ha
door hans1959 Mar 1, 2012 om 21:01
Geldzaken & recht

Bankdruk

Wij hebben een hyptheek bij de ASR op ons huis wat ik samen met mijn ouders bewoonde. Mijn ouders overleden in 2008 binnen 10 weken na elkaar. Daardoor kwamen de lasten alleen op mij neer. Ik heb een achterstand gehad, sinds 2008 opgebouwd, van bijna € 33.000 en heb met hard werken deze achterstand in de afgelopen 2 jaar (jaren van recessie) weten terug te brengen naar 8500 euro... (3 maandtermijnen). De bank vindt dit niet genoeg en wil executeren tegen de waarde die door hun benoemde makelaar getaxeerd wordt... Ze hebben onwaarheden gesteld in hun schrijven, maar weigeren een persoonlijk gesprek. Ik moet of binnen 6 maanden de achterstand inlossen of zij gaan verkopen. Ik wil persé het grove gedrag van deze medewerker aan de kaak stellen met zijn meerdere, maar hij weigert zelfs de naam op te geven! Wat zal een rechter zeggen, als ik nu dwars blijf? Ik stel nu: als zij op 8500 euro een verliespost van 200.000 euro willen oplopen, best, maar niet verhalen bij mij dan, dus veil maar tegen finale kwijting? De waarde is natuurlijk in de afgelopen jaren gedaald, zoals vele huizen.
Wat kan ik nu doen? Ik heb tot morgen de tijd gekregen!
HELP

3567 24 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Mar 1, 2012 om 21:06
842 Antwoorden / 1 Vragen

Om het even bot te zeggen: je hebt gewoon nul komma nul rechten in deze. Vooral "dwars" liggen zal echt niet gewaardeerd worden, want een huis / hypotheek is een volwassen zaak en daarin is geen plek voor puberaal gedrag zoals bewust dwarsliggen. Als je een betalingsachterstand hebt, dan heb je simpelweg geen eisen te stellen á la "veil maar zonder restschuld".

ha
door hans1959 - Mar 1, 2012 om 21:09
9 Antwoorden / 1 Vragen

Maar je zegt dus eigenlijk: de inloop die we al gerealiseerd hebben, telt niet. Recessie telt ook niet en je onwaarheden zoals, "uw achterstand is wederom opgelopen" (wat dus niet waar is), telt ook niet? We willen meewerken aan verkoop, maar niet onder druk. Hebben we dus geen enkel recht? Heeft U daar ervaring in dan? Of is dit uw mening....?

marcel75
door marcel75 - Mar 1, 2012 om 21:19
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Het recht dat je hebt is tijdig de hypotheek betalen. Zodra er betalingsproblemen dreigden had meteen contact opgenomen moeten worden met de bank. Het was achteraf bekeken blijkbaar ook slimmer geweest om levensverzekeringen af te sluiten zodat een deel van de hypotheek afgelost zou worden bij het overlijden van ouders.

De bank mag overgaan tot executie als u niet aan uw verplichtingen voldoet. En er is een achterstand, weliswaar een deel van de achterstand ingelopen, maar er staat een achterstand. De bank staat dus in haar recht om over te gaan tot een veiling.

Veiling tegen finale kwijting zit er niet in. Die afspraak kunt u niet maken met de bank.

Als u wilt meewerken aan een verkoop, dan had u het bord al in de toen moeten zetten.

De bank doet er nu alles aan om de schade bij zowel de bank als ook bij u te beperken. Dat ze u al 2 jaar uitstel hebben gegeven is al zeer uitzonderlijk en mag u ook heel blij met zijn.

Enige optie die er nog is, is heel snel andere financiering proberen te regelen. Dat zal lastig zijn, maar alleen via die weg komt u nog van ASR af.

ha
door hans1959 - Mar 1, 2012 om 21:27
9 Antwoorden / 1 Vragen

We hebben vanaf dag 1 van de achterstand contact en overleg gehad met Bijzonder Beheer van (toen) de Fortis. We hebben direct het huis laten taxeren en het te koop gezet! Dat was in 2008. De huizenprijzen zijn gezakt en van een vv waarde van 750.000 is het nu gezakt naar 550.000 (onze hypotheek bedraagt 570). We hebben nu een groot deel ingelopen en nu willen ziij gaan verkopen tegen WoZ waarde: 371.000 (alhans daarop inzetten). Nu heeft men een risico van 8500 euro en straks een gat van ruim 2 ton... Die moet ik ophoesten en sta op straat... Terwijl wij afgelopen jaar iedere termijn hebben betaald.... Waar is de redelijkheid dan?

he
door henkhh - Mar 1, 2012 om 23:13
174 Antwoorden / 0 Vragen

Redelijkheid van banken als ook verzekeringsmaatschappijen kun je helaas niet verwachten. Het is triest, zeker in jouw geval, dat je een hebt laten zien dat je er alles aan doet om de achterstand in wilt lopen en daar ook grotendeels in bent geslaagd en de bank je nu de mes op de keel zet. Enige mogelijkheid om onder de situatie uit te komen is ben ik bang de schuld te betalen. Mogelijk kan je werkgever je helpen met een voorschot in deze kwestie. Ik ken gevallen waarin dit is gebeurd. Sterkte en succes!!

Henk

marcel75
door marcel75 - Mar 2, 2012 om 08:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Een achterstand van € 33.000,-- is niet van 1 maand niet betalen. Daar zijn heel veel maanden niet/niet volledig betalen voor nodig om op zo'n bedrag uit te komen. Dat hier persoonlijke redenen aan ten grondslag liggen maakt voor de bank niet uit. Je bent een zakelijke overeenkomst aangegaan en die moet je nakomen.

De redelijkheid die je hebt genoten is overigens behoorlijk ruim. Allereerst heb je de ruimte gekregen om € 33.000,-- achterstand op te lopen en vervolgens nog de mogelijkheid om dat weer grotendeels in te lopen. Al die tijd heb je de in woning mogen blijven wonen en heeft ASR niet geveild.

En nu is blijkbaar de maat vol bij ASR en wordt de veiling doorgezet. Dat is nu eenmaal het risico van het geven van een hypotheekrecht op je woning. Als je niet betaald, ben je uiteindelijk je huis kwijt.

ha
door hans1959 - Mar 2, 2012 om 09:11
9 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp uit alle reacties hier, behalve Henkhh, dat het hier een afzeikpagina is van allerlei betweters? Als je ouders overlijden, als er je dus onverwachts alleen voor de lasten komt te staan omdat je gezamenlijk daarvoor de kosten deelde, als er een recessie is, waardoor onroerend goed in waarde daalt, waar de banken destijds dat graag wilde financieren, immers, geld is geld, dan begrijp ik dat je dus niet zegt, als buisnesspartners: niet alleen in goede tijden, maar ook in slechte tijden. De achterstand is ingelopen, in een bar slechte tijd om geld te verdienen, ruim € 50.000 heb ik afgelopen jaar betaald aan de ASR... Als ze helden waren geweest, hadden ze me dit aan het begin van het jaar verteld, dan had ik die € 50k ergens anders ingestoken. Maar ik begrijp dat redelijkheid hier dus niet meer aan de orde is en dat een groot aantal lezers slechts denken: eigen schuld, dikke bult!
Prima, dit forum heeft me geweldige geholpen en een geweldig advies gegeven:
Ik ben een rund dat ik een achterstand heb opgelopen, ben een luie vent die puberaal gedrag vertoond en die niet moet zeuren. Alle recht voor de banken!
Henkhh, dank je voor je reactie en de rest, jullie bedankt voor de oppeppende woorden! Ik ga met frisse moed er weer tegenaan! Ik hoop voor een ieder van jullie dat je nooit in zo'n onredelijke situatie komt, waarbij de schade nu slechts € 8.500 is en strals voor de bank ruim 2 ton. Dan koos ik toch echt voor een regeling! Ik heb zelfs de rente over de achterstand, € 1.200 afgelopen maand betaald, de bank wordt er NIETS minder van. Maar goed, de ASR is nu de ABN, zal wel schoon gemaakt moeten worden om straks een mooie prijs op te brengen, waarbij men kan zeggen: kijk, wij hebben schone portefeuille... TErwijl ik de afgelopen 16 maanden iedere maand ook op tijd betaald heb, extra op mijn achterstand heb ingelost, maar ja, dat was niet genoeg!
Bedankt allemaal voor de wijze adviezen en keep up the good work!

naitsoezn
door naitsoezn - Mar 2, 2012 om 09:31
842 Antwoorden / 1 Vragen

@hans1959: kom je hier voor eerlijke antwoorden of kom je hier om eens lekker met elkaar de banken af te zeiken? Als je liever alleen maar hoort wat je wilt horen, dan is het wel zo handig om dat voortaan in de openingspost te melden, dan weten de mensen hier waar ze aan toe zijn. Heeft niets met afzeiken te maken, want ik heb geen enkele reactie gezien die je persoonlijk aanvalt, maar enkel reacties die gewoon zeggen waar het op staat. De mensen hier op dit forum beslissen niet over jou situatie hè, dat moet je niet vergeten... Dat doet de bank.

ha
door hans1959 - Mar 2, 2012 om 09:39
9 Antwoorden / 1 Vragen

Naitsoezn: Jouw reactie was een duidelijke persoonlijke aanval: puberaal gedrag etc... Lees ff terug! Daarnaast had ik echt het idee, dat hier mensen je een welwillend en gefundeerd advies zouden kunnen geven. Het tegendeel bleek waar!
Waarschijnlijk ben jij iemand van een bank, die slechts primair reageert en zich niet inleeft in de situatie waarin iemand kan komen te verkeren... Ik heb nimmer gezegd dat ik niet aan mijn verplichtingen wil voldoen, sterker: ik heb iedere intentie daartoe! Maar nogmaals, Naitsoezn: je bent er wederom als de kippen bij, dus jouw mening is duidelijk... en ik besef nu, dankzij jou, hoe dom ik ben...
Dus ja, ik ben wel persoonlijk aangevallen door jou! Maar ja, lezen hè...

naitsoezn
door naitsoezn - Mar 2, 2012 om 09:51
842 Antwoorden / 1 Vragen

@hans1959: Prima, lekker alles persoonlijk aantrekken. Vooral doen. Het is de bank die de beslissing neemt, en de mensen hier vertellen je gewoon waar de bank allemaal recht op heeft. Nogmaals: het wordt voor iedereen een stuk duidelijker als je voortaan gewoon zegt wat je wilt horen. Dan weet iedereen precies wat ie hier neer moet zetten, en kom jij niet voor teleurstellingen te staan.

marcel75
door marcel75 - Mar 2, 2012 om 09:59
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Hans,
Enige nuancering is hier toch echt wel op zijn plaats. Er wordt een juridische vraag gesteld en komen juridische antwoorden op. Die staan los van jouw persoonlijke situatie en geven blijkbaar niet het gewenste geluid weer.

Gelet op de praktijkervaringen en met de wet in de hand constateer ik alleen maar dat de ASR bank heel vriendelijk is geweest om, om wat voor reden ook, de achterstand behoorlijk op te laten lopen en de gelegenheid te bieden om de achterstand in te lopen. Aan dat inlopen van een achterstand zitten vaak wel strenge voorwaarden. Bijvoorbeeld wanneer niet binnen de afgesproken termijn de achterstand is ingelopen of er een nieuwe achterstand ontstaat, de veiling alsnog in gang gezet wordt.

Het risico/gevolg van geld lenen is natuurlijk dat er terugbetaald moet worden conform de gemaakte afspraken.

ha
door hans1959 - Mar 2, 2012 om 10:11
9 Antwoorden / 1 Vragen

Dank nogmaals Marcel75. De nuancering zal ik ter harte nemen. Waar ik mij slechts afvroeg wat het gewenste resultaat nu is van de bank, heb ik slechts de standpunten vernomen vanuit bancair oogpunt. De reacties van naitsoezn verbazen me, gezien zijn persoonlijke karakter...

he
door henkhh - Mar 2, 2012 om 10:15
174 Antwoorden / 0 Vragen

Jammer dat steeds meer mensen blijk geven van weinig inlevingsvermogen. Er wordt niets opgeworpen tegen de starre houding van ASR dat op het moment dat de achterstand bijna is weggewerkt zij nu tot executie overgaan. Het feit dat Hans eerst de gelegenheid heeft gekregen om de schuld in te lossen en bijna aan het eind men een dergelijk besluit neemt vind ik persoonlijk vrij asociaal. Ze hebben bij ASR er gezien de situatie volgens mij op lange termijn geen enkel baat bij. Dit is weer korte termijn denken en ze zullen inderdaad wel cash nodig hebben. Dat dit mogelijk 2 ton minder op gaat leveren doet blijkbaar niet ter zake. Juridisch staan ze ongetwijfeld in hun recht maar als we ons daar achter gaan verschuilen en elke menselijkheid daarbij uit het oog verliezen heb ik een hard hoofd in de toekomst. Elkaar steunen in moeilijke tijden en wat sociaal gevoel is van groot belang!!

ha
door hans1959 - Mar 2, 2012 om 10:29
9 Antwoorden / 1 Vragen

Henkhh, dank je! Dat is precies wat mijn gevoel is... Ik vroeg mij daarbij dus alleen af of dit dan recht is. Natuurlijk ben ik verplicht om mijn schulden te betalen! Daar ben ik niet voor weggelopen en heb mij volledig ingezet om in het reine te komen, maar kennelijk is dat niet genoeg. Geeft een frustrerend gevoel! Dan denk je: "dit kan toch niet waar zijn?" Maar gezien de reacties, weet ik dat dit helaas wel het geval is. Men wil nu de WoZ waarde als uitgangspunt nemen, terwijl bij het verkrijgen van een hypotheek wordt gezegd dat WoZ waarde voor hun niet de basis is. Men meet echt met twee maten. Maar jammeren helpt niets, dat weet ik.

Overigens is de wijze van aaan de telefoon behandeld worden zeker een bijkomende factor. Onbeleefd, zelfs onbeschoft en geen enkele mogelijkheid om persoonlijk eens aan tafel te komen. Als de behandelende medewerker dat niet nodig acht, moet je maar een brief schrijven en krijg je als antwoord dat je je toch moet wenden tot die zelfde medewerker. Er is geen enkele vorm van zelfcontrole. Hoe kan het. Daardoor wekt men de schijn dat men echt willekeur hanteert. De vorige medewerker was erg enthousiast over onze inhaalslag, had begrip en vond het zelfde wat wij nu vinden: waarom schade van 2 ton riskeren, terwijl we nu op de goede weg zijn? Maar helaas is deze medewerker ontslagen.... Tja, waarom, denk ik nu?
Maar Henkhh, dank je wel voor je laatste bericht, dat geeft ons het gevoel dat we geen mislukkelingen zijn. Ook Marcel75 begrijp ik goed.

despuiter
door despuiter - Mar 2, 2012 om 10:37
107 Antwoorden / 2 Vragen

De vraag was anders vrij duidelijk en daar is antwoord opgekomen wat meneer blijkbaar niet bevalt. Om dan de deskundigheid van bv Marcel in twijffel te trekken slaat nergens op.
Als je getroost of opgepept wil worden dan zijn daar vast wel andere site's voor.
Sterkte ermee!

he
door henkhh - Mar 2, 2012 om 10:56
174 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=despuiter schreef op vrijdag 2 mrt 2012, 10:37]De vraag was anders vrij duidelijk en daar is antwoord opgekomen wat meneer blijkbaar niet bevalt. Om dan de deskundigheid van bv Marcel in twijffel te trekken slaat nergens op.
Als je getroost of opgepept wil worden dan zijn daar vast wel andere site's voor.
Sterkte ermee!

Gezien je nickname en je stelling zou ik jou wel eens willen horen in de situatie waar Hans nu in zit. Beetje inlevingsvermogen is op zijn minst op zijn plaats!!

co
door courier - Mar 3, 2012 om 17:37
226 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk dat de ASR ook naar de toekomst kijkt en waarschijnlijk tot de conclusie is gekomen dat u uit eigen inkomsten nooit in staat zult zijn de lasten van een hypotheek van € 570.000 te dragen. Anderzijds snap ik de bank niet op welke wijze ze dan op u een veilingverlies van circa 2 ton kunnen verhalen. Wel snap ik dat ze nu druk op de ketel zetten om met u in gesprek te komen het huis onderhands te verkopen voor € 550.000 en voor het verschil van € 20.000 een fatsoenlijke afbetalingsregeling te treffen. Maar hou ten alle tijde de regie over die verkoop en stel de bank van elke stap op de hoogte.
Een goedkoper koophuis kunt u qua financiering verder wel vergeten: stap naar de gemeente, vraag met al die bewijsstukken die u heeft de hoogste urgentie voor een huurhuis, hou vooral het hoofd koel en laat uw gezicht zien op dat kantoor van de ASR in Amersfoort.

marcel75
door marcel75 - Mar 3, 2012 om 17:58
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je gezicht laten zien bij ASR in Amersfoort... op zich knap als je bedenkt dat het hoofdkantoor van ASR in Rotterdam zit. Maar wat dan nog. wat wil je daar bereiken?

ha
door hans1959 - Mar 4, 2012 om 08:03
9 Antwoorden / 1 Vragen

Courier, dank je wel voor je reactie! Wat je aanstipt zijn precies enkele zaken die door het hoofd spoken... Het is allemaal zo dubbel: we hebben de afgelopen 4 jaar in moeilijke tijden onze opgelopen achterstand met 70% teruggebracht en als ze, zoals je zegt, denken, dat de lasten op langer termijn toch niet kunnen worden opgebracht, hakken ze je doormidden... We hebben getracht met ze persoonlijk om de tafel te gaan zitten, IN AMERSFOORT Marcel75, knap hè, want daar zit Bijzonder Beheer ASR, maar dat wordt botweg geweigerd door de medewerker en een naam van zijn meerdere geven ze niet af... Beetje jammer...

Marcel75 weet dus niet zoveel van dit soort zaken af!

Overigens, Henkhh en Courier nogmaals dank jullie wel voor jullie reacties!

co
door courier - Mar 4, 2012 om 11:21
226 Antwoorden / 2 Vragen

De ASR wil vooral dat u in beweging komt en gebruikt hiervoor het ijzersterke recht van wat in de wet wordt genoemd: parate executie. Zij willen met u een onderhandelingstraject in en daar hoort nu eenmaal een starre, autoritaire houding bij. Ga er met een juridisch onderlegd persoon (die objectief en emotieloos is) naar toe en leidt het het gesprek naar een "win-winsituatie" voor beide partijen. Ga er maar vanuit dat de bank ook 2 gesprekspartners aan de andere kant van de tafel zet.
Inderdaad het "notariaat" weet weinig of niets af van een dergelijk voortraject en komt pas in actie zodra er bij een executieveiling het nodige aan hun strijkstok blijft hangen. In dit stadium hoef je dan ook niets meer te weten dan dat staatsbank ASR shirtsponsor is van Feyenoord, zolang de Minister van Financiën die uitgave goedkeurt. De tijden van het trotse Assurantiebedrijf Stad Rotterdam liggen al enige decennia achter ons.

marcel75
door marcel75 - Mar 4, 2012 om 20:08
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Hans,
Ga jij lekker naar een administratieve afdeling van een bank (Amersfoort) terwijl het hoofdkantoor elders zit. In Amersfoort mag en kan men geen beslissing nemen.

Daarnaast is het onderhandelingsproject al voorbij. Maar ja, Courier geeft je graag hoop op zeer weinig. En tja, daar weten meer mensen van af dan alleen bankiers.

Op het moment dat een bank haar recht van parate executie ter hand neemt, is het tijdperk van onderhandelen al voorbij en heb je naar de pijpen van de bank te dansen.

Veel succes dus in de toekomst en blijkbaar weten u en Courier samen wel heel goed hoe een executie-traject gaat, welke geweldige kansen u thans nog hebt en hoe u vooral er voor kunt zorgen dat de problemen zichzelf oplossen. Ik wens u al het goeds.

ha
door hans1959 - Mar 5, 2012 om 07:38
9 Antwoorden / 1 Vragen

Hierbij sluit ik mijn blog af. Het ego van Marcel75 is geknakt, we hebben woensdagmorgen een afspraak IN AMERSFOORT met Bijzonder Beheer, de bewuste heer EN zijn directe chef, hebben inmiddels excuses binnen EN men is bereid om de achterstand in 24 maanden af te laten lossen. Kortom, alle betweters hier ten spijt, met uitzondering van Henkhh en Courier, zitten er dik naast. De les is hier dat je je als consument niet zomaar in iedere hoek moet laten drukken, dat redelijkheid wel degelijk een rol speelt (voorrang in het verkeer NEEM je niet, maar wordt je VERLEEND) en ja, er bestaan nu eenmaal medewerkers bij banken die blijkbaar wat doorschieten in hun ambitie om te scoren voor hun baas... Dat de rekensom simpel blijkt te zijn, ook voor de ASR, liever nu 10 mille achterstand zien in te perken, dan op voorhand door ego-gedrag van Bijzonder Beheer een verliespost van misschien wel 2 ton... Dat zal de baas van deze medewerker inmiddels ook wel hebben ingezien en de bewuste onbeleefde medewerker terug hebben gefloten...
De les is hier in ieder geval: ook veel bijdehandjes, egootjes die denken dat ze het weten, maar dus allemaal kleine politiemannetjes willen zijn...

Ik wil Henkhh en Courier bedanken en de rest veel plezier met andere mensen de les lezen... Zou jullie niet graag tot mijn kennissenkring rekenen. Ik log mij uit en zal dus verder geen reacties meer willen lezen, want waarschijnlijk kunnen een paar mensen dit niet zetten.... Gegroet!

diumenge
door diumenge - Mar 5, 2012 om 07:45
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Fijn om te lezen dat je er waarschijnlijk met de bank uit gaat komen. Ik heb op dit topic niet eerder gereageerd, maar ik kan me goed vinden in je reactie op bepaalde mensen hier. Is voor mij ook een ergernis. Sterkte met het oplossen van je (financiële) problemen.

ha
door hans1959 - Mar 5, 2012 om 12:05
9 Antwoorden / 1 Vragen

Diumenge, waarvoor dank!