Jo
door Josee01 Dec 13, 2021 om 11:18
Geldzaken & recht

Airb&b t.o.v. Woningnood

Ik begrijp niet dat de maatregelen die de gemeente Amsterdam heeft genomen ten aanzien van beperking AirB&B in verband met de woningnood en het tegengaan van huisjesmelkers, deze maatregelen niet landelijk ingesteld worden. Het is echt walgelijk als mensen hun baan opzeggen en als inkomstenbron AirB&B's houden, terwijl er zo een grote woningnood is.

2269 7 Rapporteer

Topantwoord

ju
door juliomariner - Dec 13, 2021 om 11:54
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Er zit even een probleem: mag de overheid beslissen wat u met uw eigendom doet?
U hebt 2 auto's en mag deze gebruiken maar de overheid bepaald dat u er niet 1 voor een korte periode aan de buurman mag uitlenen, hoe zou u dat vinden?
Ik heb er toch wat moeite mee. Ik vraag mij dan ook af hoe juridisch houdbaar zijn de maatregelen zoals in Amsterdam?

tenormin
door tenormin - Dec 13, 2021 om 12:26
16844 Antwoorden / 108 Vragen

Lijkt mij dat als men zijn baan opzegt en vol voor Air B&B gaat, er toch inkomsten ergens vandaan moeten komen. Zo iemand neemt dan toch niet meer woonruimte in beslag? Zeker niet als het ook nog eens zijn/haar eigen huis is.

gerbera
door gerbera - Dec 13, 2021 om 13:41
7370 Antwoorden / 14 Vragen

Verdiep u nog eens in de reden van de maatregel, dit heeft niets met de woningnood te maken maar de overlast die door de tijdelijke huurders wordt veroorzaakt. Daarbij gaat het hier niet om leegstaande maar bewoonde woningen die verhuurd worden. En als je in staat bent je baan op te zeggen moet je over een aardige spaarpot beschikken want het zeker geen vetpot om er van te kunnen leven. En in het ongunstigste geval kost het je, door het "sloop"gedrag van de huurders, zelf nog een hoop geld want een schadevergoeding zit er in de meeste gevallen niet in.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 13, 2021 om 13:52
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je met een  bovengemiddelde opleiding  voor 4 jaren elders moet gaan werken?

Verkopen kan maar  terug kopen een ramp.

Wegens de onzekerheid van  plotseling werk kwijt raken en eerder terug moeten  wil je wel dat huis hebben.

In de opslag alle persoonlijke zooi en  de  rest verhuren is zeer rendabel.

Huurders met jaarcontract  is dan  leuk, maar AIR B&B  kun je er  sneller uit krijgen door niets meer te boeken!

Als je buurvrouw de sleutel en controle doet voor  iets bijverdienen?

Van de beloofde  4 jaren werden het er  2 jaren en 7 maanden!

Verkopen of voor langer verhuren was dan een probleem geweest.

Dus voor U over alle  aanbieders gaat klagen?

Ook studenten die  enkele maanden stage  moeten lopen elders doen hetzelfde voor  die periode.

Maar hoe haalde je een huisjesmelker en tijdelijk elders werkende  uit elkaar?

Op papier bleven ze er vaak wonen!

rj
door rjw - Dec 13, 2021 om 14:00
3276 Antwoorden / 5 Vragen

A) er zijn maar weinig mensen die hun baan opzeggen en een fulltime salaris verdienen aan het verhuren van hun vastgoed. In Amsterdam is de gemiddelde omzet ca. 15.000 euro, dus hoogstens een leuke bijverdienste. In andere steden is het nog minder, dus echt niet genoeg om van te gaan leven.
B) het zijn vaak geen complete woningen die worden verhuurd via Airbnb, maar kamers of etages
C) veel mensen gebruiken de woning ook zelf en verhuren dit alleen als ze er zelf niet zijn

Onder aan de streep zou zo'n maatregel die je voorstelt dus zo goed als niets opleveren om de woningnood te bestrijden maar zorgt wel voor veel gedoe.

Deze kan ook weer in het laatje ""Simpele oplossingen voor complexe problemen die daardoor toch niet werken."

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 13, 2021 om 14:31
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Vreemde net geen sloop panden kunnen erg voordelig in aankoop zijn, zelfs  Amsterdam!

Mijn zoon kocht in de randstad een pand met Asbest en  Olie lekkage!

Zwaar onder de vraagprijs en in staat van ontbinding!

Vele weten hoe ik liever voordelig zelf Asbest verwijderde,  offerte was  erg hoog en 3 jaren wachten?

Ik had na ruim 2 weken er een nieuw asbestvrij dak met  isolatie erop!

Olie, dat was jarenlang  snurrie weg pompen en water filteren en nu  8 jaren later nihil  eindelijk.

Veel ruimte  en  mogelijkheden voor lagere prijs.....

Als je  iets bewoonbaars kocht voor hoge prijzen of  veel herstel werk laat doen?

Vele verdiende er niets aan...    en als je zelf doet   geen €60,- per uur voor vakman!

En vergeet niet;  in 2015 stonden vele panden nog langer dan 1 jaar leeg en gingen nog onder de vraagprijs weg!

Nu 6 jaren later zijn vele bouwbedrijven  verdwenen  en  is er een groot tekort.
Toen moeste vele bedrijf sluiten en  nu maar klagen?

ju
door juliomariner Dec 13, 2021 om 18:22
1329 Antwoorden / 2 Vragen

weer eens last van uw dikke duim

rj
door rjw Dec 13, 2021 om 20:18
3276 Antwoorden / 5 Vragen

PC, laat die fles een keer staan. Dan komt er misschien nog een keer wat zinnigs uit.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 13, 2021 om 16:40
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Dan toch ook nog dit: de maatregelen die men neemt hebben uitsluitend betrekking op AirB&B d.w.z. het tijdelijk verhuren van vrije kamers of soms zelfs kamers die niet vrij zijn.
en men soms zelfs zelf elders gaat wonen (goedkoper) Het is altijd mogelijk om uit als inkomstenbron een 'echte 'Bead en Breakfast'te starten en zie dan o.a. Schrijf uw bed & breakfast in bij KVK en regel meteen uw aanmelding bij de Belastingdienst Als u een B&B start, moet u die inschrijven in het Handelsregister van KVK. KVK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. U hoeft uw onderneming niet apart bij de Belastingdienst aan te melden. ondernemersplein.kvk.nl/stappenplan-bb-beginnen-in-10-stappen/ . Men blijft er dan ook zelf wonen en er is dan sprake van hiervoor speciaal ingerichte kamers etc. En m.i. dan echt wel anders dan gelegenheidsverhuur via AirB&B.

Jo
door Josee01 - Dec 14, 2021 om 15:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijnheer Juliomariner. Als u 2 auto's bezit en u leent een van de auto's kort uit: wat doet u voor de rest van de tijd met die tweede auto? Gewoon laten staan en er niet mee rijden???

gerbera
door gerbera Dec 14, 2021 om 15:27
7370 Antwoorden / 14 Vragen

Als u 2 koffie apparaten heeft en u leent er een uit wat doet u voor de rest van de tijd met die 2e, gewoon laten staan en deze niet gebruiken? Net zo'n simpele vraag als die van u maar soms kun je iets wel een tijdje missen en er dan een ander mee helpen.

ju
door juliomariner Dec 17, 2021 om 20:41
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Dat gaat toch niemand wat aan wat ik met mijn eigendom doe.
We leven niet in Noord Korea.

rj
door rjw Dec 18, 2021 om 11:52
3276 Antwoorden / 5 Vragen

De meeste auto's staan sowieso het grootste deel van de tijd stil. Allemaal maar in beslag nemen dan om ze elders in te zetten?