fr
door freud58 Jul 31, 2010 om 16:48
Geldzaken & recht

Advocaat

Ik heb een conflict met de werkgever. Werkgever heeft dit nu overgedragen aan advocatenkantoor. Advocaat verzoekt bij alle volgende correspondentie naar hem te sturen. Vraag: ik heb geen behoefte om met een advocaat te corresponderen. Ik wil corresponderen met de werkgever. Kna/mag dit ?

1324 13 Rapporteer

vladja
door vladja - Jul 31, 2010 om 17:29
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het is een verzoek. Jouw conflict is met de werkgever, daar kun je rechtstreeks mee blijven corresponderen als je dat wilt. Dat de werkgever een advocaat wil inschakelen om deze zaak voor hem te behandelen is zijn wens. Hij moet dan de stukken doorsturen.

Je krijgt wel rechtstreeks antwoord van de advocaat, omdat deze namens de werkgever optreedt. Dat zal je wel moeten accepteren.

Vladja

fr
door freud58 - Jul 31, 2010 om 17:47
10 Antwoorden / 8 Vragen

Het conflict draait om ontslag op staande voet. Ik heb over dit ontslag inmiddels de nietigheid ingeroepen. Ik ben van mening dat dit ontslag kennelijkonredelijk is.

vladja
door vladja - Jul 31, 2010 om 17:58
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het maakt niet uit om welke zaak het gaat.

Maar als je er meer over vertellen wil om een mening /advies te vragen over de kwestie zelf, staat je dat vrij om te doen. Let wel, het zijn hier geen professionals, maar sommige hebben op bepaalde vakgebieden kennis in huis.

Vladja

genius
door genius - Jul 31, 2010 om 18:11
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo freud58,

Zoals ook reeds aangegeven bij "Discussies":

Zoek uit bij welke Bond de werkgever is aangesloten en neem daar contact mee op.
Zij kunnen je hierin beter bijstaan en van advies dienen dan wie dan ook.

Succes,

G.

genius
door genius - Jul 31, 2010 om 18:12
886 Antwoorden / 4 Vragen

Note:
Dit met betrekking op Ontslag op Staande Voet.

vladja
door vladja - Jul 31, 2010 om 19:18
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=genius schreef op zaterdag 31 jul 2010, 18:11]Hallo freud58,

Zoals ook reeds aangegeven bij "Discussies":

Zoek uit bij welke Bond de werkgever is aangesloten en neem daar contact mee op.
Zij kunnen je hierin beter bijstaan en van advies dienen dan wie dan ook.

Succes,

G.

Dus de bond/vereniging, die opkomt voor de belangen van werkgevers, die gaat de werknemers helpen/adviseren hoe die werknemers een conflict met een werkgever moeten winnen?

Zelden zo'n vreemde gedachtekronkel gelezen!

Vladja

genius
door genius - Jul 31, 2010 om 21:43
886 Antwoorden / 4 Vragen

@vladja

Je hebt helemaal gelijk; kletsen en breien gaan ook niet samen.

Hetgeen ik wilde zeggen is:

Hallo freud58,

Neem contact op met de bond in de branche waar de werkgever in werkzaam is.
Ik spreek uit ervaring. Onze zoon werd vorig jaar ontslagen -sector bouw- , eveneens op staande voet. De bond heeft het ontslag aangekaart en uiteindelijk werd hij in het gelijk gestelt.
M.a.w. de werkgever had hem nooit ontslag op staande voet mogen geven.
Of je daar nu als werknemer ook zo blij mee moet zijn is een 2e, om onder deze omstandigheden weer aan de arbeid te gaan alsof er niets s gebeurd. Het geeft toch een bepaalde druk op de werkvloer.

Zo, ik had nu dus even iets meer -rustige- tijd.

Succes,

G.

stacey
door stacey - Jul 31, 2010 om 22:31
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=freud58 schreef op zaterdag 31 jul 2010, 17:47]Het conflict draait om ontslag op staande voet. Ik heb over dit ontslag inmiddels de nietigheid ingeroepen. Ik ben van mening dat dit ontslag kennelijkonredelijk is.

Lijkt me strak plan om dan zelf een goede (arbeidsrecht) advocaat (eventueel via de bond, als je lang genoeg lid bent ) in te schakelen. Zou zelf niet gaan aanmodderen, zeker niet als werkgever het via advocaat doet nu.

--Het is gebruikelijk dat een werknemer een spoedprocedure start om het ontslag op staande voet aan te vechten--Info

maykemeijer
door maykemeijer - Aug 8, 2010 om 12:41
83 Antwoorden / 11 Vragen

Beste Freud,
Je hebt de nietigheid van het ontslag op staande voet al ingeroepen. Ik neem aan dat de zaak nu dus bij de kantonrechter ligt. Vraag me dan ook af wat er nog de corresponderen valt tussen me je (inmiddels ex) werkgever. ‘Alles wat je zegt, kan tegen je gebruikt worden’, dus ik zou persoonlijk in deze fase geen brieven aan mijn (ex)werkgever gaan sturen. Afwachten wat de kantonrechter ervan zegt, lijkt me.
Wat de bond betreft wordt natuurlijk bedoeld de vakbond, waarbij de werknemer zelf is aangesloten, en niet de bond van de werkgever noch van zijn branche. Mogelijk was de zoon van Genius lid van FNV Bouwbond of zo, en ontstaat hierdoor enig misverstand.
Ik ben erg benieuwd naar de gronden voor het ontslag op staande voet.
Groet,
Mayke

fr
door freud58 - Aug 10, 2010 om 21:50
10 Antwoorden / 8 Vragen

Hallo Maykemeijer,
De zaak ligt (nog) niet bij de kantonrechter.Ik ben niet lid van een vakbond. Mij is bekend dat een advocaat verplicht is bij een kortgedingprocedure. Alle correspondentie heb ik alleen gedaan. Er is immers heel veel op internet te vinden.
Ik heb al twee brieven naar die advocaat gezonden. In de tweede brief geef ik nogmaals aan dat over het ontslag op staande voet de nietigheid is ingeroepen.
Er is nog geen reactie van die advocaat. Reden van het ontslag op staande voet komt kort gezegd neer op: niet functioneren.

fi
door fiza - Aug 10, 2010 om 22:07
10 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Freud,

Een werkgever kan je niet op staande voet ontslaan met als reden: niet functioneren. Dit is namelijk geen gewichtige reden. Gewichtige reden zijn bv. diefstal, werk weigering e.d.
Ben je voor onbepaalde tijd in dienst bij deze werkgever dan zal hij je bij niet functioneren je ontslag moeten aanvragen bij het CWI of bij het Kantongerecht. Hij zal dan ook met functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken de redenen moeten motiveren.
Ik zou je adviseren naar Buro voor Rechtshulp te gaan om informatie in te winnen of bij de sociale raadman/vrouw (gratis). Ik vind het niet verstandig zelf te corresponderen met die advocaat.

Fiza

fr
door freud58 - Aug 11, 2010 om 16:10
10 Antwoorden / 8 Vragen

Hallo Fiza,
Je slaat de spijker op de kop.Dat is waarom ik de nietigheid over dit ontslag heb ingeroepen. De problemen zijn pas, na jaren naar teverendenheid functioneren, ontstaan sinds ik een andere functie heb. Ik heb daar een blunder gemaakt. In een gespreksverslag staat dat een dergelijke fout KAN leiden tot ontslag op staande voet. In deze nieuwe functie heb ik onlangs weer een dergelijke blunder gemaakt. Het gevolg was dit ontslag op staande voet.

maykemeijer
door maykemeijer - Aug 29, 2010 om 15:02
83 Antwoorden / 11 Vragen

Hoi Freud,
Ik vraag me nu af wat je bedoelt precies met dat je de nietigheid van het ontslag hebt ingeroepen. Bij wie heb je dat gedaan? Wat is de reden dat je niet meteen ook een loonvordering hebt ingesteld bij de kantonrechter?
Volgens mij had je werkgever een ontslagvergunning moeten vragen bij het UWV Werkbedrijf (ex art. 6 BBA) en de opzegtermijn in acht moeten nemen. Je kunt hem dit schriftelijk laten weten en een beroep doen op de vernietigbaarheid (ex art. 9 BBA) van dit ontslag. Tevens in die brief melden dat je nog steeds bereid bent om je arbeid te verrichten.
Gelijktijdig stel je een loonvordering in bij de kantonrechter. Ik heb niet de indruk dat je dit gedaan hebt. Dit kun je zelf doen zonder hulp van een advocaat. Zie op www.rechtspraak.nl Het betreft een verzoekschriftprocedure. Of loop eens binnen bij Het Juridisch Loket. Zie www.hetjl.nl
Groet,
Mayke