door wimmers Jul 2, 2012 om 19:57
Geldzaken & recht

Belasting gescheiden vrouw

Goedenavond
Komt iemand dit bekend voor,vrouw is gescheiden krijgt alimentatie van haar ex ze heeft er een baantje bij en ze moet 200 euro van haar alimentatie terug geven aan haar ex omdat ze samen een lening hadden tot zover alles prima totdat meneer of mevrouw de belasting ook haar deel wil,ze moet dus over haar alimentatie 34% aan de belasting betalen dat komt voor haar neer op 3300 euro tel uit je winst.
En mensen met een goede baan en een eigen huis krijgen belasting terug.Het is toch al zo dat als de vrouw het huis verlaat geluk moet hebben dat ze nog familie heeft of vrienden want anders dan kan je ook op straat gaan leven want er word niets gedaan om de gescheiden vrouw te helpen.ik vind het te gek voor woorden.

1035 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 2, 2012 om 20:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent krijg je toch gewoon de helft van het kapitaal, net zoals de man? Ik snap je probleem niet.

Je zegt 34% belasting betalen komt neer op 3300 dus zal het totale bedrag ongeveer 10.000 euro zijn (per kwartaal/maand/jaar?). Het is niet de bedoeling dat je van je alimentatie leeft, het is bedoeld als een toelage. Vrouwen kunnen ook werken en geld verdienen. Ik snap dus niet waar je je druk om maakt.

ve
door verwijderd - Jul 2, 2012 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Alimentatie is inkomen, daarover moet gewoon belasting betaald worden, zoals iedereen belasting moet betalen over zijn inkomen.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 2, 2012 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van al u inkomsten moet dus loonheffing worden betaald.Dus ook nog inkomsten afhankelijke ziekte premie

ve
door verwijderd - Jul 2, 2012 om 23:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waar ik me druk om maak,dat is hierom ze krijgt dus 700 euro waar er 200 van terug moeten en van de 6000 euro die ze dus per jaar ontvangt aan alimentatie moet ze dus 2400 euro betalen maar ze heeft een baantje dus bij elkaar aan belasting is dat 3400 euro.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 00:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmers schreef op maandag 2 jul 2012, 23:56: Waar ik me druk om maak,dat is hierom ze krijgt dus 700 euro waar er 200 van terug moeten en van de 6000 euro die ze dus per jaar ontvangt aan alimentatie moet ze dus 2400 euro betalen maar ze heeft een baantje dus bij elkaar aan belasting is dat 3400 euro.

Ja, en? Inkomsten worden bij elkaar opgeteld en daarover moet belasting worden betaald. Zo simpel is het.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 08:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb zo'n idee dat de mensen die reageren of heel gelukkig getrouwd zijn of gelovig zijn en scheiden uit den boze is want ik vind de reacties echt heel vreemd het is dus zo dat jan met de pet mag betalen en de beter gesitueerde krijgt geld terug.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 08:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

En nog even dit niemand reageerd over het feit dat de vrouw op straat zou staan als ze geen familie of vrienden zou hebben.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 09:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja wimmers, het valt niet mee in dit leven. Op tijd de huur betalen bij Portaal en dan nog eens de belasting achter je aan. Het moet niet gekker worden. Een positief puntje willems, dit is heel normaal.ook al denk jij van niet.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 09:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmers schreef op dinsdag 3 jul 2012, 08:49: En nog even dit niemand reageerd over het feit dat de vrouw op straat zou staan als ze geen familie of vrienden zou hebben.

Is hetzelfde bij een man hoor, tenminste, het ligt eraan hoe het kapitaal verdeeld wordt. Mannen en vrouwen worden gewoon gelijk behandeld, is dat nu opeens fout?

Ik ben overigens niet getrouwd, noch ben ik gelovig. Gekke redenatie. Belasting dient betaald te worden.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 19:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even voor Rapil dit gaat dus niet over mij we betalen onze rekeningen en ook de belastingen.Ik vind het alleen niet rechtvaardig.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2012 om 07:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, ik val huilend op mijn knieen!

Ik ben ook een gescheiden vrouw, maar heb gewoon een baantje genomen en nooit allimentatie geaccepteerd!

Maargoed...dat ben ik... :-/

ve
door verwijderd - Jul 4, 2012 om 08:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

wimmers schreef op maandag 2 jul 2012, 19:57:
En mensen met een goede baan en een eigen huis krijgen belasting terug.

Nee, in het gunstigste geval betaal je iets minder belasting. Maar in absolute bedragen betalen deze mensen nog altijd meer dan mensen met een laag inkomen.

Ik heb aftrekposten, maar ik ben in de gelukkige omstandigheid dat in die 3300 euro al per anderhalve maand mag betalen.....

ve
door verwijderd - Sep 29, 2012 om 08:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

empyria schreef op woensdag 4 jul 2012, 07:28: Nou, ik val huilend op mijn knieen!

Ik ben ook een gescheiden vrouw, maar heb gewoon een baantje genomen en nooit allimentatie geaccepteerd!

Maargoed...dat ben ik... :-/

Eentje die het wel begrijpt en niet haar ex laat werken .
Overigens andersom als de man voor het kind gaat zorgen krijgt die niets van zijn Ex .

ve
door verwijderd - Sep 29, 2012 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

empyria schreef op woensdag 4 jul 2012, 07:28:

Ik ben ook een gescheiden vrouw, maar heb gewoon een baantje genomen en nooit allimentatie geaccepteerd!

Heel verstandig!
Zou ik ook doen.
Ik ben nooit getrouwd, woon samen, maar als ik getrouwd was en zou gaan scheiden
zou ik niets meer van mijn ex-man willen en lekker zelf meer gaan werken.

ve
door verwijderd - Oct 7, 2012 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Iedereen moet belasting betalen. Dat is niet onrechtvaardig.

ve
door verwijderd - Oct 8, 2012 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Informatie van de belastingdienst. Als zij niet wil betalen , moeten we dit ook maar afschaffen.
Betaalde alimentatie en andere onderhoudsverplichtingen

Lees voor

Als u gescheiden bent of in 2011 duurzaam gescheiden leefde, moet u misschien alimentatie betalen. Ook als u samenwoonde en daarna uit elkaar ging, kan het zijn dat u alimentatie moet betalen. Alimentatie is een bijdrage in de kosten van levensonderhoud van uw ex-partner. Een ex-partner kan een ex-echtgenoot zijn of iemand met wie u hebt samengewoond, maar ook een echtgenoot waarvan u duurzaam gescheiden leefde.

Betaalde u in 2011 alimentatie aan uw ex-partner? Dan mag u die alimentatie aftrekken als 'Betaalde alimentatie en andere onderhoudsverplichtingen aan de ex-partner'. Het maakt niet uit of u de alimentatie via de rechter hebt geregeld of onderling met uw ex-partner. Ook andere onderhoudsverplichtingen mag u in bepaalde gevallen aftrekken.

Welke onderhoudsverplichtingen mag u aftrekken?
?periodieke betalingen van alimentatie en losse aanvullingen daarop
?een afkoopsom van alimentatie aan uw ex-echtgenoot
Dit geldt niet in de volgende gevallen: ?U betaalde de afkoopsom in de periode dat u duurzaam gescheiden leefde.
?U woonde ongetrouwd samen met uw ex-partner.

?betalingen voor de verrekening van pensioenrechten, lijfrenten en andere inkomensvoorzieningen waarvan u de betaalde premies eerder hebt afgetrokken
?bijstand die de Sociale Dienst aan uw ex-partner heeft betaald en op u heeft verhaald
?andere onderhoudsverplichtingen, zoals pensioenbetalingen aan vroeger huispersoneel
?een deel van het eigenwoningforfait als uw ex-partner in de eigen woning bleef
Zie ook Ex-partner bleef in de woning.

Niet aftrekbaar: alimentatie voor uw kinderen

Alimentatie die u voor uw kinderen hebt betaald, is niet aftrekbaar. U mag misschien wel uitgaven voor levensonderhoud van kinderen jonger dan 30 jaar aftrekken.

Fiscale partner

Had u heel 2011 een fiscale partner? Tel dan de alimentatie en de andere onderhoudsverplichtingen van u en uw fiscale partner bij elkaar. Het aftrekbare bedrag mag u vervolgens verdelen tussen u en uw fiscale partner. Elke verdeling mag, als het totaal maar 100% is.