Bakkerrtje
door Bakkerrtje Aug 14, 2021 om 20:20
Geldzaken & recht

Airco van buren staat op ons dak

Onze buren hebben onlangs een airco laten plaatsen, nou staat die op ons dak.

Ik neem aan dat ik in mijn recht sta als ik mijn buren vraag deze te verwijderen?

En wat nou als win lekkage krijgen door hun airco?

Alvast bedankt

20225 25 Rapporteer

Be
door Bewaklu - Aug 14, 2021 om 20:24
132 Antwoorden / 1 Vragen

Als dat inderdaad zo is dan zou ik de buren eens vragen hoe dat mogelijk is en verzoeken deze airco te verwijderen. Bij een huurhuis ook even de wbv inlichten.
Eventuele lekkage moet u wel kunnen bewijzen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 15, 2021 om 09:40
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Een kleine opmerking: heel veel huurwoningen zijn niet in eigendom van een wbv en dan is het een kwestie van inschakelen van de verhuurder.

vd
door vdlieuw - Aug 14, 2021 om 20:50
211 Antwoorden / 6 Vragen

Normale situatie zou zijn dat die buren met u overleggen. Als dat niet zo is dan schort er iets aan de relatie met uw buren ijkt me. Als u echt voor 100% zeker weet dat het op uw dak staat, foto's nemen en gaan praten met die buren. Als ze voet nij stuk houden dan, afhankelijk van de situatie (huurwoning van woningcoop.
 of koophuis) dasr meldong vsn maken evt. dus ook bij gemeente. En  weer afhankelijk van situatie, zelf demonteren of deurwaarder inschakelen.

me
door mein33 Aug 14, 2021 om 21:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Altijd afblijven, nooit  zelf aan een airco gaan rommelen, want dan heb je pas echt de poppen aan het dansen.
Montage en demontage mag uitsluitend door een gecertificeerd bedrijf plaatsvinden.

justmeagain
door justmeagain Aug 14, 2021 om 23:56
623 Antwoorden / 8 Vragen

Ik snap de deurwaarder niet zo goed in deze.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 15, 2021 om 10:53
16879 Antwoorden / 202 Vragen

@JUSTMEAGAIN: o.a. art BW 6:174! Strikt formeel bij een zaak bij sector kanton niet nodig, wel handig.

koekeloer
door koekeloer Aug 16, 2021 om 11:05
562 Antwoorden / 18 Vragen

wat heeft de gemeente hier mee te maken?

mahadma
door mahadma - Aug 14, 2021 om 20:50
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Stuur ze een aangetekende brief met bericht van ontvangst met inhoud dat u ze dringend, d.w.z. 2 weken na datering verzoekt hun airco te verwijderen en de schade te herstellen van hun illegaal geplaatste airco. Daarna als er geen reactie komt naar de kantonrechter. Oké, de relatie is verziekt, mocht er met ze te praten zijn, los het eerst mondeling op, scheelt ruzie, kan dit niet regegeld worden onder buren op vriendschappelijk nivo, dan of de eerste optie of de rijdende rechter.

tenormin
door tenormin - Aug 14, 2021 om 20:59
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Zoals al geadviseerd, een eventuele Woningbouw erover contacten, echter, ik neem aan dat het een koophuis is. Dus dan VvE op de hoogte brengen en de rest van de stappen: is al uitgelegd door anderen. Lijkt mij dat er al iets niet klopt met omgang buren, anders doet men zoiets uiteraard niet. Hoop dat men reageert op uw aangetekend schrijven, succes.

me
door mein33 Aug 14, 2021 om 21:17
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Niet alle koopwoningen hebben een VVE.  ;-))

tenormin
door tenormin Aug 14, 2021 om 22:44
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Ik begrijp dat het veel te stil is op de Vara site en mij, telkens weer, proberen een zetje "ga eraf" te schrijven. Heb er geen "glimlach voor nodig" - zelfs brede smile -, @mein33.
Grietje, oh nee Sprietje, is ook al met me bezig geweest in onderwerp QR code. Schrijf dan eerlijk: mens, ga van de site af.

tijger1
door tijger1 Aug 15, 2021 om 11:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bij woningen in lagen boven elkaar, dus étages of appartementen is er een VvE, maar dan is het dak ook gezamenlijk eigendom.

Dus wat wordt er bedoeld met "ons dak"?

rj
door rjw Aug 15, 2021 om 11:39
3273 Antwoorden / 5 Vragen

Ook bij woningen "naast elkaar" kan er sprake zijn van een VvE. Dus zo gek is de opmerking van Tenormin helemaal niet.

me
door mein33 Aug 15, 2021 om 15:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tenormin,

U bent voor mij een zeer gewaardeerde deelnemer en derhalve begrijp ik uw opmerking jegens mij niet !

me
door mein33 Aug 17, 2021 om 08:44
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tenormin,

Geen reactie is ook een reactie en ik begrijp niet waarom ?

tenormin
door tenormin Aug 17, 2021 om 12:22
16841 Antwoorden / 108 Vragen

Laat het maar gaan @mein33, kan hier geen goede uitleg geven zonder weinig woorden.

me
door mein33 Aug 17, 2021 om 13:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tenormin,

Dank voor uw reactie.
Laat het u wel duidelijk zijn dat er achter mijn reactie niet meer zit dan wat er staat en de 'big smile' was bedoeld om dat te onderstrepen, niets meer en niets minder dan dat.

Vriendelijke groet.

me
door mein33 - Aug 14, 2021 om 21:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@bakkerrtje,

Iets meer uitleg over de situatie zou het beantwoorden makkelijker kunnen maken.
Staat de buitenunit bijv. op het plattedak van uw woning, aanbouw of garage, of staat het op het dak van een appartemnentencomplex.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 14, 2021 om 21:27
1777 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Bakkerrtje,

Kunt u, ter verduidelijking van uw vraag, iets meer informatie geven?

Om wat voor een woning gaat het?

Heeft u uw buren hierover aangesproken?

Kunt u een foto plaatsen van de situatie?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Aug 15, 2021 om 07:46
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Is dit wel foutje buren?

Als je deze koopt komen vakmansen deze plaatsen en als die over de erfgrens heen gingen

en daar vaak met bouten in jou  platte dak draaien?

Gewoon vragen   hoe of wat.....

Ze lieten plaatsen en bij  foute plaatsing  moet  dit bedrijf  het nogmaals doen en herstellen.
Maak geen Ruzie maar een  firma moet wel juiste dak gebruiken maar niet elk huis is dat even duidelijk waar de erfgrens is.

Maar ook welk dak het is... platte daken word het lastiger bitumen te vervangen later als er iets staat.
En  zonnepanelen  is ook lastiger plaatsen.

Maar  je kunt ook voor  vergoeding gaan,  leuk  bedrag en staan laten.
Maar dan  heb je later geen rechten meer als je vele panelen wilde of nieuwe dak en je hier last van hebt.

Niet jou buren maar de firma die plaatste zit fout en  hou het netjes.....

Vermoedelijk net over randje van de erfgrens... zo zitten vele panelen ook net vaak  enkele Cm over de erfgrens....

justmeagain
door justmeagain Aug 17, 2021 om 00:08
623 Antwoorden / 8 Vragen

Nog nooit gezien dat een airco monteur bouten in een plat dak draait. Een airco gaat eigenlijk al ltijd op 2 kunststof balken waarmee hij stabiel staat of op een beugel aan de muur. Maar ja wij zitten dan ook in Nederland.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Aug 17, 2021 om 09:15
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Een paar balken los op plat dak, dan moeten er  beton tegels bij tegen weg waaien,
Dat gewicht kan deuk in zwakkere houten balken dak geven of door bitumen heen drukken.

Helaas geen reactie van Bakkertje...  maar met  bouten in de balken vast gezet  gaat prima!

Ook zonne panelen zo gemonteerd,  kit onder de beugel en schroeven maar!

Beton tegels als ballast  geeft   zwembad  wegens doorzakken.

En beugel aan de muur,  hier is sprake van Dak  montage!

De kleine woning Airco moet Beton of  bouten hebben.

ro
door ronny530 - Aug 15, 2021 om 09:29
2789 Antwoorden / 41 Vragen

Weet u wel zeker dat de airco unit op het dak van van uw woning is geplaatst want schijn kan bedriegen, het lijkt dan alsof de unit op uw dak staat maar hoeft niet zo te zijn. Een airco unit die buiten de woning wordt geplaatst veranderd de woning ansich en mag enkel met een omgevingsvergunning van de gemeente worden geplaatst dus zal het in theorie niet mogelijk zijn dat de unit op het dak van uw woning is geplaatst. Het lijkt me voor uw buren ook niet zinvol om te doen want ze schieten er niets mee op want als ze willens en wetens uw dak gebruiken om de unit op te plaatsen moeten ze die na een klacht van u weer verwijderen en dat kost bakken met geld.

rj
door rjw Aug 15, 2021 om 11:41
3273 Antwoorden / 5 Vragen

Inderdaad. Ik keek pas eens naar het dak van mijn woning (vanaf een balkon van een naburig apparatementencomplex en het leek alsof de luchtpijpen bij de buren uit het dak kwamen. Maar het is toch echt gewoon mijn dak op die plek. Het is op een dak ook niet simpel te zien waar het ene huis stopt en het andere begint. Het is 1 lap bitumen, die worden niet tot op de rand van een woning gelegd.

pe
door pebk Aug 16, 2021 om 11:49
581 Antwoorden / 0 Vragen

Wat bitumen betreft hebben we wel aangekondigd bij de buren dat de dakdekker tot een meter overlap aan hun kant zou overlappen. Als je dat vantevoren doet is het meestal geen probleem (mits je fatsoenlijk met de buren om gaat).

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 15, 2021 om 09:38
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Ik heb deze reactie  na nog eens goed te hebben gelezen hier en daar aangepast:

Als al genoemd: ga in overleg met de buren en stel dat het plaatsen van de airco op uw dak niet mag.  In beginsel is er zelfs sprake van onrechtmatighandelen. De airco is zonder uw toestemming geplaatst.

De airco dient verwijderd te worden en eventuele schade etc. dient te worden hersteld resp. ook dient geregeld te worden dat er ook geen (lekkage?) schade kan ontstaan.
De wetgeving stelt dan (o.a) : https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-6/

Dat is dan eerst een kwestie voor uw buren om daar de installateur op aan te spreken maar dat kunt u dan ook zelf doen, in eerste instatie mondeling maar dan als dat geen resultaat heeft middels een aangetekend te verzenden brief zoals bijv. @MAHDMA5 al aangaf (https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/ ). De installateur had geen toestemming van u om te plaatsen/wijzigingen aan uw woning aan te brengen resp.zelfs zich niet op uw woning te bevinden.  Dat betekent dat er sprake is geweest van gepleegd hebben plegen van huisvredebreuk https://maxius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel138

Indien de airco daarna niet wordt verwijderd zit er niets anders op dat verplaatsing te vorderen, eventueel zelfs met oplegging van een dwangsom als dat niet gebeurt en dat betekent dat u dat u de sector kanto van Rechtspraak dient in te schakelen. Indien dat geen resultaat heeft kunt u zelf een vordering instellen via de Kantonrechter . In beginsel kunt u dat zelf maar het is dan meer zinvol om dat via een deurwaarder te doen  en dan om op zijn minst nader advies te vragen bij - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl waar men zeker ook een voorbeeldbrief voor u zal hebben,  ok voor een een in eerste instatie door u te zende aangetekende brief. . U kunt ook deze aanwijzing volgen vereniging eigen huis contact en vragen om juridische hulp. Men zal dan wel stellen dat men verwacht dat uw lid bent.  Aanvullend nog even dit: u kunt de brief ook afgeven

Is er (toch) sprake van een huurwoning, schakel dan die in omdat de plaatsing op diens eigendom gebeurde.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 15, 2021 om 10:41
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Hoewel ik dat niet afleid uit uw vraag: Als er sprake is van een appartement en het is een airco van de benedenburen, schakel dan de VvE in.

En nog een ps. Als men negatief reageert op uw verzoek / aanmaning, dan bent u zelfs gerechtigd om een en ander op kosten van uw buren te laten verwijderen en eventuele montageschade te laten repareren.

Indien de woning uw eigendom is!  @BAKKERRTJE, het is wel handig dat u reageert op gestelde vragen betreffende onduidelijkheden in uw vraag (zoals is het een eigen woning etc.?).

rj
door rjw Aug 15, 2021 om 11:43
3273 Antwoorden / 5 Vragen

Als er sprake is van een VvE dan is het dak van iedereen. Dan kan er hoogstens nog sprake zijn dat de buren een airco hebben geplaatst tegen de voorwaarden zoals beschreven in het HHR in. Maar dan krijgen we een hele andere vraagstelling. Dan is het niet aan TS om te gaan praten, maar aan het VvE-bestuur.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 15, 2021 om 16:57
16879 Antwoorden / 202 Vragen

@RJW ?? Ik schreef dit Citaat: 'Hoewel ik dat niet afleid uit uw vraag: Als er sprake is van een appartement en het is een airco van de benedenburen, schakel dan de VvE in'. En dat betekent toch echt niets anders dan dat Ts dit moet voorleggen aan het VvE bestuur en dat bestuur dan actie moet nemen. Het initiatief ligt wel bij Ts. Overigens, Ts heeft de door een aantal van ons gevraagde nadere info niet gegeven. Overigens leek het mij wel duidelijk dat nu Ts het over hun dak had het geen appartement zou zijn. Maar herhaald, op navraag bleef het antwoord uit.

Bakkerrtje
door Bakkerrtje Aug 16, 2021 om 20:10
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om eigen woningen, rijtjeshuis, BG en 1e etage, daarboven het dak, foto toegevoegd wat betreft de situatie.

Bedankt in ieder geval voor alle reacties iedereen

JanF42
door JanF42 Aug 17, 2021 om 12:36
31 Antwoorden / Vragen

......

leonardes
door leonardes - Aug 15, 2021 om 13:12
2 Antwoorden / 1 Vragen

op jou dak heeft niemand wat te zoeken tenzij er bv onderhoud aan goot ofzo nodig is,sommeer ze om weg te halen of verplaatsen

Topantwoord

sira
door sira - Aug 15, 2021 om 16:12
2354 Antwoorden / 24 Vragen

Zou hij inderdaad op uw dak staan, dan hebben de monteurs iets verkeerd gedaan. Zijn uw buren er zelf wel van op de hoogte? Of hebt u nog niet met hen gesproken?

Bakkerrtje
door Bakkerrtje - Aug 15, 2021 om 22:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hier de situatie, links is mijn dak, rechts dat van de buren.

tijger1
door tijger1 Aug 16, 2021 om 00:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus zij hadden geen plek meer door hun zonnepanelen? Weg met die zooi.

justmeagain
door justmeagain Aug 17, 2021 om 00:10
623 Antwoorden / 8 Vragen

Edit

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Aug 18, 2021 om 12:56
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Geeft deze Airco   slagschaduw  op  jou panelen links?

Ik zie lager pijpje, vermoedelijk van jou zelf er nu recht voor staan...

Maar bij schaduw op jou panelen in lage winter zon  is het  in jou nadeel, ze kunnen vlak naast de rechts  geplaatste palenen het er vlak naast zetten... dat is geen enkel probleem.

gerbera
door gerbera - Aug 16, 2021 om 11:36
7369 Antwoorden / 14 Vragen

U hoeft dit niet te accepteren en zou de buren verzoeken deze te verwijderen. Blijkbaar gaan de buren er van uit dat alles maar kan, gelet op het feit dat ook de steunbeugels van de zonnepanelen op uw dak gemonteerd zijn en de panelen deels over uw dak hangen. Dit zou betekenen dat als u zonnepanelen wilt nemen u al ruimte kwijt bent op uw eigen dak. Als de buren geen plek op hun eigen dak hebben zullen ze de unit aan hun gevel moeten hangen.

Bakkerrtje
door Bakkerrtje Aug 16, 2021 om 20:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja het hoedje rechts van de airco is van de buren, dus dat dit wel goed, snap gewoon niet dat ze deze niet gewoon in de lijn van hun eigen hoedje hebben gezet..

mahadma
door mahadma - Aug 16, 2021 om 12:02
11559 Antwoorden / 51 Vragen

Na de foto is het volstrekt helder, dit mag en kan niet. De buren zullen een zonnepaneel moeten verwijderen vrees ik. Harde actie ondernemen!

mo
door mof - Aug 16, 2021 om 12:23
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als het uw dak is kunt u dit eisen. Als het een gezamenlijk dak is dan moet u afspraken met uw buren maken. Als u in een huurwoning woont kan de verhuurder bepalen of de airco terecht is of niet. Zeker als uw buren van dezelfde verhuurder huren. Uiteraard is bij lekkage de buurman/vrouw aansprakelijk te stellen voor de schade.

1paul
door 1paul - Aug 16, 2021 om 15:56
3163 Antwoorden / 0 Vragen

lekker op hun eigen dak laten zetten, sommeer ze dit per direct te doen....

me
door mein33 - Aug 16, 2021 om 19:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zo'n buitenunit staat op een paar tegels o.i.d. en kan heel makkelijk verschoven worden, maar er moet wel voorzichtig met de leidingen worden omgegaan.
Vraag de buur om de leverancier de unit te laten verplaatsen of laat ze het zelf doen, klusje van niks.

Bakkerrtje
door Bakkerrtje Aug 16, 2021 om 20:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Oh kijk dat wist ik niet, das wel prettig.

Maar raar dat zo'n bedrijf dat niet zelf ziet

gerbera
door gerbera - Aug 16, 2021 om 21:50
7369 Antwoorden / 14 Vragen

Kan het even niet meer volgen, u schrijft dat het rechter ontluchtingspijpje van de buren is hetgeen betekend dat de scheiding van daken zich tussen de 2 pijpen bevindt. In dat geval zou de kast dan ongeveer een meter naar rechts verplaatst moeten worden maar dat dit gezien de zonnepanelen mogelijk het probleem zou zijn geweest. Ik zou dan toch eerst maar eens met de buren gaan praten, mogelijk dat zij er geen weet van hebben dat de unit op uw deel staat en dat zelfs dat de monteurs het niet eens in de gaten hebben gehad dat ze op uw dak bezig waren. En wilt u hem echt daar weg hebben, wat uw recht is, zullen ze hem aan hun gevel moeten hangen. Maar is mijn vraag of het de moeite waard is daarmee mogelijk in onmin met uw buren verder te moeten leven.

Bakkerrtje
door Bakkerrtje Aug 16, 2021 om 22:19
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ja kijk ik snap dit, maar mocht ik in de toekomst mijn aantal zonne panelen wil uitbreiden, of zelf een airco wil plaatsen of wat dan ook dan staat die daar en dan is het misschien van: ja had je dat niet eerder kunnen zeggen..

sira
door sira Aug 16, 2021 om 22:59
2354 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vermoed ook dat de buren er geen weet van hebben en de monteurs zullen het mogelijk niet opzettelijk hebben gedaan. Daarom ben ik benieuwd wat de buren zeggen en hoe zij reageren. Misschien stellen zij uit zichzelf wel voor om de kast door het bedrijf te laten verplaatsen.

panter22
door panter22 Aug 17, 2021 om 09:02
6599 Antwoorden / Vragen

Misschien hebben de monteurs de unit achter het verkeerde ontluchtingspijpje gezet.
En als je nu niet doorzet, dan krijg je uiteraard van de buren te horen dat je het eerder had moeten zeggen.
Nu kan de unit mogelijk zonder extra kosten verplaatst wordenn. En als je over een paar jaar komt niet. Het klopt niet en je blijft er mee zitten als je nu niets doet. Dus even naar de buren.

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2021 om 00:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De buren moeten toch al wel geweten hebben dat zij ivm hun zonnepanelen geen ruimte meer op hun dak hadden om ook nog een airco te plaatsen. Weg met dat ding.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 17, 2021 om 08:46
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor uw reacties. Laat ons nog weten hoe de buren resp. de installateur reageren.

aurora1
door aurora1 - Aug 22, 2021 om 19:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Laat ze dat ding per omgaande weghalen. Het ding heeft niets op uw dak te zoeken en kan voor u in de toekomst zelfs problemen gaan geven. Het is ook erg brutaal om dat zomaar te doen.

gerbera
door gerbera - Aug 22, 2021 om 22:17
7369 Antwoorden / 14 Vragen

@bakkerrtje schreef.
Ja kijk ik snap dit, maar mocht ik in de toekomst mijn aantal zonne panelen wil uitbreiden, of zelf een airco wil plaatsen of wat dan ook dan staat die daar en dan is het misschien van: ja had je dat niet eerder kunnen zeggen.

Zo u zelf daar zonnepanelen wilt plaatsen zit u al met de ontluchtingspijp die dan in de weg staat. En ook die halve meter van de airco verplaatsen zal geen zoden aan de dijk zetten u zou uw kast er dan naast kunnen zetten. Maar nogmaals het is uw goed recht hem te laten verwijderen maar bespreek dat rustig met uw buren.