Hu
door Hubert77 Jul 1, 2019 om 16:20
Geldzaken & recht

Autochade door fietskoerier Thuisbezorgd.nl

Fietskoerier van Thuisbezorgd.nl veroorzaakt schade aan mijn auto en rijdt door.

Op 3 juni 2019 is een fietskoerier van thuisbezorgd tegen mijn geparkeerde auto aangereden en daarna doorgereden!

Hij laat een totaal vernielde achterruit, een kleine deuk en een paar flinke krassen en schade aan de zijkant en bumper van de auto achter.

Een getuige heeft gezien dat het om een fietskoerier van Thuisbezorgd ging, hij reedt op een fiets met het logo van thuisbezorgd op de fiets en op de 'bak' van de fiets, en heeft de politie en thuisbezorgd gebeld.

Thuisbezorgd zegt dat het voor hun niet te achterhalen was om welke bezorger het ging omdat de 'bak' gesloten was en dus niet duidelijk  is welk bedrijf het eten vervoerde.

Politie gebeld en ik kon de volgende dag telefonisch een afspraak maken om aangifte te doen vanwege 'verlaten plaats delict'

Afspraak gemaakt, dat kon niet eerder dan 13 juni, en of ik ook even langs de getuige wilde gaan om de gegevens mee te nemen, die ze zelf al hebben of zouden moeten hebben.

Op de afspraak werd verteld dat ik geen aangifte kon doen omdat het niet gaat om een motorvoertuig met een kenteken.

Aangifte wordt een melding, politie kan geen officiële getuigenverklaring laten opnemen en doen dus ook verder geen onderzoek.

Ikzelf kan wel de getuigenverklaring vragen en afgeven op het politiebureau om te verwerken in de melding.

In de verklaring staat o.a. een beschrijving van de fietskoerier en het logo op de bak en de fiets.

De politie heeft contact gehad met Thuisbezorgd en die ontkennen fietsen te hebben met een thuisbezorgd 'bak' op de fiets, ze gebruiken alleen fietskoeriers met een 'bak' op de rug van de koerier. Volgens de politie had de getuige een foto moeten maken van de koerier en de situatie, hiermee houdt het voor de politie op.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft?

4380 8 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jul 1, 2019 om 16:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een vernielde achterruit en nog meer schade, maar die fietser kon gewoon doorrijden met zijn fiets?

Geen rechtsbijstand verzekering bij de autoverzekering?

Ik zie hier toch een fiets met een bak.

https://shop.thuisbezorgd.nl/e-bikes

M
ijns inziens dient de politie wel die aangifte op te nemen want ook een fietser mag die “plaats delict” niet zomaar verlaten. Dus dien een klacht in. En één getuige is natuurlijk niet veel, maar hij is er wel.

costnix
door costnix Jul 1, 2019 om 17:03
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ze verkopen hele vreemde artikelen daar:
https://shop.thuisbezorgd.nl/jodenhaas-32017-32017 :-(

Hu
door Hubert77 Jul 1, 2019 om 17:42
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas heb ik geen rechtsbijstand verzekering en ben ik alleen WA verzekerd.

ju
door juliomariner - Jul 1, 2019 om 16:42
1330 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad vreemd verhaal dat de Politie geen aangifte wil opnemen omdat" het niet gaat om een motorvoertuig met een kenteken'

Dan zou elke fietser die een ongeluk veroorzaakt dus gewoon door mogen fietsen.
Dus nog een keer naar de Politie en eisen dat ze een aangifte opnemen.

Hu
door Hubert77 Jul 1, 2019 om 17:49
Antwoorden / 1 Vragen

Dit was dus ook mijn eerste reactie. Zolang je niet staande wordt gehouden...
Ik heb dus het idee dat dit niet echt een prioriteit heeft, niemand is gewond geraakt, alleen maar materiële schade, laat de verzekeringen het maar afhandelen...

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 1, 2019 om 16:58
7210 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt uw verzekering nog inschakelen en het verder daarvan af laten hangen.

marita5
door marita5 - Jul 1, 2019 om 17:11
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hubert77 ,

Schade aan een geparkeerde auto door een fietser

Parkeerplaatsen zijn geen onbekend terrein voor fietsers. Regelmatig wordt een autoschade toegebracht door een fietser.

Hieronder staat wanneer de schade te verhalen is op de autoverzekering. Verder vertellen we meer over het verhalen van de schade op een bekende dader, een onbekende dader en het Waarborgfonds.

Dekking autoverzekering

De WA autoverzekering en de WA beperkt casco verzekering bieden beide géén dekking voor schade aan de eigen auto, als deze is toegebracht door een fietser. De schade is wel te verhalen op de WA volledig casco verzekering.

Bekende dader

Volgens Artikel 185 van de Wegenverkeerswet worden fietsers beschermd in het verkeer. Deze bescherming geldt bijvoorbeeld bij een aanrijding met een fietser.

Wanneer een fietser tegen een geparkeerde auto rijdt is deze wet niet van toepassing. De auto stond namelijk geparkeerd en nam daardoor niet deel aan het verkeer. Daarom is de schade dus te verhalen op de fietser.

Wanneer de fietser is blijven wachten op de parkeerplaats óf zijn of haar gegevens heeft achtergelaten, dan kun je de fietser aansprakelijk stellen. Hiermee is de schade te verhalen op de fietser.

Onbekende dader

Het komt ook voor dat een fietser (bewust) langs een auto schraapt en vervolgens snel doorrijdt. Doe dan direct aangifte bij de politie.

Als de politie de fietser kan vinden, kan de schade op hem of haar worden verhaald. Je kunt zelf proberen om de identiteit van de fietser te achterhalen door camerabeelden op te vragen en met getuigen te praten.

Waarborgfonds

Het Waarborgfonds vergoedt alleen schade die zijn toegebracht door andere motorvoertuigen. Daarom is de schade die de fietser heeft toegebracht aan de geparkeerde auto niet te verhalen op het Waarborgfonds.

Bron : lastenvrij.nl

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 1, 2019 om 17:58
16885 Antwoorden / 202 Vragen

1e: https://www.nationaleombudsman.nl/vraag-en-antwoord/ik-heb-een-klacht-over-de-politie

m.a.w. een klacht indien bij de politie.
N.a.v.  o.a @MARITA5, hoe men het ook wendt of keert is de fietser degene die aansprakelijk is voor de schade en is dewerkgever bekend.
Zoals ook @TIJGER1 al aangeeft heeft deze ondernemer wel degelijk ook fietsen met bak in gebruik. De website van hen is in die zin overduidelijk.
Daarbij zal men ongetwijfeld weten wie er op dat moment de schade heeft veroorzaakt en zal er ook hoe dan ook schade aan die fiets moeten zijn.
Heeft u rechtsbijstand bij uw autopolis, schakel dat dan in.
Zo er helemaal niet tot schadevergoeding zou worden overgegaan kunt u zich ook nog richten tot het https://waarborgfonds.vereende.nl/

Maar terugkomend op 1. De politie is in dit geval nalatig en dient wel degelijk te handelen omdat hgier hoe dan ook duidelijk sprake is van een strafrechtelijk misdrijf! (Doorrijden na een aanrijding geldt ook voor fietsers en luie handhavers dienen dat te weten). En inzake een misdrijf dient altijd aangifte te kunnen worden gedaan!
Het lijkt mij hoe dan ook een goed idee om te beginnen met het schriftelijk aansprakelijk stellen van 'Thuisbezorgd', aangetekend met vordering van het schadebedrag.

Hu
door Hubert77 Jul 1, 2019 om 21:49
Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat Thuisbezorgd moet kunnen nagaan welke fietskoerier er op dat tijdstip gereden heeft in die buurt en op welke fiets.
Dus het schriftelijk aansprakelijk stellen van Thuisbezorgd via een aangetekende brief lijkt mij dan de volgende stap.
Bedankt voor het meedenken.

sw
door swat1500 - Jul 1, 2019 om 22:52
3795 Antwoorden / 0 Vragen

De politie had wel degelijk een aangifte moeten opnemen. In artikel 7 van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald dat degene die betrokken is bij een verkeersongeval zijn gegevens behoorlijk kenbaar dient te maken. Het betrokken zijn is niet beperkt tot motorvoertuigen.
Echter ook met een aangifte houdt het voor de politie, zonder een goed signalement van de betrokken fietser en fiets een beetje op.

De fietskoeriers die voor Thuisbezorgd.nl rijden zijn niet in dienst van Thuisbezorgd.nl. De koeriers zijn zelfstandig ondernemer die via Thuisbezorgd.nl klussen toebedeeld krijgen. De fietsen zijn feitelijk eigendom van de betreffende koerier. Thuisbezorgd.nl is een soort tussenpersoon. Op die grond kan thuisbezorgd.nl dus niet aansprakelijk stellen voor schade die door "hun" koeriers is veroorzaakt. Er zijn onlangs rechtszaken geweest waarbij door de koeriers werd geeist dat zij juist wel in dienst van Thuisbezorgd.nl zoude moeten worden genomen. Het staat mij bij dat die rechtszaak is verloren of nog in hoger beroep loopt.

Thuisbezorgd.nl zal hoogstens een lijst kunnen geven van welke koeriers op betreffende datum en tijd beschikbaar waren voor bezorgklussen en wellicht ook bezig waren met een bezorgklus. Afhankelijk van de grootte van de stad en het tijdstip kunnen dat er een heleboel zijn. Thuisbezorgd.nl zal niet mogen bijhouden hoe en waar "hun" koeriers zijn en rijden zeker omdat zijn niet in dienst zijn van Thuisbezorgd.nl zou dit een inbreuk op hun privacy zijn.

Tenslotte bestaat ook nog de mogelijkheid dat de bestuurder van de betreffende fiets op dat moment helemaal geen bezorgklus voor Thuisbezorgd.nl en wellicht zelfs op een gestolen fiets reed.

De politie heeft ook bij dit soort strafbare feiten zeer beperkte mogelijkheden om informatie te vorderen van derden om achter de identiteit van de dader te komen en ook beperkte capaciteit om feitelijk onderzoek te doen. Zeker nu reeds op voorhand de kans op  succes om de dader te achterhalen uitermate klein is.

Ben bang dat de schade uiteindelijk voor uw eigen rekening zal zijn.

Im
door Imad - Jul 2, 2019 om 15:08
1 Antwoorden / Vragen

Thuisbezorgd.nl bezorgt zelf voor een paar honderd restaurants op elektrische fietsen met "zakken" op hun rug. Daarnaast rijden er veel bezorgscooters en bezorgfietsen rond van duizenden restaurants die zelf bezorgen zelf met een sticker van Thuisbezorgd.nl erop, die zijn te bestellen via hun webshop. Daarnaast zijn de eigen bezorgers van Thuisbezorgd.nl wel in dienst en werken zij niet als ZZP-er.  Voor een gemiddelde consument inderdaad wat verwarrend maar wel goed om feiten en fabels te scheiden.

ro
door ron503 - Jul 2, 2019 om 16:34
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Thuisbezorgd is een platvorm die voor de aangesloten bezorgrestaurants de afwikkeling van de betaling verzorgd en de bestelling naar het betreffende restaurant doorstuurt en meer ook niet. De bezorger van dat restaurant gaat met de bestelling op pad en levert de bestelling af. Het kan maar zo zijn dat de getuige een bezorger van maaltijden heeft gezien en daar de naam thuisbezorgd aan gekoppeld heeft want met al die bezorgrestaurants van tegenwoordig weet men niet eens meer of ze gebruik maken van Thuisbezorgd.nl. De dader achterhalen wordt moeilijk dan wel onmogelijk maar als door de klap die de bezorger heeft gemaakt de achterruit totaal vernield is en ook nog deuken in de auto maakt dan lijkt mij doorfietsen onmogelijk omdat de bezorger gewond moet zijn geraakt.