan voor 580 euro ex btw (jaarrekening, VPB-aangifte, deponering KvK en alles wat de fiscus tussendoor op je afvuurt). Daar komt nog +- 150 euro bij voor de registratie bij de KvK. Zet dat af tegen minimaal 1% van het kapitaal aan jaarlijkse kosten bij een verzekeringmaatschappij en het voordeel is duidelijk. Daarbij zijn de kosten (ook van de oprichting) aftrekbaar in de VPB-aangifte van de BV. Een aftrek die je niet hebt bij een stamrechtpolis.

Overigens is het niet vereist dat een accountant de jaarrekening tekent. Gezien het aantal beperkte handelingen in een BV zou ik die kosten niet eens op mij nemen.

Vermogensbelasting (als in box 3 van je IB aangifte) is niet van toepassing. Het geld behoort toe aan jouw BV en wordt dus niet in je IB aangifte belast. Alleen indien je een uitkering in laat gaan vanuit de BV (niet zijnde het opnemen van een lening!), moet je die uitkering aangeven in je IB aangifte. Dus ook het rendement op beleggingen in de BV is volstrekt belastingvrij in je IB aangifte.

Daar komt bij dat je in de BV mag kiezen hoe je je beleggingen waardeert: tegen kostprijs (oorsprinkelijke aankoopkoers) of tegen de werkelijke (maar dan lagere koers) op 31-12 van enig jaar. Zodoende kun je de fiscale waarde van de belegginen laag houden en het rendement daarmee ook, wat zal leiden tot een lager belastbare winst in de BV.

Ik zie dat je je er verder in verdiept en hoop stiekem toch dat je mij mailt. Als genoemde tarieven je aanstaan, dan lijkt mij een gesprek toch zeker op zijn plaats.

En volg sowieso de tip van Vladja op.

Ik verneem graag van je. Groet, C.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2006 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Read,

Ik wil langs deze weg terugkomen op mijn eerder gestelde vragen. De laatste reactie die ik kreeg was van cannacampo. Dit vond ik overigens een vrij en goed objectief advies.Het verbaasde mij dat er geen reactie meer kwam van jou. Hier had ik enigzins wel op gehoopt gezien jouw deskundigheid hoe die weer wordt gegeven op de site. Ik ben nu iets verder en wat wijzer wat betreft de materie maar weet nog geen beslissing te nemen. Via de onafhankelijke Stamrecht BV site lees ik dat het niet onverstandig zou zijn om een stamrecht BV te laten verzorgen via Binc. Bij Binc is De Internet \Stamrecht Euro BV ondergebracht en die verzorgen alles. Zou dit een goede keuze kunnen zijn. Ik hoop op een reactie. Nog een vraag; Wat zijn die  580,- kosten die je jaarlijks moet afdragen als je een stamrecht BV opricht? Alavast bedankt voor je kundige adviezen.