ka
door kaatjekraai May 4, 2019 om 16:29
Geldzaken & recht

Afronden per product bij de kassa

Bij het afrekenen van twee producten bij de BONI in Utrecht van €2,99 zag ik tot mijn verbazing dat de kassa gelijk twee keer €3,00 aansloeg.
Toen ik zei dat dit volgens mij niet mag zei de kassiere dat ze niet met centjes (!) werken.
Ik zei ik ga pinnen en betaal nu dus 2 cent teveel en moet wel werken voor mijn centen.
Ik vertelde haar dat ze pas mag afronden op het toaal en dat ik met pin geen afgerond bedrag betaal maar gewoon het bedrag wat mijn boodschappen kosten.
Nou daar heb ik geen vestand van zei de kassiere en daarmee was de kous af.

Staat de winkel hier in zijn recht of is dit toch een soort stiekeme prijsverhoging?

9909 14 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 4, 2019 om 16:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen
ma
door malty - May 4, 2019 om 16:37
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Als ze niet met centen werken waarom is het product dan 2,99 geprijsd en niet 3 euro?
Per product afronden mag niet, alleen het totaal bedrag mag afgerond worden.
U had naar de filiaalhouder moeten gaan.
Voor 2 producten is het met contante betaling €6 en voor 3, €8,95, met pinnen geen afronding.

gerbera
door gerbera May 4, 2019 om 16:44
7372 Antwoorden / 14 Vragen

waarom is het product dan 2,99 geprijsd en niet 3 euro?

2,99 klinkt aanlokkelijk;-))

ma
door malty May 4, 2019 om 16:53
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, 2,99 klinkt veel goedkoper dan 3 euro maar als ze per product afronden moeten ze ook zo eerlijk zijn om niet 2,99 te prijzen maar 3 euro.

gerbera
door gerbera - May 4, 2019 om 16:40
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Hier is sprake van een "stiekeme"verhoging, de afronding dient slechts plaats vinden op het totaalbedrag. Dat de kassiëre er geen verstand van heeft is niet zo verwonderlijk. Gaat het om een zaak met meerdere kassa's dan worden deze centraal ingeregeld. Slaat de kassiëre zelf een afgeronde prijs in kunt u dit bij de manager aan het verstand brengen dat dit niet mag. Als mij dit persoonlijk zou overkomen laat ik de aankoop bij de kassa achter groet ze vriendelijk en vertrek. In uw geval moet er dus € 5,98 gepind worden en geen cent meer. U zult van die 2 cent niet armer worden maar doen ze dat bij iedere klant kan de winst aardig oplopen bij de winkelier.

tenormin
door tenormin - May 4, 2019 om 16:48
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Niet netjes wat de Boni doet. Het gaat inderdaad (bij u) maar om een paar centen maar ik zou het klachtenformulier online toch eens invullen, vraag me af wat hun antwoord zal zijn: want het mag niet als u pint.

https://www.bonisupermarkt.nl/klantenservice/135

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 4, 2019 om 17:13
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Bij 'mijn Boni' gebeurt dit niet. Dat wil zeggen, er was een tijdje geleden wel sprake dat één of twee producten op het beelscherm de afgerondde prijs nvertoonden maar de kassabon correct was. Ik heb wel meteen melding gemaakt aan de filiaalmanager dat dit niet geheel correct was (al was de uiteindelijke betaling wel correct). Ik heb het daarna niet meer gezien maar zal er wel weer op letten bij mijn volgende bezoek.
Als het uiteindelijke te betalen bedrag bestaat uit de optelsom van de afgeronde bedragen op 10 of 5 cent (omlaag of omhoog) is er sprake van een fout die niet acceptabel is.

Ik maakte een tijd geleden hetzelfde mee bij de aankoop van een postzegel met pinpas. De reactie daar op de afronding was 'dat als ik er 10 tegelijk zou kopen er naar beneden werd afgerond. En in de winkel stond o.a. 'klein bedrag, pinnen mag'en niets over afronden bij pinnen. Daarna kwam het ook niet meer voor.

ne
door neodutchio - May 4, 2019 om 17:56
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Maar heeft u ook daadwerkelijk meer betaald, of is dat alsnog gecorrigeerd? Wat ik nog wel eens zie bij de kassa is dat de prijs van het artikel te zien is met daarnaast de prijs die betaald zou moeten worden. Dus bij 1 stuks staat er €2,99 - €3,00. Bij 2 €5,98 - €6,00. Bij 3 €8,97 - €8,95. Op het moment dat er gepint gaat worden krijg je het juiste bedrag te zien.

diumenge
door diumenge May 4, 2019 om 22:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dit is ook mijn ervaring.

ro
door ron503 - May 5, 2019 om 09:07
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik neem aan dat de BONI net zoals andere supermarkten met een centraal kassasysteem werkt en de producten middels een scanner van de bijbehorende prijs voorziet. Prijswijzigen worden centraal doorgevoert en worden in alle filialen gehanteerd dus zou het afrondingsproces voor elk filiaal van toepassing zijn. De kassiere valt niets te verwijten want zij bepaald de prijs niet en let alleen op het te betalen totaal bedrag. Als u gaat pinnen verschijnt het te betalen bedrag op de pinautomaat en als dat bedrag 5,98 euro is geweest dan wordt de afrondingsprocedure toch op het totaal bedrag toegepast.

ad
door adriaensen - May 6, 2019 om 11:34
3 Antwoorden / 0 Vragen

ik zie dat wel vaker maar kijk eens of er werkelijk 3 euro is afgeschreven

marijke77
door marijke77 - May 6, 2019 om 11:59
158 Antwoorden / 3 Vragen

Spullen laten liggen en elders kopen. De kassiere sloeg 2 keer 3 euro aan dus daar zit de fout al, ze behoord de prijs per produkt goed aan te slaan en het totaal betaal je dan, al dan niet afgerond bij pinnen (niet) of contant betalen (wel).

ne
door neodutchio May 6, 2019 om 12:42
5165 Antwoorden / 12 Vragen

Geen idee in welk tijdperk u leeft, maar een cassiere slaat niets aan. De tijd dat er een prijs ingetikt moet worden ligt al heel ver achter ons. De cassiere scant de barcode en de computer doet de rest.

mo
door mof - May 6, 2019 om 12:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U staatin uw recht. Boni mag contante betalingen afronden mots dit is aangegeven op bijv de toegang tot de winkel of bij de kassa. Pinbetalingen mogen niet worden afgerond.

Iv
door Ivan007 - May 6, 2019 om 12:37
47 Antwoorden / 3 Vragen

Bij mij wordt als ik pin altijd het niet afgeronde bedrag afgeschreven. Cassiere noemt wel vaak het afgeronde bedrag.

simon55
door simon55 - May 6, 2019 om 12:44
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Enige tijd geleden was er n programma , dat onderzoek had gedaan naar t afronden van de boodschappen. Er blijkt op jaarbasis ruim 23 miljoen te worden verdient met t afronden van de prijzen. Vandaar dus dat de meeste boodschappen ook eindigen met n getal van 9

ki
door kieskeurig - May 6, 2019 om 14:15
25 Antwoorden / 0 Vragen

Pinbetalingen mogen niet afgerond worden, punt.

Ka
door Karel.F - May 13, 2019 om 14:23
26 Antwoorden / Vragen

Goed gedaan!