empee
door empee Nov 22, 2020 om 21:22
Geldzaken & recht

Belastingvrij schenken in 2021

Ik wil in 2021 mijn broers een schenking geven. Het heeft niets met een koopwoning te maken of met kinderen of met hypotheek, maar gewoon een gift van broer naar broer. Hoeveel mag ik belastingvrij schenking per persoon?

12077 11 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 22, 2020 om 21:39
11569 Antwoorden / 51 Vragen

0800-0543 (belastingdienst)

gerbera
door gerbera - Nov 22, 2020 om 21:52
7372 Antwoorden / 14 Vragen

€ 3.244 over 2021 belastingvrij

Topantwoord

Donuts
door Donuts - Nov 22, 2020 om 22:07
1203 Antwoorden / 2 Vragen
tenormin
door tenormin Nov 22, 2020 om 22:33
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Ga geen cookies accepteren. @gerbera geeft het antwoord al.

Donuts
door Donuts Nov 23, 2020 om 16:11
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Mijn link is voor ts bestemd en voor u helemaal niet interessant. Wat uw tweede off-topic reactie betreft, kijkt u in het vervolg eerst even naar het plaatsingstijdstip.

marita5
door marita5 - Nov 22, 2020 om 22:12
11534 Antwoorden / 15 Vragen
tenormin
door tenormin Nov 22, 2020 om 22:35
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Wat hebben die mensen in het Telegraaf interview een toepasselijke naam. ;-)

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 22, 2020 om 23:17
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Empee,

Ik raad u aan om uw broers te "trakteren" in natura.

Heeft iemand bijvoorbeeld een nieuwe tv nodig, koop hem dan voor hem.

Heeft iemand een nieuwe fiets nodig, koop die dan voor hem, etc.

wi
door willems123 Nov 23, 2020 om 08:59
117 Antwoorden / 16 Vragen

U kunt natuurlijk uw broer contant geven....

ma
door malty Nov 23, 2020 om 09:20
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@g.a. Waarom raadt u dat aan?
Wanneer niet meer dan de vrijstelling wordt geschonken is opvoeren in de aangifte inkomstenbelasting niet nodig.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 23, 2020 om 09:38
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich niet helemaal een onaardig advies maar let op dat bij 'schenken in natura' ook sprakle kan zijn van het ontvangen van een aanslag van de fiscus om dat betastingwettelijk dat wel degelijk ook als schenking geldt en daar dan ook de vrijstelling voor geldt. Daarbij is controle mogelijk is op basis van verschillen in de aangifte m.b.t. saldi bankrekenin(en).

panter22
door panter22 Nov 23, 2020 om 09:38
6599 Antwoorden / Vragen

Het zal wel om een groter bedrag gaan dan €3244.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 23, 2020 om 13:17
1781 Antwoorden / 31 Vragen

@Malty,

Als 1 van de broers een bijstandsuitkering heeft, moet hij de schenking opgeven.

rj
door rjw Nov 23, 2020 om 20:03
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Dus een geboren amsterdammer vindt het blijkbaar prima om te frauderen.
@moderator: misschien even de oproepen tot fraude verwijderen van het forum.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 23, 2020 om 20:21
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte RJW,

Kunt u ons uitleggen waarom het kopen van een nieuwe fiets voor een bijstandsgerechtigde fraude is?

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 23, 2020 om 09:46
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Contant schenken is  er een bewijs probleem,  als je onder de €3244,- bleef zit je veilig....

Maar als iemand dit  als inkomsten moet opgeven wegens een uitkering kan er weinig overblijven.
Daarom is van  Geboren Mokummer  advies voor die groep een prima oplossing...
Naast een TV of Wasmachine kun je ook een aantal weken de boodschappen betalen...
Dus niet elke broer hetzelfde,  de werkende  het bedrag per bank en de uitkeringen liever in natura, en dat mag maandelijkse boodschappen zijn...

Alleen moeten ze wel in de buurt wonen in dat geval want  een Groninger die naar Zeeland moet, zal dit zeker niet doen.

marita5
door marita5 Nov 23, 2020 om 10:15
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@sdabtw , Maar als iemand dit  als inkomsten moet opgeven wegens een uitkering kan er weinig overblijven., zie deze link https://www.antwoordop.nl/bijstand/459975#u-krijgt-een-gift

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Nov 24, 2020 om 08:33
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Daarom schreef ik deze waarschuwing ook.... vooral als er meerdere zijn en  er  1 in uitkering zit  en het hardste nodig heeft....
Hulp die in bodemloze put terecht kwam...

audb
door audb - Nov 23, 2020 om 12:38
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Schenk het voor 31 december dan kan u daarna weer schenken :)

Hij en u zou wel de schenking op moeten geven bij de belasting volgens mij maar dat weet ik niet 100% zeker kan je dan een deel terug krijgen omdat de inkomsten dan lager is.

Even naar de belasting adviseur is ook een mogelijkheid.

gerbera
door gerbera Nov 23, 2020 om 15:34
7372 Antwoorden / 14 Vragen

De ontvanger betaalt geen schenkbelasting en hoeft geen aangifte te doen.

Voor 2020 is dit bedrag € 2.208

tijger1
door tijger1 Nov 24, 2020 om 21:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Schenking heeft niets van doen met inkomstenbelasting.

Hooguit dat de gever minder vermogensrendementsheffing betaalt.

mo
door mof - Nov 23, 2020 om 16:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen
empee
door empee - Nov 23, 2020 om 20:40
179 Antwoorden / 140 Vragen

Bedankt allemaal voor de antwoorden, voorstellen en suggesties.
Ik heb ze allemaal nader bekeken en mijn vraag is daarmee ruimschoots beantwoord.
Groetjes en een fijne avond.

gerbera
door gerbera Nov 24, 2020 om 08:45
7372 Antwoorden / 14 Vragen

bedankt voor de terugmelding.

Al
door Alive76 - Nov 24, 2020 om 21:16
7 Antwoorden / Vragen

Andere optie: leen uw broer het geld. Reken een redelijke marktconforme rente (3,7% voor een persoonlijke lening) en laat hem aflossen. Schenk vervolgens de rente en aflossing en blijf daarbij onder het belastingvrije bedrag. Leuk detail: als uw broer het geld aanwendt voor woningverbetering valt de betaalde rente ook nog eens onder de hypotheekrente aftrek.

Let wel op, in deze constructie moet:
- de afgesproken rente marktconform zijn
- er daadwerkelijk rente en aflossing betaald worden (u kunt dat uiteraard wel direct "terugschenken")