ma
door mandarijntje Nov 23, 2015 om 14:29
Geldzaken & recht

Armoede in Nederland is achterhaald

Mogen wij in Nederland spreken over armoede, terwijl er in de rest van de wereld mensen zijn die er veel slechter aan toe zijn.

Kortom: is armoede in Nederland achterhaald?

956 14 Rapporteer

ge
door gerboe - Nov 23, 2015 om 14:56
806 Antwoorden / 0 Vragen

Uw redenering klopt niet. Want je kunt geen appels met peren vergelijken. Er is altijd wel een land te vinden waar het nog slechter gaat. Maar dat wordt daarmee niet de norm.

In Nederland wordt onder armoede verstaan: de minimaal vereiste uitgaven voor voedsel, kleding, wonen en sociale participatie. In Nederland dus.

Uit gegevens van het CBS blijkt dat er schrikbarend veel mensen onder de armoedegrens leven. Dat zijn met name de mensen die het toch al moeilijk hadden vanwege een beperkt budget door bijvoorbeeld een uitkering.

tenormin
door tenormin - Nov 23, 2015 om 15:05
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Zeker mogen wij in Nederland van armoede spreken. Wat @gerboe al schrijft: men woont hier; we hebben met Nederland te maken. En ja, er is veel armoede in 'de rest van de wereld'. De voedselbanken zijn hier letterlijk broodnodig. En vergeet u ook niet de stille armoede hier, van vooral ouderen. Die hoort men meestal ook niet.
Om op uw vraag dus te antwoorden: neen, in Nederland is de armoede niet achterhaald.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 23, 2015 om 15:28
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Wat is armoede is toch gemeten tussen het verschil wat de kan doen en de het zou willen en daarom meer uitgeven dan ze opmaken. Er zijn dus daarin veel verschillen 2 gezinnen even groot de ene weet precies wat hij kan doen met zijn inkomen en de ander houd nergens rekening mee, uitzonderen op deze regel zijn er natuur wel.

edrick3
door edrick3 - Nov 23, 2015 om 17:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....is armoede in Nederland achterhaald? ....

Voor wat info: lees eens hier.

jo
door jorisw - Nov 23, 2015 om 17:56
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Vergelijken met echt arme landen is altijd gevaarlijk, maar de armoede is in Nederland wel minder dan in onze buurlanden. Relatief gezien is het hier dan dus behoorlijk goed toeven.

aurora1
door aurora1 - Nov 23, 2015 om 19:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

We wonen in een vrij land dus mogen en kunnen we dat doen.
En inderdaad, u vergelijkt appels met peren.
Je kunt ook niet zeggen dat als een zieke enorme pijnen lijdt dat hij niet moet zeuren omdat er ergere pijnen bestaan.

edison
door edison - Nov 23, 2015 om 21:34
64 Antwoorden / 0 Vragen

Als je niet rond kunt komen met je inkomen en vaak tegen je kinderen NEE moet zeggen en misschien naar de voedselbank moet, dan is er wel degelijk armoede in Nederland.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 23, 2015 om 23:31
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=edison schreef op maandag 23 nov 2015, 21:34]Als je niet rond kunt komen met je inkomen en vaak tegen je kinderen NEE moet zeggen en misschien naar de voedselbank moet, dan is er wel degelijk armoede in Nederland.

Ik heb al hier voor kenbaar gemaakt dat men niet alles kan doen wat de buren doen vooral luxe dingen. Met kinderen heeft men al meer dan iemand zonder kinderen. Men moet wel eens nee zeggen Armoede nu is minder weelde dan een ander heeft.

tenormin
door tenormin - Nov 24, 2015 om 00:10
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Waardeer de inzendingen van @valerius-2 veelal, edoch, vind "minder weelde" ietwat te luxueus overkomen. Met een uitkering, zonder dat men daar zelf iets aan kan doen komt het woord "weelde" sowieso niet in het woordenboek voor. Het is meer zoiets als "overleven" en proberen geen schulden te creëren. Dat is al knap genoeg als men dat al kan realiseren.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 24, 2015 om 01:44
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 24 nov 2015, 00:10]Waardeer de inzendingen van @valerius-2 veelal, edoch, vind "minder weelde" ietwat te luxueus overkomen. Met een uitkering, zonder dat men daar zelf iets aan kan doen komt het woord "weelde" sowieso niet in het woordenboek voor. Het is meer zoiets als "overleven" en proberen geen schulden te creëren. Dat is al knap genoeg als men dat al kan realiseren.
Mijn ervaring komt nu eenmaal tot die uitspraak, een auto alleen voor gebruik zonder dat dit nodig is om te leven is volgens mij nog steeds weelde en zover ik kan kijken is dit een van de dingen die dit leiden tot verkeerde uitgaven die niet nodig zijn om te leven.Ik zie het wel eens bij het boodschappen doen moet altijd met de auto ook kinderen naar school brengen enz.

hutch
door hutch - Nov 24, 2015 om 14:17
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Armoede is niet achterhaald...... armoede is (evenals 'rijkdom') een relatief begrip.

me
door mein33 - Nov 24, 2015 om 14:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=mandarijntje schreef op maandag 23 nov 2015, 14:29]

Mogen wij in Nederland spreken over armoede

Volgend dhr. Samsom van de PvdAAA is er in Nederland geen sprake van armoede, maar hij wil dit wel graag weer introduceren.
Vandaar dat zijn partij met de VVD meedoet aan de afbraak van alle sociale voorzieningen, uitkeringen en ouderenzorg, zij worden hierbij gesteund door Dhr. Pechtold en de mannen van de christelijke partijen.

mahadma
door mahadma - Nov 24, 2015 om 20:37
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Probeer zelf eens van een sociale dienst uitkering / aow uitkering te leven ...... Doe het eens een maand of drie, dan voelt u zich zoals vele Nederlanders zich voelen.

En wat heet armoede? Dat is voor velen weer een verschil, wat is je nul waarde. Voor de een is een fiets of een brommer al luxe, voor de andere is een tweedehandsauto al armoede maar diezelfde auto is voor anderen al weer top luxe ...........

ma
door madras - Nov 25, 2015 om 20:07
45 Antwoorden / 14 Vragen

Er is armoede in Nederland,de 1 heeft die armoede aan zichzelf te danken (door maar te blijven kopen en kopen bij de postorderbedrijven etc etc,en de ander door oplichting en ga zo maar door.
Maar men kan ook in de armoede terecht komen door bijvoorbeeld een scheiding of door een goede baan kwijt te raken en niet meer aan de slag kunnen terwijl de veel hogere kosten in tijde van het wel aan het werk zijn gewoon doorgaan.
De bijstand is weliswaar geen vetpot,maar als men geen noemenswaardige schulden heeft en de rekeningen gewoon op tijd betaald dan kan men er van leven en ook nog wat sparen.Maarrrrrr dat vergt natuurlijk wel enige verandering van het gewende,maar het is mogelijk.Ken iemand (allenstaande,bijstandsgerechtigde) die dan geen noemenswaardige schulden heeft en niet stiekum bij klust,goed te eten heeft,de rekeningen worden op tijd betaald,heeft een auto(wel een oudje)heeft een fiets en een scootertje en komt elke maand vrijwel geen geld tekort.