sa
door sammy1987 Aug 6, 2009 om 14:52
Geldzaken & recht

Betalen keuken

In februari 2009 heb ik een keuken besteld. Deze keuken zou op vrijdag 19 juni 2009 worden geleverd en de daarop volgende maandag en dinsdag worden gemonteerd. Zonder ons ook maar te informeren, bleek na telefonisch contact te hebben opgenomen, de keuken niet op vrijdag te worden geleverd maar pas maandag. De dinsdag en woensdag daarop zou de keuken gemonteerd worden. Echter hebben wij wel een vrije dag opgenomen. Dan toch eindelijk de levering. Bij levering waren twee kastjes beschadigd zo ook het barblad. Verder bleek een andere motor te zijn geleverd bij de afzuig, die niet paste. Of het allemaal nog erger kon de eerste dag bleek ook nog eens het keukenblad niet besteld te zijn en een noodblad werd aangebracht.


De verdere ellende zou ik jullie hier besparen, maar hier bleef het helaas niet bij.


Inmiddels is het juiste blad gemonteerd. Maar na verschillende nutteloze vrije dagen opgenomen te hebben en telefonisch contact te hebben omgenomen met de onderneming beschikken wij nog steeds niet over de gehele keuken.


Tot op heden heb ik nog niet betaald. Dien ik aan mijn betalingverplichting te voldoen zolang de keuken niet naar behoren is geleverd? En kan ik de kosten die ik heb gemaakt voor het opnemen van verschillende vrije dagen in rekening brengen?

1114 5 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

sa
door sammy1987 - Aug 6, 2009 om 16:01
2 Antwoorden / 2 Vragen
0

Geldt dit ook wanneer ik de overeenkomst in de hoedanigheid van een onderneming is afgesloten.

kiran
door kiran - Aug 6, 2009 om 20:20
2791 Antwoorden / 0 Vragen
0

@sammy1987


Uw rechten bij een ondeugdelijk product


Lees de link door. (van u op toepassing, scroll halverwege) Zou niet, of maar een gedeelte betalen, de firma een aangetekende brief sturen met een finale datum waarop al de problemen dienen te zijn opgelost. Als u de voorbeeldbrief zou gebruiken, aanpassen aan de situatie en ik zou er ook in vermelden dat u een korting op de keuken tegemoet zou willen zien ivm extra gemaakte kosten van het 'thuis zitten' en te late levering/div.mankementen.


Voorbeeldbrief herstel of vervanging


Wens u succes, hoop dat het gauw in orde komt.

sa
door sammy1987 - Aug 6, 2009 om 20:31
2 Antwoorden / 2 Vragen
0

Volgens mij heb ik inmiddels het antwoord op mijn vraag gevonden. Op basis van artikel 6:262 BW (exceptio non adimpleti contractus) kan ik de betaling opschorten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt.


Op basis van dit artikel dien ik volgens mij wel een gedeelte van de koopsom te betalen aangezien ik inmiddels al wel een flink deel van de keuken geleverd heb gekregen.


Daarnaast kan ik op basis van artikel 6:74 BW de schade die ik heb geleden door het opnemen van nutteloze vrije dagen verhalen op de verkopende onderneming. Voorts hoef ik volgens mij de onderneming niet meer ingebreken te stellen (artikel 6:83 sub a BW).


Is dit juist? 


 


 

kiran
door kiran - Aug 6, 2009 om 21:11
2791 Antwoorden / 0 Vragen
0

@sammy1987


Zou die brief wel sturen! Hoe wil je ze anders duidelijk maken dat er zich meer kosten hebben voorgedaan. Van telefonisch afdoen/toezeggingen heb je geen bewijs.


Een klacht moet je aan het bedrijf melden binnen 2 maanden na ontdekking, doe je dat niet ... verspeel je je rechten. M.a.w. komen ze niet meer opdagen en de tijd verstrijkt ... ) 


En ja, klopt ... had al eerder geschreven dat je niet het gehele bedrag moet gaan betalen. Is een stok achter de deur houden.


Je kan evt. ook nog info ophalen via Consuwijzer


Klacht indienen - Consuwijzer

ar
door arjan73 - Aug 9, 2009 om 21:56
4 Antwoorden / 4 Vragen
0

Beste Sammy1987,


 


Ik heb dit zelf ook al eens meegemaakt.


 


In de meeste algemene voorwaarden staat dat je voor het deel waar geen discussie over bestaat de tegenprestatie moet leveren. In jouw geval is dat het betalen van de correct geleverde spullen.


 


In mijn geval heb ik de leverancier aangeschreven met het verzoek een gespecificeerde rekening te sturen van dat deel waar geen discussie over is.


 


Hiermee geef je aan dat je bereidt bent om te betalen en dat maakt je zaak sterker mocht het tot een rechtzaak komen, wat ik niet hoop voor je.


 


Uiteraard kan je dan wel zelf alvast gaan kijken wat de kosten zijn als een derde partij de keuken compleet zou maken. Tel daar je eigen extra onkosten bij op en dan heb je je schadebedrag.


 


Hou er rekening mee dat zolang je niets betaald, de leverancier een vordering op je heeft. Betaal je een deel of geef je aan een redelijk deel te willen betalen dan heeft de leveranciier helemaal niets.


 


Sterkte 

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ka
KassaTim - Sep 25, 2024 om 22:43
Geldzaken & recht

Kan een bedrijf mij na 2,5 jaar nog een factuur sturen?

Beste mensen van "Vraag & Beantwoord",

Ik zit met het volgende probleem: begin van het jaar 2022 tm 6 april 2022 heb ik een verbouwing gehad thuis. Hierbij is onder andere de badkamer vernieuwd. Het probleem gaat over de douchecabine die ik daarvoor gekocht heb.

Op donderdag 12 september 2024 (dus zo'n 2 jaar en 5 maanden nadat mijn verbouwing voltooid was) ontving ik ee ... Lees meer

Ka
Karina Kamp - Sep 28, 2024 om 13:47
Computers & telefonie

(On)bereikbaarheid Postnl voor bezorgklachten

Waarom is Postnl onbereikbaar voor klachten van mensen met een visuele handicap?
Mijn alleenwonende zwager (68 jaar) is visueel gehandicapt en zeer slecht ter been. Hij heeft daarom geen internet of mobiel. Hij heeft klachtenover de bezorging van zijn post. Die kunnen alleen via een chatbox worden ingediend.
Wij proberen hem te helpen, door te vragen of Postnl heb kan bellen hierover, ma ... Lees meer

jane55
jane55 - Sep 23, 2024 om 12:04
Geldzaken & recht

Verkeerde Lounge bank geleverd

Op 12 september, na 3 maanden wachttijd werd mijn bank bezorgd, helaas de verkeerde.
Direct doorgegeven aan het bedrijf, het zou uitgezocht worden, daarna nog verschillende keren gebeld, tot nu toe, 11 dagen verder, nog geen resultaat.
Wel werd er gezegd dat als zij de bank opnieuw gaan bestellen ik er weer 3 maanden op moet wachten.
Mijn vraag is, kan ik de koop ontbinden, omdat ik ... Lees meer