consument11
door consument11 Oct 26, 2005 om 13:16
Geldzaken & recht

Beslaglegging

mijn vraag is: vallen huisdieren ook onder roerende zaken of onroerende zaken?? dus kunnen ze ook beslag leggen op je huisdieren??

5888 14 Rapporteer

vladja
door vladja - Oct 26, 2005 om 13:28
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gewone huisdieren niet.

Vladja

scroogy
door scroogy - Oct 26, 2005 om 16:36
367 Antwoorden / 20 Vragen

Huisdieren zijn roerende zaken in de zin van de wet (artikel 2 en 3 lid 2 Burgerlijk Wetboek boek 3: Zaken zijn voor menselijke beheersing vatbare stoffelijke objecten. Art. 3: Roerend zijn alle zaken die niet onroerend zijn). Er kan dus gewoon beslag op worden gelegd (en uiteindelijk kunnen ze ook executoriaal verkocht worden).

Maar of er een deurwaarder is die iemand dat aandoet ....

vladja
door vladja - Oct 26, 2005 om 17:04
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Scroogy,

Je zit er weer
naast. Als je wetten nakijkt, kijkt ze dan ook goed na en niet even een
klein stukje en dan iemand verkeerd voorlichten.

Hierna volgt een uittreksel uit de wet (art. 1408 gerechtelijk wetboek)
waarin de onbeslagbare goederen staan vermeld:

 het nodige bed en beddengoed van de beslagene en van zijn
gezin, de kleren en het linnengoed volstrekt noodzakelijk voor hun persoonlijk
gebruik alsmede de meubelen nodig om deze op te bergen,

een wasmachine en strijkijzer voor het onderhoud van
het linnen, de toestellen die noodzakelijk zijn voor de verwarming van de
gezinswoning,

de tafel en de stoelen die voor de familie een
gemeenschappelijke maaltijd mogelijk maken, alsook het vaatwerk en het
huishoudgerei dat volstrekt noodzakelijk is voor het gezin, een meubel om het
vaatwerk en het huishoudgerei op te bergen,

een toestel om warme maaltijden te bereiden, een
toestel om voedingsmiddelen te bewaren, één verlichtingstoestel per bewoonde
kamer,

de voorwerpen die noodzakelijk zijn voor de
mindervalide gezinsleden,

de voorwerpen die bestemd zijn om te worden gebruikt
door de kinderen ten laste die onder hetzelfde dak wonen,

de gezelschapsdieren,

de voorwerpen en producten die noodzakelijk zijn voor
de lichaamsverzorging en voor het onderhoud van de vertrekken,

het gereedschap dat nodig is voor het onderhoud van
de tuin, een en ander met uitsluiting van de luxemeubelen en luxeartikelen

En nog een aantal zaken.

U hoeft zich geen zorgen te maken. Gezelschapsdieren worden niet in beslag genomen.

Vladja

vladja
door vladja - Oct 26, 2005 om 20:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nu doe ik ook aan foute voorlichting. Bovenstaande lijst komt uit België. Daar zijn ze ruimhartiger met wat iemand mag houden.

In Nederland gaat het kaal plukken veel verder.

Mijn excuses voor de fout. Ik heb nog even verder gezocht.

Als een Nederlandse deurwaarder beslag zou leggen op een huisdier,
heeft hij hiervoor gelijk ook de zorgplicht voor dat dier overgenomen.
Dat houdt in dat hij dat dier naar een pension moet brengen en dat kost
veel geld. Dat kost dus meer dan Poekie ooit opbrengt, tenzij Poekie
een hele dure raskat is. Maar dan nog wordt het moeilijk om er een
koper voor te vinden op korte termijn, terwijl de pensionkosten
doorlopen. Een gewone huis-, tuin- en keukenkat is onverkoopbaar. Daar
zitten de asiels vol mee.

Iets anders wordt als iemand bijv. een paard bezit. Daar wordt wel beslag op gelegd.

Vladja

consument11
door consument11 - Oct 26, 2005 om 20:59
2 Antwoorden / 2 Vragen

euuuuu okee. harstike bedankt ik moet er niet aan denken dat men katjes (huis tuin en keuken ) en men hondje weg moeten. als het zover zou komen. want ik heb net kunnen voorkomen dat ze alles bij me in beslag zouden nemen. ik dank jullie hartelijk voor deze info.

nl
door nlpdikke - Oct 28, 2005 om 19:09
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als een Nederlandse deurwaarder beslag zou leggen op een huisdier, heeft hij hiervoor gelijk ook de zorgplicht voor dat dier overgenomen. Dat houdt in dat hij dat dier naar een pension moet brengen en dat kost veel geld. Dat kost dus meer dan Poekie ooit opbrengt, tenzij Poekie een hele dure raskat is. Maar dan nog wordt het moeilijk om er een koper voor te vinden op korte termijn, terwijl de pensionkosten doorlopen. Een gewone huis-, tuin- en keukenkat is onverkoopbaar. Daar zitten de asiels vol mee.

Eh de deurwaarder kan de beslagene ook als verzorger aanmerken hij legt beslag en in afwachting van de verkoop wijst ie jou als verzorger aan en mag het beslagene niet vervreemd worden goed he !!!! Zal in de praktijk niet snel gebeuren maar kan wel!

vladja
door vladja - Oct 28, 2005 om 20:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De deurwaarder kan belsag leggen op het voer, de mand etc. van een huisdier. Niet op de in het huis voorhanden zijnde voorraad van spijs en drank,
dienende tot de behoefte van het huisgezin, gedurende een maand.

De deurwaarder kan iemand, waarvan op alle goederen beslag is gelegd,
niet dwingend aanwijzen om het dier te blijven verzorgen, omdat die
persoon niet over de middelen beschikt om deze verzorging te kunnen
doen. Door beslag te leggen wordt de deurwaarder verantwoordelijk voor
het welzijn van het dier.

Een dergelijke zaak heeft zich voorgedaan in Den Helder. De deurwaarder
werd zorgplichtig verklaard vanwege bovengenoemde omstandigheden.

Vladja

vladja
door vladja - Oct 28, 2005 om 20:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Consument,

Ik ben blij dat je tot een oplossing/vergelijk hebt weten te komen met
de deurwaarder. Houd er wel rekening mee, dat de deurwaarder strikte
naleving van die regeling verwacht. Blijf je in gebreke, dan staat hij
zo weer voor de deur om beslag te leggen. Verwacht je op een gegeven
moment problemen over de regeling, ga dan gelijk met de deurwaarder
praten. Leg alle feiten op tafel en laat hem meedenken over een
aangepaste oplossing. Wacht niet tot hij komt, maar neem daarbij het
voortouw. Dan heb je de meeste kans dat er weer iets te regelen valt.

Vladja

we
door wenonah - Oct 28, 2005 om 21:31
1 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind het wel onmenselijk dat huisdieren in beslag genomen kunnen worden, aangezien voor velen dieren als kinderen worden beschouwd, dus het is voor die mensen net of je hun kind afneemt.

Is daar dan helemaal geen wet voor die dat beschermd?

ma
door manege - Oct 28, 2005 om 22:24
3 Antwoorden / 2 Vragen

Een paard komt bijna op het zelfde neer als huisdier, daar moet men tenslotte ook een verblijf voor betalen. Als je nagaat hoe duur stalling is. Gem. 250euro per maand. De beslaglegger moet dan wel een heel bijzonder paard hebben wil hij hier het geld terug hebben van de schuld. Want de paardenmarkt is niet meer zoals ie was.

Groetjes Jolanda

ha
door hakkert - Oct 29, 2005 om 14:45
1 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij vallen huisdieren er niet onder, maar exlusieve bv. papagaaien ed. die dus veel geld op kunnen brengen zou misschien wel mogelijk zijn. gr. hans

vladja
door vladja - Oct 29, 2005 om 15:28
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Wenonah & hakkert

De deurwaarder mag op alles beslag leggen, behalve spijs en drank voor
een maand bestemd voor het huisgezin en behalve de kleren, die je op
dat moment aanhebt. Dat staat in de wet. Dus hij mag wettelijk beslag
leggen tot en met je laatste schone onderbroek. Misschien ook niet het
beddegoed, maar dat zou ik op moeten zoeken.

De belgische wet (hierboven door mij ten onrechte geciteerd) is veel "ruimhartiger" geformuleerd dan de nederlandse.

Vladja

ni
door nickyvraak - Oct 30, 2005 om 15:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beslag op huisdieren is mogelijk en wordt ook wel degelijk uitgevoerd. Ze behoren tot de roerende zaken en kunnen dus in beslag genomen worden en zelf verkocht worden.

Dat de deurwaarder hiertoe niet snel zal overgaan heeft de maken met de kosten van bewaring en onderhoud van de dieren. Wanneer de deurwaarder inderdaad tot in beslagneming zal overgaan zullen het dieren betreffen die raszuiver (stamboom etc) zijn en over dusdanige kwalificaties beschikken en ze op een veiling het een en ander zullen gaan opbrengen.

vladja
door vladja - Oct 30, 2005 om 15:57
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Nicky,

Ze hoeven allemaal helemaal niet bijzonder te zijn of rasecht met
stamboom. Een paard dat niet verkocht kan worden, heeft een bepaalde
slachtwaarde. Enz.

Vladja