sh
door shoarma May 18, 2006 om 23:19
Geldzaken & recht

Afsluiten o.r.v.t.b.v hypotheek verplicht?

wie kan mij vertellen of een overlijdings verzekering verplicht is om af te sluiten ,en de premie in 1 keer te betalen m.b.v 2ehypotheek ,en niet zelf een keuze te maken,p/m of 1malige storting, dit is mij niet verteld door de adviseur destijds , kan dit zzomaar ??? m.vr.gr

366 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - May 18, 2006 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Shoarma

Bij een hypotheek zal de verstrekker inderdaad eisen dat je een overlijdensrisicoverzekering neemt. Dit mogen ze sowieso eisen als de lasten niet te betalen zijn voor de achterblijver bij overlijden van een van jullie.

MAAR: de keuze hoe je die premie voldoet is aan jou. Niemand kan jou verplichten om die premie ineens te moeten voldoen. Het komt mij voor dat je adviseur op jacht is naar provisie.

Enerzijds omdat een ORV tegen eenmalige premie hem meer oplevert aan provisie en anderzijds omdat jij dan een hogere hypotheek sluit, wat hem ook nog eens extra provisie oplevert.

Twee vragen: hoe groot is het deel van je hypotheek dat aflossingsvrij is en bij welk bedrijf heb je dit advies gekregen?

Confronteer je adviseur hier sowieso mee. Buigt hij niet, dan ergens anders je hypotheek sluiten.

groet en succes, Cannacampo

ve
door verwijderd - May 19, 2006 om 11:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvullend: het heeft er schijn van de de adviseur u misleidend heeft geadviseerd. Kijk in die context goed na welke informatie hij/zij bij u achter liet en let met name op de kleine letterjes. Liet hij niets achter resp. niets te vinden m.b.t. het in één keer moeten betalen dan is er mogelijk dus sprake van misleiding.

Is hier overigens wel sprake van een overlijdensrisico verzekering? Ik vraag dat omdat een dergelijke verzekering in de regel maandelijks of drie maandelijks etc moet worden / kan worden voldaan.

Er lijkt mij hier sprake te zijn van een koopsompolis of iets dergelijks. Mogelijk wil Canacampo hier ook zijn licht over laten schijnen?

ve
door verwijderd - May 19, 2006 om 12:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Gerrit,

ORV tegen koopsom bestaat weldegelijk, maar is inderdaad ongebruikelijk.

groet, Cannacampo

ve
door verwijderd - May 19, 2006 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Cannacampo en Gerritaltena slaan de spijker op de kop. Dit riekt naar een op provisie van de tussenpersoon welke premie bovendien in een keer is verdiend en dus kan worden opgestreken. Laat u dus vooral niet beetnemen en sluit eventueel via internet rechtstreeks een risicodekking af.

ve
door verwijderd - May 19, 2006 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste canacampo,ten eerste alle drie bedankt voor de reacties,het is een o.r.v verzekering t.b.v 1e hypotheek, maar betaald via 2e z.g. krediethypotheek ,waardoor ik nu een 2 keer zo hoge hypotheek bezit waar ik heeel lang aan vast zit,ik ben ook van plan om stappen te ondernemen tegen jeraad het al, de dsb bank! ik voel me flink ge....d!!!m.vr.gr