kz
door kzyto Feb 1, 2014 om 10:43
Geldzaken & recht

Auto total loss dader gevlucht

Eergister heb ik een auto ongeluk gehad waarbij ik mijn auto total loss heb gereden. Een fietser stak over door rood en die heb ik ontweken maar heb daarna mijn auto vol tegen een boom geparkeerd. De fietser is weggegaan / gevlucht. Ik heb een politierapport / aangifte en getuige over de situatie incl vermelding dat er een fietser in het spel was.

Ik ben er zelf gelukkig heelhuids uitgekropen maar is er nog iets te doen met verzerkeringswerk o.i.d ? Mijn telefoon is ook gestolen tijdens het ongeluk :(

Auto is WA+ verzekerd maar had een waarde van 5000,- en ik kan denk ik ook nog eigen risico van 350,- verwachten en mijn telefoon was net 1 maand nieuw. Ik zit dus met 6000 euro schade. Kan ik nog iets ergens verhalen ?

2311 35 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 1, 2014 om 10:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo kzyto,

Lees eens hier.

Telefoon ook nog gestolen uit wrak? Tjonge.....

Suc6

mo
door monica010 - Feb 1, 2014 om 11:04
71 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een vervelend gebeuren! Ik ben bang dat je zelf voor de schade opdraait. Het door edrick3 genoemde waarborgfonds keert alleen uit als de veroorzaker van het ongeval een motorrijtuig was. Dus niet in geval van een fietser die er vandoor gaat. Helaas...

[quote] Het Waarborgfonds vergoedt geen schade door vandalisme of vernieling. Ook niet wanneer de veroorzaker een fietser is die zich uit de voeten heeft gemaakt of waar geen vergoeding te halen valt. Dit fonds vergoedt slechts schade die (aantoonbaar!) is veroorzaakt door een motorrijtuig, afgevallen lading of een gekoppelde aanhangwagen. 'Motorrijtuigen' zijn alle gemotoriseerde weggebruikers, zoals auto, bromfiets, snorfiets, vrachtwagen, gemotoriseerde invalidenwagen. BRON .

mo
door monica010 - Feb 1, 2014 om 11:06
71 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ga er tenminste vanuit dat je die fietser nooit meer terugziet om hem of haar aansprakelijk te kunnen stellen.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2014 om 11:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aan het waarborgfonds uit de link hierboven hebt u helemaal niets. Daarvan zou u, onder heel veel voorwaarden, slechts gebruik kunnen maken met bij bijvoorbeeld een aanrijding met een onverzekerde auto of zo.

De fietser is niet aansprakelijk en omdat u alleen een Wa verzekering hebt, draait u zelf voor de totale schade op.

Heeft iemand u dan ook nog "geholpen" dat ook nog uw mobiel gestolen is? Smerig.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2014 om 11:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Artikel 185 van de Wegenverkeerswet is hierbij van toepassing.

kz
door kzyto - Feb 1, 2014 om 11:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat mijn telefoon de auto uitgeslingerd is deze zat in de houder aan dashboard. Ik hoorde van vrienden van mij dat ik nog online was geweest op Whatsapp 2,5uur na het ongeluk. Volgens Whatsapp kan dat alleen al de App daadwerkelijk geopend is dus iemand heeft in mijn telefoon zitten zoeken/lezen.

Ik vraag mij ook af hoe ik dit het beste naar de verzekering kan spelen. De telefoon was in principe in de auto maar heb ik na het ongeluk niet meer terug gezien.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2014 om 11:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er valt helemaal niets naar de autoverzekering te "spelen".

eenwarmbericht
door eenwarmbericht - Feb 1, 2014 om 11:24
57 Antwoorden / 0 Vragen

Al was die fietser er niet van door gegaan dan word het nog lastig (bijna onmogelijk)om je schade te verhalen.
Je zal moeten aantonen dat er sprake is van overmacht.
Het is algemeen bekent dat fietsers geen richting aangeven en door rood rijden dus daar dien je al rekening mee te houden.

hutch
door hutch - Feb 1, 2014 om 11:30
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Misschien toch nog een tip voor een (niet te hopen) volgende keer:

een .

Mogelijk dat een vluchtende fietser / auto / noem maar op..... duidelijk in beeld komt.
En dan is het dus niet (bijna) onmogelijk of lastig om aan te tonen wie er hier fout was, althans dan wordt het wel een stuk makkelijker.
En dan is de 'dader' ook makkelijker op te sporen.

ro
door ron530 - Feb 1, 2014 om 11:36
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Helaas voor u een WA+ polis keert enkel maar uit bij ruitschade, diefstal en nog een paar zaken, ongevalsschade aan het voertuig wordt niet vergoed. U dient de verzekeraar wel op de hoogte te stellen van de aanrijding want u bent wel verantwoordelijk voor eventuele schade aan de boom. Heel zuur voor u want u probeert letsel aan de fietser te voorkomen met total loss schade als resultaat. Gelukkig heeft u wel een getuige verklaring en een aangifte van de politie maar de kans dat de fietser actief opgespoord gaat worden of zich uit eigen beweging meldt is bijzonder klein.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2014 om 11:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Al was de fietser blijven staan om de Ts uit het wrak te helpen, dan nog is de schade voor eigen rekening van de Ts volgens de wet. Heel simpel.

Alleen als de Ts de fietser geraakt had, en de Ts had overmacht kunnen aantonen, had de Ts de schade AAN de fietser niet hoeven vergoeden, maar dan was nog steeds zijn eigen schade voor eigen rekening.

eenwarmbericht
door eenwarmbericht - Feb 1, 2014 om 11:41
57 Antwoorden / 0 Vragen

Een fietser is een zwakke verkeersdeelnemer en blijft ook beschermd door de wet als die door rood rijdt.
Als automobilist zal je moeten aantonen dat het overmacht was en dat is dit niet .

tenormin
door tenormin - Feb 1, 2014 om 11:49
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Denk, zo te lezen, dat eenwarmbericht wel gelijk heeft. klik. Rot streek daarbij is dat je telefoon ook nog gejat is; lees je heel vaak tegenwoordig, zelfs portemonnee 's worden tijdens een ongeluk gestolen te worden.

kz
door kzyto - Feb 1, 2014 om 12:02
2 Antwoorden / 1 Vragen

En toch vind ik het niet kloppen. Je staat dus machteloos als bestuurder. Volgende keer de aso uithangen niet remmen ofzo ? Ik zal in mijn volgende auto een afscheidsbrief leggen voor evt toekomst als ik iemand aanrijdt alsof ie zelfmoord wilde plegen. Ik heb jaren gespaard en had de auto pas 4 maanden en wordt mij door een fout van een ander ontnomen. Ik kan mij nu in allerlei bochten gaan wringen om weer een fatsoenlijke auto te kunnen rijden ik denk dat ik maar het criminele circuit ga opzoeken want dat wordt hier in NL toch amper aangepakt / zelf eigenlijk beloond.

hutch
door hutch - Feb 1, 2014 om 12:13
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Je staat niet altijd machteloos. Maar het grootste probleem is vaak het niet kunnen aantonen (het aannemelijk maken) van de overmacht.

"....... is de eigenaar van het motorrijtuig of - indien er een houder van het motorrijtuig is - de houder verplicht om die schade te vergoeden, tenzij aannemelijk is dat het ongeval is te wijten aan overmacht, ......"

Als dus keihard kon worden aangetoond dat die fietser de oorzaak was van dit gebeuren (en niet was gevlucht), had u nu, aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, een financieel probleem minder gehad.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2014 om 12:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook al kan men aantonen dat die fietser de oorzaak was, en dat is hij natuurlijk in dit geval, blijft de auto aansprakelijk.

Er is in dit verband dus een heel groot verschil tussen aansprakelijk zijn voor de schade tengevolge van een aanrijding en schuld hebben aan die aanrijding.

Men hoeft dus GEEN schuld te hebben en kan toch WEL aansprakelijk zijn.

Als u dat zou willen veranderen, moet u bij de wetgever zijn.

Maar zuur voor u.

ro
door ron530 - Feb 1, 2014 om 12:31
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De regel in de verkeerswet dat de sterkere verkeersdeelnemer de zwakkere verkeersdeelnemer dient te beschermen, klopt ook voor geen meter. Fietsers zijn wat ze ook uithalen door deze verkeerswet zo beschermd dat ze ook rare fratsen uit gaan halen. Voordeel voor u is wel dat er een getuige is. Mocht de fietser zich alsnog melden of opgespoord worden kunt de fietser aansprakelijk stellen, maar meestal levert dat niets op.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2014 om 13:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aansprakelijk stellen is dus ern zinloze bezigheid.

ro
door ron530 - Feb 1, 2014 om 13:26
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Helaas wel, een fietser hoeft niet verzekert te zijn en de aansprakelijkheid verzekering personen sluit schade aan motorvoertuigen vrijwel altijd uit. Een civiele procedure wordt een boel getouwtrek die jaren kan duren.

edrick3
door edrick3 - Feb 1, 2014 om 13:36
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@kzyto,

Sorry voor m'n 1e reactie: valt niet onder het Waarborgfonds.
Maar zou wél zo moeten zijn; nu kan een fietser er mee weg komen en draai je als automobilist voor de schade op.
Sterkte!

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2014 om 13:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron530

U bent een beetje in de war. Een aansprakelijkheidsverzekering particulieren sluit schade aan motorvoertuigen helemaal niet uit.

Als een fietser, die een AVP heeft, bijvoorbeeld tegen een geparkeerde auto aanrijdt, wordt die schade vergoed.

Wat uitgesloten is op een AVP, is schade veroorzaakt MET een motorvoertuig.

fo
door foreverfan - Mar 12, 2014 om 19:12
10 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mij is er een fietser op volle snelheid tegen mijn auto aangereden : oorzaak open paraplu.
Echter ergens aan het begin waren haaientanden. Ik was echter al half over de blokmarkeringen heen en er stond een auto naast mij.
Ik had de zeer snel rijdende fietser die links reed ipv rechts (geen lijnmarkeringen) nooit op tijd kunnen zien, ik heb een all risk verzekering. schade bedroeg 2350. Maar was niet verhaalbaar op de fietser ondanks dat zij mij had aangereden en dat zij met volle snelheid met open paraplu reed.
Tegenpartij heeft geen claim ingediend. Maar mijn verzekering ook niet.

Fietsers zijn zodanig beschermd dat er bij een aanrijding de zaak zo veel mogelijk ten negatieve uitgelegd wordt voor de automobilist en niet wordt gekeken welke fouten de fietser eventueel gemaakt heeft; Bij mij gevolg: hoge premie van 53 euro naar 84 euro per maand van bijna 4 schade vrije jaren naar -1. Ben van plan over te stappen als ik op 0 schadevrije jaren sta dus nog een paar maanden.... Er zit echt nog al een verschil in verzekeraars qua premie ik overweeg fbto of de kmverzekering (interessant als u weinig rijd) Ik adviseer zo en zo een casco verzekering.

In uw geval zal u zelf de kosten moeten betalen omdat u alleen wa + verzekerd bent wat zuur is vanwege de waarde van uw auto.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 19:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@forefan

Haaientanden op uw wegdek? Dan had u dus voorrang moeten verlenen aan het kruisende verkeer. Als u de weg niet kon overzien door de auto naast u, waarom is die dan niet aangereden?, moet u stoppen.

fo
door foreverfan - Mar 12, 2014 om 20:18
10 Antwoorden / 1 Vragen

dat is waar, maar toen ik overstak was er nog geen sprake van een overstekende fietser, ik was al bij die blokmarkeringen en die auto moest hard op de rem voor haar allemaal dus in luttele secondes. maakt allemaal niets meer uit tijger. Dit soort zaken zijn nooit te winnen voor de automobilist heb van iemand gehoord dat een fietser een weg overstak waar rijdende autos reden.
Ook hier wed de automobilist aansprakelijk gesteld. Dan gaat de wet er ten alle tijden van uit dus dat jij als automobilist altijd kunt zien en kunt stoppen of uitwijken (ook met autos hard rijdende autos naast of achter je).

Daarom is het ook in deze zaak helaas zo dat de persoon die de vraag stelde zelf de kosten moet betalen. je kan bepaalde snelheden van jouw auto en de fiets moeilijk bewijzen. Of dat jij op een bepaalde plek had kunnen staan ipv de fietser te ontwijken. Zo zou een casco verzekeraar beredeneren. hoe zuur dat ook is. alleen als de fietser heel grof nalatig is geweest of heel erg onvoorzichtig waardoor jij machteloos was, maar ook kan je dat haast nooit bewijzen als automobilist.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 20:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de fietser grof nalatig is geweest, hoeft vaak de autoverzekeraar maar de helft van de schade van de fietser te vergoeden. De autoschade hoeft niet door de fietser vergoedt te worden.

fo
door foreverfan - Mar 12, 2014 om 20:24
10 Antwoorden / 1 Vragen

In mijn geval hebben beide verzekeringsmaatschappijen geen claim ingediend (voor zover ik weet) dus dat komt dus zo een beetje op het zelfde neer.

fo
door foreverfan - Mar 12, 2014 om 20:28
10 Antwoorden / 1 Vragen

Wel zonde dat de vraagsteller geen casco verzekering had. Maar ja net als bij mij zonde, helaas moetd e vraagsteller zelf een (goedkope) vervangende auto kopen en een betere verzekering uitzoeken. Balen blijft het en je blijft het je nog lang herinneren. Troost je internet staat vol met dit soort verhalen, je bent niet de enige die baalt.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 20:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=foreverfan schreef op woensdag 12 mrt 2014, 20:24]In mijn geval hebben beide verzekeringsmaatschappijen geen claim ingediend (voor zover ik weet) dus dat komt dus zo een beetje op het zelfde neer.

Wellicht is de fietser niet op de hoogte van de wegenverkeerswet artikel 185.

fo
door foreverfan - Mar 12, 2014 om 22:08
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 12 mrt 2014, 20:39][quote=foreverfan schreef op woensdag 12 mrt 2014, 20:24]In mijn geval hebben beide verzekeringsmaatschappijen geen claim ingediend (voor zover ik weet) dus dat komt dus zo een beetje op het zelfde neer.

Wellicht is de fietser niet op de hoogte van de wegenverkeerswet artikel 185.

Dat was juist het eerste wat ter sprake gebracht werd (en dus toch dit als uiteindelijk resultaat), fietsers weten dat juist dondersgoed dat ze beschermd zijn. Helaas gebeuren er daardoor ook veel ongelukken in Nederland, omdat ze heel goed weten dat ze beschermd zijn en daardoor bijvoorbeeld door rood rijden en bijv niet kijken bij het oversteken van een weg om wat voor reden dan ook.

tenormin
door tenormin - Mar 12, 2014 om 22:58
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=foreverfan schreef op woensdag 12 mrt 2014, 22:08] Fietsers weten dat juist dondersgoed dat ze beschermd zijn. Helaas gebeuren er daardoor ook veel ongelukken in Nederland, omdat ze heel goed weten dat ze beschermd zijn en daardoor bijvoorbeeld door rood rijden en bijv niet kijken bij het oversteken van een weg om wat voor reden dan ook.

Dat lijkt er dan bijna op dat iedere fietser rondrijd met zelfmoordneigingen? Ik geef wel toe dat een heleboel, vooral jongelui, zich meer met telefoon, muziek en andere zaken bezig houden dan op te letten met fietsen, maar zelfs de wetenschap dat, als mij iets gebeurd, ik niet verantwoordelijk ben; nou, daar is het leven me toch nog te lief voor.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2014 om 23:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wel raar dat dan de meeste automobilisten die wet niet kennen. De meesten zullen toch eerst gefietst hebben.

door 1953 - Mar 13, 2014 om 00:05
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Waarborgfonds?

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2014 om 00:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=1953 schreef op donderdag 13 mrt 2014, 00:05]Waarborgfonds?

Bestudeer die site eens. Dan weet u dat dat niet van toepassing is.

fo
door foreverfan - Mar 13, 2014 om 07:54
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben zelf ook fietser en was tot mijn 29e fietser en kijk ook altijd of de automobilist mij wel gezien heeft voordat ik oversteek, je hebt bij het winkelcentrum een kruispunt waar zowel automobilist als fietser tegelijk groen hebben. heb al wel eens meegemaakt dat er een snelrijdende automobilist de bocht omging en ik blij was dat ik had gekeken. Gisteren had ik ook groen mooi dat er nog een automobilist reed die misschien net door oranje heen was gegaan ofzo (op een ander punt)l
Zelf kijken is inderdaad heel belangrijk en moet je ook doen.

me
door mein33 - Mar 13, 2014 om 18:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=kzyto schreef op zaterdag 1 feb 2014, 12:02]En toch vind ik het niet kloppen. Je staat dus machteloos als bestuurder. Volgende keer de aso uithangen niet remmen ofzo ?

@kzyto,

U heeft "Geluk bij een ongeluk" gehad omdat u de fietser niet heeft aangereden. Uw schade aansprakelijkheid was dan vele malen hoger uitgevallen.
Het financiële risico van het rijden met uitsluitend een WA / WA+ verzekering wordt hiermee maar weer eens bewezen. Alle schade die ontstaat door een eenzijdige aanrijding is voor eigen rekening.