claridge
door claridge Apr 12, 2013 om 17:10
Geldzaken & recht

Afkopen aegon

In 1999 heeft mijn toenmalige werkgever een (woeker)polis afgesloten bij aegon. Sinds 2003 zit ik in de wao, om de polis toch door te laten lopen werd mij geadviseerd om dan zelf de premies te storten wat ik ook heb gedaan. Nu wil ik die polis afkopen en wordt mij meegedeeld dat ik dan 73% kwijt ben waarvan 52% belasting. Aangezien ik zelf de premies heb gestort van mijn netto inkomen vind ik dit niet de juiste gang van zaken. Iemand een idee hoe ik hier verder mee kom?
MJ

4472 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2013 om 19:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Was dit een pensioenpolis? Normaal gesproken zou die premievrij van betaling zijn als iemand in de WAO komt.

Als dit geen pensioenpolis is, maar een gewone lijfrenteverzekering, waarom hebt u die premies, dan niet afgetrokken?

Er is een regel over uitkeringen als de premie niet is afgetrokken. Zie hieronder.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/pensioen_en_andere_uitkeringen/sparen_of_verzekeren_naast_uw_pensioen/belasting_betalen_over_de_uitkering/

Belasting betalen over de lijfrente-uitkering

Lees voor
Ontvangt u lijfrente-uitkeringen van uw verzekeraar, bank of andere financiële instelling? Dan moet u over de uitkeringen inkomstenbelasting betalen. Maar eerst zal de verzekeraar, bank of andere financiële instelling loonbelasting inhouden op uw uitkeringen. Die loonbelasting verrekent u in uw aangifte inkomstenbelasting.

U kunt een verklaring niet-afgetrokken premies (saldoverklaring) van ons krijgen. Deze kunt u aan uw verzekeraar, bank of andere financiële instelling geven. Bij het berekenen van de belasting houdt uw verzekeraar, bank of andere financiële instelling dan rekening met deze saldoverklaring
.

Misschien is het verstandiger om de polis premievrij te maken.

claridge
door claridge - Apr 12, 2013 om 20:33
17 Antwoorden / 13 Vragen

Het is een 55+ pensioenpolis, maar toen die verzekeringsagent ons kwam adviseren wat we het beste konden doen nadat ik in de wao kwam werd er niet gesproken over premie vrij maken. Er werd mij verteld dat als ik de premie niet zelf zou overnemen, ik het gespaarde bedrag kwijt zou zijn. Dus heb ik de laatste tien jaar (vanaf 2003) braaf mijn premie betaald van mijn wao.
MJ

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2013 om 20:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u was in 1999 55+? Dan moet die polis nou toch tot uitkering gaan komen? Of slaat dat 55+ er op dat hij na uw 55ste tot uitkering komt? En dan moet er een lijfrente voor aangekocht worden.

Maar hebt het over afkopen. En waarom zou het een woekerpolis zijn?

Betaalde, toen u werkte, de werkgever de premie, of werd die premie ingehouden op uw brutoloon?

Staat er niets in de polis over vrijstelling van premiebetaling bij WAO.? Die verzekeringsagent vertelde wel een leugen, dat u het gespaarde geld kwijt zou zijn, maar ja daar is niets meer aan te doen.

claridge
door claridge - Apr 12, 2013 om 21:17
17 Antwoorden / 13 Vragen

De premie werd afgehouden van mijn brutoloon. Ik was geen 55 maar het betekende een aanvullend pensioen, maar de polis loopt tot 2032 en dan ben ik 70 jaar, maar als de pensioenleeftijd steeds wordt opgehoogt kan het misschien wel kloppen. Toen ik door een bedrijfsongeval in de wao kwam wilde ik niet dat mijn pensioen ook nog in gevaar kwam. Ik besef nu pas hoe dom ik ben geweest.
Het is een belleggingsverzekering waarbij ik een derde van de premie weer kwijt ben aan kosten voor een adviseur die ik een keer heb gezien, en voor administratiekosten.
Ik heb de woekerpolischeck van kassa gedaan, en het klopte het is een woekerpolis.
MJ

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2013 om 21:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Spit eerst die verzekering eens door of u niet voor premievrijstelling in aanmerking komt. Bij de meeste pensioenverzekeringen is dat zo geregeld.

Hoeveel premie betaalt u daarvoor per jaar? En waarom hebt u die premie niet afgetrokken voor de belastingen?

claridge
door claridge - Apr 12, 2013 om 21:39
17 Antwoorden / 13 Vragen

Ik betaal € 787,00 per jaar. Stond er niet bij stil dat ik dat kon aftrekken nadat ik de premie zelf betaal. Wist het niet.
Aegon bood me aan om met een adviseur van hun contact op te nemen. kosten: €500 tot €800, maar ik heb vriendelijk bedankt.
Na alle informatie die ik van U heb ontvangen zal ik een afspraak maken met een onafhankelijk adviseur om inderdaad deze verzekering eens goed door te spitten, misschien kan ik dan oversluiten naar een andere verzekeraar met een beter product zonder al te veel eurotjes kwijt te raken.
MJ

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2013 om 21:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vaak is het ook mogelijk bij dezelfde club te blijven, maar de verzekering zelf te wijzigen. Dus niet meer beleggen, maar omzetten naar een garantiebedrag.

U kunt nog simpel over de laatste vijf jaar de aftrek van die premie in orde krijgen. Hebt u over deze jaren aangifte gedaan, dan moet u bezwaar tegen de aanslag indienen en aftrek vragen voor dat bedrag. Over 2012 doet u dat simpel door de aangifte opnieuw in te dienen. Hebt u over de 2008 tot en met 2012 geen aangifte gedaan, dan alsnog doen.

Vóórdat u met een adviseur in zee gaat, éérst een prijsopgave vragen van zijn kosten en goed zijn werkzaamheden bespreken.

Voor de jaren 2003 tot en met 2008 kunt u dus zo'n verklaring opvragen bij de belastingdienst. Als dan tzt het bedrag tot uitkering komt om een lijfrente aan te kopen, hoeft daarover al geen belasting betaald te worden.

Succes.

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2013 om 21:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor de goede orde. Tegen al opgelegde aanslagen die definitief zijn, kan normaal gesproken geen bezwaar meer worden gemaakt. Dat bezwaar wordt wel in behandeling genomen, maar niet ontvankelijk verklaard i.v.m. het verlopen van de termijn, maar de Inspecteur zal deze bezwaren wel honoreren door ze "ambtshalve" af te wikkelen.

tijger1
door tijger1 - Apr 12, 2013 om 23:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw eerste stappen moeten dus zijn: nagaan of er geen premievrijstelling van toepassing is. Zo ja, premie claimen bij Aegon, zo nee, aangiften doen of bezwaar maken.

Als het nee is en u zou toch willen afkopen, dan bij belastingdienst informeren over die verklaring, dan zit u dus niet aan die 72 %.

claridge
door claridge - Apr 13, 2013 om 20:23
17 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 12 apr 2013, 23:06]Uw eerste stappen moeten dus zijn: nagaan of er geen premievrijstelling van toepassing is. Zo ja, premie claimen bij Aegon, zo nee, aangiften doen of bezwaar maken.

Als het nee is en u zou toch willen afkopen, dan bij belastingdienst informeren over die verklaring, dan zit u dus niet aan die 72 %.

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2013 om 20:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom quote u mij?

claridge
door claridge - Apr 13, 2013 om 20:30
17 Antwoorden / 13 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 12 apr 2013, 23:06]Uw eerste stappen moeten dus zijn: nagaan of er geen premievrijstelling van toepassing is. Zo ja, premie claimen bij Aegon, zo nee, aangiften doen of bezwaar maken.

Als het nee is en u zou toch willen afkopen, dan bij belastingdienst informeren over die verklaring, dan zit u dus niet aan die 72 %.

Ik wil U graag bedanken voor de goede tips.
Maandag ga ik gelijk Aegon bellen.
Groet MJ

tijger1
door tijger1 - Apr 13, 2013 om 20:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Graag gedaan, laat u goed voorlichten en niet afschepen. Voordat u ook maar überhaupt tot afkoop overgaat, moet u echt eerst alle mogelijkheden onderzocht hebben, zodat u precies weet wat u doet.

Succes.