door wilma01 Oct 9, 2008 om 17:27
Geldzaken & recht

Ak bank en credit europe

Kan ik nog steeds geld op deze banken houden ?????

vr.gr.

1170 26 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Buitenlandse centrale banken die in de zogeheten Europese
Economische Ruimte vallen (banken uit de Europese Unie, Noorwegen, IJsland,
Zwitserland en Liechtenstein) zijn wettelijk verplicht spaarders een minimale
garantie van €20.000 te bieden. Je krijgt als rekeninghouder dan bij een
faillissement minimaal de eerste € 20.000 van je spaargeld terug van de centrale
bank van dat land.

Voor banken uit die landen die daarnaast aanvullend
deelnemen aan het Nederlandse depositogarantiestelsel, staat de Nederlandsche
Bank vervolgens garant voor het overige bedrag. De DNB vult aan tot maximaal
€ 100.000 per rekeninghouder. Dit geldt ook voor banken die gewoon onder
het Nederlandse Depositostelsel vallen.

Dus niet alleen voor de IJslandse bank geldt de
verantwoordelijkheid tot uitbetaling van de eerst € 20.000,--, maar voor
alle banken uit de landen, die in de 1e alinea genoemd worden. En
lang niet alle banken uit de landen nemen deel aan het Nederlandse
depositogarantiestelsel.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 17:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bank gewoon als Nederlandse banken beschouwd worden, omdat
ze een statutaire vestigingsplaats in Nederland hebben. Het zijn zelfstandige,
Nederlandse ondernemingen. Dat ze toevallig eigendom zijn van een buitenlands
bedrijf, zoals de AT Bank eigendom is van de grote Russische Alfa Bank, doet er
niet toe.

De vestiging in Amsterdam van de AT Bank is een zelfstandige
vestiging. De vraag is of de grote Russische eigenaar, de Alfa Bank, bijspringt
als er problemen zouden zijn met de uitbetaling van de eerste
 € 20.000,--.  Ze zijn daartoe
niet verplicht.

Voor
banken die niet gevestigd zijn in de Europese Unie, Noorwegen, IJsland of
Liechtenstein en die in Nederland vanuit een bijkantoor werken (dus geen
statutaire vestiging hebben in Nederland) gelden afwijkende regels.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 18:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag wilma01,

Het is onder de huidige omstandigheden verstandig om je spaargeld niet op dit soort banken te houden. Mijn advies is dus: haal het er af en neem bij een of meer van de 3 grote banken een deposito van 5,2% voor 1 jaar of stort het op een internet- of toprekening.

Sukses en met vriendelijke groet, Read3.

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Read . Lijkt het je niet verstandig dat je  alles wat met banken te maken heeft ,overlaat aan vladja ,Kruip er niet iedere keer onder voor de gele streep .Fred

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 21:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

de 1e regel van het tweede deel is weggevallen. Die is:

Allerlei buitenlandse
banken (AT Bank, Yapi Kredi, AK Bank, Credit Europe) worden voor de
Nederlandsche

Vladja

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

de icesave had ook garantie. Dus wat kan ik nu het beste doen?

ve
door verwijderd - Oct 9, 2008 om 23:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op de site van DNB kunt u alle informatie over e.e.a. vinden.

vr.gr.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2008 om 11:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarop baseer je je advies, read?

De genoemde banken vallen onder de Nederlandse garantie tot 100000 euro.

Fortis is een grote bank, maar kwam toch in de problemen.

Het aandeel ING zakt.

Is een deposito verstandig, je geld vastzetten als het juist handig lijkt het snel te kunnen verkassen bij negatieve berichten?

ve
door verwijderd - Oct 10, 2008 om 11:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@astoria: @ Read . Lijkt het je niet verstandig dat je  alles wat met banken te
maken heeft ,overlaat aan vladja ,Kruip er niet iedere keer onder voor
de gele streep .Fred

Ik ben het om twee redenen niet met je reactie eens.
1) Iedereen heeft hier het recht om te reageren, zolang er behoorlijk Nederlands gebruikt wordt.
2) Wanneer je kijkt naar de vraag, dan zul je meteen zien dat vraagsteller geen financiëel specialist is; dat is geen enkel punt maar dan kun je het beste komen met een simpel en duidelijk antwoord.
Het advies om een rentespaarrekening te openen bij een solide Nederlandse bank vind ik daarom zo gek nog niet, zou ik ook doen.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2008 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt met een gerust hart bij de AT bank, AK bank, NIBC en Credit Europe bankieren aangezien dit géén buitenlandse banken zijn en onder het garantiestelsel van de DNB valt. Ik heb ook mijn geld (behoorlijk wat) hierop staan en zou dit echt niet doen als dit niet zo was. Meidam heeft het echt wel bij het juiste eind. Vladja en van Berkel ga nog maar eens goed de websites na van de banken en de dnb dan kom je er wel achter dat jullie ongelijk hebben. Ik word zo moe van die paniekzaaierij van al die mensen. Lees ook het forum op www.spaarinformatie.nl maar eens door. Staat nuttige informatie op. Als de mensen in paniek raken dan gaan nog meer banken onnodig vallen. Blijf dus gewoon rustig bij die kleine banken met de hoge rentes.

Afgehaald van de CEB:

Credit Europe Bank N.V. is een Nederlandse Bank met haar hoofdkantoor in Amsterdam.

Het Nederlandse Ministerie van Financiën heeft besloten de garantie op spaartegoeden per direct te verhogen tot
€ 100.000. Uw spaargeld bij Credit Europe Bank N.V. is daardoor tot een bedrag van
€ 100.000 per persoon gegarandeerd. Credit Europe Bank N.V. heeft een algemene bankvergunning van De Nederlandsche Bank N.V., de enige toezichthouder voor al haar bancaire activiteiten ook buiten Nederland. Voor meer details www.dnb.nl

ve
door verwijderd - Oct 10, 2008 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt het, dat de garantie regeling tot 100000 euro maar voor 1 jaar geldig is?

ve
door verwijderd - Oct 10, 2008 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Niekie, ik vraag mij steeds weer af of je de eerste 20.000 van de ATB en CEB in Rusland/Turkije moet halen?

mvg.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2008 om 12:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Opgelet ! De Nederlande AK-vestiging in Rotterdam is een zelfstandig bankbedrijf, dat losstaat van hun Turkse "moeder " in Istanbul. De AK-bank Ned. ligt al jaren aan het Turkse moederinfuus en heeft volgens mijn weten en de jaarcijfers over 2007 nog nimmer een eurocent winst gemaakt. Wat als die money flow kraan wordt dichtgedraaid, laat zich raden. Staar u niet blind op hoge (buitenlandse) spaarrentepercentages. Liever iets minder % dan onzekerheid over solvabiliteit. Vele Icesavers plukken nu de wrange "vruchten", laat dit u niet overkomen.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2008 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Anglo: Het geld wordt volledig door de DNB gedekt. Kijk maar eens op http://www.registers.dnb.nl. Als daar een nederlandse plaats achterstaat bij statutaire plaats dan is deze bank 100% Nederlands. Enige uitzondering was Icesave en Argenta. Bij de kleine banken met hoge % loop je dus echt geen risisco. Believe me, als dit niet zo zou zijn zouden wij heus niet bij zo'n banken gaan met een kleine ton.

Estestpro: En als ze vallen dan draait de nederlanse bank daar wel voor op. Maar zolang er niemand in paniek massaal geld vanaf gaat halen zal deze bank niet failliet gaan. Ik zit alleen maar bij de kleine banken met hoge rentes (gemiddeld 5,3%). Icesave zag ik ook niet zitten omdat je daar in Ijsland voor moest zijn.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2008 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Anglo: Het geld wordt volledig door de DNB gedekt. Kijk maar eens op http://www.registers.dnb.nl. Als daar een nederlandse plaats achterstaat bij statutaire plaats dan is deze bank 100% Nederlands. Enige uitzondering was Icesave en Argenta. Bij de kleine banken met hoge % loop je dus echt geen risisco. Believe me, als dit niet zo zou zijn zouden wij heus niet bij zo'n banken gaan.

Estestpro: En als ze vallen dan draait de nederlanse bank daar wel voor op. Maar zolang er niemand in paniek massaal geld vanaf gaat halen zal deze bank niet failliet gaan. Ik zit alleen maar bij de kleine banken met hoge rentes (gemiddeld 5,3%). Icesave zag ik ook niet zitten omdat je daar in Ijsland voor moest zijn.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2008 om 13:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Wilma: Lees vooral de vraag en antwoorden op de volgende titel ÄT BANK EN GARANTIE SPAARGELD.

Nuttige en onnuttige info, Christina.

Die banken die U noemt zijn naar mijn mening wel safe voor zover het depositogarantiestelsel betreft

ve
door verwijderd - Oct 10, 2008 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op 23-7-'08 gaf read het volgende antwoord op een vraag of het verstandig was geld op Icesave te zetten:

''

Dag evelien23,

Er is niks mis met deze bank. De eerste 20.000 euro wordt
gegarandeerd door de Nationale IJslandse Bank en de tweede 20.000 euro
wordt voor 90% gegarandeerd de de Nederlandse Bank. Deze maximum
bedragen gelden per persoon. Bij een en/of rekening kun je de
depositogarantiebedragen verdubbelen (dus 38.000 plus 38.000 euro).

Met vriendelijke groet, Read3."

Sorry read, je hebt me een keer een goed antwoord gegeven over een probleempje met de Postbank, maar als spaardeskundige ga ik liever niet op je adviezen af.

Ook in de tijd dat je dit antwoord gaf was het bekend dat Icrsave en Argenta niet onder de depositogarantie van de Nederlandse Bank, dus van de staat vallen en dat er op zijn minst een hoop gedoe bij kwam kijken om je geld vanuit respectievelijk België en IJsland terug te krijgen.

ve
door verwijderd - Oct 10, 2008 om 17:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen is wat huiverig over zijn of haar spaargeld maar ik ben er van overtuigd dat alles goed zal komen, alleen zal het minder snel gaan als iedereen zijn spaarcentjes van de bank afhaald want dan komt er echt een crisis. We kunnen het allemaal nog even rustig aanzien en zodra het te heet onder onze voeten gaat worden kunnen we altijd nog ingrijpen maar mijn advies is om eerst te kijken of de bank waarop je spaarcentjes staan ook inderdaad door de NB garant staat zoniet zoek dan binnen Nederland een voor jou geschikte en betrouwbare bank uit, zet daar voorlopig je geld op en wacht tot alle donkere wolken verdwenen zijn dan boek je alles weer over naar je oude vertrouwde bank, rekeningnummers blijven bestaan als je er gewoon 1 cent op laat staan. Maar laat je niet teveel intimideren door alle verschillende nieuwsberichten ga vooral af op je gevoel en vraag jezelf af...wat is wijsheid....... Veel succes

ve
door verwijderd - Oct 10, 2008 om 17:51
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Oct 10, 2008 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Terughalen dat geld en safe deponeren bij een degelijke nederlandse bank bv. NIBCdirect (NIBCDIRECT.nl). Valt onder de garantieregeling van DNB en geeft ook nog eens 5.25% rente. Alles vrij opneembaar en zonder poespas.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2008 om 09:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze banken vallen gewoon onder het Ned. Garantie Stelsel en je inleg is tot Euro 100.000.-- verzekerd, dus blijf gewoon zitten waar je zit anders ga je onnodig paniek zaaien met tot alsgevolg dat zo'n bank alsnog om gaat vallen met alle gevolgen van dien, nog meer onzekerheid.

En al die geleerden op de tv, weten ook niet echt wat er bij een bank afspeelt (Fortis als voorbeeld), dus nogmaals als de bank waar je geld staat onder Het Ned. Gar. Stelsel staat geeld gewoon laten staan

ve
door verwijderd - Oct 11, 2008 om 09:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Daar komt bij dat bankieren niet als risicovol bekend staat. Dat aan beleggen risico’s kleven, weten mensen. Met aandelen kun je veel geld kwijtraken. Maar sparen geldt algemeen als veilig. Bovendien heeft IJsland zijn imago mee. Scandinavische landen worden door Nederlanders als solide en betrouwbaar gezien. Betrouwbaarder dan al die Turkse en Russische bankjes (AK Bank, Anadolu Bank, Amsterdam Trade Bank), die ironischerwijs wel geheel onder het Nederlandsche deposito garantiestelsel vallen.

dit stond vanochtend inde krant......

laat dus staan.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2008 om 09:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Al deze banken vallen onder het Ned. Gar. Stelsel, want als een Ned. Bank gerigistreerd, dus altijd je geld tot EUR. 100.000.-- p.p., dus gewoon je geld laten staan en geen onnodige paniek zaaien door al die "slimme" heren op de tv.

Als iedereen zijn geld van zo'n bank gaat halen, dan krijg je wel paniek, want dan bestaat de kans dat zo'n bank omvalt.

Blijf zitten waar je zit.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2008 om 10:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ En volgend jaar Oktober gaat de garantie weer terug naar €38000,
Bos blijft niet Sinterklazen !fred

ve
door verwijderd - Oct 11, 2008 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een paniekzaaierij, als men helemaal safe wil spelen zou ik het geld lekker in een oude sok onder het matras leggen. Heel simpel je gezond verstand gebruiken. Het was in de financiële wereld al in augustus jl. bekend dat de icesave bank er niet goed voor stond. Mijn geld blijf lekker bij de AK en ATbank staat. Had ik het bij Fortis gehad dan had ik hun ook bloemkolen. Dus wat zal het worden.

ve
door verwijderd - Oct 11, 2008 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb mijn geld verdeeld in vijf porties en op NIBC, Credit Europe, ATbank en AK bank gezet en een klein deel op de Toprekening van de Postbank.

Die Toprekening daar moet je even goed naar zoeken op Mijn Postbank, maar het is de moeite waard: hij geeft het eerste halfjaar 4,75% rente, daarna 4% en je krijgt een gratis mobiel en hij werkt even goed als de Internetrekening die 2,5% geeft. Je moet bij de Postbank zijn, dus een girorekening hebben of als eerste inleg 5000 euro storten. Je kunt achtermekaar opnemen en storten op een andere rekening, hij werkt prima.

Niet al je eieren in een mandje leggen, en zorgen dat je snel kunt schuiven, het duurt minimaal een week om een nieuwe rekening te openen, dus het is fijn als er, als de nood aan de man komt en je wilt je geld verkassen, een aantal rekeningen klaarstaan.

Ook rekeningen die ik niet meer gebruik, zoals Argenta en DSB, hou ik aan voor de zekerheid, je weet maar nooit hoe het loopt.
(Maar Argenta is dus link want valt niet onder de Nederlandse garantie.)

Een handig hulpmiddel om veilige banken met hoge rentes te zoeken is de Spaarwinstcalculator, http://www.vanspaarbankveranderen.nl/html/spaarwinstcalculator.html
En op Spaarinformatie, http://www.spaarinformatie.nl/ kun je ook een zeer goed bijgehouden lijst van banken met hoge rentes vinden. Daar houden ze ook de rentewijzigingen goed bij.