ro
door robert_1 Dec 29, 2009 om 14:22
Geldzaken & recht

Assessemt sollicitatie 55 plus GVB Tramconducteur

Ik heb een sollicitatie gedaan bij het GVB te Amsterdam naar de functie van tramconducteur. Ik werd uitgenodigd voor een selectiemiddag die werd gedaan door USG Restart een bedrijf die de voorselectie doet voor het GVB. De middag bestond uit een introductie, een toets en een eindgesprek als je de toets had behaald. Ik had de toets behaald en werd uitgenodigd voor een assessment ochtend (psychologische test) bij USG Restart te Amsterdam Sloterdijk. Het was een pittige ochtend met een rollenspel en een interview met een psychologe van een half uur. Het interview liep voor geen meter, ik kreeg totaal geen respons en er was geen chemie dan duurt een half uur heel lang, ook werd ik diverse malen geschoffeerd. Toen ik mijn leeftijd vertelde ik ben 56 jaar zag ik haar verbaasd kijken, ik dacht de race is nu wel gelopen. ’s Middags wed ik gebeld dat ik door was met een voldoende en dat ze een positief advies zouden uitbrengen aan het GVB. Ik kreeg het rapport toegestuurd per e-mail en schrok me rot, het stond vol onwaarheden, ik was matig assertief en klantvriendelijk, dingen die juist mijn sterke kanten zijn gezien mijn jarenlange ervaring in de horeca. Op 23 december werd ik gebeld door het GVB dat ze niet verder gingen met me omdat assertief en klantvriendelijk waar ik een voldoende voor had niet goed genoeg warenvoor een eindgesprek. Ik heb ze 28 december teruggebeld en gemeld dat ik het totaal niet eens was met het rapport en of ik me mocht komen verdedigen in een eindgesprek. Later werd ik teruggebeld met de mededeling dat ze ergens een lijn moesten trekken en dat dit niet door kon gaan, ik moest het maar uitzoeken met USG Restart, die zouden me terugbellen maar moeten dat nog steeds doen, het is het bekende kastje aar de muur sturen. Ik voel me gekrenkt en beledigd door dit rapport en hier speelt weer leeftijd discriminatie een grote rol. Na 80 afwijzingen ben ik ten einde raad, ik word begeleid door een reintegratiebureau maar die doen helemaal niets voor me, een keer per 3 weken een gesprekje maar totaal geen bemiddeling en het kost de maatschappij nog een klap geld ook, geld dat over onze ruggen word verdiend. Ik zou graag weten of er mee 55 plussers zijn en misschien kunnen we samen een vuist maken tegen deze praktijken, en misschien kan daar in een uitzending een keertje aandacht aan besteed worden,

6445 7 Rapporteer

kiran
door kiran - Dec 29, 2009 om 15:22
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Robert

Ik heb geen oplossing voor u. Zie het maar meer als een reactie, want ook ik denk dat dit met uw leeftijd te maken heeft.
Assertief EN Klantvriendelijk? Ik had u zo aangenomen!

Weet u dat er ook uitzendbureau's bestaan voor 55+?
Is maar een ideetje.
Wens u sterkte en succes, misschien brengt 2010 u meer geluk.
Met de beste wensen!

poltol
door poltol - Dec 29, 2009 om 15:47
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Het is eigenlijk heel simpel. Beide door u genoemde bureaus worden betaald per "behandelde" persoon. Niemand, maar dan ook niemand, is geinteresseerd in het resultaat. En De GVB? Die lopen fijn achter het bureau aan. Gemakkelijk en op die manier kunt u hun nooit aanpakken. De GVB volgt toch immers het [zgn] advies van het bureau. Het "weggeven" van geld aan dit soort bureaus zou per onmiddellijk gestopt moeten worden. Dit is namelijk een legitieme oplichters bende. Hoezo reintegratie? Geld, van alle behandelde klanten, willen we zien. Rapporten maken we toch wel zoals het uitkomt, op de PC staan er genoeg en iederéén kan knippen en plakken,want wat er in staat dat interesseerd niemand. U gaat dit nooit winnen. Ga het eerst bureau aan de jas, maar reken nergens op. Waarschijnlijk hebben ze al afgerekend en telt u letterlijk niet meer mee.

Succes, poltol

vladja
door vladja - Dec 29, 2009 om 15:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Poltol,

Ga het eerst bureau aan de jas, maar reken nergens op.

??????????

raadgever
door raadgever - Dec 29, 2009 om 16:30
123 Antwoorden / 10 Vragen

Ik begrijp uw probleem en frustratie en kan u daarbij helaas geen oplossend advies geven.

Nu ben ik niet geheel op de hoogte met verantwoordelijkheden van het Gemeentelijk Vervoers Bedrijf Amsterdam.
Heeft het gemeentebestuur daar ook bemoeienis mee?
Zo ja, dan is het altijd handig om uw ervaring en gevoelens kenbaar te maken bij alle raadsfracties. Misschien dat er een partij is die uw ervaring oppikt immers, de politiek heeft de mond vol over arbeidsparticipatie van (in uw geval jongere) ouderen.

Misschien kent u anderen met soortgelijke ervaring. Dan ook die brieven laten sturen naar politiek.

Er is overigens ook nog een formele procedure te bewandelen. Ik ga ervan uit dat het bureau is aangesloten bij het Nederlands Instituut voor Psychologen.
Nu moet u niet gelijk denken, hoezo, psycholoog, daar ben ik toch niet bijgeweest?
Maar dat is dus wel het geval. Beoordelaars van assesments zijn feitelijk psychologen. Het merendeel is aangesloten bij de Beroepsvereniging.
Bij die Vereniging kunt u o.a. uw klacht deponeren.

Kijk maar eens op hun website.
http://www.psynip.nl/lossepaginaframe.asp?id=38&topmenuid=1

Daar staat ook een telefoonnummer bij.
Vragen staat vrij lijkt me. En baat het niet, dan schaadt het ook niet.

En nog een goede raad: Ga niet bij de pakken neerzitten.

Heel veel succes!

poltol
door poltol - Dec 29, 2009 om 18:32
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@Vladja;

Ik voel me gekrenkt en beledigd door dit rapport en hier speelt weer leeftijd discriminatie een grote rol. Na 80 afwijzingen ben ik ten einde raad, ik word begeleid door een reintegratiebureau maar die doen helemaal niets voor me, een keer per 3 weken een gesprekje maar totaal geen bemiddeling en het kost de maatschappij nog een klap geld ook, geld dat over onze ruggen word verdiend.

Kijk hier staat het eigenlijk al in de vraag/probleem stelling. Het eerste [sorry] bureau moet feitelijk het werk doen. Maar ook dat zijn meestal mensen schuivers die alleen afrekenen op aantallen en niet op resultaat. Nu duidelijk?

Vr.gr. poltol

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 29, 2009 om 22:10
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Robert,

Hoe moeilijk het voor je is begrijp ik. Dit had ik met 50 jaar al. Geen reactie op gerichte sollicitatie. Belde en dan hoorde ik:"Ach meneer, wat wilt u toch? U bent al zooo oud!" Of de variant:"Meneer, we zijn een jong team en daar past u niet tussen."

Sterkte in de strijd. Wordt lid van een vakbond. Voor €25,-- het eerste half jaar ben je al lid van de vakbond. Met hen kun je feitelijke discriminatie aanpakken. Deze situatie is discutabel of het leeftijdsdiscriminatie is. Ze hebben zich al via een andere weg ingedekt en aan jou is het bewijs.

Overigens lijkt me dit typisch een topic voor een discussie forum. Alle kans dat je meer medestanders krijgt dan hier.

Hardware ERror MAN.

ro
door robert_1 - Dec 30, 2009 om 12:59
2 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=poltol schreef op dinsdag 29 dec 2009, 15:47]Hallo,

Het is eigenlijk heel simpel. Beide door u genoemde bureaus worden betaald per "behandelde" persoon. Niemand, maar dan ook niemand, is geinteresseerd in het resultaat. En De GVB? Die lopen fijn achter het bureau aan. Gemakkelijk en op die manier kunt u hun nooit aanpakken. De GVB volgt toch immers het [zgn] advies van het bureau. Het "weggeven" van geld aan dit soort bureaus zou per onmiddellijk gestopt moeten worden. Dit is namelijk een legitieme oplichters bende. Hoezo reintegratie? Geld, van alle behandelde klanten, willen we zien. Rapporten maken we toch wel zoals het uitkomt, op de PC staan er genoeg en iederéén kan knippen en plakken,want wat er in staat dat interesseerd niemand. U gaat dit nooit winnen. Ga het eerst bureau aan de jas, maar reken nergens op. Waarschijnlijk hebben ze al afgerekend en telt u letterlijk niet meer mee.

Succes, poltol