ma
door mariskasande Dec 2, 2006 om 18:46
Geldzaken & recht

Arbeidsconflict

Goedenavond, voordat ik, mijn best uitgebreidde verhaal, hier helemaal neerzet zou ik graag willen weten of ik m.b.t. bovenstaand onderwerp advies kan krijgen. Of zit ik dan verkeerd op deze site?

355 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 2, 2006 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zonder uitleg wat je probleem is ,is een antwoord niet mogelijk.

ve
door verwijderd - Dec 2, 2006 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer wel je vraag zo bondig  mogelijk te houden, niet ik maar er zijn collega experts die ervaring hebben bij arbeidscnflicten. dus brand los.

ve
door verwijderd - Dec 2, 2006 om 22:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Prima, hier komt mijn verhaal. Ik werk sinds 4 jaar bij een gevangenis als secretaresse. Ik ben daar aangenomen als receptioniste maar na 3 maanden kon ik door intern te solliciteren doorstromen naar de functie van secretaresse. Ik al na een half jaar  een contract voor onbepaalde tijd gekregen. Ik had geen ervaring als secretaresse en ook geen opleiding.

Nu is het zo dat ik mijn werkzaamheden doe voor een persoon die officieel niet mijn leidinggevende is. Ik wordt dus niet beoordeeld door diegene waar ik mijn werkzaamheden voor doe maar door een ander. Het eerste jaar ging mijn  functioneren niet goed. Er was niemand die mij kon inwerken omdat het een geheel nieuwe functie was. Mijn relatie met diegene waar ik secretaresse voor was werd er daardoor niet beter op. Wat ik eigenlijk van haar kant uit best kon voorstellen.

Gelukkig ging zij weg. Ik heb toen nog een jaar mijn werk gedaan zonder dat er iemand voor haar in de plaats kwam. Die functie was erg moeilijk te vervullen. Uiteindelijk bleek dat ik toch echt een gerichte opleiding voor de functie moest hebben en die heb ik ook aangeboden gekregen. 1 september jl. is mijn opleiding begonnen en toen is er ook iemand begonnen in de andere functie. Ik was dus weer iemand zijn secretaresse.

Mijn opleiding gaat heel goed ik ben de beste van de klas. Ook kan ik mijn functie sinds ik die opleiding steeds beter vervullen. Het ging gewoon goed dacht ik. Ik had alleen veel te veel werk in te weinig tijd. Ik heb dat toen aangegeven en per 1 januari heeft mijn leidinggevende mondeling toegezegd dat ik per 1 januari 8 uur uitbreiding kreeg. Met mijn nieuwe "baas" ging en gaat het niet goed. Hij kan zijn werk niet aan. Hoe ik zijn agenda ook indeel wat ik ook doe hij maakt er een puinhoop van. Heel vervelend, maar meer dan hem zoveel mogelijk bijstaan kan ik verder niet. Hij heeft 1 van de hoogste functies binnen de gevangenis dus ik kan dit bij niemand aankaarten.

Afgelopen donderdag kwam ik na 2 dagen vrij geweest te zijn (waarvan 1 dag naar school) weer op mijn werk. Op dinsdag bleek er iets verschrikkelijk mis te zijn gegaan met bezoek. Er stond een heel vervelende mail in mijn mailbox van mijn officiele leidinggevende met zaken die allemaal mis waren gegaan en waar ik de schuld kreeg. Dit zijn zaken die zij niet kon weten dus dat heeft ze van mijn andere leidinggevende gehoord. De toon van de mail was zo onaangenaam dat ik in huilen ben uitgebarsten. Dit was de druppel die bij mij de emmer had doen overlopen.

Direct daarop moest ik bij mijn leidinggevenden komen. Terwijl ik nog niet bekomen was van de schrik zijn er beschuldingen naar mij geuit door diegene waar ik secretaresse voor ben, die absoluut niet waar waren. Bv dat ik altijd van alles vergat, dat ik meer dingen niet goed doe dan wel enz. enz. Mijn officiele leidinggevende heeft hem op zijn woord geloof en er werd een flink portie non-verbaal geweld op mij losgelaten. Ik heb geen enkele kans gekregen om mezelf te verdedigen. Het gesprek werd beeindigd met de woorden dat ik dit gesprek als een forse waarschuwing kon beschouwen. Ik had geen schijn van kans. (zie deel 2)

ve
door verwijderd - Dec 2, 2006 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

http://kassa.vara.nl/portal?_uc=n&_li=y&_scr=cons_question&qid=227321&cat=666

ve
door verwijderd - Dec 2, 2006 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Excuus, ik dacht dat ik de link kon kopieren om het wat overzichtelijker te maken maar dat lukt niet.

ve
door verwijderd - Dec 2, 2006 om 22:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik het goed begrijp, is het als volgt. Je komt na 2 dagen terug op je werk en allerlei zaken worden je verweten waar je nooit op ben aangesproken. Ik heb een soortgelijke ervaring gehad.

Ik wil je niet verdrietig maken maar dit kan het begin worden van een zeer vervelende en slepende affaire. Ik kan je alleen vertellen wat ik denk dat je moet doen en baseer dat op mijn eigen ervaring. Ik zou een brief schrijven aan de persoon die je nu allerlei dingen verwijt waarin je beschrijft wat er is gebeurd en welke dingen je kwalijk worden genomen. Aangezien jij nimmer erop bent aangesproken, kan je de verwijten simpel pareren. Hou je aan de feiten, ga niet emotioneel reageren. Schrijf je brief ook in formele stijl. Natuurlijk kan je niet alleen feiten weerleggen, je zult ook een oplossing moeten aandragen. Vraag om een persoonlijk gesprek onder vier ogen maar behoud je het recht voor een derde persoon in te schakelen als mediator op te treden. Stuur geen cc van de brief naar personeelszaken, dat kan altijd nog.
Succes,
Pierre

ve
door verwijderd - Dec 2, 2006 om 23:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Het probleem is dat je hier met de overheid en hooggeplaatse personen in deze te maken hebt. Ik kan je maar één advies geven: probeer een andere baan te vinden en vraag desnoods aan de leidinggevenden daarzo of ze je willen helpen bemiddelen. Op die manier gaan jullie als "vriendjes" uit mekaar en is er verder niks aan de hand. Onrecht doet pijn dat weet ik maar al te goed. Soms echter moet je dingen accepteren zoals ze zijn. Ik weet dat dit moeilijk is.

Probeer door te stromen naar een functie bij een ministerie ofzo (aangezien je toch al goed op weg bent met de opleiding).

Succes meid. ;-)