le
door lelyhaven Oct 24, 2009 om 10:49
Geldzaken & recht

Automatisch betalen eigen risico

Zorgverzekeraar, Groene land Achmea gaan dit jaar ook eigen risico automatisch incasseren wanneer het bedrag onder de 155 Euro blijft  Ik heb hier voorheen altijd een acceptgiro opgestuurd gekregen. Het bedrag wordt na ongeveer 14 dagen geincasseerd. Mag groene land dit zomaar doen.

746 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 24, 2009 om 10:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag lelyhaven,

In principe mag dit als het in de voorwaarden komt te staan. Wel is het zo dat je vooraf schriftelijk bericht moet krijgen welk bedrag zij automatisch gaan afschrijven.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2009 om 11:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Staat te lezen op hun site;

----1. Wat is er veranderd?
Voorheen kreeg u voor verschuldigde bedragen voor het eigen risico, eigen bijdragen of andere openstaande bedragen elke keer een acceptgirokaart van ons. Deze bedragen gaan wij voortaan tot een maximum van € 155,- per keer automatisch bij u incasseren.      ---

2. Hoe word ik hierover geïnformeerd?
Op het bericht afhandeling zorgkostennota’s ziet u altijd welk eigen risico (verplicht of vrijwillig) en welke eigen bijdrage op een vergoeding van toepassing is. Zo ziet u altijd hoe wij uitkomen op het totale bedrag dat wij bij u in rekening brengen. Groene Land Achmea - Verrekenen van het verplichte eigen risico

Of je nu per accept betaald of automatisch, betalen moet je toch en hierbij loop je niet het risico dat je een rekening vergeet en extra kosten krijgt voor aanmaning of incasso.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2009 om 12:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dus ja het mag.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2009 om 01:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na dit artikel van de Consumentenbond, vraag ik me af of het wel mag, lees zelf maar:

http://www.depers.nl/economie/334742/Geen-extra-kosten-acceptgiro.html

De rechter noemde het ,,onredelijk bezwarend'' dat er kosten  worden berekend voor een betaalmogelijkheid, als er sprake is van  slechts twee manieren om te betalen. ,,Daarmee dwing je een klant  tot het gebruik van de andere methode en dat is onredelijk'', aldus  de zegsvrouw van de Consumentenbond.

Dus met andere woorden, hier blijft dan ook maar één manier over om te betalen. Of zie ik iets over het hoofd?

Groetjes Elena

ve
door verwijderd - Oct 25, 2009 om 01:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Om met je laatste vraag te beginnen: Ja. ;)

(het gaat namelijk over iets anders)

ve
door verwijderd - Oct 25, 2009 om 02:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens de Nederlandse bank mag het, zie: Wat zijn de regels voor incasso? Je kunt altijd de machtiging intrekken.

@Elenay: Op de grijze lijst staat het volgende:

Vermoedelijk onredelijk bezwarend is een beding dat
bepaalt dat een door de wederpartij verleende volmacht
onherroepelijk is of niet eindigt door haar dood of
ondercuratelestelling, tenzij de volmacht strekt tot levering van een
registergoed.
(artikel 6:237 sub n BW)

Daaruit zou je afleiden dat je het regeling in de algemene voorwaarden mag mits deze herroepelijk is en eindigt door de dood of curatelestelling, tenzij het de levering van een registergoed (huizen en zo) betreft.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2009 om 09:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag, Lelyhaven. Deze automatische incasso maakt duidelijk onderdeel uit van de door u afgesloten zorgverzekering. Ze laten het je nu ruim van te voren al weten. Het is nog Oktober, je kunt ook kijken of er andere zorgverzekeraars (nog) zijn te vinden die het met een acceptgiro (nog) willen doen.(Overstappen naar een andere zorgverzekeraar kun je elk jaar) Denk echter dat dit dun bezaaid zal zijn.Het moge duidelijk zijn, dat de acceptgiro op steeds groteree schaal gaat verdwijnen, en dat de acceptgiro op termijn tot verleden gaat behoren, en ja, er zijn nog maar genoeg mensen die het op de 'ouderwetse' manier van betalen doen: Acceptgiro ivullen, op de post, en mar afwachten of het goed gaat....veelal resulteerd deze manier van werken veel frsutratie, maar dan in de vorm van aanmaningen, en in veel gevallen een incassoburo er op de koop toe....Helaas zijn er nog veel te veel mensen die afhankelijk zijn van deze manier van betalen, tenslotte hebben we niet allemaal een computer, een computer (tenminste zo zie ik dat) is zeer zeker een luxe, die veel, heel veel medenederlanders zich (nog)niet kunnen veroorloven. Velen hebben zelfs afschuw van een computer, en willen er met geen woord over praten, en ja, ook jongeren zijn daaronder te vinden.

Bij ons gebeurd deze automatische incasso (gelukkig) al jaren, en ze laten netjes ruimschoots van te voren weten,(zo'n veertien dagen) wat er geïncasseerd zal gaan worden, met een ruim overzicht met wat er al betaald is, en wat er nog overblijft. Ik zie hierin geen enkel probleem, en voor de eigen administartie is het maar wát makkelijk. Wij zijn blij dat we van die rot acceptgiro's af zijn, mbt. dit gebeuren. Groene Land heeft u ruimschoots van te voren geïnformeerd, dus ja, het mag dit 'zomaar'  doen. Zowat elke betaling bij ons geschied per automatische incasso, dit samen met internetbankieren, wij willen echt niet anders meer. 'Verloren'of 'niet aangekomen' acceptgiro's behoren (gelukkig) sinds enkele jaren tot het verleden. Ook onverwachte incassoburo's komen nooit meer voor.

Succes met de zorgverzekering, Mvgr. Henri