a.
door a.huiskens Feb 6, 2014 om 13:22
Geldzaken & recht

Bankzaken

Hoe kan ik het tegoed van mijn oude spaarbankboekje opvragen.

3034 10 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 6, 2014 om 13:25
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo a.huiskens,

Bij de betreffende bank/spaarinstelling.

Ligt er wel aan hoe oud dat boekje is!

Voor spaartegoeden wordt door de Nederlandse Vereniging van Banken een verjaringstermijn van twintig jaar aangehouden. Als er twintig jaar geen mutaties zijn geweest in het spaarbankboekje vervalt het tegoed volgens de wet aan de bank. Dit betekent dat als er twintig jaar geen stortingen of opnames zijn gedaan op een spaarrekening, je in principe geen aanspraak meer kunt maken op het spaartegoed. Banken zeggen met deze termijn coulant om te gaan.

Lees hier.

Met vr.gr.

labren
door labren - Feb 7, 2014 om 12:10
862 Antwoorden / 0 Vragen

bij de bank waar het op staat en waar het spaarbank boekje van is , logies toch!!!!!!!!

edrick3
door edrick3 - Feb 7, 2014 om 12:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@labren,

Misschien bestaat die bank wel niet meer?!
Het gaat om een OUD boekje.
Vandaar de vraag.
Logisch (!) toch.

audb
door audb - Feb 7, 2014 om 12:48
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Dus die 25 gulden ben ik nu echt kwijt? en ik ben zo zuinig geweest op me postspaarbank boekje.
Als je bij een bank hebt gespaard die verdwenen is dan is er zeer weinig kans dat het geld boven water komt.
Postbank = ING geworden
De bank voor de stad Amsterdam = Centrum bank = Verenigde spaarbank = Fortis = Abn-Amro dus ook niets meer te halen
Boeren spaarbank = Rabobank geworden dus nog wat kans.
Maar boekjes? die zijn al heel wat jaren niet meer in gebruik en mochten ze deze nog aan nemen dan duurt het een paar weken voor ze gaan terug storten.

jannyholtrop
door jannyholtrop - Feb 7, 2014 om 14:49
84 Antwoorden / 1 Vragen

Met een geldige legitimatie kun je het tegoed van je spaarbankboekje opvragen, tenminste als de bewuste bankinstelling nog bestaat. Zoals het oude postkantoor met rijkspostspaarbank is nu ING.
Bij bovengenoemde heb ik goede ervaring met uitbetalen van oud spaarbankboekje.
Ben met geldige legitimatie naar de bank gegaan met het spaarbankboekje. Zolang de rekeninghouder of erfgenaam kan bewijzen dat het saldo zijn eigendom is kun je het saldo inclusief de achterstallige rente ( was bij mij 32 jaar!!!) opvragen om op je bankrekening over te maken. Duurt ongeveer 6 weken, maar dan heb je ook wat.
Veel succes ermee.

tr
door trofaiac - Feb 8, 2014 om 09:58
57 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=a.huiskens schreef op donderdag 6 feb 2014, 13:22]Hoe kan ik het tegoed van mijn oude spaarbankboekje opvragen.

Een oud spaarbankboekje van de Rijkspostspaarbank heb ik een aantal jaren geleden voorgelegd bij de ING Bank. Nog vóór de Euro. Nee had ik, ja kon ik krijgen. Die ING-bank heeft het voor ons opgestuurd naar het hoofdkantoor van ING. Het geld werd toch wel overgemaakt naar onze rekening.
Of dat nu nog gebeurd ????

mahadma
door mahadma - Feb 8, 2014 om 10:10
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Over welke spaar bank heeft topic starter het precies?

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2014 om 10:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Banken verdwijnen niet. De rechten en verplichtingen worden overgenomen.

edrick3
door edrick3 - Feb 8, 2014 om 10:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@mahadma, tijger1,

Uit de 1e reactie:

Oude spaarbankboekjes – Bij welke bank inleveren?

Het kan zijn dat je oude spaarbankboekjes hebt van banken die niet meer bestaan. Je kunt via de helpdesk van De Nederlandsche Bank (DNB) achterhalen bij welke bestaande bank je het oude spaarbankboekje kunt verzilveren.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2014 om 10:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@edrick3

Dat is bekend.