pl
door plebpleb May 21, 2016 om 16:15
Geldzaken & recht

Basisregistratie personen

Probeer de 3x om 'n bericht te plaatsen...Mogen onbekende instellingen persoonlijke gegevens opvragen bij de basisregistratie van de gemeentes...
Ook e-mailadressen...Mensen blij maken met 'n dooie mus

1415 16 Rapporteer

tenormin
door tenormin - May 21, 2016 om 16:21
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien iets meer duidelijkheid verschaffen t.a.v. uw opmerking "mensen blij maken met een dooie mus"? En wie zijn die onbekende instellingen dan? Of beter gezegd: hoe weet u dat?

pl
door plebpleb May 22, 2016 om 14:01
113 Antwoorden / 60 Vragen

Kreeg plots van 'n pensioenfonds een mail dat er 'n partnerpensioen werd uitgekeerd als de ex zou overlijden...
Achteraf was 't kleine pensioentje uitgekeerd...Dat noem ik mensen blij maken met 'n dooie mus...

jo
door jorisw - May 21, 2016 om 16:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Uiteraard mogen onbekenden niet zomaar dit soort informatie krijgen (opvragen mag altijd natuurlijk, maar de gemeente zal het niet geven). Ik vermoed dan ook dat het niet om zomaar instellingen gaat, maar om instellingen die wel dat recht hebben.

diumenge
door diumenge - May 21, 2016 om 16:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heerlijk altijd die onduidelijke vragen...

Cookies
door Cookies - May 21, 2016 om 16:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er is een levendige handel in - vooral - e-mailadressen. Dat van die dooie mus begrijp ik ook niet. Zogenaamd weer eens wat gewonnen?

pl
door plebpleb May 22, 2016 om 14:04
113 Antwoorden / 60 Vragen

Niets gewonnen en heb nooit met prijsvragen via internet meegedaan...Zie andere antwoorden....

tijger1
door tijger1 - May 21, 2016 om 16:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vragen staat vrij. Krijgen is een andere zaak. :-))

tijger1
door tijger1 - May 21, 2016 om 16:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En bij de basisregistratie van de gemeente staan geen mail-adressen geregistreerd.

Ma
door Mat Matheij May 22, 2016 om 03:18
986 Antwoorden / 3 Vragen

Inderdaad niet hadden ze wat te doen daar. Met die vele omschakelaars van de ene slechte provider naar de volgende tenzij uiteraard g-mail.

pl
door plebpleb May 22, 2016 om 14:22
113 Antwoorden / 60 Vragen

Toch is 'n pensioenfonds via die registratie personen aan mijn e-mailadres gekomen...
Kreeg bericht hierover van het fonds....

ha
door halex - May 21, 2016 om 17:13
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen is aan strikte regels gebonden. Hier kunt u ze vinden: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgegevens/inhoud/basisregistratie-personen-brp

pl
door plebpleb May 22, 2016 om 14:19
113 Antwoorden / 60 Vragen

Heb toch 'n klacht ingediend bij de rijksoverheid dat 'n pensioenfonds mijn gegevens en e-mailadres hebben verkregen...
Die hebben me het zelf gemeld omdat ik er naar gevraagd heb...
Dat kan allemaal zomaar toch gebeuren...Die strikte regels zijn nergens aan gebonden...

ha
door halex May 22, 2016 om 14:34
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Een pensioenfonds voert een publieke taak uit en om die reden krijgen ze informatie uit de BRP. Een e-mailadres maakt geen onderdeel uit van de BRP. Kan het zijn dat ze de berichtenbox van mijn.overheid.nl gebruiken? Dan komt de e-mail vanuit de berichtenbox, niet vanuit het pensioenfonds.

Cookies
door Cookies May 22, 2016 om 14:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het zou handig zijn als je even had geklikt op de link van Halex; dan had je kunnen lezen welke organisaties wel je gegevens op kunnen vragen.

emcede
door emcede - May 21, 2016 om 17:54
960 Antwoorden / 4 Vragen

Als uw gegevens bekend zijn bij een voor u onbekende instelling, dan komt dat niet omdat ze de gegevens van de gemeente hebben gekregen. Er is een levendige handel in NAW-gegevens en e-mailadresen. U heeft misschien eens meegedaan aan een prijsvraag, iets bij een postorderbedrijf gekocht - weet ik veel. Die gegevens kunnen worden doorverkocht.

aurora1
door aurora1 - May 21, 2016 om 19:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Al vaker heeft u gemeld dat u moeilijk een vraag kunt plaatsen. De reacties daarop waren o.a. dat u akkoord moet gaan met het plaatsen van cookies en dat is nader uitgelegd. Dus als u niet akkoord wilt gaan met het plaatsen van cookies blijft de kans aanwezig dat u vragen moeilijk kunt plaatsen....

pl
door plebpleb May 22, 2016 om 14:14
113 Antwoorden / 60 Vragen

Weet niets van cookies aanklikken op kassa-site is...Zal proberen je meer duidelijkheid te geven...
Begin me in te loggen en krijg dan dat ik ben ingelogd en kan mijn vraag opstellen...
Eenmaal de vraag gesteld kan ik niet verder en wordt geblokkeerd en kom niet verder...
Telkens probeer ik 't opnieuw en kom maar niet verder met doorklikken...
Dus weer opnieuw en weer hetzelfde...
Dan probeer ik snel mijn verkorte vraag door te sturen en dan lukt 't wel...
Om verder te komen...Hopelijk snap je 't nu wel 'n beetje wat mijn probleem is...

ja
door janf43 - May 21, 2016 om 22:59
733 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, onbekende en zelf bekende instellingen mogen geen gegevens opvragen bij de basisregistratie van de gemeentes, tenzij de wet dat toelaat/voorschrijft. E-mailadressen vallen daar niet onder, die zijn alleen bedoeld voor serviceverlening van de gemeente naar de burger.

pl
door plebpleb May 22, 2016 om 14:16
113 Antwoorden / 60 Vragen

Kreeg van 'n pensioenfonds dat ze mijn e-mailadres via die basisregistratie personen hebben verkregen...

Cookies
door Cookies - May 22, 2016 om 14:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@plebpleb: Een pensioenfonds is natuurlijk geen onbekende instelling. En in de link van @Halex is te lezen dat o.a. pensioenfondsen hun gegevens uit de BRP halen. Je e-mailadres staat niet in de BRP, maar is dus blijkbaar wel bekend bij jouw gemeente.

Uit de link van Halex:

De persoonsgegevens in de BRP zijn niet openbaar. De overheid en organisaties zoals de Belastingdienst en pensioenfondsen ontvangen de gegevens uit de BRP. Zij krijgen alleen de gegevens die ze nodig hebben voor hun werk. Bijvoorbeeld om belasting te heffen of om uw pensioen te betalen.

tenormin
door tenormin - May 22, 2016 om 14:29
16849 Antwoorden / 108 Vragen

plebpleb kreeg plots van een Pensioenfonds een mail... zie haar antwoord onder "verberg reacties" in mijn commentaar van gisteren. (Niet iedereen leest de verborgen antwoorden).

tijger1
door tijger1 - May 22, 2016 om 14:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als dat pensioentje uitgekeerd is, omdat de ex is overleden, moet u dat toch ontvangen hebben?

Cookies
door Cookies - May 22, 2016 om 14:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: ja, dat heeft hij (of zij) ook ontvangen:

DOOR PLEBPLEB 22 MEI 2016 OM 14:01
111 ANTWOORDEN / 57 VRAGEN

Kreeg plots van 'n pensioenfonds een mail dat er 'n partnerpensioen werd uitgekeerd als de ex zou overlijden...Achteraf was 't kleine pensioentje uitgekeerd...Dat noem ik mensen blij maken met 'n dooie mus...

tijger1
door tijger1 - May 22, 2016 om 15:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat is dan die dooie mus als u het pensioen gehad hebt?

ja
door jackyh - May 22, 2016 om 22:18
953 Antwoorden / 4 Vragen

Wie heeft dat "kleine  pensioentje" dan ontvangen?