si
door silvie49 Jan 14, 2008 om 23:03
Geldzaken & recht

Bedrijf op iemand anders ze adres

Hallo

een kennis van mij die zijn moeder heeft het bedrijf van haarzelf op de naam van haar zoon staan en ook op zijn adres,maar hij heeft niks met dit bedrijf te maken, kan dit gevolgen voor hem hebben zoals de belasting of als hij een huis gaat kopen.

11217 5 Rapporteer

ge
door gerritveens - Jan 15, 2008 om 00:45
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet hoe het met de belasting zit, maar degene die ingeschreven staat is in elk geval aansprakelijk voor de schulden die het bedrijf aangaat. Oppassen met dat soort constructies dus (art. 18 Handelsregisterwet)

door 4711 - Jan 15, 2008 om 14:34
885 Antwoorden / 2 Vragen

Wegens schade claims en rechtzaken worden vaak bedrijven overgeplaatst naar familie leden en bij nieuwe eigenaar vis je achter het net...
Daarom doen ze het vaak.

Ook komt het voor dat de persoon een "VERLEDEN" heeft waardoor het niet mogelijk is een bedrijf te starten....

Soms is het een garantie dat de borgsom die ouders betalen controleerbaar blijft...  of ontbreken bepaalde noodzakelijke diploma's...

Dus welke het is mag je raden, alle bovenstaande zijn mogelijk.

marcel75
door marcel75 - Jan 15, 2008 om 17:59
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Silvie,
De reden om een fictief adres te gebruiken is vaak om schuldeisers om de tuin te leiden. Dat kan voor uw kennis verregaande gevolgen hebben. Deurwaarders zullen namelijk bij uw kennis aankloppen en in geval van faillissement zal de curator ook eerst bij uw kennis aanbellen. Tegenwoordig is zelfs via de achterdeur van de faillissementsfraude uw kennis aansprakelijk te stellen voor schade die de failliete boedel loopt. Hij heeft namelijk willens en wetens hieraan meegewerkt.

De oude truc van snel het adres omzetten naar het adres van een familielid, werkt dus niet meer, maar geeft wel behoorlijke risico's voor uw kennis.

door 4711 - Jan 15, 2008 om 18:10
885 Antwoorden / 2 Vragen

@ Marcel,

Je hebt gelijk met adres omzetten....
Maar overschrijven op andere naam kan wel dit opleveren!

Vaak word dit soort adressen  ge/misbruikt om lastige vertegenwoordigers van reclame rotzooi en kranten die advertentie's willen buiten de deur te houden en voor lastige klagende klanten ben je minder bereikbaar en heb je rust!

Vooral mindere firma's hebben vaak dit soort verkeerde adressen!

Ik heb het zelf ook gedaan omdat ik een pand kocht met besmet verleden, dus de vorige eigenaar was niet zo netjes en omdat via Google en adres het vermoeden dat ik ook hier iets mee te maken zou hebben....
Daarom heb ik enkele jaren een fout adres gebruikt!
De vorige was iemand die meerdere keren onder steeds andere namen herstarte, en dat zegt voor Marcel vermoedelijk voldoende!
Daarom was het ook zo voordelig te verkrijgen want die naam.....

marcel75
door marcel75 - Jan 15, 2008 om 18:15
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zie nu trouwens pas de hele onderneming op naam van de zoon van de moeder van de kennis van de vraaagsteller staat. Dat betekent dus automatisch dat hij de onderneming voor zijn rekening en risico wordt gedreven. Vooral dat risico kan roet in het eten gooien als er een huis gekocht gaat worden, maar ook de belastingen. Volgens de kamer van koophandel is hij dan ondernemer en zal dus ook inkomstenbelasting daarover moeten betalen.

Alleen maar meer redenen dus om hier niet vrolijk van te worden.